Kun autot saavuttavat kahden vuosikymmenen ikärajan, niiden osat alkavat usein kulua ja aiheuttavat tarpeen korjaustoimenpiteisiin taikka vaihtoon. Sekä turvallisuus- että toimintatekijät ovat ensisijaisia huolenaiheita vanhempia autoja hallinnoitaessa, ja on tärkeää tiedostaa, mitkä osat ovat erityisen alttiita korjaustarpeelle. Tässä blogikirjoituksessa käsitellään kymmenen yleisintä syytä, miksi 20-vuotiaat autot usein vaativat osan vaihtoa.
1. Jarrujärjestelmä
Jarrujärjestelmässä jokainen komponentti, olipa kyseessä jarrupalat, jarrulevyt tai -letkut, on oleellinen autoturvallisuuden kannalta. Kahdenkymmenen vuoden käytön jälkeen jarrupalat ja -levyt ovat yleensä kuluneet heikentäen jarrutustehoa merkittävästi. Varsinkin Suomen vaativissa sääolosuhteissa, kuten talvella, jarrujen moitteeton toiminta on elintärkeää. Myös jarrunestettä voi joutua vaihtamaan useammin, sillä vanha neste voi kerätä kosteutta, mikä heikentää jarrutustehoa ja kasvattavaa korroosion riskiä.
2. Pakoputkisto
Pakoputkisto, joka koostuu keräinpillistä, katalysaattorista, äänenvaimentimesta ja pakoputkesta, on toinen autojen ikääntymisen ”uhri”. Ruoste on pakoputkiston merkittävin vihollinen, etenkin maissa, joissa suolataan teitä talvisin. Ruostuneet, reiälliset tai vuotavat osat saattavat heikentää moottorin suorituskykyä ja polttoainetaloutta, sekä lisäävät melua ja pakokaasupäästöjä. Yleinen syy pakoputkiston osien vaihtoon on niiden heikentynyt rakenteellinen kestävyys.
3. Jousitusjärjestelmä
Jousitusjärjestelmän komponentit, kuten iskunvaimentimet, kierrejouset ja tukivarret, joutuvat jatkuvasti kovaan kulutukseen, erityisesti teillä, jotka eivät ole ideaalikunnossa. Jousituksen vaihtotarve huomataan usein auton kulkiessa epätasaisesti tai sen alkaessa täristä tavallista enemmän. Myös ajotuntuma saattaa heiketä merkittävästi, mikä vaikuttaa ajomukavuuteen ja -turvallisuuteen. Tällöin jousituksen osia tulee vaihtaa ajoneuvon hallittavuuden ja mukavuuden palauttamiseksi.
4. Akun vaihto
Vaikka monet ajoneuvot palvelevat uskollisesti vuosikymmeniä, akut eivät valitettavasti ole yhtä pitkäikäisiä. Akkujen käyttöikä on yleensä viidestä seitsemään vuotta, joten 20-vuotias auto on todennäköisesti tarvinnut jo useamman uuden akun. Akun suorituskyky heikkenee ajan myötä, mikä voi aiheuttaa käynnistysvaikeuksia tai muita sähköongelmia. Erityisesti kylmissä keliolosuhteissa akkujen heikko kunto voi käydä ilmi nopeasti, minkä vuoksi akun vaihto saattaa olla tarpeen useaan otteeseen. Suosittelemme lukemaan tämän oppaan, joka tarjoaa yksityiskohtaiset ohjeet vanhan akun vaihtamiseen, jotta voit suorittaa toimenpiteen oikein ja turvallisesti.
5. Moottorin komponentit
Moottorin komponenttien kuluminen on yksi yleisimmistä syistä vanhemman auton osien vaihtoon. Etenkin sytytystulpat, jakajan kansi, pyörijä ja muut sytytysjärjestelmän osat ovat tyypillisiä vaihdettavia komponentteja. Toimimattoman moottorin merkit, kuten yskivä käynti, tehohäviö tai epätasainen käynnistys, ovat indikaattoreita siitä, että moottorin komponentit tarvitsevat huoltoa tai vaihtoa. Säännöllinen huolto auttaa pidentämään moottorin elinikää, mutta pitkällä aikavälillä osa vaihtamista saattaa silti olla tarpeen.
6. Välijäähdyttimen ja jäähdytysjärjestelmän ongelmat
Välijäähdytin ja muut jäähdytysjärjestelmän komponentit, kuten vesipumppu ja termostaatti, voivat menettää tehokkuutensa ajan myötä. Jäähdytysjärjestelmän tehtävänä on pitää moottorin lämpötila optimaalisella tasolla estäen ylikuumenemista. Kun jokin näistä kriittisistä osista pettää, voi tuloksena olla moottorin vaurioituminen tai ylikuumeneminen. Jatkuvat nestevuodot, ylikuumenemiset tai muut järjestelmän häiriöt voivat viitata tarpeeseen vaihtaa jäähdytysjärjestelmän osia.
7. Vetoakselit ja nivelten kuluminen
Vetoakselit ja nivelet ovat alttiina jatkuvalle rasitukselle, erityisesti voimakkaassa ajossa ja epätasaisessa maastossa. Nivelien kuminivelten repeytyminen ja vetoakselien kuluminen voivat aiheuttaa toiminnanhäiriöitä, kuten tärinää tai kolinaa käännöksissä. Jos vetoakselit tai nivelet laiminlyödään liian pitkään, seurauksena voi olla suurempia mekaanisia vaurioita ja ajoneuvon hallinnan menettäminen. Siksi niiden kunnon tarkistaminen ja tarvittaessa vaihtaminen on avain näiden yhteisten ongelmien ratkaisemiseen.
8. Voimansiirtojärjestelmän haasteet
20-vuotiaassa autossa voimansiirtojärjestelmä voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia, jos sitä ei ole huollettu säännöllisesti. Kuluneet tai rikkoutuneet vaihteiston osat, kuten kytkin tai vaihteenvalitsimen synkronit, voivat vaikuttaa ajoneuvon suorituskykyyn ja ajomukavuuteen. Vaihteiston öljyvuodot tai vikaantumiset voivat olla myös merkittäviä syitä voimansiirron osien vaihtoon. Huomioon kannattaa ottaa erityisesti vaihteiston ongelmat, jotka voivat ilmetä jumoittamisena tai vaihdettaessa kuuluvaan äänenä.
9. Renkaiden kuluminen
Renkaiden kuluminen on yksi autojen ikääntymiseen väistämättä liittyvä huomioitava seikka. Suomessa talviolosuhteet tekevät kesä- ja talvirenkaiden kulumisesta normaalin osan autohuoltoa. Vanhat tai huonokuntoiset renkaat heikentävät merkittävästi ajoturvallisuutta, koska ne vaikuttavat suoraan auton pitoon ja jarrutusmatkaan. Renkaiden säännöllinen tarkistaminen kulumisen ja urasyvyyden osalta sekä niiden uusiminen tarvittaessa parantaa sekä turvallisuutta että ajomukavuutta vastaamaan ajoneuvon täyttä potentiaalia.
10. Turvavyön vaihto
20-vuotiaassa autossa turvavyöt ovat saattaneet kulua käyttökelvottomiksi ajan myötä, joten niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi. Turvavyöt ovat auton turvallisuuden kannalta elintärkeitä, ja vaikka itse vyö voi säilyä ehjänä, turvavyö klipsi tai lukkolaite voi alkaa reistailla. Turvavyön lukon pettäminen voi tarkoittaa, että vyö ei kiinnity aivan oikein tai pahimmassa tapauksessa se avautuu itsestään ajon aikana. Tällainen vika on turvaominaisuuksien kannalta kriittinen, joten turvavyön tai ainakin sen lukon vaihto on tärkeää auton ja matkustajien turvallisuuden varmistamiseksi.
Yhteenvetona on sanottava, että 20-vuotiaan auton osien vaihto on usein väistämätöntä, minkä vuoksi säännöllinen huoltaminen ja ennakoiva käsittely ovat parhaita keinoja autosi kunnossa pitämiseksi. Vaikka vanhemmat autot voivat olla luotettavia ja rakastettuja, on tärkeää pitää huolta siitä, että niiden kriittisesti tärkeät osat ovat aina toimintakunnossa. Tämä mahdollistaa turvallisen ja mukavan ajon vielä vuosikymmenten ajan.