1970-luvun halutuimmat urheiluautot listattuna

1970-luku oli urheiluautojen kulta-aikaa, jolloin monet ikoniset mallit näkivät päivänvalon. Nämä autot eivät ainoastaan tarjonneet huippuluokan suorituskykyä, vaan myös ainutlaatuista muotoilua, joka on säilynyt arvostettuna tähän päivään saakka. Seuraavassa esittelemme joitakin 1970-luvun halutuimmista urheiluautoista, jotka ovat jättäneet pysyvän jäljen autoteollisuuden historiaan.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach on italialaisen autovalmistaja Lamborghinin vuosina 1974–1990 valmistama superauto, joka mullisti urheiluautojen suunnittelun rohkealla ja kulmikkaalla muotoilullaan. Sen nimi ”Countach” on peräisin piemontelaisesta huudahduksesta, joka ilmaisee hämmästystä tai ihailua.

Countachin muotoilu oli aikanaan vallankumouksellinen. Sen kiilamainen profiili ja saksimalliset ovet loivat perustan monille tuleville superautoille. Auton keskelle sijoitettu V12-moottori tarjosi erinomaisen painojakauman ja suorituskyvyn. Ensimmäinen tuotantomalli, LP400, oli varustettu 4,0 litran V12-moottorilla, joka tuotti 375 hevosvoimaa, mahdollistaen 0–100 km/h kiihtyvyyden 5,4 sekunnissa ja huippunopeuden 309 km/h.

Countachin tuotannon aikana esiteltiin useita malleja, joista jokainen toi mukanaan parannuksia suorituskykyyn ja ajettavuuteen. LP400S-malli, joka esiteltiin vuonna 1978, sisälsi leveämmät renkaat ja parannetun aerodynamiikan. Vuonna 1982 julkaistu LP500S sai suuremman 4,8 litran moottorin, ja myöhemmät Quattrovalvole-mallit (QV) nostivat moottorin tilavuuden 5,2 litraan, lisäten tehoa entisestään.

Vuonna 1988 Lamborghini juhlisti 25-vuotista taivaltaan esittelemällä Countach 25th Anniversary -mallin. Tämä versio sisälsi useita aerodynaamisia parannuksia ja mukavuuspäivityksiä, kuten uudistetut ilmanottoaukot ja parannetun jäähdytysjärjestelmän. Vaikka muutokset olivat merkittäviä, ne säilyttivät Countachin tunnusomaisen ulkonäön ja suorituskyvyn.

Lamborghini Countach ei ollut pelkästään tekninen mestariteos, vaan myös kulttuurinen ikoni. Sen ainutlaatuinen muotoilu ja suorituskyky tekivät siitä monien unelma-auton, ja se esiintyi lukuisissa elokuvissa ja musiikkivideoissa, vahvistaen asemaansa popkulttuurissa. Countachin vaikutus näkyy edelleen nykypäivän superautoissa, ja se on säilynyt yhtenä automaailman ikonisimmista malleista.

Vuonna 2021 Lamborghini esitteli rajoitetun erän Countach LPI 800-4 -mallin, joka kunnioittaa alkuperäistä Countachia modernilla tekniikalla. Tämä hybridi-superauto yhdistää 6,5 litran V12-moottorin ja 48 voltin sähkömoottorin, tuottaen yhteensä 814 hevosvoimaa. Auto kiihtyy 0–100 km/h vain 2,8 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 355 km/h. Vain 112 kappaletta tätä mallia valmistetaan, mikä tekee siitä erittäin halutun keräilykohteen.

Ferrari 365 GTB/4 ”Daytona”

Ferrari 365 GTB/4, joka tunnetaan yleisesti nimellä ”Daytona”, on italialaisen autovalmistaja Ferrarin vuosina 1968–1973 valmistama kaksipaikkainen grand tourer. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1968 Pariisin autonäyttelyssä korvaamaan edeltäjänsä, 275 GTB/4-mallin.

Daytonan muotoilusta vastasi Pininfarinan suunnittelija Leonardo Fioravanti, joka loi autolle virtaviivaisen ja modernin ulkomuodon. Auton voimanlähteenä toimi 4,4-litrainen V12-moottori, joka tuotti 352 hevosvoimaa. Tämä mahdollisti huippunopeudeksi 280 km/h, tehden Daytonasta aikansa nopeimman sarjatuotantoauton.

365 GTB/4 oli saatavilla kahtena korimallina: berlinetta (coupé) ja GTS/4 (cabriolet). Ferrari valmisti yhteensä 1 284 berlinettaa ja 122 cabrioletia.

Vaikka Daytona suunniteltiin ensisijaisesti maantieajoon, se saavutti menestystä myös kilparadoilla. Charles Pozzin tiimin autot voittivat luokkansa Le Mansin 24 tunnin ajoissa vuosina 1972, 1973 ja 1974.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona on säilynyt yhtenä automaailman ikonisimmista malleista, ja sen vaikutus näkyy edelleen nykypäivän grand tourer -autoissa. Sen yhdistelmä tyylikästä muotoilua ja vaikuttavaa suorituskykyä tekee siitä halutun keräilykohteen.

Porsche 911 Carrera RS

Vuonna 1973 Porsche esitteli 911 Carrera RS -mallin, joka on sittemmin saavuttanut kulttimaineen. Tämä kevyt ja suorituskykyinen auto oli varustettu 2,7-litraisella kuusisylinterisellä moottorilla, joka tuotti 210 hevosvoimaa. Sen keveys ja erinomainen ajettavuus tekivät siitä suositun niin kilparadoilla kuin maanteilläkin. Carrera RS:n tunnusomainen ”ducktail”-takaspoileri paransi aerodynamiikkaa ja vakautta suurilla nopeuksilla.

Datsun 240Z

Datsun 240Z, joka tunnetaan myös nimellä Nissan Fairlady Z, on japanilaisen Nissanin vuosina 1969–1973 valmistama urheiluauto. Se esiteltiin ensimmäisen kerran lokakuussa 1969, ja siitä tuli nopeasti suosittu sen tyylikkään muotoilun, suorituskyvyn ja kohtuullisen hinnan ansiosta.

240Z:n muotoilu oli aikanaan edistyksellinen, ja se muistutti eurooppalaisia urheiluautoja, mikä teki siitä houkuttelevan vaihtoehdon markkinoilla. Autossa oli 2,4 litran L24-sarjan rivikuutosmoottori, joka tuotti noin 151 hevosvoimaa. Tämä mahdollisti auton kiihtyvyyden 0–100 km/h noin 8 sekunnissa ja huippunopeuden yli 200 km/h.

Datsun 240Z oli merkittävässä roolissa japanilaisten urheiluautojen maineen nostamisessa kansainvälisillä markkinoilla. Sen yhdistelmä tyylikästä muotoilua, luotettavuutta ja suorituskykyä teki siitä suositun niin harrastajien kuin kilpakuljettajien keskuudessa. 240Z osallistui menestyksekkäästi erilaisiin moottoriurheilutapahtumiin, mukaan lukien rallikilpailut, mikä vahvisti sen mainetta suorituskykyisenä ja kestävänä ajoneuvona.

Nykyään Datsun 240Z on haluttu klassikkoauto, ja hyvin säilyneistä tai kunnostetuista yksilöistä maksetaan huomattavia summia. Esimerkiksi Suomessa Nettiauto-sivustolla on ajoittain myynnissä Datsun 240Z -malleja, joiden hinnat vaihtelevat kunnon ja harvinaisuuden mukaan.

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL, lempinimeltään ”Batmobile” sen näyttävien aerodynaamisten lisäosien vuoksi, esiteltiin vuonna 1972. Tämä kevyt coupé oli suunniteltu kilpakäyttöön, ja sen 3,0-litrainen kuusisylinterinen moottori tuotti alun perin 200 hevosvoimaa, myöhemmissä malleissa jopa enemmän. CSL menestyi erinomaisesti kilparadoilla, erityisesti Euroopan touring-autojen mestaruussarjassa, ja sen katuversio on nykyään erittäin haluttu keräilykohde.

Ford Escort RS1600

Ford Escort RS1600 oli 1970-luvun alun ikoni, erityisesti rallimaailmassa. Varustettuna 1,6-litraisella BDA-moottorilla, joka tuotti noin 120 hevosvoimaa, kevyt RS1600 oli ketterä ja nopea. Sen menestys rallikilpailuissa, mukaan lukien voitot kuuluisassa RAC-rallissa, vakiinnutti sen aseman yhtenä aikansa halutuimmista urheiluautoista.

Lotus Esprit

Lotus Esprit esiteltiin vuonna 1976, ja sen kiilamainen muotoilu oli italialaisen Giorgetto Giugiaron käsialaa. Alkuperäinen Esprit oli varustettu 2,0-litraisella nelisylinterisellä moottorilla, joka tuotti 160 hevosvoimaa. Kevyen rakenteensa ansiosta Esprit tarjosi erinomaisen käsiteltävyyden ja suorituskyvyn. Auto saavutti ikonisen aseman esiintyessään James Bond -elokuvassa ”The Spy Who Loved Me”, jossa se muun muassa muuntautui sukellusveneeksi.

Toyota 2000GT

Vaikka Toyota 2000GT esiteltiin jo 1960-luvun lopulla, sen vaikutus ulottui syvälle 1970-luvulle. Tätä kaunista ja harvinaista japanilaista urheiluautoa pidetään usein ensimmäisenä japanilaisena superautona. Kaksilitrainen, 150 hevosvoimaa tuottava moottori ja virtaviivainen muotoilu tekivät siitä aikansa nopeimman japanilaisen auton, ja se saavutti useita maailmanennätyksiä, mukaan lukien 78 tunnin kestävyysajon ennätyksen.

Dodge Charger

Dodge Charger on yhdysvaltalaisen autonvalmistaja Dodgen vuodesta 1966 lähtien eri muodoissa valmistama automalli. Sen historia kattaa kahdeksan sukupolvea, joista jokainen on tuonut mukanaan ainutlaatuisia piirteitä ja teknologisia edistysaskeleita.

Kolmannen sukupolven Charger esiteltiin vuonna 1971, ja se sai pyöristetymmän muotoilun sekä uusia moottorivaihtoehtoja. Kuitenkin 1970-luvun alun öljykriisi ja kiristyvät päästömääräykset vaikuttivat suorituskykyisten autojen kysyntään, mikä johti myynnin laskuun.

Dodge Chargerin historia heijastaa amerikkalaisen autoteollisuuden kehitystä ja muuttuvia kuluttajamieltymyksiä. Alun perin suorituskykyisenä muscle carina tunnettu Charger on sopeutunut ajan myötä, säilyttäen kuitenkin ytimenä voimakkaan suorituskyvyn ja rohkean muotoilun.

Luettavaa

Nykyaikainen urheiluauto: BMW i4 M50

BMW i4 M50 on saksalaisen autonvalmistajan BMW:n ensimmäinen täyssähköinen M-malli, joka yhdistää urheilullisen suorituskyvyn ja ympäristöystävällisyyden. Tämä innovatiivinen ajoneuvo tarjoaa vaikuttavan ajokokemuksen, joka vastaa vaativimpienkin autoilijoiden odotuksia.
Mikko Heikkilä

MM-ralli: Heikkilä viime vuoden Ruotsin rallin oppien siivittämänä täyteen WRC2-luokan debyyttikauteensa

Mikko Heikkilä käynnistää kilpailukautensa 2025 Ruotsin MM-rallista. Kovatasoisessa WRC2-luokassa tällä kaudella kilpaileva nurmijärveläiskuljettaja lähtee hakemaan kauden avauksesta hyvää pistesaldoa yhdessä TGS Motorsportin kanssa.
Aleksi Röyhkiö on yksi Tuukka Hallian haastajista viikonlopun Kiuruvesi SM Sprintissä. Kuva: Loudlife Media / AKK.

Rallisprint SM: Kiuruvedellä jaossa Rallisprint SM -sarjan toiset pisteet

Kuusiosaisen Rallisprint SM -sarjan talvikauden päätöskisa ajetaan lauantaina 15.2. Kiuruveden maisemissa Rapakkojoella. Kiuruveden Urheiluautoilijoiden organisoima Kiuruvesi SM Sprint on kauden toinen osakilpailu, ennen kuin sarja jää reilun viiden kuukauden mittaiselle tauolle. 

ACS25 on isompi kokemus ja pääsiäisen ykköstapahtuma pääkaupunkiseudulla

Original American Car Show'ssa driftingille ja moottoriurheilulle on varattu aiempaa huomattavasti enemmän tilaa. Tapahtuma järjestetään 18.-20.4.2025 Helsingin Messukeskuksessa.
BMW x5

Vertailussa urheilulliset SUV-mallit eli katumaasturit

Urheilulliset SUV-mallit, eli katumaasturit, ovat nousseet viime vuosina erittäin suosituiksi niin perheiden kuin urheilumielisten kuljettajien keskuudessa. Niiden yhdistelmä tilavuutta, suorituskykyä ja tyylikästä ulkonäköä tekee niistä monipuolisia vaihtoehtoja erilaisille ajajille. Tässä artikkelissa vertailemme joitakin suosituimpia urheilullisia SUV-malleja, jotka ovat tällä hetkellä markkinoilla. Käymme läpi niiden vahvuudet, heikkoudet ja ominaisuudet, jotta voit tehdä paremmin perustellun päätöksen seuraavan autosi valinnassa.
f1 ferrari hamilton

Tuleva F1-kausi ja suosikit: Miten Hamilton pärjää Ferrarilla

Formula 1 -kausi 2025 on alkamassa, ja yksi suurimmista puheenaiheista on Lewis Hamiltonin siirtyminen Ferrarille. Tämä siirto on herättänyt paljon keskustelua siitä, miten seitsemänkertainen maailmanmestari pärjää uudessa tallissaan ja miten se vaikuttaa mestaruustaisteluun.
lainaaverkossa