1980-luvun halutuimmat urheiluautot listattuna

1980-luku oli urheiluautojen kulta-aikaa, jolloin monet ikoniset mallit näkivät päivänvalon. Nämä autot eivät ainoastaan tarjonneet huippuluokan suorituskykyä, vaan myös muotoilua, joka on jäänyt pysyvästi autohistoriaan. Seuraavassa tarkastelemme joitakin 1980-luvun halutuimmista urheiluautoista, jotka edelleen sykähdyttävät autoharrastajia ympäri maailmaa.

Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa on yksi 1980-luvun tunnetuimmista urheiluautoista. Sen leveä ja matala kori, sekä sivuilla olevat ilmanottoaukot, antoivat sille ainutlaatuisen ulkonäön. 4,9-litrainen 12-sylinterinen moottori tuotti noin 390 hevosvoimaa, mikä mahdollisti huippunopeuden yli 290 km/h. Testarossa oli myös suosittu popkulttuurissa, esiintyen muun muassa TV-sarjassa ”Miami Vice”.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach on toinen 1980-luvun ikoni, joka tunnetaan futuristisesta ja kulmikkaasta muotoilustaan. Sen 5,2-litrainen V12-moottori tuotti noin 455 hevosvoimaa, mikä mahdollisti huippunopeuden yli 290 km/h. Countachin ylöspäin avautuvat ”saksisiivet” ovet olivat sen tunnusmerkki, ja auto edusti aikansa huippuluokan insinöörityötä.

Porsche 911 Turbo (930)

Porsche 911 Turbo, tunnetaan myös koodinimellä 930, oli yksi 1980-luvun halutuimmista urheiluautoista. Sen 3,3-litrainen turboahdettu kuusisylinterinen moottori tuotti noin 300 hevosvoimaa, mikä mahdollisti huippunopeuden yli 260 km/h. 911 Turbo yhdisti klassisen muotoilun ja vaikuttavan suorituskyvyn, tehden siitä monien autoharrastajien unelman.

Audi Quattro

Audi Quattro mullisti urheiluautojen maailman tuomalla nelivedon suorituskykyisiin autoihin. Sen 2,1-litrainen turboahdettu viisisylinterinen moottori tuotti noin 200 hevosvoimaa, ja nelivetojärjestelmä tarjosi erinomaisen pidon kaikissa olosuhteissa. Quattro menestyi myös rallimaailmassa, mikä lisäsi sen mainetta ja haluttavuutta.

Nissan Skyline GT-R (R32)

Nissan Skyline GT-R R32, joka tunnetaan myös lempinimellä ”Godzilla”, on yksi automaailman ikonisimmista urheiluautoista. Esitelty vuonna 1989, tämä malli merkitsi GT-R-malliston paluuta 16 vuoden tauon jälkeen. R32 GT-R suunniteltiin alun perin kilpa-autoilua silmällä pitäen, ja sen tekniset ominaisuudet heijastavat tätä tarkoitusta.

Auton voimanlähteenä toimii 2,6-litrainen RB26DETT-sarjan kuusisylinterinen rivimoottori, jossa on kaksi turboahdinta. Vaikka moottorin virallinen teholukema oli 276 hevosvoimaa, todelliset lukemat olivat usein korkeampia. Tämä tehokas moottori yhdistettynä ATTESA E-TS -nelivetojärjestelmään ja Super-HICAS-nelipyöräohjaukseen tarjosi erinomaisen ajettavuuden ja pidon, mikä teki autosta erittäin kilpailukykyisen niin kadulla kuin radallakin.

R32 GT-R saavutti merkittävää menestystä kilparadoilla, erityisesti Japanin Group A -sarjassa, jossa se hallitsi kilpailuja voittaen 29 peräkkäistä kilpailua. Myös Australian Touring Car Championship -sarjassa auto menestyi, mikä johti siihen, että australialainen Wheels-lehti antoi sille lempinimen ”Godzilla” heinäkuun 1989 numerossaan.

Nykyään R32 GT-R on haluttu keräilykohde, ja sen arvo on noussut merkittävästi. Esimerkiksi Nettiauto-sivustolla on tarjolla useita Nissan Skyline -malleja hintaluokassa 7 400 € – 63 000 €. Korkealaatuiset ja alkuperäiskuntoiset yksilöt voivat kuitenkin saavuttaa huomattavasti korkeampia hintoja kansainvälisillä markkinoilla.

Vuonna 2025 Nissan esitteli sähköistetyn version R32 GT-R:stä, nimeltään ”R32 EV”. Tämä projekti syntyi Nissanin insinöörien halusta säilyttää alkuperäisen GT-R:n ajonautinto sähköistymisen aikakaudella. Vaikka sähköinen voimalinja poikkeaa alkuperäisestä, pyrkimyksenä on säilyttää auton ikoninen luonne ja suorituskyky.

Yhteenvetona Nissan Skyline GT-R R32 on auto, joka yhdistää teknisen innovaation, kilpa-autoilumenestyksen ja kulttuurisen merkityksen. Sen perintö elää vahvana niin autoharrastajien keskuudessa kuin Nissanin tulevissa malleissa.

Chevrolet Corvette (C4)

Chevrolet Corvette C4 oli merkittävä päivitys edeltäjäänsä verrattuna. Sen 5,7-litrainen V8-moottori tuotti aluksi noin 205 hevosvoimaa, mutta teho kasvoi vuosien myötä. C4 tarjosi modernin muotoilun ja parannetun ajodynamiikan, mikä teki siitä suositun valinnan urheiluautojen ystäville.

Toyota Supra (A70)

Toyota Supra A70, joka tunnetaan myös nimellä kolmannen sukupolven Supra, esiteltiin vuonna 1986. Tämä malli merkitsi Supran erkaantumista Toyota Celicasta itsenäiseksi malliksi, mikä korosti sen asemaa Toyotan urheiluautojen valikoimassa.

A70 Supra oli varustettu 3,0-litraisella kuusisylinterisellä rivimoottorilla. Perusmallissa käytettiin 7M-GE-moottoria, joka tuotti noin 190 hevosvoimaa. Vuonna 1987 esiteltiin turboahdettu versio, 7M-GTE, joka tuotti noin 235 hevosvoimaa. Tämä mahdollisti kiihtyvyyden 0–100 km/h noin 7 sekunnissa ja huippunopeuden 245 km/h.

A70 Supra tarjosi myös edistyksellisiä teknologioita aikakaudelleen. Se oli ensimmäinen Toyota Yhdysvalloissa, jossa oli sekä turboahdettu moottori että lukkiutumattomat jarrut (ABS). Lisäksi autossa oli saatavilla Toyota Electronically Modulated Suspension (TEMS) -järjestelmä, joka mahdollisti iskunvaimentimien säädön ajon aikana.

Muotoilultaan A70 Supra edusti 1980-luvun lopun kulmikasta ja aerodynaamista tyyliä. Sen pitkä konepelti ja lyhyt perä antoivat autolle urheilullisen profiilin. Sisätiloissa panostettiin mukavuuteen ja teknologiaan, tarjoten kuljettajalle monipuoliset säätömahdollisuudet ja informatiivisen mittariston.

Nykyään A70 Supra on keräilijöiden ja harrastajien arvostama malli. Sen hinnat vaihtelevat kunnon ja harvinaisuuden mukaan, mutta hyvin säilyneet yksilöt voivat saavuttaa huomattavia summia. Esimerkiksi vuonna 2022 eräs lähes uudenveroinen vuoden 1987 Supra Turbo myytiin lähes 89 000 dollarilla.

Mazda RX-7 (FC)

Mazda RX-7:n toinen sukupolvi, tunnettu koodinimellä FC, valmistettiin vuosina 1985–1991. Tämä malli erottui edukseen ainutlaatuisella wankelmoottorillaan, joka tarjosi kevyen rakenteen ja korkean kierrosluvun ansiosta erinomaisen suorituskyvyn. FC-mallin muotoilu otti vaikutteita aikakauden eurooppalaisista urheiluautoista, erityisesti Porsche 944:stä, mikä näkyi auton virtaviivaisissa linjoissa ja aerodynaamisessa profiilissa.

FC-sukupolvi oli saatavilla sekä coupé- että avoautokorimalleina, ja se tarjosi sekä vapaasti hengittäviä että turboahdettuja moottorivaihtoehtoja. Turboahdettu versio, joka esiteltiin vuonna 1987, tuotti noin 181 hevosvoimaa, mikä mahdollisti huippunopeuden noin 230 km/h ja kiihtyvyyden 0–100 km/h noin 7,2 sekunnissa. Vuonna 1989 tehoa nostettiin 200 hevosvoimaan, mikä paransi suorituskykyä entisestään.

Mazda RX-7 FC:n mitat olivat seuraavat: pituus 4310 mm, leveys 1690 mm ja korkeus 1265 mm. Auton omapaino oli noin 1250 kg, mikä yhdessä wankelmoottorin kanssa tarjosi ketterän ja tasapainoisen ajokokemuksen.

FC-mallissa Mazda otti käyttöön uuden Dynamic Tracking Suspension System (DTSS) -järjestelmän, joka paransi ajettavuutta ja vähensi yliohjautuvuutta. Tämä järjestelmä sisälsi erikoisvalmisteiset takanavat, jotka mahdollistivat rajoitetun määrän passiivista takapyörien ohjausta kaarreajossa. Lisäksi autossa oli Auto Adjusting Suspension (AAS) -järjestelmä, joka mukautti iskunvaimennuksen ajo-olosuhteiden mukaan.

Mazda RX-7 FC saavutti mainetta myös autourheilussa, erityisesti IMSA GTU -luokassa, jossa se kilpaili menestyksekkäästi. Auton tasapainoinen alusta ja tehokas moottori tekivät siitä suositun valinnan kilpakuljettajille.

Nykyään Mazda RX-7 FC on arvostettu klassikkoautojen harrastajien keskuudessa. Sen ainutlaatuinen wankelmoottori, ajaton muotoilu ja ajamisen ilo tekevät siitä halutun keräilykohteen. Hyvin säilyneet yksilöt ovat nostaneet arvoaan, ja ne edustavat merkittävää osaa 1980-luvun urheiluautohistoriaa.

1980-luvun halutuimmat urheiluautot:

  • Ferrari Testarossa
  • Lamborghini Countach
  • Porsche 911 Turbo (930)
  • Audi Quattro
  • Nissan Skyline GT-R (R32)
  • Chevrolet Corvette (C4)
  • Toyota Supra (A70)
  • Mazda RX-7 (FC)

Luettavaa

Lando Norris Brasilian GP:n valtias- Verstappenilta hurja nousu

Brasilian Sao Paulon GP piti sisällään lauantain sprintin ja sunnuntain varsinaisen GP:n ja romua nähtiin molempina päivinä. Viikonlopun valtias oli kuitenkin MM-sarjan kärkimies Lando Norris, joka voitti sekä sprintin että sunnuntain pääkilpailun.

EK20: Hurja huipennus MM-rallissa – kova suomalaispaukku varmistui!

Rallin maailmassa jännitys tiivistyy, kun kauden toiseksi viimeinen osakilpailu, FORUM8 Rally Japan 2025, on saatu loppuunsa. Tämä asfalttiralli Japanissa toimii monille kuljettajille ratkaisevana käännekohtana kohti mestaruustaistelua. Kuljettajien MM-sarjan kärki on kovassa vireessä. Tarkemmin katseet kohdistuvat erityisesti kolmeen kuljettajaan: ranskalainen Sébastien Ogier, walesilainen Elfyn Evans ja suomalainen Kalle Rovanperä. Kaikki edustavat tallia Toyota Gazoo Racing WRT – mikä lisää käänteitä ja taktikointia entisestään.

Autoilu ja viihde – mitä on muuttumassa Suomessa

Suomalaiset autoilijat suhtautuvat ajonaikaiseen viihteeseen monitasoisesti. Toisille se on yhdentekevää, toiset taas haluavat hifistellä. Nykyaikaiset autot tarjoavat jo perusasetuksissaan jonkinlaisen radion ja digisoittimen, sekä näiden yhdistämisen kuskin tai matkustajan älylaitteeseen, kuten puhelin tai padi. Tämä ei kuitenkaan riitä kaikille, ja joissakin autoissa on viety viihde aina matkustajatasolle antamalla jokaiselle matkustajalle oma näyttö ja sen hallinta – pelaaminen, musiikinkuuntele yms ovat siis mahdollisia kaikille matkustajille. Kuskin viihteeksi riittää radio tai musiikki, sillä hänen tärkein tehtävänsä on aina pitää auto tiellä, varmasti ja turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen.
rte motorsport

RTE-Group laajentuu – Sarlin Race Service osaksi RTE-perhettä

Yrityskauppa RTE:n ja Sarlinin välillä edustaa selkeästi suunniteltua askelta moottoriurheilu-alan palveluliiketoiminnan vahvistamiseksi Suomessa ja mahdollisesti laajemminkin. Se yhdistää RTE:n vahvan markkina-aseman ja infrastruktuurin Sarlinin osaamisen kilpa-autourheilun teknisissä osissa ja palveluissa. Asiakkaat hyötyvät laajemmasta tarjonnasta, ja alalle syntyy vahvempi toimija, jolla on edellytykset kasvaa ja kehittyä.

Kalle Rovanperä uusi askel: ensimmäinen F2-testi suoritettuna

Suomalainen moottoriurheilun supertähti Kalle Rovanperä tekee urallaan rohkean siirron – sorateiltä kohti kilparadoilla riehuvia formuloita. Hän on jo aiemmin tiedottanut jättävänsä vuoden 2025 jälkeen rallin MM-sarjan ja suuntaavansa kohti ratakilpailuja, ensiaskeleena Super Formula-sarja Japanissa vuonna 2026, ja myöhemmin tavoitteena osallistuminen FIA Formula 2 Championship -sarjaan.

Millaiset urheiluautot ovat olleet eurooppalaiset suosikkeja tällä vuosikymmenellä

Automarkkinat ja autotyylit muuttuvat ajan myötä. 70-luvun muskeliautot eivät ole enää välttämättä tänä päivänä yhtä suosittuja kuin mitä ne olivat ennen sähköautojen nousukautta. Mutta minkälaisista urheiluautoista eurooppalaiset tykkäävät?
lainaaverkossa