Alpinen malliston toinen, odotettu täyssähköinen uutuus, Alpine A390, on saapunut määrittelemään uudelleen urheilullisen viistoperän käsitteen. Tämä tilava viisiovinen malli on suunniteltu huolellisesti yhdistämään Alpine A110 -urheiluauton dynaaminen ajokokemus perheautomaiseen tilavuuteen ja käytännöllisyyteen. Se edustaa Alpinen kunnianhimoa laajentaa asiakaskuntaansa ja tarjota merkin tunnusomaista ajonautintoa entistä laajempaan käyttäjäkuntaan, soveltuen erinomaisesti niin yksityis- kuin yrityskäyttöönkin.
A390:n kehitystyössä jokainen yksityiskohta on tähtätty tinkimättömään ajonautintoon. Alpinen insinöörit ovat luoneet kolmen sähkömoottorin (yksi edessä ja kaksi takana) innovatiivisen yhdistelmän, joka mahdollistaa edistyneen nelivedon. Yhdessä Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmän kanssa tämä takaa auton jäljittelemättömän käytöksen, tinkimättömän turvallisuuden ja hämmästyttävän ketteryyden. A390 ilmentää Alpinen filosofiaa, jossa ajo-ominaisuudet ja ajajan kokemus asettuvat jopa suorituskyvyn edelle, tehden jokaisesta ajokerrasta unohtumattoman elämyksen.
SUUNNITTELU, JOKA YHDISTÄÄ ESTETIIKAN JA AERODYNAMIIKAN
Alpine A390:n muotoilu on kunnianosoitus tyylikkäälle urheilullisuudelle ja vaikuttavalle persoonallisuudelle, ottaen vaikutteita lokakuussa 2024 Pariisin autonäyttelyssä esitellystä A390_β -tutkielmasta. Auton mittasuhteet, jotka ovat saaneet inspiraationsa A110:n profiilista, antavat sille ainutlaatuisen olemuksen, joka korostaa sen dynaamista luonnetta. Vaikka korin mitat (pituus 4,615 m, leveys 1,885 m, korkeus 1,532 m) ovat Alpinen mittapuulla ennenkuulumattoman suuret, auto näyttää kauempaa katsottuna todellista kokoaan pienemmältä, säilyttäen selvästi merkin tunnusomaisen DNA:n.
Lähempää tarkasteltuna A390 paljastaa veistokselliset piirteensä ja hienostuneet yksityiskohdat, kuten takaovien huomaamattomat kahvat ja valaistun ”Cosmic Dust” -kolmioiden parvien edessä, jotka luovat ainutlaatuisen visuaalisen tervehdyksen kuljettajalle. Jopa aerodynamiikka, joka on kriittinen sähköauton toimintamatkan kannalta, on saneellut jokaisen muotoilullisen päätöksen, aina konepellin veistoksellisesta muodosta takahelman ja diffuusorin kulmaan. Myös Michelinin renkaat ja Devialetin äänentoisto korostavat A390:n ranskalaista perintöä ja tinkimätöntä laatua, sillä A390 on kokonaan suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Ranskassa Alpinen historiallisessa Dieppen tehtaassa.
URHEILULLISTA MUKAVUUTTA JA INNOVATIIVISTA TEKNOLOGIAA

Alpine A390:n sisätilat tarjoavat urheilullisen mutta ylellisen kokemuksen, jossa kuljettajaan keskittyvä muotoilu yhdistyy korkealuokkaisiin materiaaleihin ja harkittuun valaistukseen. Kojelauta, keskikonsoli ja ovipaneelit on verhoiltu pehmeällä nahalla, ja teemana on Alpinen perinteinen sininen sävy, joka luo hienostuneen tunnelman. Kuljettajan edessä on selkeä 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo, josta voi valita neljä eri näkymää – Iconic, Navigation, ADAS ja Minimal – mukautuen ajotilan mukaan. Pystysuuntainen 12-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty kuljettajaa kohti, integroi Android Automotive ja Google Automotive -palvelut, tarjoten räätälöitävän ja intuitiivisen käyttöliittymän äänikomennoilla tai kosketuksella.
Käyttömukavuutta lisäävät fyysiset ilmastoinnin säätimet, joiden avulla asetuksia voi muuttaa irrottamatta katsetta tiestä, sekä sinisellä Nappanahalla päällystetty, alhaalta litistetty ja lämmitettävä ohjauspyörä. Ohjauspyörään on integroitu useita F1-tyyppisiä katkaisimia, kuten regeneratiivisen jarrutuksen säädinrulla ja punainen OV (overtake) -nappi, joka tarjoaa lisätehoa ohitustilanteisiin ja toimii optimaalisen lähtöjärjestelmän laukaisijana. Takaistuimelle on helppo päästä, ja reunimmaisilla paikoilla on erinomainen sivuttaistuki, mikä on tärkeää urheilullisessa ajossa. Tilava 532 litran tavaratila, jota voidaan laajentaa kaksoislattialla, lisää auton monikäyttöisyyttä. Lisäksi Devialetin 850 watin High Fidelity Audio System 13 kaiuttimella ja neljällä äänimaailmalla takaa ensiluokkaisen kuuntelukokemuksen koko matkustamossa.
TEKNOLOGIAN YDIN – KOLME SÄHKÖMOOTTORIA JA AKTIIVINEN VÄÄNTÖMOMENTIN HALLINTA
Alpine A390:n teknologian ytimessä on innovatiivinen kolmen sähkömoottorin voimalinja, joka hyödyntää konsernin AmpR Medium -perusrakennetta, mutta on radikaalisti muutettu Alpinen tarpeisiin. Vain 2,708 metrin akseliväli valittiin harkitusti takaamaan auton ketteryys, kun taas suuri raideleveys varmistaa vakauden. Painopiste on pidetty erittäin alhaalla, ja optimaalinen 49/51 prosentin painonjakauma etu- ja taka-akselien välillä luo tasapainoisen ja hallittavan ajokokemuksen. Alustan säädöillä on pyritty mahdollisimman lähelle A110-urheiluauton ketteryyttä ja keveyttä, tehden A390:stä helpon hallita kaikissa tilanteissa, samalla kun jousitus tarjoaa erinomaisen kompromissin mukavuuden ja hallittavuuden välillä.
Alpinen ainutlaatuinen Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmä on avainasemassa A390:n ajettavuudessa. Kolmen sähkömoottorin ja lukuisien antureiden sekä elektroniikan avulla se mahdollistaa vääntömomentin tarkan siirron etu- ja taka-akselin sekä takapyörien välillä. Tämä luo hämmästyttävän kevyen ja ketterän tuntuman, samalla kun pito ja suuntavakavuus pysyvät erinomaisina. Kuljettaja voi edelleen säätää ajo-ominaisuuksia valitsemalla viidestä eri ajotilasta itselleen tai olosuhteisiin parhaiten sopivan. Lisäksi A390 on ensimmäinen Alpine-malli, jossa on edessä kuusimäntäiset jarrusatulat, jotka tarjoavat erinomaisen jarrutustuntuman. Edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten realistinen kuva auton ympäristöstä kojelaudassa, kuljettajan vireystilan valvonta ja progressiivinen sekä automaattinen hätäjarrutus, täydentävät teknologian kokonaisuuden ja lisäävät turvallisuutta.
TEHOA JA TOIMINTAMATKAA – KAKSI VARUSTETASOA

Alpine A390 tulee saataville kahtena versiona, GT ja GTS, jotka eroavat toisistaan voiman ja varusteiden osalta. Molemmissa versioissa kolme sähkömoottoria varmistavat erinomaisen pidon kaikissa olosuhteissa ja mahdollistavat vaikuttavan suorituskyvyn. GT-versio tarjoaa 295 kilowattia (400 hv) tehoa ja 650 newtonmetriä vääntöä, mikä mahdollistaa kiihdytyksen 0–100 km/h vain 4,8 sekunnissa. Sen huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 200 km/h. GTS-huippumalli nostaa tehon 345 kilowattiin (470 hv) ja vääntömomentin 808 newtonmetriin, kiihdyttäen 0–100 km/h uskomattomaan 3,9 sekuntiin – yhtä nopeasti kuin Alpine A110 R. GTS-version huippunopeus on rajoitettu 220 km/h. Merkittävästi on myös se, että A390 pystyy toistamaan kiihdytyksiä useita kertoja ilman tehon laskua, vaikka ajoakku ei olisikaan täynnä.
Ajoakku, jonka energiatiheys on 89 kilowattituntia, on suunniteltu kestämään Alpinen suuri teho ja potentiaalinen rata-ajo. Sen arvioitu WLTP-toimintamatka on mallista riippuen 520–555 kilometriä (vahvistamaton). Lämpöpumppu on vakiona, mikä parantaa energiatehokkuutta ja pitää sisätilan lämpötilan aina toivottuna. Pikalataus onnistuu 190 kilowatin teholla, ja alle 25 minuutissa akun voi ladata 15–80 prosentin varaustasoon. Vaihtovirralla latausteho on 11 kilowattia, ja lisävarusteena on saatavilla 22 kilowatin laturi. V2L-toiminto (Vehicle-to-Load), joka mahdollistaa virran antamisen ulkoisille sähkölaitteille tai toiselle autolle, kuuluu vakiona 11 kW:n laturin yhteydessä.
A390:n varustelutasot
Alpine A390 GT -versiossa on 20-tuumaiset timanttileikatut kevytmetallivanteet Michelin Sport EV -renkailla, anodisoidut jarrusatulat ja kromatut merkit. Sisätiloissa on sähköisesti säädettävät, lämmitettävät Alpine Sport -istuimet, jotka on verhoiltu urheiluautoissa käytettävällä Alcantara-mikrokuidulla ja tarjoavat erinomaisen tuen ja mukavuuden.
Alpine A390 GTS -mallissa tehoa on enemmän ja vanteet ovat 21-tuumaiset Michelin Pilot Sport 4S -renkailla. Sisätiloissa on sinisellä ja harmaalla nappanahalla verhoillut Alpine Sport Seat by Sabelt® -kuppi-istuimet, joissa on myös hierontatoiminto. Äänentoistosta vastaa Devialet Xtreme Audio System, ja vakiovarusteisiin kuuluu Alpine Telemetrics Expert sekä kuljettajaa avustavat Driving- ja Parking-paketit. Alpine A390:n myynti alkaa Suomessa vuoden 2026 aikana.