Rovaniemen napapiirin seudun jäiseen syleilyyn kätkeytynyt autourheilun legenda, Arctic Lapland Rally, paljastaa ylpeänä 60-vuotisjuhlakilpailunsa reitin. Tunturirallinakin tunnettu kilpailu on ainoa Suomessa jo 60. kerran vuosittain keskeytyksettä järjestetty rallikilpailu. 30.1.-1.2.2025 ajettava kilpailu on tämän vuoden tapaan Ralli SM -sarjan toinen osakilpailu.
Vuoden 2025 versio tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän perinteitä ja uudistuksia: reitin, joka johdattaa kuljettajat syvälle napapiirin arktisen erämaan sydämeen, jossa kilpailijoiden rohkeus mitataan luonnonvoimien armoilla.
Hienostunut yhdistelmä perinteitä ja muutosta
Merkkivuoden kunniaksi kilpailijoilla on edessään 215 kilometriä ja 13 kappaletta erikoiskokeita kilpailun kahden ajopäivän aikana. Tämän vuoden reitti on yhdistelmä uutta ja legendaarista, heijastaen rallin tarunhohtoista menneisyyttä ja sen periksiantamatonta halua pitää paikkansa vuodesta toiseen yhtenä maailman tunnetuimmista kilpailuista.
Yksi odotetuimmista muutoksista on kahden tunnetun erikoiskokeen paluu reitille, jotka ovat odottaneet vuoroaan rallin historiankirjoissa yli vuosikymmenen. Perjantaina kilpailijat pääsevät kokemaan Autiovaaran erikoiskokeen (EK3), jossa kuljettajat ylittävät majesteettisen Pirttikosken patosillan Kemijoen yli – ylitys, joka symboloi ajatusta rallin ytimestä: suurta insinööritaitoa yhdistettynä valtaviin luonnonvoimiin. Tätä seuraa Murtotunturin (EK4) paluu, joka tarjoaa henkeäsalpaavan 22 kilometrin matkan tunturimaisemien läpi, joissa tie muuttaa luonnettaan toistuvasti ja kilpa-autojen kirkkaiden valojen kajo heijastuu tunturien huipuista laskevan auringon hämärässä. Näin “Tunturirallin” taipaleella vilahtelevat tunturit kirjaimellisesti jälleen myös erikoiskokeiden nimistössä.
– Murtotunturilla on tärkeämpi osa koko rallimaailman historiaan, kuin monet tietävätkään. Tie on täysin poikkeuksellinen kilpailuumme, koska se todellakin halkoo tunturimaisemaa erämaan keskellä ja kuin jäisenä vuoristoratana kumpuilee tauotta maastonmuotojen mukana. Siksi sitä on käytetty vuosikymmeniä myös rallin MM-sarjan autojen testikenttänä ja siellä on huippuvauhtiin kehitetty maailman parhaat ralliautot aina legendaarisen B-ryhmän aikakauden alusta lähtien, rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ja vuosikymmenet järjestelyissä eri rooleissa mukana ollut Heikki Poranen muistelee.
Tänä vuonna nähdään myös tutun Vennivaaran erikoiskokeen muodonmuutos. Viime vuosina se on toiminut rallin testierikoiskokeena, mutta nyt se herää uudelleen eloon kellotettuna osuutena itse rallissa. Uusi Venni-Mäntyvaaran erikoiskoe (EK2) huipentuu Mäntyvaaran raviradalle, jossa valtava yleisö pääsee seuraamaan kilpailua radan katsomoiden suojissa.
Yleisöerikoiskokeet Rovaniemellä ja Kemijärvellä
Arctic Lapland Rally on aina kilpailijoiden seikkailun lisäksi myös spektaakkeli yleisölle reitin varrella. Yksi faneille helpoimmin saavutettavasti spektaakkeleista on Ounasvaaran yleisöerikoiskoe (EK9), joka sijoittuu Rovaniemen keskustan kupeessa olevan laskettelurinteen alueelle. “Oukulle” perheen pienimmätkin on helppo tuoda kokemaan moottoreiden kaikua vaarojen rinteiltä.
Myös Kemijärven yleisöerikoiskoe (EK12) palaa menestyksensä siivittämänä viime vuodelta. Runsaslukuinen yleisö reunusti erikoiskoetta ja kaupungin keskustan sykkivä huoltoalue näytti selvästi paikkakunnan innostuksen rallia kohtaan. Tämän ansiosta lähes kaupungin sydämessä ajettava erikoiskoe tulee jälleen vetämään rallikansan Kemijärven rannalle.
Legendaarinen Sarriojärvi: Huipennus eeppisissä mittasuhteissa
Ralli saavuttaa huippunsa legendaarisella Sarriojärven erikoiskokeella (EK10 ja EK13), 32 kilometrin koettelemuksella, joka on vuosien varrella esitellyt Arctic Lapland Rallyn kaikki elementit niin kuljettajille kuin yleisöllekin. Sarriojärvi mutkittelee arktisen erämaan aution kauneuden läpi, jossa legendat syntyvät ja voitot sinetöidään. Tämä kilpailun pisin erikoiskoe vaatii kilpailijoilta jokaisen taidon hivenen ja jokaisen rohkeuden kuiskauksen.
Maaliin Rovaniemen keskustaan päästyään kilpailun voittaja todellakin ansaitsee himoitut tunturin poronsarvet merkkinä voitosta yhdessä moottoriurheilun arvostetuimmista kilpailuista.
– Juhlakilpailussa olemme erityisesti halunneet huomioida reitin yleisöystävällisyyden ja mahdollistaa kauniiden kuvien laajan levikin maailmalla napapiirin upeista maisemista. Siksi aiempaa suurempi osa rallin erikoiskokeista on pyritty ajamaan kaamosajan lyhyen päivänvalon aikana, kuitenkaan unohtamatta rallimme identiteettiin olennaisesti kuuluvaan yön pimeyttä. Odotammekin ilolla jälleen rallikansan rakovalkeiden loisteessa syntyviä uusia tarinoita, joita tullaan kertomaan vielä vuosikymmenien kuluttua, Heikki Poranen kertoo juhlarallin reitin muutoksista.
Toistaiseksi napapiirillä odotellaan vielä Lapin näyttävän ruska-ajan alkua, mutta pian sen jälkeen alkaa luonto peittyä lumikinosten alle ja pimeät taivaat leiskumaan revontulista, jotka kaikki yhdessä muodostavat jo 60. kerran Arctic Lapland Rallyn taianomaisen tunnelman. Tervetuloa todistamaan tunturin taikaa ja maailman parhaiden kuljettajien kamppailua armottomien luonnonolojen keskellä napapiirille 30.1.-1.2.2025.
Lisätietoja 60. Arctic Lapland Rallysta sekä koko aikataulu ja reitti löytyvät rallin verkkosivuilta: arcticrally.fi/reitti
60. Arctic Lapland Rally – Info, reitti & aikataulu
Perjantai 31.1.2025
10:00 LÄHTÖ, Lordin aukio
10:33 EK1 Aittajärvi 1 (22,50 km)
11:46 EK2 Venni-Mäntyvaara (11,50 km)
HUOLTO Mäntyvaara
14:44 EK3 Autiovaara (11,32 km)
15:12 EK4 Murtotunturi (22,00 km)
ETÄHUOLTO Vanttauskoski
16:55 EK5 Kaihuavaara (19,62 km)
18:58 EK6 Mäntyvaara (4,00 km)
Lauantai 1.2.2025
09:03 EK7 Siikakämä (26,15 km)
10:06 EK8 Aittajärvi 2 (22,50 km)
11:09 EK9 Ounasvaara (1,15 km)
HUOLTO Mäntyvaara
14:22 EK10 Sarriojärvi 1 (32,50 km)
ETÄHUOLTO Kemijärvi
16:25 EK11 Perävaara (7,33 km)
17:08 EK12 Kemijärvi (2,27 km)
ETÄHUOLTO Kemijärvi
18:41 EK13 Sarriojärvi 2 (32,50 km)
20:41 MAALI Lordin aukio
Erikoiskokeet yhteensä: 215,34 km
Koko reitin pituus: 859,21 km