Dakar ralli: Can-Am Maverick

Can-Am saavutti vaikuttavan toisen sijan vuoden 2025 Dakar-rallissa uudella Maverick R -ajoneuvollaan, osoittaen sen suorituskyvyn ja kestävyyden maailman vaativimmissa olosuhteissa. Chilestä kotoisin oleva tehdaskuljettaja Francisco ”Chaleco” López yhdessä kartanlukijansa Juan Pablo Latrachin kanssa voittivat viisi etappia T4 SSV-luokassa, mikä oli eniten kaikista kuljettajista, ja sijoittuivat lopulta kokonaiskilpailun toiselle sijalle ajalla 61 tuntia, 19 minuuttia ja 15 sekuntia.

Lópezin suoritus oli erityisen merkittävä, sillä hän aloitti rallin vahvasti toisella sijalla ensimmäisellä etapilla. Toisella, 48 tunnin mittaisella Chrono-etapilla haastavat dyynit aiheuttivat kuitenkin ajanhukkaa kokonaiskilpailussa. Tästä huolimatta López ja Latrach osoittivat sitkeyttä ja taitoa voittamalla etapit kolme, viisi, kuusi, yhdeksän ja kymmenen, nousten näin kokonaiskilpailun toiselle sijalle.

Muita Can-Amin tehdaskuljettajia olivat Sara Price ja Jeremías González Ferioli, jotka molemmat saavuttivat etapivoittoja ja palkintosijoja rallin aikana. Valitettavasti tekniset ongelmat varhaisessa vaiheessa estivät heitä kilpailemasta kokonaiskilpailun voitosta. Price yhdessä kartanlukijansa Sean Berrimanin kanssa voitti kolme etappia, kun taas Ferioli ja hänen kartanlukijansa Pedro Gonzalo Rinaldi voittivat etapit seitsemän ja kahdeksan sekä saavuttivat useita palkintosijoja.

Ensikertalainen Hunter Miller yhdessä kartanlukijansa Andrew Shortin kanssa osoitti myös vahvaa suorituskykyä sijoittuen kokonaiskilpailussa kymmenenneksi. Heidän paras etap-sijoituksensa oli neljäs sija neljännellä etapilla, mikä osoitti heidän pystyvän kilpailemaan kärkiryhmän kanssa ja jätti heidän jälkensä tähän ikoniseen tapahtumaan.

Vuoden 2025 Dakar-ralli oli Maverick R -mallin ensimmäinen esiintyminen FIA-hyväksyttynä ajoneuvona. Vuoden 2024 mallina esitelty vallankumouksellinen Maverick R saavutti nopeasti menestystä ikonisissa aavikkokilpailuissa, kuten Vegas to Reno, Silver State 300 ja Baja 1000.

Maverick R:n tekniset ominaisuudet, kuten innovatiivinen tall-knuckle-jousitus, suorituskykyinen seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja turboahdettu kolmisylinterinen Rotax-moottori, soveltuvat erinomaisesti Saudi-Arabian haastavaan maastoon. Nämä ominaisuudet auttoivat kuljettajia selviytymään 12 päivän ja 8 000 kilometrin mittaisesta kilpailusta menestyksekkäästi.

Can-Am-tiimin yhteistyö South Racingin kanssa osoittautui hedelmälliseksi, sillä tehdaskuljettajat hallitsivat Maverick R -ajoneuvoillaan lähes kaikkia etappeja. Tämä menestys korostaa Maverick R:n potentiaalia ralliautoilun huipulla ja antaa tiimille arvokasta kokemusta tulevia haasteita varten.

Can-Am Maverick R:n keskeiset tekniset ominaisuudet

Teknologia: 10,25 tuuman kosketusnäyttö, navigointisovellus ja tietojärjestelmä tarjoavat ainutlaatuisen käyttökokemuksen.

Moottori: 999 cm³:n turboahdettu kolmisylinterinen Rotax 999T DCT -moottori, joka tuottaa 240 hevosvoimaa.

Vaihteisto: Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (DCT) nopean ja hitaan alueen valitsimella.

Jousitus: Edessä taottu alumiininen A-kaksoistukivarsi ja kallistuksenvakaaja; takana nelinivelinen pitkittäistukivarsi alumiinisella kestävällä ja korkealla nivelakselilla.

Iskunvaimentimet: FOX 2.5 PODIUM RC2 Piggyback -iskunvaimentimet edessä ja FOX 3.0 PODIUM Piggyback -iskunvaimentimet takana, molemmissa Smart-Shox-teknologia.

Renkaat: 32-tuumaiset ITP Tenacity XNR -renkaat 16-tuumaisilla virtausmuotoilluilla beadlock-vanteilla.

Vastaa