Driftingin SM-sarjan Pro2-luokan kauden toinen osakilpailu tarjosi Kouvolan KymiRingillä lauantaina huippujännitystä, kun sääolosuhteiden äkillinen muutos sekoitti voimasuhteita ratkaisevilla hetkillä. Hallitseva Suomen mestari Juha-Matti Mäkinen piti päänsä kylmänä ja taituroi voittoon kaatosateessa ajetussa finaalissa. Voitto nosti Mäkisen takaisin mestaruustaisteluun Oulun avauskilpailun pettymyksen jälkeen. Podiumille nousivat myös toiseksi sijoittunut Petteri Joki-Hollanti ja kolmanneksi ajanut Mikael Karen.
KymiRingin arvaamaton keli koetteli kuljettajia
Drift SM Fure Pro2 -sarja teki viikonloppuna historiaa vieraillessaan ensimmäistä kertaa Iitin Kausalassa sijaitsevalla KymiRingin moottoriradalla. Kilpailupäivä käynnistyi lähes täydellisissä olosuhteissa kirkkaan auringonpaisteen ja kuivan radan merkeissä, mikä antoi kuljettajille mahdollisuuden esittää parasta osaamistaan ja hakea äärirajoja lajittelussa sekä pariajokaavion alkuvaiheissa. Yleisö ja tiimit saivat nauttia näyttävistä ja savuisista suorituksista, kun kuljettajat ajoivat aggressiivisesti ja tarkasti merkityillä leikkauspisteillä. Kukaan ei kuitenkaan osannut aavistaa, millaisen käänteen luonto tarjoaisi kilpailun huipennukseksi. Juuri kun kauden toisen osakilpailun ratkaisuhetket olivat käsillä, taivas repesi ja rankkasade muutti kuivan asfaltin hetkessä liukkaaksi ja arvaamattomaksi areenaksi.
Äkillinen olosuhteiden muutos asetti kuljettajat täysin uudenlaisen haasteen eteen. Kuivan kelin säädöillä ja rengasvalinnoilla ajaminen muuttui äärimmäisen vaikeaksi, ja pito katosi radasta lähes kokonaan. Tämä korosti kuljettajan kokemusta, sopeutumiskykyä ja hermojen hallintaa. Honkajoen Moottorikerho / UA:ta edustava Juha-Matti Mäkinen osoitti mestarin elkeitä ja sopeutui muuttuneeseen tilanteeseen parhaiten. Vaikka vauhti ja ajolinjat jouduttiin mukauttamaan radikaalisti turvallisuuden ja radalla pysymisen nimissä, Mäkinen onnistui säilyttämään kontrollin ja ajamaan voittoon. Finaalivastustaja Petteri Joki-Hollannin kohtaaminen sateessa oli molemmille pettymys, sillä päivän odotetuin taistelu latistui varovaiseksi selviytymistaisteluksi. ”Kyllä tuntuu aika hyvältä olla takaisin podiumilla. Olisi ollut hienoa päästä ajamaan finaali kuivalla. Meistä molemmat varmasti sitä odotti koko päivän, ja peukuteltiin toisillemme. Se nyt meni tuollaiseksi ’ämpyilyksi’ sateessa”, Mäkinen kommentoi FlyingFinnTV-palvelun haastattelussa viitaten keliin, joka teki täysipainoisesta hyökkäämisestä mahdotonta.
Sarjapisteissä uusi järjestys – kärkikuskien epäonni avasi oven muille
KymiRingin osakilpailu ei ainoastaan tarjonnut dramaattista finaalia, vaan se myös mullisti Pro2-luokan SM-pistetilanteen perusteellisesti. Ennen viikonloppua sarjaa johtanut, Oulun avauskilpailun voittanut Keuruun Urheiluautoilijoiden Tatu Kivinen koki karvaan pettymyksen jo perjantain lajitteluissa, joissa hän jäi yllättäen kaavion ulkopuolelle. Tämä romahdutti hänen asemansa ja pudotti hänet sarjassa neljänneksi. Myös sarjakakkosena KymiRingille saapunut Drift Madness Trackin Jussi Juhala kohtasi epäonnea, kun hänen kilpailunsa päättyi jo ensimmäisellä kaaviokierroksella. Näiden ennakkosuosikkien epäonnistumiset avasivat oven muille kuljettajille nousta taistelemaan kirkkaimmista sijoista. Kannuksen Moottorikerhon Petteri Joki-Hollanti käytti tilaisuuden hyväkseen. Oulussa kolmanneksi ajanut Joki-Hollanti oli KymiRingillä vakuuttava jo perjantain lajitteluissa, joista hän nappasi ykkössijan ja sen tuomat tärkeät lisäpisteet. Vaikka finaalivoitto lipuikin Mäkisen käsiin, Joki-Hollannin tasainen suoritus ja kakkossija nostivat hänet ansaittuun sarjajohtoon. ”Hyvälle tuntuu. Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneille ja tiimille. Meillä on tosi paljon porukkaa mukana, vajaat 30 ihmistä. Tosi hienoa, kun pääsimme podiumille”, Joki-Hollanti iloitsi palkintokorokkeella.
Kilpailun kolmanneksi sijoittui Loimaan Urheiluautoilijoiden Mikael Karen, jolle podiumsijoitus oli uran ensimmäinen SM-tasolla. Karen kukisti liukkaissa olosuhteissa ajetussa pronssiottelussa ruotsalaiskuljettaja Niklas Jonssonin. Taistelu oli tasainen, mutta Karenin varmuus riitti voittoon ja ansaittuun juhlapaikkaan. Mies oli silminnähden tyytyväinen tekniikan kestämiseen ja onnistumiseen vaikeissa olosuhteissa. ”Ensimmäinen kerta podiumilla. Viime vuonna oli tekniikkamurheita, mutta nyt JZ (moottori) vain laulelee”, Karen veisteli haastattelussa. KymiRingin tulosten myötä SM-sarjan kärkikolmikko on nyt Joki-Hollanti, Mäkinen ja Karen, mikä lupaa äärimmäisen jännittävää ja tasaista taistelua mestaruudesta kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Kärkikuljettajien erot ovat pienet, ja yksikin virhe tai onnistuminen tulevissa kilpailuissa voi muuttaa asetelmia jälleen dramaattisesti.
Drifting-kausi jatkuu kiivaana elokuussa
Neljän osakilpailun mittainen Drift SM Fure Pro2 -sarja siirtyy seuraavaksi tauolle, mutta kuljettajat ja tiimit eivät ehdi levätä laakereillaan kauan. Kausi jatkuu 8.–9. elokuuta, kun karavaani suuntaa Honkajoelle, Pesämäen moottoriurheilukeskukseen. Pesämäki on tunnettu nopeasta ja vaativasta radastaan, joka tarjoaa jälleen uudenlaisen haasteen kuljettajille ja takaa varmasti tiukkaa vääntöä arvokkaista SM-pisteistä. Sarjan viimeinen osakilpailu ajetaan elokuun lopulla Ahveniston moottoriradalla, jolloin Pro2-luokan Suomen mestari vuosimallia 2025 kruunataan.
Vaikka Pro2-luokka huiliikin hetken, suomalaisen driftingin ystävien ei tarvitse odottaa seuraavaa kilpailua pitkään. Pääluokan, viisiosaisen Drift SM Koneita.com Pro -sarjan, kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna 11.–12. heinäkuuta Hämeenlinnassa. Legendaarinen Ahveniston moottorirata isännöi Pro-luokan kauden toista osakilpailua, jossa nähdään maan ehdottomat huippunimet taistelemassa voitosta. Ahveniston profiili korkeuseroineen ja teknisine mutkineen on yksi Suomen ikonisimmista, ja se tulee varmasti tarjoamaan jälleen unohtumattomia autourheiluhetkiä. Kilpailukausi on siis kuumimmillaan molemmissa sarjoissa, ja mestaruustaistelut ovat täysin avoinna, mikä takaa jännityksen säilymisen aina viimeisiin osakilpailuihin saakka.