F‑Cup Rallisarjan kesäkausi pyörähti käyntiin Hankasalmella lauantaina 7. kesäkuuta, kun Revontuli‑ralli tarjosi viisi erikoiskoetta Keski‑Suomen sorateillä. Kilpailua sävyttivät armottomat kelimuutokset: aurinko vaihtui rankkasateeseen ja tuuli teki sorapätkistä liukkaita, mikä toi vaativuutta niin kuljettajille kuin tiimeillekin. Moni autoilija kuvaili radan haastavuuden juuri näiden sääolosuhteiden vuorottelun ansioksi, sillä reitin pohja muuttui nopeasti pitävästä liukkaaseen.
Kilpailun päätti legendaarinen Myhinpää‑erikoiskoe, joka nosti kuljettajien keskittymisen uudelle tasolle. Myhinpään sorakaarteet vaativat rutiinia ja rohkeutta, ja monet kuljettajat totesivat sen olleen päivän tärkeimpiä testejä. Sarjalle ominainen reitti‑rakenne, jossa sorateiden vaihtelevuus koeteltiin, kuvastaa F‑Cupin tavoitetta yhdistää nuottia ja yleisöraukyytiä innostavalla tavalla.
Nuotti‑luokka ratkesi loppukirissä
Kisassa tapahtui heti alusta lähtien: Nuotti‑luokan ykkössuosikki Joonas Lindroos pyöräytti BMW M3:n ympäri heti ek:n avausmutkissa, mikä jätti hänet nollakilpailun taakse. Lindroosin kauden toinen nollakisa tarkoittaa, että mestaruustaistelu avautuu entistä tasaisempana loppukautta ajatellen. Tapahtuma osoitti, kuinka herkästi rataolosuhteet voivat kaataa ennakko‑odotuksia, kun liukkaudesta huolimatta vauhti käy kuumana.
Lopulta voiton vei sarjapisteissä merkittävän roolin ottanut Mika Lemmetti BMW 325:llä, joka nousi viimeisen erikoiskokeen loppukirissä lähes yhdeksän sekunnin takaa‑ajoasemasta kirkkaimpaan ykkössijaan. Markus Hellström jäi toiseksi BMW M3:lla, mutta keräsi silti luokkavoiton edestä sarjapisteitä. Lemmetti päivitteli nuottikisoihin tottumattomuuden tuomia haasteita, mutta korosti, että Myhinpää‑pätkä toimi suunnitelman mukaisesti .
Yleinen luokka ja Sällisen kova paine
Yleisen luokan kärkisijat menivät tällä kertaa Juha Sälliselle BMW M3:lla, Matias Oksaselle Honda Civicillä ja Niko Jouselle Civicillä. Sällinen oli selkeästä suosikista huolimatta itsekin yllättänyt tyytyväisyydestään: ”Tosi hyvin meni. Hienot pätkät ja lopulta ihan hyvä kelikin ainakin meillä.” Hän kertoi saaneensa autot ja radan tuntumaan mukavalta heti aamusta, mikä auttoi varmistamaan voiton lopun varmisteluista huolimatta.
Sällinen oli valinnut tälle kisalle 1,5‑kertaiset pisteet, ja voittonsa ansiosta hän nousi sarjan kärkeen 34,5 pisteellä. Hänellä on nyt reilu etumatka ennen lähimpiä haastajia, sillä kakkosena sarjassa on Jousi perässä 22 pisteellä. Eetu Kainulainen ja Jere Kaakinen iskivät takajoukoista, mutta pysyivät ilman tulosta tällä kertaa — molemmat kärsivät teknisistä ongelmista Hankasalmella .
Seniorit: Muhonen vauhdissa
Viime vuoden seniorimestari Reijo Muhonen palasi radalle uusitulla BMW 130:lla, ja työ tuotti heti tulosta. Muhoselle tuli voitto nuottiluokassa, mikä nosti hänet sarjassa viidenneltä sijalta toiseksi. Muutokset autoilussaan kevättauon aikana selvästi tekivät tehtävänsä, sillä hän taisteli sekä luokkavoitosta että kärkisijoista.
Toisena maaliin ajoi Veini Kämppi, siirtyen samalla sarjakärkeen 27 pisteellä. Myös kolmanneksi sijoittunut Timo Hinkkala vahvisti asemiaan kolmospaikalla. Sen sijaan talvikauden kaksi osakilpailuvoittoa kerännyt Kimmo Linden keskeytti teknisten ongelmien takia, mikä kaatoi hänen mestaruushaaveensa ainakin toistaiseksi .
Juniorit: Pohjosen dominanssi jatkuu
Junioriluokan kärkinimi Eemeli Pohjonen BMW 325:llä jatkoi vahvaa menoaan myös Hankasalmella. Voitto tuli selvällä marginaalilla — peräti 26 sekuntia toiseksi ajaneeseen Timo Viitaseen nähden. Pohjosen vahva tulos nosti hänet sarjakärkeen 27,5 pisteellä, ja pääkisa‑ajo tuki hyvin F‑Cupin nuorille ominaisen rallityylin kehittämistä.
Luokassa 9 Antti Laakkio piti pintansa jälleen voittamalla pikkuluokan. Juho Pollari ylsi hyvin yleiskollassa, mutta viimeisen ek:n tekniset ongelmat pudottivat hänet seitsemänneksi. Silti Pollarille kertyi pisteitä väliluokassa, ja hän on sarjassa toisena neljän pisteen päässä Pohjosesta.
Neliveto Cup ja V1600‑luokka
Neliveto Cupissa päivän nopein oli Toyota‑kehitysohjelmassa mukana olleen Takumi Matsushita Renault Clio Rally3:lla. Hänet seurasi tiimikaverinsa Shotaro Goto alle kymmenen sekunnin päässä. Kolmanneksi ylsi Ford Fiesta Rally3 –kuljettaja Kristian Nieminen, noin minuutin jälkeen. Sarjakuskeista ykkösenä jatkaa Pekka Karjalainen 32,5 pisteellä Tomi Vihavaisen seuratessa perässä .
V1600‑luokan voittoon ajoi Ford Focusia rullaava Nuutti Korhonen, joka jätti taakseen Vili Hyytiäisen ja Lauri Ahokedon. Ahoketo käytti 1,5‑kertaisia pisteitä, nousi kolmanneksi ek‑lopun kirillä, ja pitää sarjassa kärkipaikkaa 32 pisteellään. Korhonen nousi sarjassa toiseksi 25,5 pisteellä, ohi Otto Järvisen .
Nuorten Cup ja kesätauko
Nuorten Cupin voiton otti Iiro Valtaala ylivoimaisesti, Oskari Tarkiainen seurasi toisena ja Eeli Pennanen kolmantena. Revontuli‑ralli oli nuorille erityisen tärkeä, sillä se käynnisti kolmen kuukauden kesätauon ennen neljättä osakilpailua Mynämäellä 6. syyskuuta Rantarallissa. Tämä tauko antaa tiimeille ja kuljettajille aikaa valmistautua, kehittää sekä laitteistoa että ajotekniikkaa syksyn koitoksiin.
Kesätauon aikana osallistujat palaavat harjoitteluun, säädön ja karttatekniikan tarkentamiseen sekä mahdollisiin testimittauksiin, jotta syyskausi voi jatkua räväkästi — ajatuksena pitää F‑Cupin into yllä ympäri vuoden.
Tulokset kootusti
Seuraavassa tuloksia eri luokista Revontuli‑rallista:
- Nuotti: Mika Lemmetti, Markus Hellström, Ajari Piironen
- Yleinen: Juha Sällinen, Matias Oksanen, Niko Jousi
- Seniorit: Reijo Muhonen, Veini Kämppi, Timo Hinkkala
- Juniorit: Eemeli Pohjonen, Timo Viitanen, Saku Manninen
- Neliveto: Takumi Matsushita, Shotaro Goto, Kristian Nieminen
- V1600: Nuutti Korhonen, Vili Hyytiäinen, Lauri Ahoketo
- Nuorten Cup: Iiro Valtaala, Oskari Tarkiainen, Eeli Pennanen
Tarkemmin: https://www.f-cup.fi/