F1 Kanadan GP aika-ajot

Kanadan F1 osakilpailun aika‐ajoissa nähtiin todellinen vetämättömän dynamiikan hetki, kun George Russell ajoi paalupaikalle Montrealissa, kilpailun ensimmäisessä osassa toisena vuonna peräkkäin. Russell viritti huikean ajan 1:10.899, jääden vain 0,160 sekuntia Red Bullin Max Verstappenista – mutta käänsi lopulta sijoitukset edukseen viime hetken kierroksellaan. Tämä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun McLarenin tai Red Bullin ulkopuolinen tiimi nappasi paalupaikan – Mercedes on todellakin löytänyt vauhtia juuri täällä.

Aika‐ajo oli täynnä käänteitä, punaisia lippuja ja rangaistuksia. Williamsin Alex Albonin auto menetti moottorinsuojan, mikä keskeytti sessioita väliaikaisesti, kun taas Isack Hadjar ja Yuki Tsunoda saivat ruuturangaistuksia toiminnastaan. Ainakin Sainz putosi Q1:ssä ja starttaa vasta 16. sijalta gridillä.

Kova kisa

Kilpailu Russellin ja Verstappenin välillä nostaa panoksia entisestään. Kaksi viikkoa aikaisemmin Espanjan GP:ssä tapahtunut törmäys, josta Verstappen sai 11 sakkopistettä – vain yksi piste ero yhdestä kilpailukieltoon. Nyt, yhdessä eturivissä, molemmat yrittävät olla tarkkoja muttei kuitenkaan vetäytyä.

Russell kommentoi :

– I’ve got a few more points on my licence to play with.

Verstappen puolestaan kertoi olevansa tyytyväinen toisen sijaan, vaikka medialta tulee jatkuvasti painetta .

Kisastrategia

Mercedes näyttää Montrealissa löytäneen asetuksista otteen. Russellin loistelias viimeinen Qua-lenkki kertoo, että renkaiden lämmitys ja tasapaino toimivat – juuri tällä radalla, missä vetovoima erottaa kärkiporukat toisistaa Myös Verstappen oli lähellä paalua, mutta ei riittävästi – ja aikarajat alentuvat: Q3-ajat olivat nopeimmat sitten vuoden 2019.

Kaksikolla pisteet ovat pienen marginaalin päässä ja renkaiden valinnat sekä strategiat ratkeavat startista lähtien. Russell todennäköisesti lähtee medium-renkaalla – Verstappenin renkaanvalintapaketti voisi poiketa. Tuuliolosuhteet ja sää (sateen mahdollisuus) lisäävät taktista arvaamattomuutta.

Keskiporukka

Vakio­kuvioita nähtiin McLarenin ja Ferrarin keskuudessa. Oscar Piastri kolmospaikalle– tällä hetkellä Piastri johtaa MM‐sarjaa . Lando Norris jäi opettelulenkille Q3:ssa yltäen vasta 7. sijalle.

Ferrarin Lewis Hamilton ajoi hienosti viidenneksi Montrealissa, missä hän viimeksi voitti 2007 – Leclerc oli kahdeksas mutta teki virheen eikä päässyt ylemmäs . Aston Martin teki myös ruutulipun lähelle: Fernando Alonso sijoittui kuudenneksi ja tekee vahvaa nousua keskikastissa .

Jännitteet kasvavat

Median kysymykset Verstappenin sakkopisteistä saivat ajauduttaa häntä ärhäkkään tilaan:

– It is really pissing me off, hän kertoi, kutsuen keskustelua tylsäksi.

Tilanne tiivistää kisahuumaa – radan päällä käydään kovaa peliä, mutta kuljettajat kantavat ok epävarmuutta.

Russell puhui viileästi:

– We are here to win, ja korosti, ettei aio ottaa riskejä, jotka vaarantaisivat kilpailun – vaikka haluaa ajaa aggressiivisesti .

Myös Verstappen kertoi kunnioittavansa kilpailijaa, vaikka ei halua vastustaa medialta tulevaa kuormaa.

Fanit ja tunnelma

Montrealin fanit nostivat tunnelman korkealle – Q3:lla katsomoista kuului huutoja ja tukea Russellille sekä Verstappenille. Russell kuvaili viimeistä kierrostaan yhtenä uransa “most exhilarating laps” – vauhti ja fanien tuki yhdistyivät täydelliseksi hetkeksi . Verstappen myös nautti tunnelmasta, vaikkei saanutkaan ylintä palkintoa.

Kansainvälinen media kuvasi Canadan GP:tä ”kauden tähtihetkeksi” – front row’n dramaattisuus muistuttaa faneja sprint-kisanhuumasta ja tuloksen merkityksestä taistelussa palkintopallipaikoista. Radiohuudot, jännitys ja viilto kilpailun loppulenkillä – kaikki viittaa siihen, että sunnuntaina nähdään todellinen draamaan vimma.

Odotusarvot

Sunnuntaina kello 21 Suomen aikaa starttaa itse kilpailu Montrealissa . Oscar Piastri palaa kärkikamppailuun, ja keski­kasti ajaa agressiivisesti sijoista 3–8. Taktisia muutoksia – kuten renkaiden vaihdot, sateen todennäköisyys – saatetaan nähdä kesken radanjaoksen.

Keskittyminen on kuitenkin Russellin ja Verstappenin välisessä aloituksessa: kumpi pysyy rauhallisempana, kumpi ottaa johtopaikan ensimmäisellä mutkalla? Ja miten Verstappenin sakkojen pelko vaikuttaa siihen, kuinka painokkaasti Red Bullin kuski yrittää – hienon muodonmuutoksen mahdollisuudet ovat olemassa.

Päätelmä

Paalu‐asetelma Ramsin ja Verstappenin välillä luo täydellisen lähtökohdan huippujännittävälle F1‑kilpailulle Montrealissa. Russellilla on henkisesti ja teknisesti vahva tasapaino – Verstappen muuttaa kritiikkiä energiaksi ja varmistaa toisensa vakiona.

Tämä kilpailu voi jäädä historiaan yhtenä kesäkuun kovimmista F1-hetkistä. Montrealin fanit, paalupaikan dramaattisuus ja kummankin kuljettajan motivaatiot yhdistyvät sunnuntain kisaan, joka voi muuttaa koko kauden dynamiikan.

Vastaa