Suomalainen rallikuljettaja Mikko Heikkilä suuntaa jälleen espanjalaisille sorateille, kun hänet on kutsuttu osallistumaan Rallye Ciudad de Granada -kilpailuun. Kyseessä ei ole aivan tuntematon areena Heikkilälle: viime vuosina hän on ajanut Granadassa useampaan otteeseen. Erityisesti juuri tämä kilpailu toimii hänelle hyvänä tilaisuutena pitää ajotuntumaa yllä ja testata kalustoaan kansainvälisessä seurassa.
Tänä vuonna Heikkilä starttaa kisassa Skoda Fabia R5 -autolla kutsuvieraspaikalla. Alla pyörivät myös MRF-renkaat, mikä on Heikkilälle uusi kokemus. Espanjan sorateiden mutkat, vuoristopätkät ja oliiviviljelmien väleistä soljuvat erikoiskokeet muodostavat tuttu mutta haasteellinen näyttämön suomalaiskuskin suoritukselle.
Neljäs kerta Granadassa, mutta tehtävää riittää
Pitkästä ajourasta huolimatta Heikkilälle ei Granadan sorapätkät ole jokavuotinen tuttavuus — mutta usein toistuva. Hän on saanut kutsun osallistua jo neljättä kertaa tähän kilpailuun.
Granadassa Heikkilä on aiemmilla kerroilla pärjännyt hyvin. Erityisesti vuonna 2024 hän voitti Rally Ciudad de Granadan, kun hänet kutsuttiin mukaan kilpailuun järjestäjän toimesta. Toisaalta hänen menestyksensä ei ole aina ollut ongelmatonta — eräänä vuonna moottorivika esti potentiaalisen kirkkaamman sijoituksen.
Granadan kilpailu on tunnettu siitä, että se vaatii autolta ja kuskilta tasapainoa: vauhtia halutaan pitää yllä, mutta virheitä ei voi tehdä. Heikkilä itse kuvailee reittiä nopeaksi ja nautittavaksi, jossa rytmi on ratkaiseva tekijä.
Täällä on helppoa nautiskella ralliautoilusta … pätkät menevät aika lailla oliiviviljelmien keskeltä ja vuorenrinteitä pitkin.
Vaikka reitit ovat joskus hieman kivikkosiakin, ne eivät ole hänen mukaansa sellaisia, että ajoa pitäisi jatkuvasti pidätellä.
Auto, renkaat ja tavoitteet
Auto, jolla Heikkilä kilpailee, ei ole viimeisintä teknologiaa – mutta se ei näytä hidastavan suunnitelmia. Hän itse kuvaili sitä “ei viimeisintä eikä edes edellistä sukupolvea.”
MRF-renkaat ovat uusi tuttavuus suomalaiskuljettajalle: Heikkilä ei ole aiemmin ajanut metreäkään kyseisillä renkaille. Tämän kokeilu on osa projektia, jonka tavoitteena on kerätä kilometrejä ja saada tuntumaa uuteen rengasmerkkiin kovassa kisaympäristössä.
Tärkeänä päämääränä on saada “lataus päälle heti alusta” – eli päästä heti alkuun kilpailukykyiseen vauhtiin. Aiemmin Heikkilä on pystynyt pääsemään hyvin mukaan kilpailuun heti alusta, vaikka olosuhteet tai varaosat eivät olisikaan olleet parhaasta päästä.
Granadan kilpailussa hän joutuu kohtaamaan kovia vastuksia. Espanjan sorasarja tunnetaan laajasta osanottajakunnasta ja monista kotikuljettajista, jotka tuntevat paikalliset reitit hyvin. Heikkilän on pystyttävä yhdistämään kokemus, ennakointi ja renkaan tuntemus.
Kilpailuohjelma ja pätkät
Virallisen tiedon mukaan Rallye Ciudad de Granada 2025 järjestetään 9.–11. lokakuuta. Perjantaina on järjestely- ja näyttelytoimia, ja lauantaina kilpaillaan sorapätkillä, aamusta iltaan.
Kilpailun ohjelmassa on myös kaupunkinäytös osana avajaisiltaa. Plazan Humilladerossa järjestetään ceremoniasalida (seremoniallainen lähtö) ja pätkä kaupungin keskustassa, noin 1,5 kilometrin pituinen.
Virallinen aikataulu sisältää myös erikoiskokeita, mutta järjestäjä pitää tarkempia reittejä salassa nuotituksen alkuun saakka. Tietojen mukaisesti päivien erikoiskokeet konstantisti keskittyvät lauantaille.
Paikallisten lähteiden mukaan Granadan pätkät sisältävät vuoristoteitä, kapeita sorapolkuja, oliiviviljelmiä ja kyläosuuksia, jotka vaativat tarkkaa ohjausta ja rytmiä.
Heikkilän uratausta ja nykytilanne
Heikkilä ei ole sattumanvarainen nimi kotimaisessa rallimaailmassa. Hän on voittanut SM-rallin mestaruuden vuonna 2022, mikä nosti hänet Suomen rallitykkien joukkoon.
Kansainvälisessä mittakaavassa Heikkilän kokemus vaihtelee. Hän on osallistunut myös WRC:n alasarjoihin, mutta ei ole vielä yltänyt laajempaan kansainväliseen kärkimenestykseen.
Granadan kilpailu tarjoaa hänelle mahdollisuuden näyttää osaamistaan laajemmalle yleisölle ja verrata itseään ulkomaalaisiin kuljettajiin sorakentillä.
Lisäksi Heikkilä on usein saanut kutsuja Granadaan – mikä kertoo järjestäjien luottamuksesta hänen ajotaitoihinsa ja kykyyn tarjota näyttävää kilpailua.
Mahdollisuudet ja haasteet
Kilpailussa edessä on useita muuttujia. Ensinnäkin renkaat – MRF:ään siirtyminen tuo uuden muuttujan. Jos hän saa hyvän tuntuman renkaisiin nopeasti, se voi olla etu kilpailun aikana.
Toiseksi auto. Vaikka auto ei ole uusinta uutta, kokemus sen käsittelystä ja säädöillä pelehtiminen voi antaa tasoitusta uuden kaluston kanssa ajaville.
Kolmanneksi vastustajat. Espanjalaiset kuskit tuntevat paikalliset sorat ja pystyvät hyödyntämään reitin tuntemusta. Heikkilän onkin ajettava heti vahvasti ja virheittä.
Myös sää ja keliolosuhteet voivat olla ratkaisevia: sadekeli saaristossa tai soralla voi muuttaa tilanteen dramaattisesti. Rallipäivinä sää voi vaihdella.
Jos kaikki sujuu, Heikkilällä on mahdollisuus tavoitella jälleen kärkisijoja, kuten hän teki 2024 voitollaan.
Näin seurataan Heikkilää Granadassa
Kilpailua voi seurata useilla tavoilla:
- Viralliset tulospalvelut – Rallye Ciudad de Granadan järjestäjäsivustolla julkaistaan aikataulut, tulokset ja tiedotteet.
- Sosiaalinen media – Ajoneuvotallien, kuljettajien ja järjestäjien kanavat jakavat reaaliaikaisia päivityksiä.
- Ralli-uutissivustot Suomessa – kotimaiset rallisivustot, kuten Rallit.fi ja Rallism.fi, todennäköisesti seuraavat suorana tai raportoivat tulokset ja tunnelmat.
- Erikoiskokeiden live-tallenteet – kilpailun järjestäjä saattaa tarjota live-lähetyksiä tai pätkiä erityiskokeista videoina.
Miksi Heikkilä osallistuu Granadaan
- Ajotuntuman säilyttäminen – pitkien kilpailuvälien aikana tarvitaan kilpailukoeajoja
- Renkaiden testaaminen – MRF:n renkaat ovat käytössä ensimmäistä kertaa hänen urallaan
- Näkyvyys kansainvälisessä ympäristössä – kilpailu tarjoaa alustan näyttää osaamista laajemmalle yleisölle
- Kokemus sorareittien haastavuudesta – erilaiset pätkät ja sääolosuhteet tuovat oppimismahdollisuuksia
- Kilpailuhenkisyys ja voitontavoittelu – halu kilpailla ja onnistua kasvavassa kansainvälisessä sarjassa
Yhteenveto
Mikko Heikkilän kausi jatkuu Espanjan sorilla Granadassa kutsuvierasasemassa – projekti, jossa on paljon plussaa. Uusi rengasyhteistyö, kokemattomuus paikallisista reiteistä ja mahdollisuus testata kalustoa tekevät kilpailusta mielenkiintoisen. Kun mukaan lisätään Heikkilän aiemmat kokemukset Granadasta ja kilpailujen voittaminen siellä, asetelma on lupaava. Mutta suuret tavoitteet, kilpailun vaativuus ja muuttuvat olosuhteet luovat haasteen. Seuraa Heikkilän suorituksia Granadassa – siinä voi olla suomalaiselle rallifaneille taas jotakin jännää seurattavaa.