Historic Rally Trophy: Klassisten ralliautojen juhlaa

Historic Rally Trophy on suomalainen autourheilusarja, joka on omistettu historiallisille ralliautoille. Tämä kilpailusarja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä menneiden vuosikymmenten ajoneuvoja tositoimissa suomalaisilla sorateillä. Kilpailuissa nähdään eri aikakausien ajoneuvoja, jotka on jaettu ikäkausien mukaisiin luokkiin, mikä mahdollistaa tasaväkisen ja oikeudenmukaisen kilpailun eri-ikäisten autojen välillä.

Sarja houkuttelee sekä kilpailijoita että katsojia, jotka arvostavat klassisten ralliautojen henkeä ja perinteitä. Historic Rally Trophy -kilpailut eivät ole pelkästään nopeuskilpailuja, vaan ne ovat myös kunnianosoitus ralliautoilun rikkaalle historialle. Osallistujat panostavat autojensa autenttisuuteen ja alkuperäisyyteen, mikä lisää tapahtumien viehätystä entisestään.

Kilpailuluokat ja säännöt

Historic Rally Trophy -sarjassa autot jaetaan useisiin luokkiin valmistusvuotensa perusteella. Tämä luokittelu takaa sen, että saman aikakauden autot kilpailevat keskenään, mikä tekee kilpailusta reilua ja mielenkiintoista. Luokat voivat vaihdella hieman vuosittain, mutta yleisesti ne kattavat seuraavat aikakaudet:

  • Luokka 1: Autot, jotka on valmistettu ennen vuotta 1969.
  • Luokka 2: Vuosina 1970–1975 valmistetut autot.
  • Luokka 3: Vuosina 1976–1981 valmistetut autot.
  • Luokka 4: Vuosina 1982–1990 valmistetut autot.

Jokaisessa luokassa noudatetaan tarkkoja teknisiä sääntöjä, jotka määrittelevät, millaisia muutoksia autoihin saa tehdä. Tavoitteena on säilyttää autojen alkuperäinen luonne ja estää modernien teknologioiden käyttö, mikä voisi antaa epäreilun edun kilpailussa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että moottorin, jousituksen ja muiden komponenttien tulee vastata aikakauden spesifikaatioita.

Tapahtumien järjestäminen ja aikataulu

Historic Rally Trophy -kausi koostuu useista osakilpailuista, jotka järjestetään eri puolilla Suomea. Kilpailut sijoittuvat usein paikkakunnille, joilla on pitkät perinteet ralliautoilussa, kuten Jyväskylä, Lahti ja Kouvola. Kilpailukalenteri julkaistaan yleensä vuoden alussa, ja se sisältää sekä kesä- että talvikilpailuja, mikä tuo monipuolisuutta sekä kilpailijoille että katsojille.

Jokainen osakilpailu koostuu useista erikoiskokeista, jotka ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa ja maastoissa. Reitit suunnitellaan huolellisesti tarjoamaan haasteita kuljettajille ja näyttäviä tilanteita yleisölle. Kilpailupäivät ovat täynnä toimintaa, ja ne tarjoavat mahdollisuuden nähdä historiallisia autoja sekä huoltoalueella että erikoiskokeilla.

Osallistujat ja kalusto

Historic Rally Trophy -sarjaan osallistuu laaja kirjo kuljettajia aina harrastajista entisiin ammattilaisiin. Yhteistä heille on rakkaus klassisiin ralliautoihin ja halu pitää yllä niiden kilpailuperinteitä. Monet osallistujat ovat entisöineet autonsa itse, mikä lisää kilpailun yhteisöllisyyttä ja intohimoa lajia kohtaan.

Kilpailuissa nähdään ikonisia automalleja, kuten Ford Escort, Volvo Amazon, Porsche 911 ja Toyota Celica. Nämä autot edustavat eri aikakausien huippua ralliteknologiassa ja ovat edelleen suosittuja sekä kuljettajien että katsojien keskuudessa. Autojen autenttisuus ja alkuperäisyys ovat keskeisiä arvoja, ja monet kilpailijat panostavatkin merkittävästi autojensa entisöintiin ja ylläpitoon.

Katsojakokemus

Historic Rally Trophy tarjoaa katsojille ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea ralliautoilun historiaa lähietäisyydeltä. Kilpailutapahtumat ovat yleisöystävällisiä, ja reitit suunnitellaan siten, että katsojilla on useita hyviä paikkoja seurata tapahtumia turvallisesti. Huoltoalueet ovat usein avoimia yleisölle, mikä mahdollistaa läheisen tutustumisen autoihin ja keskustelun kuljettajien sekä mekaanikkojen kanssa.

Monet katsojat arvostavat erityisesti mahdollisuutta nähdä historiallisia autoja toiminnassa, kuulla niiden ainutlaatuiset äänet ja tuntea menneiden aikojen rallihenki. Tapahtumat tarjoavat myös oheisohjelmaa, kuten musiikkia, ruokapalveluita ja mahdollisuuden ostaa ralliaiheisia tuotteita, mikä tekee niistä koko perheen tapahtumia.

Vaikutus suomalaisen rallikulttuurin säilyttämiseen

Historic Rally Trophy -sarja on merkittävä tekijä suomalaisen rallikulttuurin ja -perinteen säilyttämisessä. Se tarjoaa alustan, jossa historialliset ralliautot eivät vain seiso museoissa, vaan ne pääsevät näyttämään kykynsä kilpailutilanteissa. Tämä elävä historia innostaa uusia sukupolvia tutustumaan lajiin ja arvostamaan sen juuria.

Sarja myös tukee paikallisia yhteisöjä, sillä kilpailut tuovat mukanaan matkailijoita ja lisäävät alueellista näkyvyyttä. Paikalliset yritykset, kuten majoitus- ja ravintolapalvelut, hyötyvät tapahtumien tuomasta lisäkysynnästä. Lisäksi monet vapaaehtoiset osallistuvat kilpailujen järjestämiseen, mikä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja paikallista yhteenkuuluvuutta.

Tulevaisuuden näkymät

Historic Rally Trophy on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa autourheilussa, ja sen suosio näyttää jatkuvan vahvana. Tulevaisuudessa sarja pyrkii laajentamaan toimintaansa ja houkuttelemaan mukaan uusia osallistujia sekä katsojia. Teknologian kehittyessä on tärkeää säilyttää tasapaino autenttisuuden ja turvallisuuden välillä, jotta kilpailut pysyvät sekä uskollisina historialliselle hengelle että nykyaikaisille turvallisuusstandardeille.

Lisätietoja: https://hrcf.fi/

Luettavaa

Kreikan kuumuudesta voittoon: Latvala ja Hussi olivat Historic Acropolis -rallin kuninkaalliset

Jari-Matti Latvalan ja Janni Hussin Historic Acropolis -rallissa saavuttama voitto Kreikan paahtavilla sorateillä oli kuin suoraan elokuvista, ja se toi kaivatun helpotuksen aiempiin keskeytyksiin. Tämän vuoden European Historic Rally Championship -kausi on ollut suomalaisparille kuin vuoristorata, jossa on nähty sekä loistavia onnistumisia että teknisiä murheita. Kreikan ralli kuitenkin osoitti, että kun tekniikka pelaa ja kuljettajapari löytää yhteisen sävelen, he ovat lähes lyömättömiä. Voitto oli Latvalan kauden kolmas, ja se nosti hänet jälleen mukaan mestaruustaisteluun.

Jännitysnäytelmä huipentuu Seinäjoella: Rallin Juniorimestaruudet yhä auki!

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja tarjosi jännitystä ja käänteitä Lahden Future SM-rallissa, joka ajettiin osana kansainvälistä Lahti Historic Rallya. Viides osakilpailu toi esiin uusia haastajia ja kiristi pistetilanteita, jättäen juniorimestaruudet auki aina kauden päätöskisaan Seinäjoelle asti. Tuleva päätöskisa lupaa olla todellinen jännitysnäytelmä, jossa kuljettajien hermot ja ajotaidot joutuvat todelliseen testiin. Erityisesti nuorten SM-luokassa tilanne on äärimmäisen tiukka, ja mestaruuden kohtalo voi ratketa vain muutaman pisteen erolla.

Juniorimestaruus taistelu kiristyy Lahdessa

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) saapuu ratkaisuvaiheeseen Lahdessa ajettavassa Future SM-rallissa. Tämä tulevana perjantaina ja lauantaina 15.–16. elokuuta pidettävä osakilpailu on sarjan toiseksi viimeinen, mikä luo kuljettajille paineita saavuttaa hyvät asetelmat kauden päätöskisaa varten. Tittelitaistelu on äärimmäisen tiukka, sillä vain neljän parhaan kilpailun pisteet huomioidaan loppupisteissä. Tämä tekee jokaisesta EK:sta ja sijoituksesta kriittisen tärkeän. Kouvolan osakilpailun jälkeen kärjessä on Jarno Pentinpuro, mutta hänellä on takanaan tiukka kilpailijajoukko, joka ei anna periksi. Lahden ralli tulee varmasti erottamaan jyvät akanoista ja antamaan viitteitä siitä, kuka on nostamassa pokaalia kauden päätteeksi.

Lahdessa ajetaan SM-rallia ja EM-Historic sarjaa

Lahti Historic Rally, sekä Future SM-ralli ajetaan tulevana perjantaina ja lauantaina Lahden ympäristössä. Rallin superviikonloppunakin tunnettu tapahtuma tarjoaa yleisölle ihmeteltävää niin iäkkäämmässä kuin nuoremmassakin kalustossa. Kuljettajien ikäjakauma on vieläkin laajempi, kun nuorimmat ovat 15 ikävuoden ikäisiä ja vanhimmat 80 vuoden tuntumassa. Kaikkiaan 190 autokunnan joukkiossa on mukana maailmantähtiä, kotimaan kärkeä, sekä hyvinkin kaukaisia vieraita, kaikkiaan parikymmentä kansallisuutta on edustettuna.

Ralli SM: Rallin Suomen mestaruuksia katkolla Lahden superviikonlopussa

Rallin suomenmestaruussarjan kuudes ja samalla toiseksi viimeinen osakilpailu ajetaan perjantaina ja lauantaina 15.-16. elokuuta Lahden Future SM-rallissa. SM-osakilpailun lisäksi Lahdessa kilpaillaan muutaman edellisen vuoden tapaan myös kansainvälisen Historic EM-sarjan sekä kansallisen Historic Rally Trophyn pisteistä. Kaikkiaan kilpailuihin ilmoittautui 190 autokuntaa, joista 150 kilpailee Future SM-rallissa ja loput 40 Lahti Historic Rallyn puolella. 

Ismo Leikola tähdittää Vetomies-rallia Jyväskylässä, Lindroos tavoittelee neljättä voittoaan

Vetomies-tittelistä kilpaillaan jälleen Suomen MM-rallin yhteydessä kaksipäiväisessä kilpailussa. Aikojen kuluessa kilpailulle on ennättänyt muodostua oma fanikuntansa niin yleisön kuin kuljettajienkin parissa. Kuljettajille kilpailu tarjoaa äärimmäisen haasteen ja suuren yleisön, yleisö puolestaan saa vastineeksi näyttäviä ajosuorituksia. Tänä vuonna mukana kuljettajajoukossa on myös Stand Up-komiikan maestro Ismo Leikola.
Jari-Matti Latvala ja historic-sarja W

Jari-Matti Latvala ja Historic-sarja – voitto Tsekeistä

Jari-Matti Latvala on jälleen osoittanut taitonsa historic-rallien saralla, voittaen vuoden 2025 Šmucler Historic Vltava Rallyen Tšekissä. Toyota Celica Turbo 4WD:llä kilpaillut Latvala hallitsi kilpailua alusta loppuun, voittaen lähes kaikki erikoiskokeet ja varmistaen ykkössijan yli minuutin erolla seuraavaan kilpailijaan. Tämä voitto vahvistaa hänen asemaansa yhtenä historic-rallien huippukuljettajista.​
Lauri Halonen on Nuorten SM -luokan kovin mestarisuosikki alkavalla kaudella. Kuva Taneli Niinimäki AKK

RSJM: Rallin Suomen Juniorimestaruussarja käyntiin Kuopiosta

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) kaudella 2025 käynnistyy tulevana viikonloppuna Kuopiosta. Sarja koostuu kaikkiaan kuudesta osakilpailusta, joista kuljettajien loppupisteisiin lasketaan neljän parhaan kilpailun tulos. 
Jari-Matti Latvala lähtee Janni Hussin kanssa Keravalle haastamaan Neliveto Cupin sarjakuskeja. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Jari-Matti Latvala tähdittämään F-Cupin päätösosakilpailua Keravalla

Rally Drivers Teamin järjestämä Hakevuori Ralli toimii F-Cup Rallisarjan päätöskisana kaudella 2024. Lauantaina 12.10. ajettavan kilpailun keskuspaikkana on Kerava, josta rallin reitti suuntaa itään kohti Mäntsälää, Askolaa ja Pukkilaa. Kilpailun reitin kokonaismitta on 183,5 kilometriä, josta seitsemän erikoiskokeen osuus on 59,2 kilometriä. F-Cup Rallisarjan pisteistä ajetaan kaikkiaan seitsemässä eri kategoriassa. Vierailevana tähtenä tällä kertaa saadaan … Lue lisää

Luettavaa

Autoilu ja viihde – mitä on muuttumassa Suomessa

Suomalaiset autoilijat suhtautuvat ajonaikaiseen viihteeseen monitasoisesti. Toisille se on yhdentekevää, toiset taas haluavat hifistellä. Nykyaikaiset autot tarjoavat jo perusasetuksissaan jonkinlaisen radion ja digisoittimen, sekä näiden yhdistämisen kuskin tai matkustajan älylaitteeseen, kuten puhelin tai padi. Tämä ei kuitenkaan riitä kaikille, ja joissakin autoissa on viety viihde aina matkustajatasolle antamalla jokaiselle matkustajalle oma näyttö ja sen hallinta – pelaaminen, musiikinkuuntele yms ovat siis mahdollisia kaikille matkustajille. Kuskin viihteeksi riittää radio tai musiikki, sillä hänen tärkein tehtävänsä on aina pitää auto tiellä, varmasti ja turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen.
rte motorsport

RTE-Group laajentuu – Sarlin Race Service osaksi RTE-perhettä

Yrityskauppa RTE:n ja Sarlinin välillä edustaa selkeästi suunniteltua askelta moottoriurheilu-alan palveluliiketoiminnan vahvistamiseksi Suomessa ja mahdollisesti laajemminkin. Se yhdistää RTE:n vahvan markkina-aseman ja infrastruktuurin Sarlinin osaamisen kilpa-autourheilun teknisissä osissa ja palveluissa. Asiakkaat hyötyvät laajemmasta tarjonnasta, ja alalle syntyy vahvempi toimija, jolla on edellytykset kasvaa ja kehittyä.

Kalle Rovanperä uusi askel: ensimmäinen F2-testi suoritettuna

Suomalainen moottoriurheilun supertähti Kalle Rovanperä tekee urallaan rohkean siirron – sorateiltä kohti kilparadoilla riehuvia formuloita. Hän on jo aiemmin tiedottanut jättävänsä vuoden 2025 jälkeen rallin MM-sarjan ja suuntaavansa kohti ratakilpailuja, ensiaskeleena Super Formula-sarja Japanissa vuonna 2026, ja myöhemmin tavoitteena osallistuminen FIA Formula 2 Championship -sarjaan.

Millaiset urheiluautot ovat olleet eurooppalaiset suosikkeja tällä vuosikymmenellä

Automarkkinat ja autotyylit muuttuvat ajan myötä. 70-luvun muskeliautot eivät ole enää välttämättä tänä päivänä yhtä suosittuja kuin mitä ne olivat ennen sähköautojen nousukautta. Mutta minkälaisista urheiluautoista eurooppalaiset tykkäävät?

Lando Norris voittoon Meksikossa ja samalla MM-taistelun johtoon

Meksikon F1 GP:n paalupaikalta matkaan lähtenyt Lando Norris kesti toisten tiukan alkurutistuksen ja ajoi selvään voittoon kisassa, missä isoimmat taistelut käytiin kaukana hänen takanaan. Voitolla Norris nousi myös pisteellä ohi tänään viidenneksi jääneestä Oscar Piastrista. Red Bullin Max Verstappen ajoi tänään hienon kisan, mutta jäi kolmanneksi Ferrarin Charles Leclercin ottaessa kakkospaikan. Max Verstappen on nyt 35 pistettä Piastrin ja 36 pistettä Norriksen perässä MM-taistelussa, kun jäljellä on neljä osakilpailua.

Toni Vilander AKK-Motorsportin Ruoriin – Mitä Rata-Asiantuntija Tuo Suomalaiseen Autourheiluun?

Jyväskylässä koettiin sunnuntaina 26. lokakuuta 2025 suomalaisen autourheilun historiankirjoitukseen merkittävä hetki, kun AKK-Motorsport ry:n liittokokous valitsi legendaarisen rata-autoilijan ja karismaattisen F1-asiantuntijan, Toni Vilanderin, liiton uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2026–2027. Valinta on herättänyt laajalti kiinnostusta ja luo uuden, kansainvälisen tason toiveita maamme moottoriurheiluyhteisöön. Vilanderin valinta on selvä osoitus siitä, että lajiliitto hakee nyt uutta otetta, avoimuutta ja selkeää suuntaa tulevaisuuden haasteisiin.
lainaaverkossa