Historic Rally Trophy: Klassisten ralliautojen juhlaa

Historic Rally Trophy on suomalainen autourheilusarja, joka on omistettu historiallisille ralliautoille. Tämä kilpailusarja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä menneiden vuosikymmenten ajoneuvoja tositoimissa suomalaisilla sorateillä. Kilpailuissa nähdään eri aikakausien ajoneuvoja, jotka on jaettu ikäkausien mukaisiin luokkiin, mikä mahdollistaa tasaväkisen ja oikeudenmukaisen kilpailun eri-ikäisten autojen välillä.

Sarja houkuttelee sekä kilpailijoita että katsojia, jotka arvostavat klassisten ralliautojen henkeä ja perinteitä. Historic Rally Trophy -kilpailut eivät ole pelkästään nopeuskilpailuja, vaan ne ovat myös kunnianosoitus ralliautoilun rikkaalle historialle. Osallistujat panostavat autojensa autenttisuuteen ja alkuperäisyyteen, mikä lisää tapahtumien viehätystä entisestään.

Kilpailuluokat ja säännöt

Historic Rally Trophy -sarjassa autot jaetaan useisiin luokkiin valmistusvuotensa perusteella. Tämä luokittelu takaa sen, että saman aikakauden autot kilpailevat keskenään, mikä tekee kilpailusta reilua ja mielenkiintoista. Luokat voivat vaihdella hieman vuosittain, mutta yleisesti ne kattavat seuraavat aikakaudet:

  • Luokka 1: Autot, jotka on valmistettu ennen vuotta 1969.
  • Luokka 2: Vuosina 1970–1975 valmistetut autot.
  • Luokka 3: Vuosina 1976–1981 valmistetut autot.
  • Luokka 4: Vuosina 1982–1990 valmistetut autot.

Jokaisessa luokassa noudatetaan tarkkoja teknisiä sääntöjä, jotka määrittelevät, millaisia muutoksia autoihin saa tehdä. Tavoitteena on säilyttää autojen alkuperäinen luonne ja estää modernien teknologioiden käyttö, mikä voisi antaa epäreilun edun kilpailussa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että moottorin, jousituksen ja muiden komponenttien tulee vastata aikakauden spesifikaatioita.

Tapahtumien järjestäminen ja aikataulu

Historic Rally Trophy -kausi koostuu useista osakilpailuista, jotka järjestetään eri puolilla Suomea. Kilpailut sijoittuvat usein paikkakunnille, joilla on pitkät perinteet ralliautoilussa, kuten Jyväskylä, Lahti ja Kouvola. Kilpailukalenteri julkaistaan yleensä vuoden alussa, ja se sisältää sekä kesä- että talvikilpailuja, mikä tuo monipuolisuutta sekä kilpailijoille että katsojille.

Jokainen osakilpailu koostuu useista erikoiskokeista, jotka ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa ja maastoissa. Reitit suunnitellaan huolellisesti tarjoamaan haasteita kuljettajille ja näyttäviä tilanteita yleisölle. Kilpailupäivät ovat täynnä toimintaa, ja ne tarjoavat mahdollisuuden nähdä historiallisia autoja sekä huoltoalueella että erikoiskokeilla.

Osallistujat ja kalusto

Historic Rally Trophy -sarjaan osallistuu laaja kirjo kuljettajia aina harrastajista entisiin ammattilaisiin. Yhteistä heille on rakkaus klassisiin ralliautoihin ja halu pitää yllä niiden kilpailuperinteitä. Monet osallistujat ovat entisöineet autonsa itse, mikä lisää kilpailun yhteisöllisyyttä ja intohimoa lajia kohtaan.

Kilpailuissa nähdään ikonisia automalleja, kuten Ford Escort, Volvo Amazon, Porsche 911 ja Toyota Celica. Nämä autot edustavat eri aikakausien huippua ralliteknologiassa ja ovat edelleen suosittuja sekä kuljettajien että katsojien keskuudessa. Autojen autenttisuus ja alkuperäisyys ovat keskeisiä arvoja, ja monet kilpailijat panostavatkin merkittävästi autojensa entisöintiin ja ylläpitoon.

Katsojakokemus

Historic Rally Trophy tarjoaa katsojille ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea ralliautoilun historiaa lähietäisyydeltä. Kilpailutapahtumat ovat yleisöystävällisiä, ja reitit suunnitellaan siten, että katsojilla on useita hyviä paikkoja seurata tapahtumia turvallisesti. Huoltoalueet ovat usein avoimia yleisölle, mikä mahdollistaa läheisen tutustumisen autoihin ja keskustelun kuljettajien sekä mekaanikkojen kanssa.

Monet katsojat arvostavat erityisesti mahdollisuutta nähdä historiallisia autoja toiminnassa, kuulla niiden ainutlaatuiset äänet ja tuntea menneiden aikojen rallihenki. Tapahtumat tarjoavat myös oheisohjelmaa, kuten musiikkia, ruokapalveluita ja mahdollisuuden ostaa ralliaiheisia tuotteita, mikä tekee niistä koko perheen tapahtumia.

Vaikutus suomalaisen rallikulttuurin säilyttämiseen

Historic Rally Trophy -sarja on merkittävä tekijä suomalaisen rallikulttuurin ja -perinteen säilyttämisessä. Se tarjoaa alustan, jossa historialliset ralliautot eivät vain seiso museoissa, vaan ne pääsevät näyttämään kykynsä kilpailutilanteissa. Tämä elävä historia innostaa uusia sukupolvia tutustumaan lajiin ja arvostamaan sen juuria.

Sarja myös tukee paikallisia yhteisöjä, sillä kilpailut tuovat mukanaan matkailijoita ja lisäävät alueellista näkyvyyttä. Paikalliset yritykset, kuten majoitus- ja ravintolapalvelut, hyötyvät tapahtumien tuomasta lisäkysynnästä. Lisäksi monet vapaaehtoiset osallistuvat kilpailujen järjestämiseen, mikä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja paikallista yhteenkuuluvuutta.

Tulevaisuuden näkymät

Historic Rally Trophy on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa autourheilussa, ja sen suosio näyttää jatkuvan vahvana. Tulevaisuudessa sarja pyrkii laajentamaan toimintaansa ja houkuttelemaan mukaan uusia osallistujia sekä katsojia. Teknologian kehittyessä on tärkeää säilyttää tasapaino autenttisuuden ja turvallisuuden välillä, jotta kilpailut pysyvät sekä uskollisina historialliselle hengelle että nykyaikaisille turvallisuusstandardeille.

Lisätietoja: https://hrcf.fi/

Luettavaa

Jari-Matti Latvala ja historic-sarja W

Jari-Matti Latvala ja Historic-sarja – voitto Tsekeistä

Jari-Matti Latvala on jälleen osoittanut taitonsa historic-rallien saralla, voittaen vuoden 2025 Šmucler Historic Vltava Rallyen Tšekissä. Toyota Celica Turbo 4WD:llä kilpaillut Latvala hallitsi kilpailua alusta loppuun, voittaen lähes kaikki erikoiskokeet ja varmistaen ykkössijan yli minuutin erolla seuraavaan kilpailijaan. Tämä voitto vahvistaa hänen asemaansa yhtenä historic-rallien huippukuljettajista.​
Lauri Halonen on Nuorten SM -luokan kovin mestarisuosikki alkavalla kaudella. Kuva Taneli Niinimäki AKK

RSJM: Rallin Suomen Juniorimestaruussarja käyntiin Kuopiosta

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) kaudella 2025 käynnistyy tulevana viikonloppuna Kuopiosta. Sarja koostuu kaikkiaan kuudesta osakilpailusta, joista kuljettajien loppupisteisiin lasketaan neljän parhaan kilpailun tulos. 
Jari-Matti Latvala lähtee Janni Hussin kanssa Keravalle haastamaan Neliveto Cupin sarjakuskeja. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Jari-Matti Latvala tähdittämään F-Cupin päätösosakilpailua Keravalla

Rally Drivers Teamin järjestämä Hakevuori Ralli toimii F-Cup Rallisarjan päätöskisana kaudella 2024. Lauantaina 12.10. ajettavan kilpailun keskuspaikkana on Kerava, josta rallin reitti suuntaa itään kohti Mäntsälää, Askolaa ja Pukkilaa. Kilpailun reitin kokonaismitta on 183,5 kilometriä, josta seitsemän erikoiskokeen osuus on 59,2 kilometriä. F-Cup Rallisarjan pisteistä ajetaan kaikkiaan seitsemässä eri kategoriassa. Vierailevana tähtenä tällä kertaa saadaan … Lue lisää
Henri Altomaa ja kartanlukija Jussi Kärpijoki ovat Rallin Suomen Juniorimestarit kaudella 2024. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

RSJM: Altomaa onnistuneella Rally3-debyytillä juniorimestariksi

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan (RSJM) kauden viides osakilpailu ajettiin Lahden Future SM-rallissa. Ajettavana oli kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta ja 105 erikoiskoekilometriä Lahti Historic Rallyn perässä. Juniorien mestaruus oli katkolla Henri Altomaalle ja mies käyttikin ottelupallon näyttävästi. Nuorten SM:n mestaruus puolestaan oli ratkennut jo edellisessä kilpailussa Seinäjoella Ville Vataselle. Juniorien mestaruudesta oli siis katkaisumahdollisuus Henri Altomaa – Jussi … Lue lisää
Kim "Henkka" Forsgren on hyvissä asemissa Suomi Cupin puolella ennen kauden kahta viimeistä osakilpailua. Kuva: Samu Ekman / AKK

RSJM-sarjan jalometallitaistelut jatkuvat Lahdessa

Rallin Suomen Juniorimestarussarja (RSJM) jatkuu perjantaina kauden viidennellä osakilpailullaan, kun Future SM-ralli käynnistyy Lahdessa. Nuorten SM:ssä mestaruus ratkesi jo Pohjanmaalla Ville Vataselle, joka siirtyikin sen myötä jo ajamaan nelivetoisella SM2-luokan kalustolla Lahdessa, mutta muuten mitalisijat ovat vielä auki. Nuorten SM:ssä Vatasen jäljissä hopeakamppailussa tällä hetkellä vahvimmin ovat viime kauden mestari Esko Kytömäki Ford Fiestalla, sekä hieman tuoreemmalla Fiestalla … Lue lisää
Roope Korhonen starttaa SM1-luokan kärkipaikalta Lahden Future SM-ralliin. Kuva: Toni Ollikainen / AKK

Ralli SM: Mestaruuskamppailut kiihtyvät Lahden superviikonlopussa

Rallin suomenmestaruussarjan kuudes ja samalla toiseksi viimeinen osakilpailu kuluvalla kaudella on vuorossa 23.-24. elokuuta Lahdessa. Päijät-Hämeen maakuntakeskus isännöi nyt kolmatta kertaa ”rallin superviikonloppua”, jossa menneisyys ja nykyaika kohtaavat.  Rallin superviikonloppuna Lahden erikoiskokeilla kilpaillaan SM-sarjan lisäksi kansallisen Historic Rally Trophyn sekä kansainvälisen Historic EM-sarjan osakilpailut. Kaikkiaan viivalle ilmoittautui määräaikaan mennessä huimat 188 autokuntaa. Näistä 142 autokuntaa … Lue lisää
Ralli SM -sarjassa kilpaillaan ensi kaudella jälleen seitsemässä osakilpailussa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Ralli SM -kalenteri kaudelle 2025 on julkaistu

Rallin suomenmestaruussarjassa kilpaillaan ensi vuonnakin tuttuun tyyliin seitsemässä osakilpailussa. Talvikaudella SM-pisteitä on jaossa kolmessa ja kesäkaudella neljässä rallissa. Ensi vuoden kalenteri pitää jälleen sisällään hyvän sekoituksen perinteisiä ralleja, mutta myös vähemmän tuttuja kisoja ja yksi täysin uusikin kilpailu. Kauteen mahtuu myös kaksi merkkipaalukilpailua. Kausi käynnistyy 17.-18. tammikuuta Kuopiosta, joka on vielä verrattain uusi tuttavuus SM-sarjassa, … Lue lisää

Luettavaa

Harkitsetko urheiluauton hankintaa? Löydä parhaat autolainat ja tutustu sinulle sopiviin autorahoituksen vaihtoehtoihin helposti ja nopeasti.

Urheiluauton hankinta: parhaat autolainat ja autorahoituksen vaihtoehdot vertailussa

Urheiluauton hankinta vaatii harkittua rahoitusta. Vertailemme parhaat autolainat ja erilaiset autorahoituksen vaihtoehdot, jotta löydät helposti sopivan ratkaisun unelmiesi urheiluauton ostamiseen joustavasti ja taloudellisesti järkevästi.
Kymiring

Tuloksia ja tunnelmia: Kymiring kesäkuu

Kesäkuun puolivälissä Kymiring heräsi jälleen eloon, kun alueella järjestettiin RallyX Euro -liigan osakilpailu 13.–15. kesäkuuta. Moottorien jylinä täytti ilman ja kansainvälinen kilpailutapahtuma houkutteli paikalle sekä kilpailijoita että yleisöä hienolla porukalla. Erityisesti vauhdikkaat vaihdot ja sorapintaiset mutkat nostattivat tunnelmaa – radan tekninen haaste vaati tarkkaa ajotekniikkaa ja sai katsojat pidättelemään hengitystään. Kisaviikonlopun tunnelma oli etenkin perjantain ja lauantain aikana innostunut ja yhteisöllinen, kun fanit kerääntyivät kansainvälisissä pienissä boksialueissa seuraamaan suorituksia – kisatunnelma oli aidosti läsnä.

Kanadan F1: Mercedesin 2 palkintokorokesijaa keskellä draamaa – Verstappen taisteli, McLaren kompastui lopussa

Montrealin ikoninen Circuit Gilles Villeneuve tarjosi jälleen kerran Formula 1 -faneille unohtumattoman näytöksen, kun Kanadan Grand Prix 2025 huipentui dramaattiseen loppuratkaisuun. Kilpailu oli täynnä jännitystä, strategisia valintoja ja odottamattomia käänteitä, jotka pitivät katsojat penkin reunalla viime metreille asti. Erityisesti Mercedes-AMG Petronas F1 Team osoitti vahvaa potentiaaliaan, keräten merkittävän pistepotin kaksoispalkintokorokesijoituksella, kun George Russell ajoi voittoon ja Andrea Kimi Antonelli valloitti kolmannen sijan. Tämä suoritus antoi vahvan signaalin Mercedeksen noususta kohti kauden kärkeä ja osoitti tiimin kyvyn menestyä vaihtelevissa olosuhteissa, jotka tekivät kilpailusta entistä haastavamman. Varsinkin Antonellin puolustaminen takana tullutta Piastria kohtaan osoitti nuoren kuskin olevan oikeassa sarjassa ajamassa.
Ville Vatanen ja Jarmo Ottman podiumille EM‑sarjan kisassa Puolassa

Ville Vatanen ja Jarmo Ottman podiumille EM‑sarjan kisassa Puolassa

Euroopan mestaruussarjan (EM‑sarja) kisa Puolassa tarjosi suomalaisille menestyksen hetkiä, kun Ville Vatanen ja Jarmo Ottman ylsivät podiumille. Tapahtuma keräsi autourheilun ystävät paikalle seuraamaan tiukkoja kamppailuja ja suomalaiskuskit onnistuivat vakuuttamaan taidoillaan. Tässä artikkelissa käydään läpi kisan keskeisiä tapahtumia, suomalaissuorituksia ja tunnelmia.
Ferrari F1

F1 Kanadan GP aika-ajot

Kanadan F1 osakilpailun aika‐ajoissa nähtiin todellinen vetämättömän dynamiikan hetki, kun George Russell ajoi paalupaikalle Montrealissa, kilpailun ensimmäisessä osassa toisena vuonna peräkkäin. Russell viritti huikean ajan 1:10.899, jääden vain 0,160 sekuntia Red Bullin Max Verstappenista – mutta käänsi lopulta sijoitukset edukseen viime hetken kierroksellaan. Tämä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun McLarenin tai Red Bullin ulkopuolinen tiimi nappasi paalupaikan – Mercedes on todellakin löytänyt vauhtia juuri täällä.

Kuulumisia karting-radoilta: Toni Vilander

Karting SM:n toinen osakilpailu ajettiin Porin Circuitilla 6.–8. kesäkuuta 2025. Kisaviikonloppu koostui harjoituksista, aika-ajoista, alkueristä ja kolmesta finaalista luokittain Mini60, OKJ, S‑125 ja KZ2. Lauantaina pidetyt aika-ajot toivat selkeyttä lähtöasetelmiin, sunnuntaina oli vuorossa full f‑tailien kolmin kappalein, mikä toi mukavasti draamaa loppuvaiheisiin .
lainaaverkossa