Tällä kaudella Valtteri Bottas on Mercedes-Benz AMG Petronas F1 tallin kolmoskuski, eli varakuski, mutta näillä näkymin ajaminen mersun ratissa edes kisakuskien sijasta näyttää epätodennäköiseltä. Hänet ohittanee myös ruotsalainen Dino Beganovic, joka ajaa tällä hetkellä Hitech TGR tallissa FIA F2-sarjasssa. Bottas on itse sanonut menneen kauden tapahtumien ja kulisseissa tapahtuneiden päätösten osittain yllättäneen hänet, mutta hänellä on yhä ykköstavoite saada tallipaikka F1:stä.
Valtteri Bottaksen Formula 1 -ura on saavuttanut uuden käännekohdan, kun hän siirtyi kaudeksi 2025 takaisin Mercedeksen varakuljettajaksi menetettyään Sauberin paikkansa. Tämä siirto, sekä hänen avoin kiinnostuksensa jatkaa F1:ssä kaudella 2026 ja sen jälkeen, asettaa hänet keskelle kiivasta kuskimarkkinoiden spekulaatiota. F1-maailma valmistautuu merkittäviin sääntömuutoksiin vuonna 2026, jotka voivat mullistaa voimasuhteet ja luoda uusia mahdollisuuksia kokeneille kuljettajille, kuten Bottakselle. Hänen kokemuksensa Williamsilta, Mercedekseltä ja Sauberilta tekee hänestä potentiaalisesti arvokkaan lisän mille tahansa tiimille, joka etsii vakautta ja kehityspanosta uuden aikakauden kynnyksellä. Varakuljettajan rooli Mercedeksellä ei ole pelkkä väliaikainen ratkaisu, vaan strateginen askel pysyä tiiviisti F1-ympäristössä ja neuvotteluissa tulevaisuuden paikoista. Tämä asema pitää hänet lähellä yhtä lajin huipputiimeistä ja sen kehitystyötä. Lisäksi Mercedes jakaa varakuljettajia McLarenin kanssa , mikä laajentaa Bottaksen näkyvyyttä ja potentiaalista verkostoa, ja se on aktiivinen strategia pysyä relevanttina ja etsiä paikkaa vuoden 2026 sääntömuutosten myötä. Hän onkin päässyt ajamaan myös uudella McLaren autolla.
Kausi 2026 on Formula 1:ssä vedenjakaja, sillä moottorisäännöt uudistuvat merkittävästi ja aerodynamiikkaan tulee suuria muutoksia. Tämä ”nollaus” voi sekoittaa pakkaa ja antaa joillekin tiimeille mahdollisuuden nousta, kun taas toiset voivat pudota. Tässä ympäristössä kuljettajien kokemus ja kyky sopeutua uusiin autoihin ja voimayksiköihin korostuvat entisestään. Bottas on itse todennut, että F1 on edelleen hänen prioriteettinsa ja että hän tuntee olevansa fyysisesti ja henkisesti huippukunnossa jatkaakseen huipulla. Vuoden 2026 sääntömuutokset, jotka koskevat moottoreita, aerodynamiikkaa, auton kokoa, MGU-H:n poistoa ja MGU-K:n tehon lisäystä sekä kestävien polttoaineiden käyttöönottoa , ovat erittäin merkittäviä. Tämä tarkoittaa, että autot käyttäytyvät eri tavalla, ja tiimit tarvitsevat kuljettajia, jotka pystyvät antamaan tarkkaa palautetta kehitystyöhön. Kokeneet kuljettajat, joilla on kyky sopeutua ja ymmärtää uusia teknisiä haasteita, voivat olla entistäkin arvokkaampia. Bottaksen laaja kokemus eri tiimeistä ja aikakausista voi tehdä hänestä houkuttelevan vaihtoehdon tiimeille, jotka haluavat vakaata kehityspanosta uudessa sääntöympäristössä, ja tämä voi osittain kompensoida hänen heikkoa pistesaalistaan kaudella 2024.
Bottaksen suorituskyky ja haasteet kausilla 2023–2024
Valtteri Bottaksen viimeisimmät kaudet Alfa Romeolla ja Sauberilla ovat olleet haastavia, mikä näkyy hänen pistesaaliissaan ja sijoituksissaan. Kaudella 2023 hän keräsi 10 pistettä ja sijoittui kuljettajien MM-sarjassa 15:nneksi, kun taas tallikaveri Zhou keräsi 6 pistettä. Vaikka hän pääsi usein Q3:een ja päihitti Zhoun aika-ajoissa 15/22 kilpailussa, hän kuvaili kautta ”kovaksi matkaksi” ja totesi, että vaikka tiimi teki ”tasaista edistystä”, se ei ollut ”tarpeeksi”. Erityisesti tekniset ongelmat ja kolarivauriot Singaporen ja Japanin Grand Prix -kilpailuissa sekä hitaat varikkopysähdykset heikensivät hänen tuloksiaan. On huomattava, että Bottaksen pistesaalis putosi merkittävästi näillä kausilla, mikä teki hänestä kaudella 2024 viimeisen täysiaikaisen kuljettajan. Kuitenkin se, että hän päihitti tallikaverinsa aika-ajoissa usein, viittaa siihen, että hänen heikko suorituskykynsä ei ollut ensisijaisesti kuljettajasta johtuvaa, vaan pikemminkin tiimin ja auton teknisten ja operatiivisten ongelmien seurausta. Tämä näkökulma on kriittinen, kun tiimit arvioivat hänen potentiaaliaan vuodelle 2026, sillä hänen kokemuksensa ja aiemmat saavutuksensa, kuten 10 voittoa, 67 palkintokorokesijaa ja 20 paalupaikkaa , ovat edelleen relevantteja.
Kausi 2024 oli Bottakselle vieläkin vaikeampi, sillä hän jäi ilman pisteitä ja sijoittui kuljettajien MM-sarjassa viimeiseksi täysiaikaisten kuljettajien joukossa. Sauberin varikkopysähdysongelmat olivat toistuvia ja kalliita, kuten Bahrainin 52 sekunnin pysähdys tai Australian pyörämutteriongelma, joka johti 5 000 euron sakkoon tiimille. Bottas kuvaili kauden loppua ”ironiseksi” tiimin parantuneen suorituskyvyn vuoksi, juuri kun hänen lähtönsä oli varmistunut. Hän on myöhemmin todennut, että siirto Sauberille vuonna 2022 oli ”virhe” ja että asiat menivät ”alamäkeen” ensimmäisen vuoden jälkeen, ja hän harkitsi lähtöä Frédéric Vasseurin siirryttyä Ferrariin, mutta hänet vakuutettiin jäämään Audin projektin ”pilariksi”. Tämä osoittaa, että tiimi näki hänessä arvokkaan, kokeneen kuljettajan, joka voisi auttaa uuden auton kehityksessä ja siirtymävaiheessa. Se, että hän lopulta menetti paikkansa Nico Hülkenbergille ja Gabriel Bortoletolle , viittaa siihen, että Audin projekti ei ehkä edennyt odotetusti tai että tiimi päätti priorisoida muita kuljettajia, mahdollisesti nuorempia kykyjä tai kuljettajia, joilla on vahvemmat kaupalliset siteet. Tämä on merkittävä takaisku Bottaksen uralle ja osoittaa, että lupaukset eivät aina toteudu Formula 1:ssä.
Kuskimarkkinoiden kuumat nimet ja Bottaksen kilpailijat 2026
Formula 1:n kuskimarkkinat ovat jatkuvassa liikkeessä, ja kausi 2026 on jo nyt täynnä spekulaatiota, vaikka monet kuljettajat ovatkin sopimuksissa. Merkittävimmät nimet, kuten Max Verstappen (sopimus 2028 asti ), Lewis Hamilton (Ferrari 2026 asti ) ja Charles Leclerc (Ferrari 2027 asti ), ovat jo kiinnitettyinä. Kuitenkin Verstappenin sopimuksessa on tiettävästi uloskirjautumislauseke, joka voi aktivoitua, jos hän ei ole kahden parhaan joukossa kuljettajien mestaruussarjassa tiettyyn pisteeseen mennessä, kuten kesätaukoon mennessä. Tämä on kuskimarkkinoiden suurin yksittäinen muuttuja. Jos Verstappen lähtisi, se vapauttaisi paikan Red Bullilla, joka on yksi sarjan halutuimmista paikoista. Tämä puolestaan laukaisisi ketjureaktion, jossa useat kuljettajat voisivat vaihtaa tiimiä, vapauttaen paikkoja muualta. Bottaksen mahdollisuudet paranevat merkittävästi, jos tämä dominoefekti toteutuu, sillä se voisi avata odottamattomia paikkoja myös keskikastin tiimeissä.
Monet muutkin kuljettajat, kuten Fernando Alonso (Aston Martin 2026 asti ), Lando Norris (McLaren 2027 asti ), Pierre Gasly (Alpine 2026 asti ), ja Nico Hülkenberg (Sauber/Audi 2026 asti ), ovat jo sopimuksissa kaudelle 2026. Tämä tarkoittaa, että avoimia paikkoja on suhteellisen vähän. George Russellin sopimus Mercedeksen kanssa päättyy vuoden 2025 lopussa , mikä tekee hänestä yhden markkinoiden kiinnostavimmista nimistä ja mahdollisesti avaa paikan Mercedeksellä, jos hän siirtyisi muualle tai Toto Wolff odottaa Verstappenin tilanteen selviämistä. Kuskimarkkinoilla on selkeä jännite kokeneiden, mutta ehkä heikommin menestyneiden kuljettajien, kuten Bottaksen, ja nousevien nuorten kykyjen, kuten Kimi Antonellin, Gabriel Bortoleton ja Oliver Bearmanin, välillä. Tiimit joutuvat punnitsemaan kokemuksen tuomaa kehityspanosta ja vakautta uuden sääntökauden kynnyksellä suhteessa nuorten kuljettajien potentiaaliin ja pitkän aikavälin investointiin. Bottaksen tapauksessa hänen menestyksensä Mercedeksellä ja kokemuksensa eri tiimeistä ovat hänen valttikorttejaan, mutta hänen viimeisimmät tuloksensa Sauberilla heikentävät hänen neuvotteluasemaansa suhteessa nuoriin, nälkäisiin kuljettajiin. Iso kysymys on myös Red Bullin kakkoskuski – Yuki Tsunodasta ei ole ollut tasaiseksi kisakuskiksi, mutta Bottaksen välit talliin ja sen päättäjiin eivät ole luultavimmin kovinkaan hyvät.
Kuljettaja | Tiimi (2025) | Sopimus päättyy (vähintään) | Huomioitavaa (2026+) |
---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull | 2028 | Uloskirjautumislauseke voi aktivoida siirron. |
Lewis Hamilton | Ferrari | 2026 | Uusi siirto Ferrarille. |
Charles Leclerc | Ferrari | 2027 | Pitkä sopimus Ferrarin kanssa. |
Lando Norris | McLaren | 2027 | Pitkä sopimus McLarenin kanssa. |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2026 | Kokenein kuljettaja, jatkaa 45-vuotiaaksi. |
George Russell | Mercedes | 2025 | Sopimus päättyy, voi olla avainasemassa kuskimarkkinoilla. |
Nico Hülkenberg | Sauber/Audi | 2026 | Siirtyy Sauberille Audin projektiin. |
Pierre Gasly | Alpine | 2026 | Sopimus Alpinella. |
Alex Albon | Williams | 2026 | Sopimus Williamsin kanssa. |
Lance Stroll | Aston Martin | 2026 | Isänsä omistaman tiimin kuljettaja. |
Oscar Piastri | McLaren | 2028 | Pitkä sopimus McLarenin kanssa. |
Liam Lawson | Racing Bulls | 2025 | Sopimus päättyy. |
Yuki Tsunoda | Red Bull | 2025 | Sopimus päättyy. |
Kimi Antonelli | Mercedes | 2025 | Sopimus päättyy, nouseva kyky. |
Jack Doohan | Alpine | 2025 | Sopimus päättyy. |
Isack Hadjar | Racing Bulls | 2025 | Sopimus päättyy. |
Oliver Bearman | Haas | 2026 | Sopimus Haasin kanssa. |
Gabriel Bortoleto | Sauber/Audi | 2026 | Sai Sauberin toisen paikan. |
Bottaksen mahdolliset F1-kohteet ja vaihtoehdot
Valtteri Bottas on aktiivisesti etsinyt F1-paikkaa kaudelle 2026, ja hänen edustajansa ovat käyneet neuvotteluja useiden tiimien kanssa, mukaan lukien Red Bullin, Alpinen ja tulevan Cadillac-tiimin. Vaikka Red Bull on yksi halutuimmista paikoista, Bottas on tietoinen, että hänen mahdollisuuksiaan saattaa heikentää se, että ainakin yksi henkilö tiimissä ”ei ole suuri fanini”. Tämä on harvinainen suora kommentti F1-maailman sisäisestä politiikasta ja henkilökohtaisista suhteista. Se osoittaa, että kuljettajan kyvyt ja kokemus eivät aina riitä, jos tiimin sisällä on vastustusta. Tämä voi olla merkittävä este Bottaksen pääsylle yhteen halutuimmista paikoista, riippumatta hänen suorituskyvystään. Se alleviivaa myös sitä, että F1-paikat eivät ole puhtaasti meritokratiaa, vaan niihin vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten tiimin sisäiset dynamiikat ja johtajien henkilökohtaiset mieltymykset. Hänen paluunsa Mercedeksen varakuljettajaksi kaudeksi 2025 on kuitenkin strateginen siirto pysyä F1-ympäristössä ja osoittaa sitoutumista lajiin, mikä voi parantaa hänen neuvotteluasemaansa.
Tällä hetkellä Cadillac-tiimi, joka on tulossa F1:een, on vaikuttanut Bottaksen parhaalta mahdollisuudelta. Tämä on loogista, sillä uusi tiimi tarvitsee kokemusta ja vakautta kehitystyöhön. Bottaksen laaja kokemus (10 voittoa, 67 palkintokorokesijaa, 20 paalupaikkaa ) ja kyky kehittää autoa, kuten hänen roolinsa Mercedes-varakuljettajana ja aiempi rooli Audin ”pilarina” Sauberilla , ovat arvokkaita ominaisuuksia uudelle tiimille. Cadillac kuitenkin neuvottelee myös muiden kokeneiden kuljettajien, kuten Sergio Perezin, kanssa , mikä osoittaa, että Bottaksella on edelleen kilpailua. Mikäli F1-paikkaa ei löydy, Bottas on todennut, että ”kaikki on auki”, ja on toistanut kiinnostuksensa IndyCariin, harkittuaan sitä jo viime vuoden lopulla. Hän on jopa saanut tarjouksen kaudelle 2025, mutta hylkäsi sen. Hän mainitsee, ettei ole koskaan kokeillut ovaaleja, mutta hänellä ei ole huolta, ja hän haluaisi sitoutua useaksi vuodeksi, koska tietää sen olevan ”eri kategoria, eri autot, eri radat”. Tämä osoittaa, että Bottas on realistinen F1-mahdollisuuksiensa suhteen ja on valmis tekemään suuren muutoksen urallaan. IndyCar tarjoaisi hänelle mahdollisuuden kilpailla voitosta ja palkintokorokesijoista, toisin kuin Sauberilla viime vuosina, ja tämä voi olla houkutteleva vaihtoehto, jos F1-paikkaa ei löydy, ja se voisi uudelleen sytyttää hänen kilpailuhenkeään.
Cadillac F1 tiimin potentiaaliset ensimmäiset kuskit ja heidän meriittinsä
Mahdollinen johtotähti: Colton Herta
Colton Herta on yhdysvaltalainen IndyCar-kuljettaja, joka tunnetaan rohkeasta ajotyylistään ja teknisestä lahjakkuudestaan. Hän on voittanut useita IndyCar-kilpailuja nuorella iällä, ja hänellä on vahva yhteys Andretti-tiimiin. Herta olisi luonteva valinta Cadillacille, joka haluaa yhdysvaltalaisen kuljettajan F1-tallinsa keulakuvaksi.
Vaikka Herta ei vielä täytä FIA:n superlisenssivaatimuksia ilman poikkeuslupaa, hän on osallistunut F1-testeihin McLarenin kanssa ja osoittanut potentiaalinsa. Jos FIA myöntyy, Herta voisi tarjota yhdysvaltalaisille faneille samaistumispinnan ja tuoda uutta väriä F1-sarjaan.
Kokenut vaihtoehto: Valtteri Bottas
Valtteri Bottas on yksi Formula 1 -sarjan kokeneimmista kuljettajista, ja hänellä on pitkä kokemus huipputalleista, kuten Mercedes-AMG:stä. Tällä hetkellä hän ajaa Sauberin riveissä, mutta hänen tulevaisuutensa on avoin. Bottas toisi Cadillacille uskottavuutta, vakautta ja kokemusta tiimin kehitysvaiheeseen.
Suomalaisen tekninen ymmärrys, kehitystyökyky ja median käsittelytaidot tekisivät hänestä arvokkaan voimavaran uudelle tiimille. Lisäksi Bottas tunnetaan hyvin amerikkalaisessa moottoriurheilupiireissä, erityisesti osallistumisestaan pyöräkisoihin ja yhteistyöprojekteihin Yhdysvalloissa.
Nouseva kyky: Theo Pourchaire
Ranskalainen Theo Pourchaire on F2-mestari ja osa Sauberin junioriohjelmaa. Häntä pidetään yhtenä lupaavimmista nuorista kuljettajista, ja hänellä on jo kokemusta F1-autoista harjoitusten ja testien muodossa. Cadillac voisi valita Pourchairen pitkäjänteisen projektin nuoreksi tähdeksi.
Pourchairen tuominen mukaan toisi tuoretta energiaa ja mahdollisuuden rakentaa tiimiä hänen ympärilleen tulevaisuutta ajatellen. Hänellä on myös kokemusta tiukoista mestaruustaistoista F2-sarjassa, mikä kertoo hänen kilpailukyvystään paineen alla.
Markkina-arvoa ja osaamista: Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo on tunnettu persoonallisuudestaan, markkina-arvostaan ja F1-voitoistaan. Hänellä on kokemusta Red Bullilta, Renault’lta ja McLarenilta. Vaikka hänen nykyinen roolinsa on epäselvä, Cadillac voisi houkutella hänet mukaan tarjoamalla avainroolia uuden tiimin rakentamisessa.
Ricciardo yhdistää kokeneen kuljettajan näkemyksen ja PR-lahjat, mikä tekisi hänestä ideaalisen brändilähettilään Yhdysvaltojen markkinoilla. Hänellä on myös merkittävä fanikunta, joka voisi kasvattaa tiimin näkyvyyttä kansainvälisesti.
Riskinotto nuoruudella: Logan Sargeant
Yhdysvaltalainen Logan Sargeant on Williamsin kuljettaja ja ensimmäinen amerikkalainen F1-pilotti sitten Alexander Rossin. Hän on vielä kehitysvaiheessa, mutta omaa potentiaalia tulevaisuutta varten. Cadillac voisi nähdä hänet pitkän tähtäimen projektina.
Sargeantin mukanaolo toisi lisäarvoa erityisesti Yhdysvaltojen markkinointinäkökulmasta, mutta hänen tasaisuutensa ja tuloksellisuutensa vaatisivat vielä kehitystä. Hänen mahdollinen siirtymisensä Cadillacin riveihin olisi todennäköinen, jos hänelle ei löydy jatkoa Williamsilta.
Kokenut varakortti: Mick Schumacher
Mick Schumacher on F1-legenda Michael Schumacherin poika ja entinen Haas-kuljettaja. Hän toimii tällä hetkellä Mercedeksen varakuljettajana ja ajaa kestävyysluokan kilpailuissa. Cadillac saattaisi nähdä hänet tasapainoisena yhdistelmänä nimeä ja kehityspotentiaalia.
Vaikka Mick ei vakuuttanut Haasilla, hänen ajotaitonsa on parantunut ja hänellä on edelleen fanikunta, erityisesti Saksassa. Cadillac voisi hyödyntää tätä näkyvyyttä ja antaa Mickille uuden mahdollisuuden F1-radoilla.
Johtopäätökset
Valtteri Bottaksen tulevaisuus Formula 1:ssä kaudesta 2026 eteenpäin on monimutkainen ja useista tekijöistä riippuvainen. Hänen siirtymisensä Mercedeksen varakuljettajaksi kaudeksi 2025 on strateginen toimi, joka pitää hänet tiiviisti lajin ytimessä ja antaa mahdollisuuden aktiiviseen neuvotteluun tulevista paikoista. Vaikka hänen viimeisimmät kautensa Sauberilla ovat olleet haastavia, hänen aiempi menestyksensä ja laaja kokemuksensa eri tiimeistä ja sääntökausista tekevät hänestä arvokkaan kuljettajan, erityisesti vuoden 2026 merkittävien teknisten sääntömuutosten kynnyksellä. Nämä sääntömuutokset luovat ”nollaustilanteen”, jossa kokeneiden kuljettajien kyky sopeutua ja antaa kehityspanosta korostuu.
Kuskimarkkinat ovat kireät, ja monet paikat ovat jo täytettyinä. Max Verstappenin sopimuksen uloskirjautumislauseke voi kuitenkin laukaista dominoefektin, joka avaa uusia mahdollisuuksia. Bottaksen parhaana vaihtoehtona pidetään tällä hetkellä uutta Cadillac-tiimiä, joka tarvitsee kokemusta kehitystyöhönsä. On kuitenkin selvää, että Bottaksella on kilpailua myös muiden kokeneiden ja nousevien kuljettajien kanssa. Mikäli F1-paikkaa ei löydy, IndyCar tarjoaa hänelle houkuttelevan ”plan B:n”, jossa hän voisi jatkaa kilpailemista korkealla tasolla ja tavoitella menestystä. Lopullinen päätös Bottaksen uran jatkosta riippuu useista tekijöistä, kuten tiimien tarpeista, kuskimarkkinoiden kehityksestä ja hänen omasta halustaan jatkaa kilpailemista huipulla.