Formula 1 -kausi jatkuu kiihkeänä Itävallan Grand Prix -kilpailulla, joka ajetaan Red Bull Ringillä. Tämä ikoninen rata on tunnettu nopeudestaan ja tarjoaa usein draamaa ja tiukkoja taisteluita. Kotiyleisön edessä kilpailevan Red Bullin lisäksi katseet kääntyvät erityisesti McLarenin tallikaverusten Lando Norrisin ja Oscar Piastrin suhteeseen Kanadan osakilpailun törmäyksen jälkeen. Kilpailuasetelma on äärimmäisen jännittävä, ja odotettavissa on jälleen yksi tapahtumarikas viikonloppu, jossa panokset ovat korkealla mestaruustaistelussa ja kuljettajien keskinäisessä kamppailussa.
Kauden puoliväli lähestyy, ja jokaisella pisteellä on valtava merkitys niin kuljettajien kuin tallienkin mestaruustaisteluissa. Red Bull Ringin lyhyt ja nopea luonne, jossa on vain seitsemän jarrutusaluetta, on perinteisesti sopinut hyvin Red Bullin autojen DNA:han eri sääntökausilla. Tämä lupaa potentiaalisesti vahvaa suorituskykyä heidän kotikilpailussaan. Samalla muiden tallien, kuten Mercedeksen ja Ferrarin, viimeaikaiset esitykset ja tulevat päivitykset asettavat ne tiukkaan kilpailuun kärkipaikoista, tehden Itävallasta yhden kauden odotetuimmista tapahtumista.
McLarenin sisäinen dynamiikka suurennuslasin alla
Kanadan Grand Prix’n loppuvaiheissa nähty Lando Norrisin ja Oscar Piastrin välinen kolari herätti hetkellisesti huolta McLarenin tallin sisäisestä dynamiikasta, mutta Norrisin välitön vastuunotto ja pahoittelu näyttivät poistavan suurimman osan mahdollisista jännitteistä. Talli oli varautunut vastaaviin tilanteisiin, sillä heidän johtonsa, Andrea Stella ja Zak Brown, tiedostavat, että kuljettajat ovat voimattomia, kun he lähtevät varikolta ja joutuvat taistelemaan samasta radanpätkästä. Norrisin avoimuus ja kyky ottaa tapahtunut oppimisena ovat osoitus hänen kypsyydestään kilpa-ajajana, mikä on kriittistä tallikaverusten välisen terveen kilpailun ylläpitämiseksi.
Vaikka Kanadan kolari näyttää olevan jo takana päin, Norrisin on jatkettava vahvasti Itävallassa saadakseen momentumia. Hän on 22 pistettä Piastria jäljessä kuljettajien mestaruussarjassa, ja vaikka hänellä on ollut useita mahdollisuuksia viimeisen 12 kuukauden aikana, hän ei ole onnistunut keräämään peräkkäisiä voittoja samalla kaudella. Itävalta on Norrisille merkityksellinen, sillä hän saavutti uransa ensimmäisen F1-podiumin täällä viisi vuotta sitten, mikä voi antaa hänelle lisäboostia. Kilpailun jälkeen seuraa välittömästi kotikilpailu Iso-Britanniassa, mikä tarjoaa Norrisille mahdollisuuden hyödyntää kotikenttäetua ja kääntää kauden kulkua itselleen suotuisaksi.
Max Verstappenin rangaistuspisteiden uhka ja Red Bullin kotikisapaineet
Max Verstappen on jatkanut kävelyä ohuella nuoralla rangaistuspisteidensä suhteen, mikä on herättänyt kysymyksiä hänen mahdollisesta kisakiellostaan. Verstappenilla on tällä hetkellä 11 rangaistuspistettä superlisenssissään, ja 12 pisteen raja johtaisi yhden kilpailuviikonlopun kilpailukieltoon. Kanadassa hän ajoi puhtaasti, mutta hänen on toistettava sama Itävallassa, ennen kuin kaksi rangaistuspistettä putoaa pois hänen tililtään 12 kuukauden liukuvan ajanjakson vuoksi. Tämä tilanne lisää painetta Red Bullin kotikilpailuun, sillä jokainen virhe voisi koitua kalliiksi.
Verstappenin rangaistushistoria on merkittävä, ja se osoittaa hänen aggressiivista, mutta toisinaan riskialtista ajotyyliään. Hänen 11 pistettään ovat kertyneet useista tapauksista: kaksi pistettä Norrisin kanssa tapahtuneesta törmäyksestä Itävallan GP:ssä 30. kesäkuuta 2024, kaksi pistettä Norrisin pakottamisesta ulos radalta Mexico Cityn GP:ssä 27. lokakuuta 2024, yksi piste liian nopeasta ajosta virtuaalisen turva-auton aikana Sao Paulon sprintissä 2. marraskuuta 2024, yksi piste tarpeettoman hitaasta ajosta ja George Russellin estämisestä Qatarin GP:n aika-ajoissa 30. marraskuuta 2024, kaksi pistettä törmäyksestä Oscar Piastrin kanssa Abu Dhabin GP:ssä 8. joulukuuta 2024, ja kolme pistettä törmäyksestä George Russellin kanssa Espanjan GP:ssä 1. kesäkuuta 2025. Vaikka Verstappenilla on ennätykselliset viisi voittoa Red Bullin kotiradalla, hän on tästä huolimatta haavoittuvassa asemassa. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on painottanut tallin heikkouksia keskinopeissa mutkissa, mikä saattaa vaikuttaa suorituskykyyn Itävallassa, erityisesti kuumissa olosuhteissa.
Mercedeksen nousu ja Ferrarin päivitystoiveet
George Russellin Kanadan voitto antoi Mercedekselle kauden ensimmäisen voiton, ja se nostatti spekulaatioita tallin noususta kärkikahinoihin. Vaikka Montrealin shikaanit ja kanttikivet sopivat W16-autolle, joka odotettiin kamppailevan lämpimissä olosuhteissa, Russell onnistui pitämään Verstappenin takanaan jopa erittäin kuumana ja aurinkoisena kilpailupäivänä. Mercedeksen uusi takajousitus, jota ei käytetty Monacossa ja Espanjassa Imolassa debyytin epävarmuuden vuoksi, näytti toimivan moitteettomasti, mikä herättää toiveita tallin tulevasta menestyksestä. Toto Wolff on kuitenkin varovainen ja korostaa, että suorituskyvyn heilahtelut ovat edelleen olemassa.
Ferrari puolestaan etsii omaa läpimurtoaan ja tuo Itävaltaan odotettuja päivityksiä. Vaikka Charles Leclerc johti Kanadan Grand Prix’ta hetkellisesti varikkopysähdysten aikana, Ferrari jäi jälleen kärkitaistelusta. Lewis Hamiltonin auton huono vauhti johtui osittain osumasta maamorsuun, mutta tallin yleinen vauhti oli edelleen yli puoli sekuntia kärkeä jäljessä. Hamilton on todennut tallin tarvitsevan kipeästi päivityksiä kilpaillakseen kärjessä. Erityisesti joukkue on kärsinyt vaikeuksista ajaa autoa riittävän matalalla maasta, mikä on olennaista maavaikutusajassa aerodynaamisen suorituskyvyn kannalta. Jos Ferrari tuo uusitun takajousituksen Itävaltaan, he toivovat sen mahdollistavan auton ajamisen matalammalla, mikä voisi tuoda välittömän hyödyn suorituskyvyssä.
Colapinton F1-tulevaisuus vaakalaudalla Itävallassa
Itävalta on ratkaiseva kilpailu Franco Colapinton F1-uran kannalta, sillä se on hänen viides ja viimeinen vahvistettu kilpailunsa Alpinen kuljettajana ennen kuin talli päättää, kuka ajaa British Grand Prix’sta eteenpäin. Colapinto korvasi Jack Doohanin viime kuussa ajetussa Emilia Romagnan Grand Prix’ssa, ja tuolloin Alpine-neuvonantaja Flavio Briatore totesi, ettei argentiinalaiskuljettajalle ole asetettu ”mitään rajaa”. Kuitenkin kaksi viikkoa myöhemmin Espanjan Grand Prix’ssa Briatore vaikutti asettavan enemmän painetta Colapintolle todeten, että jos Colapinto suorittaa hyvin, hän ajaa autoa, mutta muuten ”nähdään”. Tämä luo intensiivisen paineen nuorelle kuljettajalle, jonka on onnistuttava todistamaan kykynsä.
Colapinton suoritukset ovat vaihdelleet alkukaudesta. Hän törmäsi ensimmäisessä aika-ajossa Imolassa ja sijoittui 20:nneksi ja 19:nneksi Monacossa ja Espanjassa, vaikkakin hänellä oli ongelma aika-ajojen ensimmäisen osan lopussa Barcelonassa. Kanadassa hän kuitenkin onnistui päihittämään tallikaverinsa Pierre Gaslyn aika-ajoissa ensimmäistä kertaa ja sijoittui kilpailussa 13:nneksi, mikä oli hänen kauden paras yhteinen tuloksensa. Tämä antaa toivoa paremmasta Itävallassa, mutta panokset ovat korkealla hänen jatkomahdollisuuksiensa suhteen. Tallin päähuomio on suorituskyvyssä, ja Colapinton on todella vakuutettava Alpine hänen asemastaan tallissa.