Kimi Raikkonen ja motocross

Kimi Räikkönen, KRT-tiimin päällikkö, osallistuu vuosittain valittuihin FIM Motocrossin maailmanmestaruuskilpailukierroksiin. Toisen toimintavuoden aikana Kawasakin kanssa MXGP-luokassa tiimi on saavuttanut lukuisia palkintosijoja, mukaan lukien viisi peräkkäistä GP-voittoa tiimin johtajan Romain Febvren ansiosta.

Alku motocrossissa

Kimi Räikkönen aloitti motocrossin harrastamisen lapsena Italjet mini-pyörällä, joka oli 50cc automaatti. Tämä kokemus opetti hänelle tasapainoa, koneen hallintaa ja kaasun käyttöä. Kimi ei kilpaillut paljon nuorena, mutta myöhemmin hän osallistui muutamiin klubikilpailuihin KX250-pyörällä. Hän on aina pitänyt motocrossin tuomasta haasteesta ja fyysisyydestä, ja ajamisen jälkeen on aina tunne, että on todella haastanut itsensä positiivisella tavalla.

Formula 1 ja motocross

Kimi kertoi, että hän osallistui pieniin klubikilpailuihin motocrossin parissa, mutta vain huvin vuoksi. Hänellä on pieni rata kotona, missä hän ajaa lasten kanssa. Hän ei kilpaillut korkealla tasolla ja koki, että motocross oli osa hänen kuntoiluohjelmaansa. Kimillä ei ollut tietoa siitä, mitä hänen F1-tiiminsä ajattelivat hänen motocross-harrastuksestaan, sillä hän ei koskaan maininnut sitä heille.

Tiimin rakentaminen

Kimin motocross-tiimin rakentaminen alkoi eri henkilöiden kanssa, mutta se ei sujunut hänen haluamallaan tavalla. Vuonna 2010 Kimi keskusteli Antti Pyrhösen kanssa, ja melkein palkkasi hänet ajajaksi. Puoli vuotta myöhemmin, kun hän kuuli Antin lopettavan ajamisen, Kimi pyysi häntä johtamaan tiimiä. Nyt suunta on erittäin hyvä, ja yhteistyö Kawasakin kanssa on ollut hedelmällistä. Kawasakin kanssa yhteistyö on jatkunut nyt toista vuotta, ja tiimillä on loistava suhde japanilaisten kanssa sekä koko Kawasakin ryhmän kanssa.

Menestyksen ilo

Kimi on tietenkin tyytyväinen viimeaikaisiin menestyksiin, mutta hän tiedostaa, että tulokset voivat vaihdella ja loukkaantumiset ovat osa tätä liiketoimintaa. Viime vuosi oli haastava Romain Febvren loukkaantumisen vuoksi ja se oli myös ensimmäinen vuosi Kawasakin kanssa. Tänä vuonna Romain on ajanut hyvin ja voittanut, ja Mitch vahvistuu jatkuvasti, joten toiveena on saada kaksi pyörää kärkeen lähitulevaisuudessa.

Kehitystyön arviointi

Kimi on tyytyväinen kehitykseen, vaikka ensimmäinen vuosi uuden valmistajan kanssa oli kiireinen. Uuden pyörän myötä kaikki oli kuin alusta aloittamista, mutta he olivat valmistautuneet hyvin. Vaikka aina on parantamisen varaa, prosessin on oltava järkevä. Työtä riittää jatkuvasti, jotta kuljettajat olisivat entistä tyytyväisempiä.

Uuden KX450ajaminen

Kimin perheeseen syntyi tänä vuonna uusi vauva, joten hän ei ole ehtinyt ajaa uutta pyörää vielä, mutta toivottavasti talvella löytyy aikaa. Hänellä on sekä KX250 että KX450, ja hän on vaikuttunut siitä, kuinka helppoja ja hyviä ne ovat ajaa. Kimi kokee, että hänen ajotaitonsa ovat kehittyneet huomattavasti Kawasakin pyörien ansiosta.

450 vs. 250

Kimi ei harjoittele tai aja joka päivä, joten hän suosii 250cc pyörää omalla radallaan Suomessa. 450cc pyörä sopii paremmin isommille radoille ja silloin, kun olisi enemmän aikaa ajamiseen. Se on vakava pyörä, joka vaatii vakavan lähestymistavan.

Vastaa