Kuulumisia karting-radoilta: Toni Vilander

Kartingin SM-kisojen 2. viikonloppu Porissa

– Kilpailin S125-luokassa. Upea viikonloppu vaihtelevilla sääolosuhteilla. Sade oli mukavaa ja nautin siitä paljon. Samanlainen tunne kuin 25 vuotta sitten, kun kilpailin Euroopan mestaruuskilpailuissa ja maailmanmestaruuskilpailuissa. CRG-alustani toimi erittäin hyvin. Annoimme myös tukea @maxlofgrenracing ja seurasimme hänen harjoituksiaan ja kilpailusuoritustaan. KZ-luokassa oli hienoa kilpailua tiimikavereideni Paavo Tonterin,  Alvar Siimesvaaran , Rasmus Markkasen , Ella Lähdemaan ansiosta– Katsotaan, voinko kilpailla myös KZ:ssä…..

– Minulla oli erittäin hyvää aikaa radalla tiimimme Centodieci Racing kanssa, sanaili Toni Vilander omilla Facebook-sivuillaan voittonsa jälkeen.

(kuva Toni Vilander FB: https://www.facebook.com/toni.vilander.3)

Karting SM:n toinen osakilpailu ajettiin Porin Circuitilla 6.–8. kesäkuuta 2025. Kisaviikonloppu koostui harjoituksista, aika-ajoista, alkueristä ja kolmesta finaalista luokittain Mini60, OKJ, S‑125 ja KZ2. Lauantaina pidetyt aika-ajot toivat selkeyttä lähtöasetelmiin, sunnuntaina oli vuorossa full f‑tailien kolmin kappalein, mikä toi mukavasti draamaa loppuvaiheisiin .

Porin osakilpailussa oli noin 70 osallistujaa, joista S‑125- ja KZ2-luokat keräsivät eniten katseita. Avausviikonloppu Vantaalla oli toiminut hyvänä boostina, ja Pori jatkoi vahvasti laadukkaan tapahtuman linjalla striimauksineen ja selkeine aikatauluineen.

Toni Vilander – vauhdin mestari

Toni Vilander osallistui Porissa S‑125‑luokkaan. Hän oli yksi luokan mielenkiintoisimpia nimikortteja, sillä hän huristeli lauantain aika-ajossa ja harjoituksissa selkeään kärkipaikkaan. Vauhdinmittareiden mukaan Vilander kirjautti nopeimman ajan sekä ensimmäisessä että toisessa finaalissa.

Kolmannessa finaalissa Vilander piti johdon loppuun saakka, mikä varmisti hänelle huiman tuplavoiton Porista. Tämä vahvistaa hänen asemaansa suosikkina myös jatkossa, sillä muissa S‑125-luokissa perinteiset nuoret lupaukset eivät ylläneet hänen vauhtiinsa.

Luokkien kärkitulokset

Mini60-luokassa kolmen finaalin yhteistulokset näyttivät selkeää hierarkiaa: kärkikolmikko koostui viime kauden mitalisteista, joista erityisesti Oskar Ojala ja Noel Gefwert olivat vahvasti esillä. He pitivät tiukasti kiinni tasonmittareina ja toivat kilpailuun odotettua intensiteettiä.

OKJ-luokassa Otto Sakala ja Eemeli Koivisto säilyttivät asemansa kärjen tuntumassa koko viikonlopun ajan, ja lauantain aika-ajojen perusteella he tasoittivat lähtörivejä. Finaaleissa sijoitukset muuttuivat hieman, mutta perinteiset nimet pysyivät kärkisijoilla, mikä osoittaa luokan vahvuuden .

S‑125‑luokka – Vilanderia ei pysäytetty

S‑125-luokka oli viikonlopun vetonaula. Toni Vilander dominoi luokkaa, mutta paikalliset nuoret lupaukset taistelivat kiivaasti toisen ja kolmannen sijan paikoista. Kilpailun johtotilastot osoittivat, että Vilander ajoi merkittävästi nopeampia kierrosaikoja kuin kakkosjoukko, mikä kertoo hänen kokemuksestaan ja kilpakuljettajan tarkkuudesta .

Toisen ja kolmannen sijan taistossa nähtiin nosteita tuoreilta tekijöiltä kuten Eetu Aalto ja Niklas Lehmusoja, jotka pääsivät palkintokorokkeelle peräkkäin. Tämä osoittaa S‑125-luokan syvyyden ja jatkuvan nuorisovirtauksen lajin huipulle.

KZ2 – tehokuninkaat kehässä

KZ2-luokka tarjosi tehotuotoksen hienoa katsojakerrontaa: vaihteistolliset kartit olivat kovassa vedossa. Santtu Juntunen, Paavo Tonteri ja Alvar Siimesvaara olivat vahvasti esillä perinteiseen tapaan. Heidän vastustajikseen nousivat kansainväliset haastajat, mikä toi lisäkilpailuhenkeä.

Kilpailuketjut toimivat odotetusti mutkien ja suoraan kohdissa. Finaalien taistelu kilpakentällä oli erittäin tasaista, ja jokainen luokka osoitti, että KZ2 on edelleen kansainvälisesti kovatasoinen kuninkuusluokka Suomen karting-kentillä.

Karting 2025– laaja kehitys

Karting SM 2025 on tulossa monella rintamalla vahvana kokonaisuutena. Sarjan avaus Vantaalla loi positiivisen pohjan tuleville osakilpailuille, ja tekniset ja järjestäjämääräiset uudistukset ovat herättäneet asiallista kiinnostusta.

Kuljettajakenttä on laaja, osaava ja alati kasvava: Toni Vilanderin mukanaolo tuo sarjaan luottamusta ja vetovoimaa, kun taas nuoret lupaukset pitävät huolen siitä, että kehitys jatkuu. Tämä kausi tarjoaa sekä urheilullisesti että organisaation tasolla merkittäviä harppauksia eteenpäin.

Seuraava osakilpailu ajetaan Kouvolassa 4.–6. heinäkuuta, jossa kärkinimien kuten Vilanderin ja Juntusen odotetaan jatkavan dominointia. Kouvolassa tekniset radat korostavat ajotaitoja, ja digitaalisen tuen odotetaan yleistyvän entisestään.

Vilanderin paluu kilpakartingiin on lisännyt sarjalle näkyvyyttä ja kiinnostusta. Jos hän jatkaa osallistumistaan osakilpailuissa, se vaikuttaa positiivisesti lajin profiiliin ja kannustaa uusia kuljettajia panostamaan omiin suorituksiinsakin

Toni Vilander AKKM‑roolissa

Toni Vilander on asettunut ehdolle AKK‑Motorsport ry:n puheenjohtajaksi ja tavoittelee vaikuttavuutta lajiliiton johdossa. Hänen teemojaan on “autourheilu ensin” – halu selkeyttää päätöksentekoa ja vahvistaa harrastajapohjaa sekä nuorisotoimintaa.

Vilander korostaa halua kaventaa kuilua AKK:n ja lajikentän välillä, minkä vuoksi hän haluaa olla näkyvä tapahtumissa kuten Karting SM:ssä. Hänen roolinsa yhdistää ammattilaiskokemus ja kansallinen vaikuttaminen – muutoin harvinainen yhdistelmä suomalaisessa autourheilussa.

Vastaa