Luka Nurmi, syntynyt 26. huhtikuuta 2004 Tampereella, on suomalainen kilpa-autoilija. Hän aloitti uransa kartingissa, voittaen useita mitaleja kotimaan ja kansainvälisissä sarjoissa. Vuonna 2016 hän saavutti pronssia Rotax MAX Challenge MM-finaaleissa ja vuonna 2017 hopeaa kartingin SM-sarjan OKj-luokassa.

GT-autojen menestys ja Ferrari Challenge
Nurmi on saavuttanut merkittäviä voittoja GT-autojen sarjoissa. Vuonna 2021 hän voitti Ferrari Challenge -sarjan maailmanmestaruuden ja EM-sarjan pronssimitalin. Lisäksi hän on voittanut Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan mestaruuden.
Luka Nurmi solmi 2021 kahden vuoden sopimuksen Ferrarin kanssa ajaa Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Hän edusti tanskalaista Formula Racing -tiimiä ja käytti Ferrari 488 Challenge -autoa, sekä AF Corsen varikko- ja huoltopalveluita.
Uran saavutukset
2023
- Italy GT3 Sprint Series: Hopeaa
- Finnish Ice Circuit Legends: Mestaruus
2022
- Ferrari Challenge Europe: Pronssia
2021
- Ferrari Challenge World: Maailmanmestari
- Ferrari Challenge Europe: Pronssia
- Legends PRO: Mestari
2020
- Porsche Sprint Challenge NEZ: Mestari
- Legends Semi-PRO: Mestari
2019
- Porsche Sprint Challenge NEZ: Pronssia
- RalliCross RX-Academy: 5. sija
2018
- Karting Finnish Championship, OK: Pronssia
2017
- Finnish ASN: Vuoden tulokas
- Karting Finnish Championship, OKj: Hopeaa
2016
- Rotax MAX Challenge World Finals: Pronssia
- Karting BNL-series, Rotax: Pronssia
- Kartingin Rotax MAX Challenge Finland: Hopeaa
Luka, Ferrari ja 2024: Ferrari GT3
Suomalainen Luka Nurmi kilpailee superautojen Italian GT3 -sprinttisarjassa nyt Emil Frey Racingin väreissä. Nurmi sai alleen entuudestaan tutun automerkin, kun viime kauden Ferrari 488 GT3 vaihtui Ferrari 296 GT3:een. Emil Frey Racingin myötä Luka Nurmen käyttöön tulivat myös kisainsinööri ja ajovalmentaja auttamaan nuorta suomalaista urapolullaan autourheilun huipulle. Kauden ensimmäiset GT3-sprinttikilpailut ajettiin viime viikonloppuna Italian Misanossa. Nurmi oli lauantaina 13., mutta nousi sunnuntain kisassa palkintopallille ja kolmanneksi.
Luka Nurmen hyvät otteet Ferrarin ratissa jatkuvat. Nuori suomalainen nappasi palkintokorokesijoituksen heti toisessa tämän kauden Italian GT3 Sprint -kilpailussaan Italian Misanon radalla. ”Ferrari 296 GT3 on nopea ja ketterä ja kestää hyvin aggressiivista ajotyyliäni. Sen aerodynamiikka on hiottu lähes F1-auton tasolle, downforcea on viidennes enemmän kuin viime kauden autossa. Löysimme minulle sopivat säädöt nopeasti, joten pääsimme sunnuntaina nauttimaan hyvästä kisasta”, iloitsee autolla numero 52 kilpaileva Luka Nurmi.
Luka Nurmen hyvät otteet Ferrarin ratissa jatkuvat. Nuori suomalainen nappasi palkintokorokesijoituksen heti toisessa tämän kauden Italian GT3 Sprint -kilpailussaan Italian Misanon radalla. ”Ferrari 296 GT3 on nopea ja ketterä ja kestää hyvin aggressiivista ajotyyliäni. Sen aerodynamiikka on hiottu lähes F1-auton tasolle, downforcea on viidennes enemmän kuin viime kauden autossa. Löysimme minulle sopivat säädöt nopeasti, joten pääsimme sunnuntaina nauttimaan hyvästä kisasta”, iloitsee autolla numero 52 kilpaileva Luka Nurmi.
20-vuotias tamperelainen Luka Nurmi on kilpaillut rata-autoilun huipputasolla jo kolme vuotta. Hän aloitti vuonna 2021 historian nuorimpana kuljettajana Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjassa ajaen heti sarjan maailmanmestariksi. Sen jälkeen Nurmi sijoittui Challenge-luokassa kolmanneksi ja viime kaudeksi Nurmi siirtyi monikertaiseen Le Mans -voittajatalliin AF Corseen, jonka Ferrarilla hän saavutti Italian GT3-sprinttisarjassa hopeaa. Tällä kaudella Nurmi jatkaa kilpailemista Ferrarilla. Hänen uusi tiiminsä Emil Frey Racing on osa Keski-Euroopan suurimpiin kuuluvaa luksusautojen myyntiorganisaatiota.
”Pääsin viime kaudella nauttimaan parhaista mahdollisista puitteista, sillä AF Corse on GT3-sarjan legendaarisin talli. Hopea oli hyvä tulos, joten ajot jatkuvat nyt samoissa merkeissä. Tekniset palvelut tulevat edelleen AF Corselta, mutta ajohaalari vaihtui sveitsiläiseen Emil Frey Racingiin. Myös auto vaihtui ja tutustuin siihen vähän lennossa. Tämän kauden Ferrari 296 GT3 on aiempaa 488:ia ketterämpi ja kestää paremmin aggressiivista ajotyyliäni. Säätöjen kanssa meni hetki, mutta kyllä ne sieltä löytyivät. Nousimmekin jo toisessa kilpailussa palkinnoille”, iloitsee Luka Nurmi uutta tiimiään ja lisää:
”Emil Frey panostaa nuorten kuskien kehittämiseen ja toimivat akatemiana. Minulla ei ole aiemmin ollut omaa kisainsinööriä ja ajovalmentajaa, joten tämä on suuri apu. Emil Frey on AF Corsen kanssa Ferrarin ydinryhmää GT-radoilla, joten tämän kauden menestys ei jää ainakaan kalustosta kiinni.”
Kahdeksan sprinttikisaa
Italian GT3-sarjassa on kahdeksan 50-minuutin pituista sprinttikilpailua, jotka ajetaan kahdella kuskilla. Emil Frey Racingilla Luka Nurmen ajoparina on sveitsiläinen Jasin Ferati. Misanon avausviikonloppuun osallistui 23 autoa ja siellä tekivät paluun GT3-sarjaan myös Porsche ja Aston Martin. Moninkertainen GT1-sarjan mestari Thomas Biagi ja entisen F1-kuski Jarno Trullin 19-vuotias poika Enzo Trulli joutuivat keskeyttämään.
”Italian sprinttisarjassa on kova taso ja mukana ovat nyt parhaat autot. Hävisimme sunnuntaina BMW:n tehdaskuskeille ja Audin tiimille, mutta taakse jäivät muut Ferrarit, Lamborghini, Aston Martin ja Porsche”, kertoo Nurmi.
Unelma legendaarisesta voitosta
Kilpailu GT3-sarjassa on urheilijan saavutuksista riippumatta arvokasta. Yhden auton vuosikustannus on miljoonaluokkaa, joten nopeuden ja ajovarmuuden lisäksi tallien ja kuskien yhteistyökumppanuudet nousevat merkittävään rooliin kilpauran mahdollistajana.
”Oman rahan kuskina on toki haastavaa kisata tehdaskuljettajia ja suuren varakkuuden omaavia vastaan. Suurin ero syntyy testipäivien määrässä, sillä ne ovat kalliita. En päässyt kauden avausviikonlopun alla testaamaan uutta autoani kuin kerran, mutta toivon, että saamme kauden mittaan lisää kumppaneita ja testipäiviä. Tavoitteeni on edelleen rata-autoilun ammattilaisuudessa ja unelmana voittaa LeMansin 24 tunnin kilpailun”, kertoo Luka Nurmi.