Luka Nurmi

Luka Nurmi, syntynyt 26. huhtikuuta 2004 Tampereella, on suomalainen kilpa-autoilija. Hän aloitti uransa kartingissa, voittaen useita mitaleja kotimaan ja kansainvälisissä sarjoissa. Vuonna 2016 hän saavutti pronssia Rotax MAX Challenge MM-finaaleissa ja vuonna 2017 hopeaa kartingin SM-sarjan OKj-luokassa.

Luka Nurmi

GT-autojen menestys ja Ferrari Challenge

Nurmi on saavuttanut merkittäviä voittoja GT-autojen sarjoissa. Vuonna 2021 hän voitti Ferrari Challenge -sarjan maailmanmestaruuden ja EM-sarjan pronssimitalin. Lisäksi hän on voittanut Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan mestaruuden.

Luka Nurmi solmi 2021 kahden vuoden sopimuksen Ferrarin kanssa ajaa Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Hän edusti tanskalaista Formula Racing -tiimiä ja käytti Ferrari 488 Challenge -autoa, sekä AF Corsen varikko- ja huoltopalveluita.

Uran saavutukset

2023

  • Italy GT3 Sprint Series: Hopeaa
  • Finnish Ice Circuit Legends: Mestaruus

2022

  • Ferrari Challenge Europe: Pronssia

2021

  • Ferrari Challenge World: Maailmanmestari
  • Ferrari Challenge Europe: Pronssia
  • Legends PRO: Mestari

2020

  • Porsche Sprint Challenge NEZ: Mestari
  • Legends Semi-PRO: Mestari

2019

  • Porsche Sprint Challenge NEZ: Pronssia
  • RalliCross RX-Academy: 5. sija

2018

  • Karting Finnish Championship, OK: Pronssia

2017

  • Finnish ASN: Vuoden tulokas
  • Karting Finnish Championship, OKj: Hopeaa

2016

  • Rotax MAX Challenge World Finals: Pronssia
  • Karting BNL-series, Rotax: Pronssia
  • Kartingin Rotax MAX Challenge Finland: Hopeaa

Luka, Ferrari ja 2024: Ferrari GT3

Suomalainen Luka Nurmi kilpailee superautojen Italian GT3 -sprinttisarjassa nyt Emil Frey Racingin väreissä. Nurmi sai alleen entuudestaan tutun automerkin, kun viime kauden Ferrari 488 GT3 vaihtui Ferrari 296 GT3:een. Emil Frey Racingin myötä Luka Nurmen käyttöön tulivat myös kisainsinööri ja ajovalmentaja auttamaan nuorta suomalaista urapolullaan autourheilun huipulle. Kauden ensimmäiset GT3-sprinttikilpailut ajettiin viime viikonloppuna Italian Misanossa. Nurmi oli lauantaina 13., mutta nousi sunnuntain kisassa palkintopallille ja kolmanneksi.

Luka Nurmen hyvät otteet Ferrarin ratissa jatkuvat. Nuori suomalainen nappasi palkintokorokesijoituksen heti toisessa tämän kauden Italian GT3 Sprint -kilpailussaan Italian Misanon radalla. ”Ferrari 296 GT3 on nopea ja ketterä ja kestää hyvin aggressiivista ajotyyliäni. Sen aerodynamiikka on hiottu lähes F1-auton tasolle, downforcea on viidennes enemmän kuin viime kauden autossa. Löysimme minulle sopivat säädöt nopeasti, joten pääsimme sunnuntaina nauttimaan hyvästä kisasta”, iloitsee autolla numero 52 kilpaileva Luka Nurmi.
Luka Nurmen hyvät otteet Ferrarin ratissa jatkuvat. Nuori suomalainen nappasi palkintokorokesijoituksen heti toisessa tämän kauden Italian GT3 Sprint -kilpailussaan Italian Misanon radalla. ”Ferrari 296 GT3 on nopea ja ketterä ja kestää hyvin aggressiivista ajotyyliäni. Sen aerodynamiikka on hiottu lähes F1-auton tasolle, downforcea on viidennes enemmän kuin viime kauden autossa. Löysimme minulle sopivat säädöt nopeasti, joten pääsimme sunnuntaina nauttimaan hyvästä kisasta”, iloitsee autolla numero 52 kilpaileva Luka Nurmi.
20-vuotias tamperelainen Luka Nurmi on kilpaillut rata-autoilun huipputasolla jo kolme vuotta. Hän aloitti vuonna 2021 historian nuorimpana kuljettajana Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjassa ajaen heti sarjan maailmanmestariksi. Sen jälkeen Nurmi sijoittui Challenge-luokassa kolmanneksi ja viime kaudeksi Nurmi siirtyi monikertaiseen Le Mans -voittajatalliin AF Corseen, jonka Ferrarilla hän saavutti Italian GT3-sprinttisarjassa hopeaa. Tällä kaudella Nurmi jatkaa kilpailemista Ferrarilla. Hänen uusi tiiminsä Emil Frey Racing on osa Keski-Euroopan suurimpiin kuuluvaa luksusautojen myyntiorganisaatiota.

”Pääsin viime kaudella nauttimaan parhaista mahdollisista puitteista, sillä AF Corse on GT3-sarjan legendaarisin talli. Hopea oli hyvä tulos, joten ajot jatkuvat nyt samoissa merkeissä. Tekniset palvelut tulevat edelleen AF Corselta, mutta ajohaalari vaihtui sveitsiläiseen Emil Frey Racingiin. Myös auto vaihtui ja tutustuin siihen vähän lennossa. Tämän kauden Ferrari 296 GT3 on aiempaa 488:ia ketterämpi ja kestää paremmin aggressiivista ajotyyliäni. Säätöjen kanssa meni hetki, mutta kyllä ne sieltä löytyivät. Nousimmekin jo toisessa kilpailussa palkinnoille”, iloitsee Luka Nurmi uutta tiimiään ja lisää:

”Emil Frey panostaa nuorten kuskien kehittämiseen ja toimivat akatemiana. Minulla ei ole aiemmin ollut omaa kisainsinööriä ja ajovalmentajaa, joten tämä on suuri apu. Emil Frey on AF Corsen kanssa Ferrarin ydinryhmää GT-radoilla, joten tämän kauden menestys ei jää ainakaan kalustosta kiinni.”

Kahdeksan sprinttikisaa

Italian GT3-sarjassa on kahdeksan 50-minuutin pituista sprinttikilpailua, jotka ajetaan kahdella kuskilla. Emil Frey Racingilla Luka Nurmen ajoparina on sveitsiläinen Jasin Ferati. Misanon avausviikonloppuun osallistui 23 autoa ja siellä tekivät paluun GT3-sarjaan myös Porsche ja Aston Martin. Moninkertainen GT1-sarjan mestari Thomas Biagi ja entisen F1-kuski Jarno Trullin 19-vuotias poika Enzo Trulli joutuivat keskeyttämään.

”Italian sprinttisarjassa on kova taso ja mukana ovat nyt parhaat autot. Hävisimme sunnuntaina BMW:n tehdaskuskeille ja Audin tiimille, mutta taakse jäivät muut Ferrarit, Lamborghini, Aston Martin ja Porsche”, kertoo Nurmi.

Unelma legendaarisesta voitosta

Kilpailu GT3-sarjassa on urheilijan saavutuksista riippumatta arvokasta. Yhden auton vuosikustannus on miljoonaluokkaa, joten nopeuden ja ajovarmuuden lisäksi tallien ja kuskien yhteistyökumppanuudet nousevat merkittävään rooliin kilpauran mahdollistajana.

”Oman rahan kuskina on toki haastavaa kisata tehdaskuljettajia ja suuren varakkuuden omaavia vastaan. Suurin ero syntyy testipäivien määrässä, sillä ne ovat kalliita. En päässyt kauden avausviikonlopun alla testaamaan uutta autoani kuin kerran, mutta toivon, että saamme kauden mittaan lisää kumppaneita ja testipäiviä. Tavoitteeni on edelleen rata-autoilun ammattilaisuudessa ja unelmana voittaa LeMansin 24 tunnin kilpailun”, kertoo Luka Nurmi.

Luettavaa

MM-ralli Latvia

MM-ralli uuteen maahan: Latvia

Latvia liittyy FIA World Rally Championshipiin Latvia valmistautuu ottamaan paikkansa maailman moottoriurheilun huipulla, kun se debytoi FIA World Rally Championshipissa (WRC). Latvian osakilpailu järjestetään 18.-21. heinäkuuta, ja se on kauden kahdeksas osakilpailu. Latvia on WRC37. isäntämaa, mutta sillä on jo pitkä kokemus kansainvälisistä moottoriurheilutapahtumista, kuten FIA European Rally Championshipista ja ... Lue lisää
heikkilä latvia MM ralli

MM-ralli: Latvian tiet tunteva Heikkilä hakemaan vahvaa suoritusta

Mikko Heikkilä kilpailee kauden toisessa MM-osakilpailussaan Latvian sorateillä tulevana viikonloppuna. Liepajan alueen soratiet ovat nurmijärveläiskuljettajan mieleen, ja kokemusta niistä löytyy aikaisemmilta vuosilta. Rallin MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa Latvian sorateillä. Nurmijärveläiskuljettaja Mikko Heikkilä sekä kartanlukija Kristian Temonen lähtevät sarjan tulokaskilpailuun Step Five Motorsportin Rally2-luokan Toyotalla. Latvian erikoiskokeet eivät ole ... Lue lisää
tuukka taponen voittaja

Tuukka Taponen kolmanteen peräkkäiseen aika-ajovoittoon ja sitä myöten myös osakilpailuvoittoon

Tuukka Taponen jatkoi siitä, mihin viimeksi jäi. Tällä kertaa ajetaan viikonloppua Italian Mugellossa ja viikonlopun ensimmäisen kisapäivän lauantain selvä hallitsija oli lohjalainen Tuukka Taponen, joka otti sekä aika-ajon ykköspaikan, että voitti vielä selvästi itse osakilpailun. Näin hänestä tuli pitkästä aikaa sarjan kuski, joka on voittanut kolme aika-ajoa putkeen. Kisan kulku ... Lue lisää
Juha-Matti Mäkinen juhli Lapuan Pro2-osakilpailun voittoa. Kuva: Jani-Pekka Hannula / AKK.

Drifting SM: Juha-Matti Mäkinen taituroi SM Pro2 -osakilpailuvoittoon Lapualla

Drift SM -sarja jatkui 12.-13. heinäkuuta Lapuan Ala-Talkkari Areenalla ajetulla Tech-Salmi SM Pro2 -luokan toisella osakilpailulla. Kisan voittoon ajoi Honkajoen MK/UA:ta edustava Juha-Matti Mäkinen Nissan 200 SX S14:llä.  Kilpailuviikonloppu käynnistyi perjantai-illan lajitteluilla, josta 32 parasta kaikkiaan 47 lajittelijasta eteni lauantaiseen pariajokaavioon. Lajitteluissa parhaiten onnistui Volvo 740 -kuski Ville Oinonen (KarstUA), ... Lue lisää
Toni Puputti johtaa Tech-Salmi Pro2 -luokkaa. Kuva: Jani-Pekka Hannula / AKK.

Drift SM Pro2 -luokan toinen osakilpailu kilpaillaan viikonloppuna Lapuan Ala-Talkkari Areenalla

Driftingin suomenmestaruussarjan Tech-Salmi SM Pro2 -luokan toiset pisteet ovat jaossa tulevana perjantaina ja lauantaina 12.-13.7. Lapuan Ala-Talkkari Areenalla.  Kolme osakilpailua tällä kaudella käsittävän Pro2-luokan puolivälin krouvi on edessä viikonloppuna Lapualla. Määräaikaan mennessä kilpailuun ilmoittautui mukaan 49 kuljettajaa. Kilpailun lajittelut ajetaan tuttuun tapaan perjantai-iltana, josta 32 parasta etenee lauantaina iltapäivällä käynnistyvään ... Lue lisää

Juha Rytköselle hyvä pistesaalis kauden neljännestä osakilpailusta

Suonenjoelta kotoisin olevan Juha Rytkösen rallicrosskausi jatkui viikonloppuna, kun Ranskan mestaruussarjan neljäs osakilpailu ajettiin Tourainessa, Keski-Ranskassa. Rytkönen kilpailee tällä kaudella ranskalaisen PGRX-tiimin Hyundai i20 -Supercarilla. Rytkösen alkukausi on sisältänyt vaikeuksia ja etenkin kahdessa edellisessä osakilpailussa epäonnea on ollut mukana turhan paljon. Viime viikonlopun kisa oli suomalaiskulta kuitenkin onnistunut, ainakin finaaliin ... Lue lisää
lainaaverkossa