MM-ralli: Ruotsin rallin ensimmäinen ajopäivä: Kärkitaistelu tiivistyy

Ruotsin MM-rallin avauspäivä tarjosi jännitystä ja yllätyksiä, kun kuljettajat ottivat mittaa toisistaan lumisilla erikoiskokeilla. Päivän päätteeksi kärkikolmikko on tiiviisti pakattu, ja erot ovat marginaalisia. Toyota Gazoo Racingin Elfyn Evans johtaa kilpailua, mutta Hyundai Motorsportin Ott Tänak ja Toyotan Kalle Rovanperä hengittävät aivan hänen kannoillaan, unohtamatta Suomessa paljon rallioppia hakenutta Katsuta Takamotoa, sekä 4. ja 5. sijoilla ajavilla Fourmauxilla ja Neuvillellä on sanansa sanottavana.

Erityisesti Ott Tänak osoitti vahvaa ajovirettä päivän aikana. Vaikka virolaiskuljettaja kohtasi haasteita, kuten osuman lumipenkkaan erikoiskokeella 6, hän onnistui pitämään autonsa ehjänä ja säilyttämään kilpailukykynsä. Tänakin mukaan pätkällä oli muutamia vaarallisia tilanteita, mutta hän selvisi niistä ilman merkittäviä vaurioita.

Tulokset perjantain jälkeen:

1. Evans
2. Katsuta +0.6
3. Tänak +2.5
4. Fourmaux +7.9
5. Neuville +9.1
6. Kalle & Jonne +25.5
7. Sesks +43.6
8. McErlean +1:02.6

Suomalaiskuljettajien vaihtelevat suoritukset

Suomalaiskuljettajat ovat perinteisesti menestyneet Ruotsin rallissa, mutta tämän vuoden avauspäivä toi esiin sekä ilon että pettymyksen hetkiä. Kalle Rovanperä piti hyvää vauhtia yllä ja on edelleen mukana kärkitaistelussa, vaikka hän myönsi, että olosuhteet olivat haastavat ja pito oli paikoin heikko. Rovanperä kertoi auton tuntuvan hyvältä, mutta jäällä ajaminen toi omat haasteensa.

– Tämä ei ole ollut paras päivä meille. Odotin tätä ennen rallia, koska uusien renkaiden kanssa en ole kovin mukava eivätkä ne tunnu sopivan ajotyyliini ollenkaan. Olemme yrittäneet tehdä monia erilaisia asioita päivän aikana ja jatkamme yrittämistä, kunnes löydämme jotain, joka toimii minulle. Kaksi päivää on vielä jäljellä, joten totta kai yritän parantaa ja jos onnistumme löytämään jotain, voimme vielä taistella hyvistä pisteistä, kertoi Kalle päivän päätteeksi.

Sami Pajari sen sijaan kohtasi vaikeuksia päivän aikana. Hän jäi kärjestä merkittävästi ja raportoi ongelmista auton säädöissä sekä renkaiden pidossa. Pajari kuitenkin pysyi positiivisena ja totesi, että kyseessä oli oppimisprosessi, ja hän aikoo parantaa suoritustaan seuraavina päivinä.

– Perjantain ajokilometrit Ruotsissa on nyt takana. Täytyy sanoa, että aamun rengsrikko harmittaa ja iltapäivän ajat ilahduttaa. Etenkin EK7 kulki ja maaliin tultiin kolmanneksi nopeimmalla ajalla. On päästy ajamaan hienoja teitä. Kiitos kannustuksesta penkalla ja kotonakin taitaa moni penkkiurheilla tätä kisaa meidän mukana. Kiitos, kiitteli Sami Pajari omilla somesivuillaan.

WRC2-luokan tapahtumat

WRC2-luokassa kilpailu oli yhtä lailla tiukkaa. Ruotsalainen Oliver Solberg johti luokkaa, vaikka hänellä oli teknisiä ongelmia erikoiskokeella 6, jossa hän menetti moottorin tehoja pätkän alussa. Suomalaisista Roope Korhonen ajoi vahvasti, sijoittuen erikoiskokeella neljänneksi, vain 4,9 sekuntia kärjestä. Korhonen kommentoi suoritustaan tyytyväisenä ja totesi auton toimineen moitteettomasti.

– Perjantai purkissa ja kokonaistilanteessa ollaan toisena! Aamulenkki ajettiin ihan hyvin. Kuitenkin pääasiassa tunnustellessa renkaita ja välillä oli haastetta löytää ajamiseen rytmiä. Jokatapauksessa tultiin aika varmasti eikä ollut mitään turhia tilanteita. Iltapäivän lenkillä kahdella pidemmällä metsäpätkällä pyrittiin säästämään renkaita, joten tultiin aika varovasti. Toiseksi viimeisellä pätkällä renkaat olivat jo siinä kunnossa, ettei tarvinnut enää liikaa säästellä, ja sinne saatiinkin pohja-aika. Umeå Sprint sujui ihan hyvin, muutamista turhan varovaisista jarrutuksissa huolimatta. Kokonaisuutena kuitenkin hyvä päivä. Meillä on ollut hauskaa ja tunnelma rallissa on mitä mahtavin. Tästä on hyvä jatkaa samalla hyvällä fiiliksellä, kertoili Roope omilla somesivuillaan päivän päätteeksi.

Uusi suomalainen näissä kuvioissa, eli Tuukka Kauppinen on vielä hakemassa oppia ja kokemusta, mutta on kuitenkin kokonaiskilpailuss sijalla 17, 22 sekuntia Lauri Joonan takana.

Tuukka päivitti omille somesivuilleen päivityksen aamupäivän kolmen ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen:

– Liukkaus hieman yllätti ja auto ei ollutkaan ihan parhaissa säädöissä. Saatiin kuitenkin kahdelle viimeisimmälle puhtaat vedot. Huollossa tehtiin autoon pieniä säätöjä, joten tästä lähdetään toiselle lenkille hyvällä fiiliksellä.

Olosuhteiden vaikutus kilpailuun

Päivän edetessä olosuhteet muuttuivat haastavammiksi. Iltapäivän erikoiskokeilla pimeys ja lämpötilan lasku tekivät teistä entistä liukkaampia. Useat kuljettajat kertoivat vaikeuksista renkaiden pidon kanssa sekä auton hallittavuuden haasteista jäisillä osuuksilla. Elfyn Evans mainitsi erikoiskokeen jälkeen, että auton etupään hallinta oli vaikeaa, mutta hän onnistui säilyttämään johtoasemansa.

Saamelaisyhteisön huolenaiheet

Kilpailun järjestämistä varjostivat myös paikallisen saamelaisyhteisön esittämät huolenaiheet. Heidän mukaansa erikoiskokeet sijoittuvat porojen laidunalueille, mikä häiritsee poronhoitoa rallin aikana. Saamelaisyhteisö esitti, että erikoiskokeiden luvat tulisi perua, mikäli alueella on poroja kilpailun aikaan. Tämä aiheutti keskustelua rallin järjestäjien ja paikallisyhteisön välillä, mutta kilpailu päätettiin kuitenkin jatkaa suunnitellusti.

Tulevat erikoiskokeet ja odotukset

Ensimmäisen ajopäivän jälkeen kilpailu on äärimmäisen tiukkaa, ja pienetkin virheet voivat ratkaista sijoituksia. Kuljettajat ja tiimit valmistautuvat huolellisesti seuraaviin erikoiskokeisiin, joissa odotetaan lisää draamaa ja mahdollisia muutoksia kärkisijoituksissa. Erityisesti renkaiden valinta ja auton säädöt nousevat keskiöön, kun olosuhteet voivat muuttua nopeasti.

Ruotsin rallin aikataulu ja lähetykset

Ruotsin MM-ralli jatkuu viikonlopun ajan, ja kaikki erikoiskokeet ovat seurattavissa suorina lähetyksinä MTV Katsomossa ja MTV Max -kanavalla. Lisäksi MTV3-kanava esittää sunnuntaina viimeisen erikoiskokeen, Power Stagen, suorana lähetyksenä. Katsojat voivat näin ollen seurata kilpailun huipennusta ja jännittäviä hetkiä kotisohviltaan käsin.

Vastaa