Monacon GP 2025: taktiikat ja tallien peliliikkeet esiin

Strategiat

Monacon Grand Prix 2025 tarjosi jälleen kerran esimerkin siitä, miten vaikeaa ohittaminen on kapeilla kaduilla. Vaikka FIA:n uusi sääntö, joka pakotti kaksi varikkopysähdystä, pyrki lisäämään jännitystä, kilpailu pysyi suurelta osin prosessimaisena. Kärkikuljettajat, kuten Lando Norris, Charles Leclerc ja Oscar Piastri, säilyttivät lähtöjärjestyksensä maaliin asti, mikä osoitti, että strategiset peliliikkeet eivät riittäneet muuttamaan kilpailun kulkua merkittävästi.

Uusi sääntö toi kuitenkin mukanaan mielenkiintoisia taktisia kokeiluja. Esimerkiksi Max Verstappen viivästytti toista pysähdystään mahdollisimman myöhäiseksi, mutta tämä ei tuottanut toivottua tulosta, ja hän päätyi neljänneksi. Tämä osoitti, että vaikka sääntömuutokset voivat avata uusia strategisia mahdollisuuksia, ne eivät välttämättä riitä muuttamaan kilpailun dynamiikkaa radalla, jossa ohittaminen on lähes mahdotonta.

Williamsin taktiikka

Williamsin talli erottui Monacossa rohkealla ja kiistanalaisella strategiallaan. He käyttivät hyväkseen uuden sääntömuutoksen tuomia mahdollisuuksia ja manipuloivat kilpailun kulkua hyödykseen. Alex Albon ja Carlos Sainz hidastivat tahallaan kilpakumppaneitaan, jotta saisivat itselleen ”ilmaisia” varikkopysähdyksiä, mikä auttoi heitä saavuttamaan kaksoispistesijoituksen. Tämä taktiikka herätti keskustelua ja kritiikkiä, sillä se nähtiin sääntöjen hengen vastaisena.

Williamsin kuljettajat ilmaisivat myöhemmin katumuksensa tilanteen manipuloinnista. Heidän strategiansa toi kuitenkin esiin, kuinka uudet säännöt voivat avata ovia epätavallisille ja joskus kiistanalaisille taktiikoille, erityisesti radalla, jossa ohittaminen on lähes mahdotonta.

Racing Bulls

Racing Bulls -talli, joka tunnettiin aiemmin nimellä AlphaTauri, osoitti Monacossa vahvaa suorituskykyä. Rookie-kuljettaja Isack Hadjar saavutti uransa parhaan sijoituksen kuudennella sijalla, ja hänen tallikaverinsa Liam Lawson sijoittui kahdeksanneksi. Tämä kaksoispistesijoitus oli merkittävä saavutus tallille ja osoitti heidän strategiansa toimivuuden. Lawson vaikeutti omalla ”hitaalla” ajollaan takanatulevien nopeutta, minkä tuloksena Hadjar sai ajaa rauhallisemmassa asemassa – tuloksena lopulta myös Lawsonille hyvä sijoitus!

Racing Bulls hyödynsi kilpailun aikana tapahtuneita tilanteita, kuten varikkopysähdyksiä ja muiden tallien taktiikoita, saavuttaakseen nämä sijoitukset. Heidän menestyksensä Monacossa osoitti, että oikealla strategialla ja tilaisuuksien hyödyntämisellä keskikastin tallit voivat saavuttaa merkittäviä tuloksia.

Kärjen tasaisuus

Monacon GP:n kärkinelikko – Lando Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri ja Max Verstappen – säilytti lähtöjärjestyksensä maaliin asti. Tämä korosti Monacon radan erityispiirteitä, joissa ohittaminen on erittäin vaikeaa, ja kilpailun lopputulokseen vaikuttaa eniten aika-ajojen suorituskyky.

Vaikka uusi sääntö pakotti kuljettajat tekemään kaksi varikkopysähdystä, se ei riittänyt muuttamaan kärjen järjestystä. Tämä herätti keskustelua siitä, kuinka tehokkaita sääntömuutokset ovat kilpailun dynamiikan muuttamisessa, erityisesti radalla, jossa ohittaminen on lähes mahdotonta.

Sääntömuutoksen vaikutus

FIA:n uusi sääntö, joka pakotti kuljettajat tekemään kaksi varikkopysähdystä ja käyttämään vähintään kahta eri rengasseosta, pyrki lisäämään kilpailun jännitystä. Kuitenkin Monacon GP:n aikana kävi ilmi, että tämä sääntö ei merkittävästi muuttanut kilpailun kulkua, erityisesti kärjen osalta.

Kuljettajat ja tallit hyödynsivät sääntöä eri tavoin, ja jotkut, kuten Williams, käyttivät sitä hyväkseen manipuloidakseen kilpailun kulkua. Tämä herätti keskustelua siitä, kuinka sääntömuutokset voivat avata ovia epätavallisille ja joskus kiistanalaisille taktiikoille, erityisesti radalla, jossa ohittaminen on lähes mahdotonta.

Kilpailun tapahtumat

Monacon GP 2025 tarjosi useita merkittäviä tapahtumia. Gabriel Bortoleto aiheutti virtuaalisen turva-auton ensimmäisellä kierroksella, ja Fernando Alonso joutui keskeyttämään teknisen vian vuoksi. George Russell sai rangaistuksen oikaisusta, mikä vaikutti hänen sijoitukseensa.

Nämä tapahtumat vaikuttivat kilpailun kulkuun ja korostivat, kuinka tärkeää on reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Ne myös osoittivat, että vaikka kilpailu oli suurelta osin prosessimainen, yksittäiset tapahtumat voivat vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen.

Tallien taktiikat

Monacon GP 2025:n aikana tallit käyttivät erilaisia taktiikoita hyödyntääkseen uuden sääntömuutoksen tuomia mahdollisuuksia. Alla on yhteenveto eri tallien strategioista:

  • Williams: Hyödynsi sääntömuutosta manipuloimalla kilpailun kulkua ja saavutti kaksoispistesijoituksen.
  • Racing Bulls: Hyödynsi kilpailun aikana tapahtuneita tilanteita ja saavutti kaksoispistesijoituksen.
  • McLaren: Säilytti kärkitilat ja hyödynsi aika-ajojen suorituskykyä.
  • Ferrari: Säilytti toisen sijan ja hyödynsi aika-ajojen suorituskykyä.
  • Red Bull: Kokeili viivästettyä varikkopysähdystä, mutta ei saavuttanut toivottua tulosta.

Tässä ovat vuoden 2025 Monacon Grand Prix’n viralliset tulokset:

SijoitusKuljettajaTalliAika / EroKierroksiaPisteet
1Lando NorrisMcLaren1:40:33.8437825
2Charles LeclercFerrari+3.131 s7818
3Oscar PiastriMcLaren+3.658 s7815
4Max VerstappenRed Bull+20.572 s7812
5Lewis HamiltonFerrari+51.387 s7810
6Isack HadjarRacing Bulls+1 kierros778
7Esteban OconHaas+1 kierros776
8Liam LawsonRacing Bulls+1 kierros774
9Alexander AlbonWilliams+2 kierrosta762
10Carlos Sainz Jr.Williams+2 kierrosta761

Vastaa