Ojarannalta huima nousu viimeisestä ruudusta Legendsien podiumille – myös Pärnun rataennätys pistettiin uusiksi

Finnish Racing Championship -sarjan kauden neljäs osakilpailu, Estonian Grand Prix, ajettiin viikonloppuna Virossa. Pärnun Porsche Ringin isännöimä ja Viron Autourheiluliitto EAL:n järjestämä ja isännöimä kilpailu keräsi lähtöviivalle noin 140 kuljettajaa seitsemästä maasta jakautuen kaksi- ja nelipyöräisiin. Kilpailuun oli ilmoittautunut viisi latvialaiskuljettajaa, jotka peruuttivat osanottonsa kilpailun aattona.

Ojarannalta uskomaton nousu Legendseissä

Legendseissä aika-ajojen nopeimman ajan kellotti SM-pistekärki Arto Ojaranta. Säännöistä poikenneen moottorin tuulettimen liittimen vuoksi kirkkonummelainen kuitenkin joutui lähtemään joukon hänniltä sijalta 27. Tämä ei Ojarantaa pidätellyt, joka nousi jo avauskierroksella sijalle 15 ja kohti kärkeä. Kolmen kärjestä muodostui tiukka vääntö hallitsevan Suomen mestarin Hyvinkään Henri Tuomaalan, pälkäneläisen Leevi Lintukannon, sekä Ojarannanvälillä. Ruutulipulle tultiin edellä mainitussa järjestyksessä Ojarannan tehtyä 24 sijan nousun noin vartin mittaisen lähdön aikana.

Toisessa lähdössä Ojaranta lähti paalulta, mutta huono lähtö pudotti kirkkonummelaisen kolmanneksi. SM-pistekakkosena viikonloppuun lähtenyt Akaan Moottorimiehiä edustava Toni Lähteenmäki johti avauskierroksen jälkeen letkaa takanaan Ojaranta ja Tuomaala. Toisella kierroksella radalle tullut turva-auto rauhoitti tilanteen, ja kilpailua jatkettiin, kun kellossa oli kolme ja puoli minuuttia. Lähteenmäen, Tuomaalan, Ojarannan sekä Lintukannon muodostama nelikko irtautui nopeasti muusta joukosta taistellen voitosta viimeiseen mutkaan asti. Maaliviivalla nelikko mahtui sekunnin sisään Ojarannan ottaessa ruutulipun vastaan ensimmäisenä ennen Lähteenmäkeä, Tuomaalaa sekä Lintukantoa.

V1600-luokassa Kia oli voittava sana

Matias Nuoramo lähti Pärnuun SM-pistejohtajana. Tasainen ajo toi kolmoslähdön voiton sekä vahvan SM-pistesaaliin. Kuva: Joona Gråsten / AKK

Estonian Grand Prixiin lähdettiin Toyota Auris -kaksikon Matias Nuoramo ja Aapo Skaffari pitäessä hallussaan sarjan kulta- ja hopeamitalipaikkoja. Paalulta avauslähtöön kuitenkin starttasi Espoon Miio Nurminen, joka ajoi erinomaisesti perjantai-illan erittäin tasaisessa lähdössä yltäen kauden ensimmäiseen voittoonsa ennen Nuoramoa ja SM-pisteissä kolmantena olevaa Tampereen Roope Mäkelää.

Toisessa lähdössä tekniset ongelmat estivät Nurmisen maaliintulon, jolloin toinen Kia Ceed -kuljettaja Niko Kalliokoski loisti välikelin kilpailussa. Kalliokosken voittomarginaali oli kauden suurin, yli 14 sekuntia. Seinäjokelaisen dominoiman lähdön toiseksi ajoi Nuoramo ja kolmanneksi Skaffari.  

Kolmannessa lähdössä toisesta ruudusta matkaan lähtenyt Nuoramo sai parhaan lähdön haastaen rinta rinnan Kalliokoskea ensimmäiseen mutkaan. Nuoramon onnistui päästä keulille ja tämän jälkeen klaukkalalainen ei katsellut taakseen. Toisena maaliin ajoi Skaffari ennen Roope Mäkelää. 

V1600 Cup -luokassa korkeimmat pisteet jokaisesta lähdöstä nappasi Leevi Rajavuori

Westman jälleen lyömätön Thundereissa

Emil Westman vei koko potin V8 Thundereissa ajaen kaikkien kolmen lähdön voittoon. Kuva: Joona Gråsten / AKK

V8 Thunder -viikonloppuun lähdettiin Emil Westmanin pistejohdon saattelemana. Kokkolalainen hoiti avauslähdössä ennakkosuosikin paineet asiaankuuluvasti voittaen perjantai-illan lähdön. Westmanin takana toisesta sijasta käytiin kovaa kamppailua Harri Komun, Miko Kimingin, sekä Petri Ortjun välillä. Viimeisellä kierroksella Ortju haki ohitusta Kimingistä radan takasuoran jälkeiseen mutkaan kuitenkin laskien pysähtymismatkan väärien ajautuen hiekalle ja pyörähtäen. Radan toiseksi viimeiseen mutkaan tultaessa oli Kimingin vuoro hakea ohituspaikkaa Komusta, jonka onnistui pitää iisalmelainen takanaan. Viimeisessä mutkassa Komu kuitenkin sortui paineen alla ajovirheeseen ajautuen Camarollaan leveäksi ja luovuttaen kakkospaikan Kimingille.

Toisessa lähdössä rengasvalinta muodostui ratkaisevaksi sateen loputtua ja radan kuivuttua nopeasti. Rengasvalinnan ja olosuhteet hallitsi parhaiten Westman, joka ajoi reilulla neljällä sekunnilla voittoon ennen Miko Kiminkiä. Kolmanneksi ajoi Petri Ortju, ja kauden parhaaseen tulokseensa ylsi Ilmari Wallo tuoden Camaronsa ruutulipulle neljäntenä.

Kolmannessa lähdössä Westman korjasi koko potin ollen jälleen nopein ennen Miko Kiminkiä. Kolmantena ruutulipulle ajoi Tähtinen Mustangillaan. Kilpailun jälkeen tuomaristo langetti Tähtiselle yhden sijan rangaistuksen keltaisen lipun alueella ohittamisesta nostaen kauden ensimmäisen osakilpailunsa ajaneen Vesa Mäkelän kolmannelle sijalle.

Timo ja Markus Grönthal avasivat kauden voittotilin tuplilla

Timo ja Markus Grönthal ottivat BMW Xtremessä kauden avausvoittonsa – ja heti perään toisen mokoman. Kuva: Joona Gråsten / AKK.

BMW Xtreme Racen mukana ajettiin myös lisäluokat 9X sekä Baltic 325 Cup, joista jälkimmäinen supistui viidestä autosta yhteen autoon. Avauslähdössä SM-pistejohtaja, metsäläläinen Petri Haavisto ajoi voittoon ennen Joakim Vallia ja kolmanneksi ajanutta Timo Grönthalia.

Toisessa lähdössä Haavisto oli pitkään johdossa, mutta keskeyttämään teknisiin ongelmiin kolme kierrosta ennen maalia. Lähdön voittokamppailu käytiinkin tiukasti MArkus Grönthalin ja Marko Rantasen välillä. Pitkään rinta rinnan taistelleesta kaksikosta lopulta Grönthal ajoi ruutulipulle ensimmäisenä napaten kauden ensimmäisen voittonsa Rantasen ajaessa kauden parhaimpaan sijoitukseensa. Kolmantena ruutulipulle ajoi Martin Makkonen.

Kolmannessa, pitkässä lähdössä ensimmäisessä ajovuorossa olleet Markus Grönthal ja Joakim Valli antoivat katsojille aihetta jännitykseen kaksikon vaihtaessa sijoja koko ajovuoron ajan. Grönthal sukelsi varikolle kierrosta aikaisemmin, ja aiempi varikkopysähdys toimi – ero kasvoi pysähdyksen jälkeen kahteen sekuntiin. Maaliin tultiin johtoauton puikkoihin hypänneen Timo Grönthalin komennossa Jake Welinin ajaessa toiseksi ja kolmanneksi ajoi yksin BMW:tään kuljettanut Martin Makkonen.

FRC GT Openissa Tuomaala hallitsi ykkösluokkaa – Luokassa 2 kovaa vääntöä

Henri Tuomaala ajoi molempien FRC GT Open -lähtöjen voittoon kopaten viikonlopun aikana myös Legendsien ensimmäisen lähdön kookkaimman pystin. Kuva: Joona Gråsten / AKK.

FRC GT Openin aika-ajoissa luokan 1 paalulle ajoi Henri Tuomaala ennen Relaa Racingin junioriohjelmassa Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjassa viime vuonna hopealle ajanutta Lempäälän Matias Salosta. Luokan 2 nopein aika-ajoissa oli sijalta 4 matkaan lähtenyt Mattias Wrede, ja luokassa 3 kovinta vauhtia piti yllä Mika Mäkinen TCR-Golfillaan. Avauslähdössä Tuomaala otti loistavan startin johtaen Salosta ja kolmantena matkaan lähtenyttä Tommi Harua kolmikon ajaessa ruutulipulle samassa järjestyksessä. Luokassa 2 Mattias Wrede ajoi kauden parhaan sijoituksensa voittaen luokan ennen Turo Levästä. Mika Mäkinen TCR-autollaan oli yleiskilpailun kuudes ja luokan 3 nopein.

Lähdössä 2 Salonen sai loistavan lähdön johtaen ykkösmutkaan tultaessa, mutta Tuomaala kuittasi sijan takaisin itselleen radan nopeassa shikaanissa eikä katsellut taakseen. Viikonlopun toinen avoimen GT-luokan voitto kirjattiin Tuomaalalle. Luokassa 2 tekniikkamurheista viikonlopun aikana kärsinyt Janakkalan Jarkko Tähtinen V8 Thunder-luokan Mustangillaan lähti ruudusta 6, mutta onnistui ohittamaan Wreden ja Leväsen napaten luokan 2 voiton. Luokassa 3 Mika Mäkinen otti viikonlopun toisen voiton ennen Virossa debyyttinsä autollaan tehnyttä Kai Selkämaata sekä Endurance-luokan BMW M3:lla kilpaillutta Joonas Olinia.

Estonian Grand Prixissä myös MM-tason ratamoottoripyöräilijä sekä uusi rataennätys

Estonian Grand Prixissä ajettiin myös Viron ja Latvian kaksipyöräisten sarjojen osakilpailu. Superbike-luokassa viikonloppua hallitsi odotetusti ratamoottoripyöräilyn kestävyysajojen maailmanmestaruussarjassa BMW:n tehdastiimissä ajava Viron Hannes Soomer. Superstock 600 -luokassa voittoon ajoi Viron Hugo-Brent Freimann Yamahallaan, ja C600/C1200 -lähdön kuittasi BMW-kuljettaja Maksim Dzivak. Formula Historiceissa voittajaksi molemmissa lähdöissä ajoi Latvian Andris Grikis Estonia 21 -mallin formulallaan. Samassa lähdössä ajetun Formula Openin molemmat lähdöt kuittasi Nestori Virtala.

Viikonlopun aikana rikottiin myös Pärnun Porsche Ringin rataennätys. Tomas Vanaseljan ohjastama virolainen superauto Kalana rikkoi radan ennätyksen kellottaen haamuajaksi huimat 1:08,438.

Estonian Grand Prixin tulokset

V1600 – Lähtö 1

1. Miio Nurminen             11 kierrosta        Kia Ceed

2. Matias Nuoramo          +1,027                  Toyota Auris

3. Roope Mäkelä              +1,757                  Mini One

4. Niko Kalliokoski            +2,723                  Kia Ceed

5. Jarno Nousiainen         +2,856                  Mini One

V1600 – Lähtö 2

1. Niko Kalliokoski            10 kierrosta        Kia Ceed

2. Matias Nuoramo          +14,115                Toyota Auris

3. Aapo Skaffari                +15,860                Toyota Auris

4. Roope Mäkelä              +16,254                Mini One

5. Jani Kaleva                    +30,867                Mini One

V1600 – Lähtö 3

1. Matias Nuoramo          11 kierrosta        Toyota Auris

2. Aapo Skaffari                +3,175                  Toyota Auris

3. Roope Mäkelä              +4,402                  Mini One

4. Jarno Nousiainen         +5,977                  Mini One

5. Jani Kaleva                    +6,365                  Mini One

BMW Xtreme Race – Lähtö 1

1. Petri Haavisto                                             12 kierrosta

2. Jake Welin / Joakim Valli                          +3,285

3. Timo Grönthal / Markus Grönthal         +8,794

4. Marko Rantanen / Santtu Rantanen     +15,150

5. Martin Makkonen                                      +20,667

BMW Xtreme Race – Lähtö 2

1. Timo Grönthal / Markus Grönthal         11 kierrosta

2. Marko Rantanen / Santtu Rantanen     +0,164

3. Martin Makkonen                                      +2,062

4. Jake Welin / Joakim Valli                          +2,552

5. Romet Reisin (EST)                                    +7,885

BMW Xtreme Race – Lähtö 3

1. Timo Grönthal / Markus Grönthal         27 kierrosta

2. Jake Welin / Joakim Valli                          +8,659

3. Martin Makkonen                                      +16,835

4. Jarmo Antikainen / Keijo Ahonen           +33,464

5. Aleksi Kivimäki / Herman Kivimäki        +46,849

V8 Thunder – Lähtö 1

1. Emil Westman              11 kierrosta        Chevrolet Camaro

2. Miko Kiminki                 +11,773                Chevrolet Camaro

3. Harri Komu                    +14,775                Chevrolet Camaro

4. Milla Mäkelä                 +19,039                Mercedes-Benz C63 AMG

5. Vesa Mäkelä                 +29,518                Chevrolet Camaro

V8 Thunder – Lähtö 2

1. Emil Westman              12 kierrosta        Chevrolet Camaro

2. Miko Kiminki                 +4,311                  Chevrolet Camaro

3. Petri Ortju                      +36,430                Mercedes-Benz C63 AMG

4. Ilmari Wallo                   +1:00,036            Chevrolet Camaro

5. Vesa Mäkelä                 +1:07,538            Chevrolet Camaro

V8 Thunder – Lähtö 3

1. Emil Westman              11 kierrosta        Chevrolet Camaro

2. Miko Kiminki                 +5,850                  Chevrolet Camaro

3. Vesa Mäkelä                 +29,561                Chevrolet Camaro

4. Jarkko Tähtinen            +14,168                Ford Mustang

5. Ilmari Wallo                   +35,272                Chevrolet Camaro

Legends – Lähtö 1

1. Henri Tuomaala            10 kierrosta

2. Leevi Lintukanto           +0,085

3. Arto Ojaranta               +0,385

4. Marko Kilpiä                  +3,694

5. Erik Seppänen               +6,306

Legends – Lähtö 2

1. Arto Ojaranta               8 kierrosta

2. Toni Lähteenmäki        +0,294

3. Henri Tuomaala            +0,355

4. Leevi Lintukanto           +0,489

5. Aleksi Pärssinen           +1,574

FRC GT Open – Lähtö 1

1. Henri Tuomaala            16 kierrosta        Porsche 911 GT3 Cup 992             Luokka 1

2. Matias Salonen             +5,101                  Porsche 911 GT3 cup 992             Luokka 1

3. Tommi Haru                  +24,980                Porsche 911 GT3 Cup 992             Luokka 1

4. Mattias Wrede              +1:11,171            Porsche 911 GT3 Cup 991.2         Luokka 2

5. Turo Levänen                +1:13,652            Porsche 911 GT3 Cup 997             Luokka 2

6. Mika Mäkinen               15 kierrosta        Volkswagen Golf GTI TCR              Luokka 3

FRC GT Open – Lähtö 2

1. Henri Tuomaala            16 kierrosta        Porsche 911 GT3 Cup 992             Luokka 1

2. Matias Salonen             +6,468                  Porsche 911 GT3 Cup 992             Luokka 1

3. Tommi Haru                  +6,913                  Porsche 911 GT3 Cup 992             Luokka 1

4. Jarkko Tähtinen            +1:06,666            Ford Mustang V8                             Luokka 2

5. Mattias Wrede              +1:08,537            Porsche 911 GT3 Cup 991.2         Luokka 2

9. Mika Mäkinen               15 kierrosta        Volkswagen Golf GTI TCR              Luokka 3

BMW 9X – Lähtö 1

1. Jukka Soimetsä / Janne Järvelä              12 kierrosta

2. Max Soinio / Eero Erhnrooth                   +1 kierros

BMW 9X – Lähtö 2

1. Jukka Soimetsä / Janne Järvelä              11 kierrosta

2. Max Soinio / Eero Erhnrooth                   +35,597

BMW 9X – Lähtö 3

1. Jukka Soimetsä / Janne Järvelä              26 kierrosta

2. Max Soinio / Eero Erhnrooth                   +1 kierros

V1600 Cup voittajat

Race 1 – Leevi Rajavuori

Race 2 – Leevi Rajavuori

Race 3 – Leevi Rajavuori

Baltic 325 Cup voittajat

Race 1 – Romet Reisin (EST)

Race 2 – Romet Reisin (EST)

Race 3 – ei ajettu

BMW Baltic 325 Cup typistyi osanottajista, mutta Baltiassa ajettavan sarjan pisteissä kolmantena oleva Viron Romet Reisin ajoi loistavasti toisen lähdön viidenneksi. Kuva: Joona Gråsten / AKK

Kaikki tulokset osoitteesta finnishracingchampionship.fi. Viralliset sarjapisteet ilmoitetaan niin ikään sarjan verkkosivuilla. 

Yksi kommentti artikkeliin ”Ojarannalta huima nousu viimeisestä ruudusta Legendsien podiumille – myös Pärnun rataennätys pistettiin uusiksi”

Vastaa