Ralli SM -sarja: Suomen rallin kansallinen mestaruussarja

Ralli SM -sarja on Suomen arvostetuin rallin kansallinen mestaruussarja, jossa kilpaillaan sekä nelivetoisten että kaksivetoisten autojen luokissa. Sarja tarjoaa sekä kuljettajille että katsojille monipuolisia ja haastavia kilpailuja eri puolilla Suomea, vaihtelevissa sääolosuhteissa. Kilpailut ajetaan sekä talven lumisilla teillä että kesän sorapoluilla, mikä tekee sarjasta erityisen mielenkiintoisen ja vaativan.

Sarjan osakilpailut ovat levittäytyneet laajasti ympäri Suomen, tarjoten mahdollisuuden tutustua maan eri alueisiin ja niiden ainutlaatuisiin maisemiin. Tämä monipuolisuus tekee Ralli SM -sarjasta houkuttelevan sekä kotimaisille että kansainvälisille kuljettajille, jotka haluavat testata taitojaan erilaisissa olosuhteissa ja tienpinnoilla.

Kilpailujen rakenne ja ennakkotutustuminen

Ralli SM -sarjan kilpailut koostuvat useista erikoiskokeista, jotka mittaavat kuljettajien nopeutta ja ajotaitoa vaihtelevissa olosuhteissa. Ennen varsinaista kilpailua kuljettajilla on mahdollisuus ennakkotutustumiseen reittiin, mikä mahdollistaa tarkkojen nuottien laatimisen. Tämä ennakkotutustuminen on olennainen osa kilpailustrategiaa, sillä hyvin laaditut nuotit auttavat kuljettajia suoriutumaan erikoiskokeista mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti.

Ennakkotutustumisen aikana kuljettajat ja kartanlukijat ajavat reitin läpi siviiliautoilla, tehden muistiinpanoja jokaisesta mutkasta, mäestä ja tienpinnasta. Nämä nuotit toimivat kilpailun aikana kuljettajan ”karttana”, jonka avulla hän tietää tarkalleen, mitä odottaa seuraavaksi ja miten valmistautua tuleviin haasteisiin.

Ponnahduslauta kansainvälisille areenoille

Monille suomalaisille rallikuljettajille Ralli SM -sarja on toiminut tärkeänä ponnahduslautana kansainvälisille areenoille. Sarjassa menestyneet kuljettajat ovat usein siirtyneet kilpailemaan Euroopan ja maailmanmestaruussarjoihin, saavuttaen merkittäviä voittoja ja mainetta. Esimerkiksi monet nykyiset WRC-kuljettajat ovat aloittaneet uransa juuri Ralli SM -sarjassa, keräten arvokasta kokemusta ja näyttöjä taitotasostaan.

Sarjan korkea kilpailutaso ja monipuoliset olosuhteet valmistavat kuljettajia tehokkaasti kansainvälisiin haasteisiin. Lisäksi suomalainen rallikulttuuri ja -perinne tarjoavat vahvan tukiverkoston ja resurssit, jotka auttavat kuljettajia kehittymään ja menestymään urallaan.

Yleisön rooli ja ralliviihde

Ralli SM -sarja tarjoaa yleisölle korkeatasoista ralliviihdettä, ja kilpailutapahtumat keräävätkin runsaasti katsojia erikoiskokeiden varsille. Yleisön kannustus ja läsnäolo luovat ainutlaatuisen tunnelman, joka motivoi kuljettajia suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi monet kilpailut järjestävät oheistapahtumia, kuten autonäyttelyitä ja musiikkiesityksiä, jotka lisäävät tapahtumien vetovoimaa ja tarjoavat viihdettä koko perheelle.

Katsojille Ralli SM -sarja tarjoaa mahdollisuuden seurata läheltä huippuluokan ajosuorituksia ja kokea rallin jännitys paikan päällä. Erikoiskokeiden varrella on usein katselualueita, joista käsin yleisö voi seurata autojen suorituksia turvallisesti ja mukavasti.

Luokkajako ja tekniset säännöt

Ralli SM -sarjassa kilpaillaan useissa eri luokissa, jotka on jaettu auton vetotavan, moottorin koon ja muiden teknisten ominaisuuksien perusteella. Nelivetoisten ja kaksivetoisten luokkien lisäksi sarjassa on usein erillisiä luokkia nuorille kuljettajille sekä historiallisille autoille. Tämä monipuolinen luokkajako mahdollistaa eritasoisten ja -taustaisten kuljettajien osallistumisen kilpailuihin, edistäen lajin kasvua ja kehitystä Suomessa.

Tekniset säännöt määrittelevät tarkasti, millaisia muutoksia autoihin saa tehdä, jotta kilpailu pysyy tasapuolisena ja turvallisena. Säännöt kattavat muun muassa moottorin virityksen, alustan muutokset ja turvavarusteet. Näin varmistetaan, että kaikki kilpailijat noudattavat samoja pelisääntöjä ja että kilpailu on reilua kaikille osapuolille.

Turvallisuus ja ympäristövastuu

Turvallisuus on Ralli SM -sarjassa ensiarvoisen tärkeää. Kilpailuissa noudatetaan tiukkoja turvallisuusmääräyksiä niin kuljettajien, katsojien kuin toimitsijoidenkin osalta. Autoissa on oltava asianmukaiset turvavarusteet, kuten turvakaaret, -vyöt ja -istuimet, ja kuljettajien on käytettävä hyväksyttyjä ajovarusteita. Lisäksi reitit suunnitellaan ja tarkastetaan huolellisesti, jotta ne täyttävät kaikki turvallisuusvaatimukset.

Ympäristövastuu on myös keskeinen osa Ralli SM -sarjan toimintaa. Kilpailunjärjestäjät pyrkivät minimoimaan tapahtumien ympäristövaikutukset muun muassa reittivalinnoilla, jätteiden käsittelyllä ja polttoaineiden käytöllä. Yleisöä kannustetaan osallistumaan ympäristötalkoisiin esimerkiksi keräämällä roskat ja käyttämällä kimppakyytejä kilpailupaikoille saapuessaan.

Tulevaisuuden näkymät

Ralli SM -sarja jatkaa kehittymistään ja sopeutumistaan rallimaailman muuttuviin trendeihin. Teknologian kehittyminen, kuten sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen, saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa myös sarjan kalustoon ja sääntöihin. Lisäksi digitaalinen media ja live-striimaukset tarjoavat uusia tapoja seurata kilpailuja, mikä voi houkutella lajin pariin uusia yleisöjä ja lisätä sen suosiota entisestään.

Kotisivut: https://www.rallism.fi/

Luettavaa

Pentinpuro ja Halonen juhlivat tuplamestaruuksia Seinäjoella

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan (RSJM) viimeinen osakilpailu ajettiin viime viikonloppuna 26.-27. syyskuuta Seinäjoella. Kaksipäiväinen kilpailu ei lopulta tarjonnut suurta dramatiikkaa pistetilanteiden kannalta, kun ennakkosuosikkit pitivät pintansa. 

Keski-Korsulle SM-pronssia Seinäjoella – ”Ollaan edelleen nopeimmat, joilla parta jo kasvaa”

Pekka Keski-Korsu ajoi rallin SM-sarjan päätösosakilpailussa SM2-luokan toiseksi, joka on raahelaisen kauden paras sijoitus. Kakkossija Seinäjoella sinetöi Renault Clio Rally3 -kuskille pronssisen SM-mitalin.

Esapekka Lappi ajoi rallin Suomen mestariksi – ”Olen nauttinut enemmän kuin moneen vuoteen”

Rallin suomenmestaruussarjan kauden 2025 viimeinen osakilpailu ajettiin perjantaina ja lauantaina 26.-27. syyskuuta Seinäjoella. Kilpailussa riitti panoksia yllin kyllin, mitalikamppailut kävivät kuumina kaikissa luokissa, vaikka pari Suomen mestaria olikin selvinnyt jo ennen viimeistä kisaa. Sarjan pääluokka SM1:ssä Suomen mestariksi ajoivat Skodan Esapekka Lappi ja Enni Mälkönen. 

Sensaatio Seinäjoki Rallin avauspäivänä – Virolaiskuljettaja Patrick Enok ykkösenä yötauolle

Rallin suomenmestaruussarjan seitsemäs ja samalla kauden 2025 päättävä osakilpailu, SM Seinäjoki Ralli käynnistyi perjantai-iltana 26.9. kolmella erikoiskokeella. Nopeinta kyytiä 32 erikoiskoekilometriä käsittäneellä avauslenkillä piti Viron Patrick Enok. Ralli jatkuu huomenna klo 10, kun ohjelmassa on vielä kuusi erikoiskoetta ennen kuin tiedetään kilpailun menestyjät ja kauden 2025 rallin Suomen mestarit. 

Kauden huipennus Seinäjoella: Nuoret ja juniorit ratkovat rallimestaruudet jännittävissä asetelmissa

Rallikausi saavuttaa jännittävän kliimaksinsa tulevana viikonloppuna, kun Rallin Suomen Juniorimestaruusarjan (RSJM) viimeiset pisteet jaetaan SM Seinäjoki Rallissa. Ilmassa on urheilujuhlan tuntua, sillä jaossa on rutkasti korotettuja pisteitä, mikä pitää mitalitaistelun auki aivan kalkkiviivoille asti niin nuorten kuin junioreidenkin luokissa. Vaikka kärkikuskeilla onkin pieni etumatka, useammalla autokunnalla on yhä realistinen mahdollisuus napata himmeimmätkin mitalit. Seinäjoen nopeat soratiet tarjoavatkin arvoisensa puitteet kauden lopulliselle ratkaisulle.

Rallin SM-sarja huipentuu Seinäjoella syyskuun viimeisenä viikonloppuna

Rallin suomenmestaruussarjan finaalikilpailu kaudella 2025 ajetaan perjantaina ja lauantaina 26.-27. syyskuuta Seinäjoen maisemissa. SM Seinäjoki Rallissa panoksena ovat vielä SM1-, SM3- ja SM4-luokkien mestaruudet. Tiimien mestari sekä SM2- ja SM5-luokan mestarit selvisivät jo kauden viimeistä edellisessä osakilpailussa Lahdessa. 

61. Arctic Lapland Rally houkuttelee kilpailijoita uusilla haasteilla ja jäisillä klassikoilla

Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli, valmistautuu talven 61. kilpailuunsa Lapin jäisissä ja lumisissa maisemissa. Kilpailu kuuluu Suomen rallism-sarjaan, ja se järjestetään tällä kertaa 29.–31. tammikuuta 2026 Rovaniemen, Kemijärven ja Posion alueilla. Viime vuosien reitit ovat yhdistäneet junttuurisesti perinteikkäitä erikoiskokeita ja uusia osuuksia, joita ei ole nähty rallin SM-sarjan tai Arctic Lapland Rallyn reitillä yli … Lue lisää

Rallikansa saapuu lakeuksille – tuplasti SM-rallisprintiä viikonloppuna

Kauden 2025 rallisprintin Suomen mestaruussarja jatkuu kuumeisen odotuksen jälkeen Pohjanmaalla, jossa on luvassa todellista herkkua moottoriurheilun ystäville. Kaksipäiväinen, vauhdikas viikonloppu tuo Isokyrön ja Laihian maisemiin Suomen parhaat kuljettajat kilpailemaan arvokkaista SM-pisteistä. Tapahtuma, joka tunnetaan nimellä RATI SM-Rallisprint, tarjoaa peräkkäisinä päivinä mahdollisuuden nähdä, miten kauden neljäs ja viides osakilpailu muokkaavat mestaruustaistelua eri luokissa. Erityisesti paikallisille kuljettajille tämä on mahdollisuus ajaa kotikentällä, ja se tuo kisoihin omanlaisensa latauksen ja jännityksen.

F-Cup: Kortelaisen huikea rykäisy ratkaisi voiton

F-Cup Rallisarjan toiseksi viimeinen osakilpailu, NIBE-Rantaralli, tarjoili Mynämäellä tiivistunnelmaista autourheiluviihdettä. Vaikka kisapäivä alkoi tutulla tahdilla, draamaa oli luvassa viime metreille asti. Perinteikäs Rantaralli ei pettänyt, vaan jokainen erikoiskoe muovasi kilpailun asetelmia uudelleen. Sää suosi kilpailijoita ja katsojia, kun syksyinen ajankohta tarjosi yllättävänkin kesäiset olosuhteet sorateillä. Moni kuljettaja mainitsi, että olosuhteet olivat erinomaiset nopeaan ajoon, mikä näkyi myös kellotetuissa ajoissa.

Luettavaa

Autoilu ja viihde – mitä on muuttumassa Suomessa

Suomalaiset autoilijat suhtautuvat ajonaikaiseen viihteeseen monitasoisesti. Toisille se on yhdentekevää, toiset taas haluavat hifistellä. Nykyaikaiset autot tarjoavat jo perusasetuksissaan jonkinlaisen radion ja digisoittimen, sekä näiden yhdistämisen kuskin tai matkustajan älylaitteeseen, kuten puhelin tai padi. Tämä ei kuitenkaan riitä kaikille, ja joissakin autoissa on viety viihde aina matkustajatasolle antamalla jokaiselle matkustajalle oma näyttö ja sen hallinta – pelaaminen, musiikinkuuntele yms ovat siis mahdollisia kaikille matkustajille. Kuskin viihteeksi riittää radio tai musiikki, sillä hänen tärkein tehtävänsä on aina pitää auto tiellä, varmasti ja turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen.
rte motorsport

RTE-Group laajentuu – Sarlin Race Service osaksi RTE-perhettä

Yrityskauppa RTE:n ja Sarlinin välillä edustaa selkeästi suunniteltua askelta moottoriurheilu-alan palveluliiketoiminnan vahvistamiseksi Suomessa ja mahdollisesti laajemminkin. Se yhdistää RTE:n vahvan markkina-aseman ja infrastruktuurin Sarlinin osaamisen kilpa-autourheilun teknisissä osissa ja palveluissa. Asiakkaat hyötyvät laajemmasta tarjonnasta, ja alalle syntyy vahvempi toimija, jolla on edellytykset kasvaa ja kehittyä.

Kalle Rovanperä uusi askel: ensimmäinen F2-testi suoritettuna

Suomalainen moottoriurheilun supertähti Kalle Rovanperä tekee urallaan rohkean siirron – sorateiltä kohti kilparadoilla riehuvia formuloita. Hän on jo aiemmin tiedottanut jättävänsä vuoden 2025 jälkeen rallin MM-sarjan ja suuntaavansa kohti ratakilpailuja, ensiaskeleena Super Formula-sarja Japanissa vuonna 2026, ja myöhemmin tavoitteena osallistuminen FIA Formula 2 Championship -sarjaan.

Millaiset urheiluautot ovat olleet eurooppalaiset suosikkeja tällä vuosikymmenellä

Automarkkinat ja autotyylit muuttuvat ajan myötä. 70-luvun muskeliautot eivät ole enää välttämättä tänä päivänä yhtä suosittuja kuin mitä ne olivat ennen sähköautojen nousukautta. Mutta minkälaisista urheiluautoista eurooppalaiset tykkäävät?

Lando Norris voittoon Meksikossa ja samalla MM-taistelun johtoon

Meksikon F1 GP:n paalupaikalta matkaan lähtenyt Lando Norris kesti toisten tiukan alkurutistuksen ja ajoi selvään voittoon kisassa, missä isoimmat taistelut käytiin kaukana hänen takanaan. Voitolla Norris nousi myös pisteellä ohi tänään viidenneksi jääneestä Oscar Piastrista. Red Bullin Max Verstappen ajoi tänään hienon kisan, mutta jäi kolmanneksi Ferrarin Charles Leclercin ottaessa kakkospaikan. Max Verstappen on nyt 35 pistettä Piastrin ja 36 pistettä Norriksen perässä MM-taistelussa, kun jäljellä on neljä osakilpailua.

Toni Vilander AKK-Motorsportin Ruoriin – Mitä Rata-Asiantuntija Tuo Suomalaiseen Autourheiluun?

Jyväskylässä koettiin sunnuntaina 26. lokakuuta 2025 suomalaisen autourheilun historiankirjoitukseen merkittävä hetki, kun AKK-Motorsport ry:n liittokokous valitsi legendaarisen rata-autoilijan ja karismaattisen F1-asiantuntijan, Toni Vilanderin, liiton uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2026–2027. Valinta on herättänyt laajalti kiinnostusta ja luo uuden, kansainvälisen tason toiveita maamme moottoriurheiluyhteisöön. Vilanderin valinta on selvä osoitus siitä, että lajiliitto hakee nyt uutta otetta, avoimuutta ja selkeää suuntaa tulevaisuuden haasteisiin.
lainaaverkossa