Ralli SM -sarja: Suomen rallin kansallinen mestaruussarja

Ralli SM -sarja on Suomen arvostetuin rallin kansallinen mestaruussarja, jossa kilpaillaan sekä nelivetoisten että kaksivetoisten autojen luokissa. Sarja tarjoaa sekä kuljettajille että katsojille monipuolisia ja haastavia kilpailuja eri puolilla Suomea, vaihtelevissa sääolosuhteissa. Kilpailut ajetaan sekä talven lumisilla teillä että kesän sorapoluilla, mikä tekee sarjasta erityisen mielenkiintoisen ja vaativan.

Sarjan osakilpailut ovat levittäytyneet laajasti ympäri Suomen, tarjoten mahdollisuuden tutustua maan eri alueisiin ja niiden ainutlaatuisiin maisemiin. Tämä monipuolisuus tekee Ralli SM -sarjasta houkuttelevan sekä kotimaisille että kansainvälisille kuljettajille, jotka haluavat testata taitojaan erilaisissa olosuhteissa ja tienpinnoilla.

Kilpailujen rakenne ja ennakkotutustuminen

Ralli SM -sarjan kilpailut koostuvat useista erikoiskokeista, jotka mittaavat kuljettajien nopeutta ja ajotaitoa vaihtelevissa olosuhteissa. Ennen varsinaista kilpailua kuljettajilla on mahdollisuus ennakkotutustumiseen reittiin, mikä mahdollistaa tarkkojen nuottien laatimisen. Tämä ennakkotutustuminen on olennainen osa kilpailustrategiaa, sillä hyvin laaditut nuotit auttavat kuljettajia suoriutumaan erikoiskokeista mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti.

Ennakkotutustumisen aikana kuljettajat ja kartanlukijat ajavat reitin läpi siviiliautoilla, tehden muistiinpanoja jokaisesta mutkasta, mäestä ja tienpinnasta. Nämä nuotit toimivat kilpailun aikana kuljettajan ”karttana”, jonka avulla hän tietää tarkalleen, mitä odottaa seuraavaksi ja miten valmistautua tuleviin haasteisiin.

Ponnahduslauta kansainvälisille areenoille

Monille suomalaisille rallikuljettajille Ralli SM -sarja on toiminut tärkeänä ponnahduslautana kansainvälisille areenoille. Sarjassa menestyneet kuljettajat ovat usein siirtyneet kilpailemaan Euroopan ja maailmanmestaruussarjoihin, saavuttaen merkittäviä voittoja ja mainetta. Esimerkiksi monet nykyiset WRC-kuljettajat ovat aloittaneet uransa juuri Ralli SM -sarjassa, keräten arvokasta kokemusta ja näyttöjä taitotasostaan.

Sarjan korkea kilpailutaso ja monipuoliset olosuhteet valmistavat kuljettajia tehokkaasti kansainvälisiin haasteisiin. Lisäksi suomalainen rallikulttuuri ja -perinne tarjoavat vahvan tukiverkoston ja resurssit, jotka auttavat kuljettajia kehittymään ja menestymään urallaan.

Yleisön rooli ja ralliviihde

Ralli SM -sarja tarjoaa yleisölle korkeatasoista ralliviihdettä, ja kilpailutapahtumat keräävätkin runsaasti katsojia erikoiskokeiden varsille. Yleisön kannustus ja läsnäolo luovat ainutlaatuisen tunnelman, joka motivoi kuljettajia suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi monet kilpailut järjestävät oheistapahtumia, kuten autonäyttelyitä ja musiikkiesityksiä, jotka lisäävät tapahtumien vetovoimaa ja tarjoavat viihdettä koko perheelle.

Katsojille Ralli SM -sarja tarjoaa mahdollisuuden seurata läheltä huippuluokan ajosuorituksia ja kokea rallin jännitys paikan päällä. Erikoiskokeiden varrella on usein katselualueita, joista käsin yleisö voi seurata autojen suorituksia turvallisesti ja mukavasti.

Luokkajako ja tekniset säännöt

Ralli SM -sarjassa kilpaillaan useissa eri luokissa, jotka on jaettu auton vetotavan, moottorin koon ja muiden teknisten ominaisuuksien perusteella. Nelivetoisten ja kaksivetoisten luokkien lisäksi sarjassa on usein erillisiä luokkia nuorille kuljettajille sekä historiallisille autoille. Tämä monipuolinen luokkajako mahdollistaa eritasoisten ja -taustaisten kuljettajien osallistumisen kilpailuihin, edistäen lajin kasvua ja kehitystä Suomessa.

Tekniset säännöt määrittelevät tarkasti, millaisia muutoksia autoihin saa tehdä, jotta kilpailu pysyy tasapuolisena ja turvallisena. Säännöt kattavat muun muassa moottorin virityksen, alustan muutokset ja turvavarusteet. Näin varmistetaan, että kaikki kilpailijat noudattavat samoja pelisääntöjä ja että kilpailu on reilua kaikille osapuolille.

Turvallisuus ja ympäristövastuu

Turvallisuus on Ralli SM -sarjassa ensiarvoisen tärkeää. Kilpailuissa noudatetaan tiukkoja turvallisuusmääräyksiä niin kuljettajien, katsojien kuin toimitsijoidenkin osalta. Autoissa on oltava asianmukaiset turvavarusteet, kuten turvakaaret, -vyöt ja -istuimet, ja kuljettajien on käytettävä hyväksyttyjä ajovarusteita. Lisäksi reitit suunnitellaan ja tarkastetaan huolellisesti, jotta ne täyttävät kaikki turvallisuusvaatimukset.

Ympäristövastuu on myös keskeinen osa Ralli SM -sarjan toimintaa. Kilpailunjärjestäjät pyrkivät minimoimaan tapahtumien ympäristövaikutukset muun muassa reittivalinnoilla, jätteiden käsittelyllä ja polttoaineiden käytöllä. Yleisöä kannustetaan osallistumaan ympäristötalkoisiin esimerkiksi keräämällä roskat ja käyttämällä kimppakyytejä kilpailupaikoille saapuessaan.

Tulevaisuuden näkymät

Ralli SM -sarja jatkaa kehittymistään ja sopeutumistaan rallimaailman muuttuviin trendeihin. Teknologian kehittyminen, kuten sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen, saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa myös sarjan kalustoon ja sääntöihin. Lisäksi digitaalinen media ja live-striimaukset tarjoavat uusia tapoja seurata kilpailuja, mikä voi houkutella lajin pariin uusia yleisöjä ja lisätä sen suosiota entisestään.

Kotisivut: https://www.rallism.fi/

Luettavaa

Hannu Rainamo_DSF0374 Keski Korsu

Ralli SM: Keski-Korsu viides Savonlinnan haastavissa olosuhteissa

Pekka Keski-Korsu ja kartanlukija Hannu Lamminen saavuttivat Savonlinnan SM-rallissa SM2-luokassa viidennen sijan. Kilpailu oli haastava huonojen olosuhteiden vuoksi, mutta Keski-Korsu onnistui parantamaan sijoitustaan viimeisellä erikoiskokeella. Hän putosi sarjan kolmanneksi ja seuraava osakilpailu on Turussa toukokuun lopussa.
Mikko Hirvonen kartturoi poikansa Roopen Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan osakilpailuvoittoon Savonlinnassa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

RSJM: Rallin Suomen Juniorimestaruussarjassa Hirvoset erinomaisessa vauhdissa

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan kauden toinen osakilpailu Savonlinnassa kohtasi haastavat olosuhteet, jotka johtivat erikoiskokeen perumiseen. Nuorten SM-sarjassa Miska Tuomisto voitti Toyota Auriksellaan, ja Roope Hirvonen on vahvassa vireessä junioreissa. Suomi Cupissa Juha Laaksonen teki näyttävän voiton, kun taas Masters Cupissa Aarre Luoto säilytti johtoasemansa. Tiimimestaruuspisteissä RTE Motorsport lisäsi eroa muihin. Seuraava osakilpailu järjestetään 23.-24. toukokuuta Turussa.
Esapekka Lappi ja kartanlukija Enni Mälkönen ajoivat SM Savonlinna Rallin voittoon. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Ralli SM: Lappi hallitsi Savonlinnan haastavat olosuhteet – ”Varmasti vaikein talviralli”

SM Savonlinna Ralli toimi SM-sarjan talvikauden päätöskilpailuna, jossa Esapekka Lappi voitti kauden ensimmäisen kilpailunsa. Ralli oli haastava kevätsateiden vuoksi, mikä johti muutamiin ulosajoihin ja kilpailun lyhentämiseen. Lappi johti kilpailua alusta alkaen ja voitti 35 sekunnin marginaalilla, kun taas Tuukka Kauppinen putosi mutkassa. Jari-Matti Latvala teki hienon comebackin, sijoittuen toiseksi. SM2-luokassa Patrick Enok nousi voittoon, ja SM3-luokassa Jarkko Nikara voitti. Seuraava osakilpailu on toukokuussa.
Miska Tuomisto johtaa Nuorten SM -luokkaa ennen Savonlinnan SM-rallia. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja suuntaa Savonlinnaan

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) jatkuu Savonlinnassa, jossa kilpaillaan SM-pisteistä ensimmäistä kertaa vuodesta 1992. Junioreissa Miska Tuomisto johtaa kilpailua, ja Lauri Heikkinen on kärjessä juniorisarjassa. Savonlinnassa on 16 osallistujaa, ja kilpailijat taistelevat Suomi Cupin ja Masters Cupin pisteistä. Ralli SM:n tiimimestaruudet ovat RTE Motorsportin hallinnassa. Kauden 2025 lähetykset esitetään FlyingFinn.tv:ssä, ja tulokset ovat nähtävissä rallism.fi-sivustolla.

Savonlinna isännöi Ralli SM -osakilpailua yli 30 vuoden tauon jälkeen

Rallin suomenmestaruussarja rantautuu ensi viikon lauantaina 8.3. Etelä-Savoon ja etenkin Olavinlinnasta ja oopperajuhlistaan tunnettuun Savonlinnaan. Kilpailijoille luvassa on täysin uusi haaste, sillä kaupungissa ei ole ajettu SM-rallia sitten vuoden 1992.
Mika Lemmetti BMW 325

Rallisprint SM: Hallia ja Lemmetti jatkoivat voittokulkuaan Rallisprint SM -sarjan toisessa osakilpailussa Kiuruvedellä

Rallisprintin suomenmestaruussarjan toinen osakilpailu kaudella 2025 ajettiin lauantaina 15. helmíkuuta Kiuruvedellä, Rapakkojoen maisemissa. Loistavissa talviolosuhteissa ajetun kisan ykkösiksi nousivat tutut nimet. 
Jonne Halttunen on mukana 22. helmikuuta ajettavassa Jyväskylän Talvirallissa. Kuva: Markus Leppämäki

F-Cup: Keski-Suomen rallimagiaa tarjoillaan Jyväskylän Talvirallissa – Jonne Halttunenkin mukana

Jyväskylän Talviralli ajetaan tänä vuonna suositun F-Cup Rallisarjan toisena osakilpailuna 22. helmikuuta. Suomalaisen ralliautoilun pääkaupunkina Jyväskylän seutu tarjoaa erinomaiset puitteet tiestöineen myös talvirallin ystäville, onpa kyse sitten kuljettajista tai katsojista.
Ville Kaukosen ja Teemu Sunisen tavoitteet täyttyivät Tunturirallissa

Ville Kaukosen ja Teemu Sunisen tavoitteet täyttyivät Tunturirallissa – ”Päällimmäisenä tunteena on kiitollisuus”

Drifting-kuljettaja Ville Kaukonen ja kartanlukijana toiminut rallikuski Teemu Suninen suorittivat onnistuneesti kaikki Operaatio Tunturissa -tehtävän erikoiskokeet. Tavoitteeksi Arctic Lapland Rallyssa BMW 325 -autoa kuskannut parivaljakko oli asettanut maaliinpääsyn, mutta ennen kaikkea tarkoituksena oli päästä kokemaan maailman parhaan talvirallin tunnelma ja ihmiset, sekä oppimaan rallin saloja. Kaikki näistä täyttyivät lähes viikon mittaisen rupeaman päätteeksi.
pekka keski-korsu

Ralli SM: Keski-Korsu ajoi kolmanneksi Tunturirallin juhlakilpailussa

Pekka Keski-Korsu jatkoi viime viikonloppuna hyviä esityksiään rallin SM-sarjan SM2-luokassa. KSL Experience -tiimin Renault Clio Rally3:lla kilpaileva raahelainen avasi kautensa Kuopiossa pari viikkoa sitten kolmossijalla, ja sama sijoitus oli tuloksena myös Rovaniemellä ajetussa legendaarisessa Tunturirallissa.

Luettavaa

Alpine A110 – ikoninen urheiluauto ensi kertaa myynnissä Suomessa

Suomen automarkkinat saavat arvokkaan lisän, kun ranskalainen urheiluautovalmistaja Alpine saapuu maahamme. Myynti käynnistyy legendaarisella A110-urheiluautolla, joka on saatavana kolmena versiona. Yhtiön perusarvot: ketteryys, tyylikkyys ja kilpailuhenki ovat upeasti mukana keskimoottorisessa urheiluautossa, jonka hinnat alkavat 78 900 eurosta.
Tuukka Taponen © Dutch Photo Agency

Formula 3: 2025 kausiopas – Kaikki mitä sinun tulee tietää

Formula 3 -sarja palaa jälleen uudella kaudella vuonna 2025, ja tällä kertaa mukana on uusi auto, joka lupaa tuoda mukanaan uutta jännitystä ja yllätyksiä. Edellinen kausi 2024 oli historiallisesti tiukin sarja, ja nyt uudet ja palaavat kuljettajat kohtaavat toisensa uusilla radoilla. Tällä kertaa käymme läpi kaiken oleellisen, mitä sinun tulee tietää ennen uuden kauden alkua.
v

Autoilu ja autovalojen muutokset: Tulevaisuuden näkymiä ja turvallisuuden parantaminen

Autoilun maailma on jatkuvassa kehityksessä, ja yksi merkittävimmistä muutoksista viime vuosina on liittynyt autovalojen teknologiaan. Perinteiset halogeenivalot ovat väistymässä tieltä uusien, energiatehokkaampien ja turvallisempien valovaihtoehtojen tieltä, kuten LED- ja laser-valot. Nämä muutokset eivät ainoastaan paranna kuljettajien näkyvyyttä pimeällä, vaan ne myös vähentävät auton energiankulutusta ja lisäävät ajoneuvon yleistä tehokkuutta. Lisäksi uudet valoteknologiat tarjoavat mahdollisuuden innovatiivisiin ominaisuuksiin, kuten adaptiivisiin valoihin, jotka sopeutuvat ajosuuntaan ja ympäristön valaistuksen mukaan.

Urheiluautot ja ulkonäkö: Erikoisvanteet

Urheiluautot ovat aina olleet muodin ja suorituskyvyn symboleita, ja niiden ulkonäöllä on merkittävä rooli auton identiteetissä. Yksi keskeisimmistä ulkoasua määrittävistä tekijöistä ovat vanteet, jotka eivät ainoastaan vaikuta auton estetiikkaan, vaan myös sen suorituskykyyn. Erikoisvanteet ovat nousseet suosituiksi valinnoiksi urheiluautojen omistajien keskuudessa, sillä ne tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden personoida autoa ja tehdä siitä entistä silmiinpistävämmän. Tässä kirjoituksessa syvennymme urheiluautojen ulkonäköön ja erikoisvanteiden merkitykseen, sekä niiden vaikutukseen auton yleisvaikutelmaan.
Lamborghini Diablo

Urheiluautot: Autojen muotoilun taidetta ja tekniikkaa

Urheiluautojen muotoilu on aina ollut erityisen tärkeä osa näiden nopeiden ja tehokkaiden ajoneuvojen suunnittelua. Alusta alkaen urheiluautot on suunniteltu erottumaan massamarkkinoilla sekä visuaalisesti että suorituskyvyltään. 1900-luvun alussa urheiluautot olivat usein kapeita ja kevyitä, jotta ne pystyisivät saavuttamaan mahdollisimman korkeat nopeudet. Ajan myötä muotoilu alkoi kehittyä, ja 1950-luvulla urheiluautoista tuli entistä aerodynaamisempia ja tyylikkäämpiä. Tämä kehitys johti siihen, että urheiluautot eivät olleet enää pelkästään nopeita vaan myös silmiä hiveleviä.

Trendit urheiluautojen väreissä: Halutuimmat ja suosituimmat värit eri aikakausilla

Urheiluautojen värit eivät ole vain esteettinen valinta – ne kertovat ajasta, kulttuurista ja jopa teknologian kehityksestä. Tässä artikkelissa tutkimme urheiluautojen värien trendejä eri aikakausilla, suosituimpia värejä ja niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi pohdimme, miten värit vaikuttavat auton jälleenmyyntiarvoon ja miksi tietyt sävyt ovat pysyneet suosittuja vuosikymmenten ajan.
lainaaverkossa