Ralli SM -sarja: Suomen rallin kansallinen mestaruussarja

Ralli SM -sarja on Suomen arvostetuin rallin kansallinen mestaruussarja, jossa kilpaillaan sekä nelivetoisten että kaksivetoisten autojen luokissa. Sarja tarjoaa sekä kuljettajille että katsojille monipuolisia ja haastavia kilpailuja eri puolilla Suomea, vaihtelevissa sääolosuhteissa. Kilpailut ajetaan sekä talven lumisilla teillä että kesän sorapoluilla, mikä tekee sarjasta erityisen mielenkiintoisen ja vaativan.

Sarjan osakilpailut ovat levittäytyneet laajasti ympäri Suomen, tarjoten mahdollisuuden tutustua maan eri alueisiin ja niiden ainutlaatuisiin maisemiin. Tämä monipuolisuus tekee Ralli SM -sarjasta houkuttelevan sekä kotimaisille että kansainvälisille kuljettajille, jotka haluavat testata taitojaan erilaisissa olosuhteissa ja tienpinnoilla.

Kilpailujen rakenne ja ennakkotutustuminen

Ralli SM -sarjan kilpailut koostuvat useista erikoiskokeista, jotka mittaavat kuljettajien nopeutta ja ajotaitoa vaihtelevissa olosuhteissa. Ennen varsinaista kilpailua kuljettajilla on mahdollisuus ennakkotutustumiseen reittiin, mikä mahdollistaa tarkkojen nuottien laatimisen. Tämä ennakkotutustuminen on olennainen osa kilpailustrategiaa, sillä hyvin laaditut nuotit auttavat kuljettajia suoriutumaan erikoiskokeista mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti.

Ennakkotutustumisen aikana kuljettajat ja kartanlukijat ajavat reitin läpi siviiliautoilla, tehden muistiinpanoja jokaisesta mutkasta, mäestä ja tienpinnasta. Nämä nuotit toimivat kilpailun aikana kuljettajan ”karttana”, jonka avulla hän tietää tarkalleen, mitä odottaa seuraavaksi ja miten valmistautua tuleviin haasteisiin.

Ponnahduslauta kansainvälisille areenoille

Monille suomalaisille rallikuljettajille Ralli SM -sarja on toiminut tärkeänä ponnahduslautana kansainvälisille areenoille. Sarjassa menestyneet kuljettajat ovat usein siirtyneet kilpailemaan Euroopan ja maailmanmestaruussarjoihin, saavuttaen merkittäviä voittoja ja mainetta. Esimerkiksi monet nykyiset WRC-kuljettajat ovat aloittaneet uransa juuri Ralli SM -sarjassa, keräten arvokasta kokemusta ja näyttöjä taitotasostaan.

Sarjan korkea kilpailutaso ja monipuoliset olosuhteet valmistavat kuljettajia tehokkaasti kansainvälisiin haasteisiin. Lisäksi suomalainen rallikulttuuri ja -perinne tarjoavat vahvan tukiverkoston ja resurssit, jotka auttavat kuljettajia kehittymään ja menestymään urallaan.

Yleisön rooli ja ralliviihde

Ralli SM -sarja tarjoaa yleisölle korkeatasoista ralliviihdettä, ja kilpailutapahtumat keräävätkin runsaasti katsojia erikoiskokeiden varsille. Yleisön kannustus ja läsnäolo luovat ainutlaatuisen tunnelman, joka motivoi kuljettajia suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi monet kilpailut järjestävät oheistapahtumia, kuten autonäyttelyitä ja musiikkiesityksiä, jotka lisäävät tapahtumien vetovoimaa ja tarjoavat viihdettä koko perheelle.

Katsojille Ralli SM -sarja tarjoaa mahdollisuuden seurata läheltä huippuluokan ajosuorituksia ja kokea rallin jännitys paikan päällä. Erikoiskokeiden varrella on usein katselualueita, joista käsin yleisö voi seurata autojen suorituksia turvallisesti ja mukavasti.

Luokkajako ja tekniset säännöt

Ralli SM -sarjassa kilpaillaan useissa eri luokissa, jotka on jaettu auton vetotavan, moottorin koon ja muiden teknisten ominaisuuksien perusteella. Nelivetoisten ja kaksivetoisten luokkien lisäksi sarjassa on usein erillisiä luokkia nuorille kuljettajille sekä historiallisille autoille. Tämä monipuolinen luokkajako mahdollistaa eritasoisten ja -taustaisten kuljettajien osallistumisen kilpailuihin, edistäen lajin kasvua ja kehitystä Suomessa.

Tekniset säännöt määrittelevät tarkasti, millaisia muutoksia autoihin saa tehdä, jotta kilpailu pysyy tasapuolisena ja turvallisena. Säännöt kattavat muun muassa moottorin virityksen, alustan muutokset ja turvavarusteet. Näin varmistetaan, että kaikki kilpailijat noudattavat samoja pelisääntöjä ja että kilpailu on reilua kaikille osapuolille.

Turvallisuus ja ympäristövastuu

Turvallisuus on Ralli SM -sarjassa ensiarvoisen tärkeää. Kilpailuissa noudatetaan tiukkoja turvallisuusmääräyksiä niin kuljettajien, katsojien kuin toimitsijoidenkin osalta. Autoissa on oltava asianmukaiset turvavarusteet, kuten turvakaaret, -vyöt ja -istuimet, ja kuljettajien on käytettävä hyväksyttyjä ajovarusteita. Lisäksi reitit suunnitellaan ja tarkastetaan huolellisesti, jotta ne täyttävät kaikki turvallisuusvaatimukset.

Ympäristövastuu on myös keskeinen osa Ralli SM -sarjan toimintaa. Kilpailunjärjestäjät pyrkivät minimoimaan tapahtumien ympäristövaikutukset muun muassa reittivalinnoilla, jätteiden käsittelyllä ja polttoaineiden käytöllä. Yleisöä kannustetaan osallistumaan ympäristötalkoisiin esimerkiksi keräämällä roskat ja käyttämällä kimppakyytejä kilpailupaikoille saapuessaan.

Tulevaisuuden näkymät

Ralli SM -sarja jatkaa kehittymistään ja sopeutumistaan rallimaailman muuttuviin trendeihin. Teknologian kehittyminen, kuten sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen, saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa myös sarjan kalustoon ja sääntöihin. Lisäksi digitaalinen media ja live-striimaukset tarjoavat uusia tapoja seurata kilpailuja, mikä voi houkutella lajin pariin uusia yleisöjä ja lisätä sen suosiota entisestään.

Kotisivut: https://www.rallism.fi/

Luettavaa

Asfalttisprint SM -sarja jatkuu lauantaina Vaalassa

Asfalttisprint SM -sarja ylittää puolenvälin krouvin Vaalassa tulevana lauantaina 5. heinäkuuta. Säräisniemen kylässä Oulujärven rannalla ajettavassa Happy Beach SM Asfalttisprintissä ajetaan kauden 2025 osakilpailut 3. ja 4., jonka jälkeen jäljellä on enää Jurvan Botniaringin osakilpailut 5. ja 6. 
Aki Mansikkamäki paineli Toyota Starletilla kahteen osakilpailuvoittoon Nokialla. Kuva: Toni Ollikainen / AKK

Asfalttisprint SM: Kotikuskit olivat kovia Asfalttisprint SM -sarjan avauksessa Nokialla

Asfalttisprintin Suomen mestaruussarja käynnistyi räjähtävästi lauantaina 7. kesäkuuta Nokialla, kun Kuljetus EKKY Asfalttisprint SM -kilpailu toi maan parhaat sprint-kuljettajat yhteen. Kilpailupäivä oli erityisen intensiivinen, sillä sen aikana ajettiin peräti kaksi kauden ensimmäistä osakilpailua, tarjoten heti kättelyssä tuplasti jännitystä ja näytön paikkoja. Erityisesti kotikisassaan ajaneet Aki Mansikkamäki ja Jari Lamminsivu olivat omassa elementissään, näyttäen poikkeuksellista nopeutta ja taitoa Nokian asfalttipätkillä. Heidän suorituksensa antoivat vahvan viestin tulevasta kaudesta ja nostivat odotukset korkealle seuraavia osakilpailuja varten.
Pekka Keski-Korsu taipui viidenneksi kesäkauden avauksessa Turussa

Pekka Keski-Korsu taipui viidenneksi kesäkauden avauksessa Turussa – ”Oltiin nopeimmat joilla parta jo kasvaa”

Pekka Keski-Korsu taipui viidenneksi kesäkauden avauksessa Turussa
Esapekka Lappi ja kartanlukija Enni Mälkönen ajoivat SM Red Devil Länsirannikon Rallin ykkösiksi Turussa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Ralli SM: Esapekka Lappi ykkönen Turun SM-rallissa – ”On tämä siistiä hommaa”

Ralli SM -sarjan kesäkauden avausosakilpailu ajettiin perjantaina ja lauantaina 23.-24. toukokuuta SM Red Devil Länsirannikon Rallissa. Turun ympäristössä ajetussa kisassa mukana olivat toista kertaa myös etelänaapuri Viron rallimestaruussarjan kuljettajat. Rallin yleiskilpailun ja SM1-luokan voittoon ajoi odotetusti Skodan Esapekka Lappi. 
Esapekka Lappi avasi SM Red Devil Länsirannikon Rallin väkevästi. Kuva: Loudliife Media / AKK

Ralli SM: Esapekka Lappi nopein Länsirannikon asfalttierikoiskokeilla

Rallin SM-sarjan kesäkausi käynnistyi perjantai-iltana Turun seudulla ajettavalla SM Red Devil Länsirannikon Rallilla. Kilpailussa nähdään myös Viron rallimestaruussarjan kilpailijat, jotka ovat nyt toista vuotta putkeen mukana länsirannikolla. Illan kaksi erikoiskoetta ajettiin viime vuosilta tuttuun tapaan asfaltilla, nopeiten pätkät suoritti SM1-luokassa Skodalla kilpaileva Esapekka Lappi. 
Miska Tuomisto johtaa Nuorten SM -luokkaa kun RSJM-sarjassa siirrytään soralle. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

RSJM: Ralllin Suomen Juniorimestaruussarja kirmaa kesälaitumille Turkuun

Rallin Juniorien Suomenmestaruussarja (RSJM) jatkuu kauden kolmannella osakilpailulla Turussa tulevana perjantaina ja lauantaina. SM Red Devil Länsirannikon Ralli on samalla sarjan kesäkauden avaus, joten samalla nähdään ovatko talvella menestyneet vahvoja kesälläkin, vai siivittääkö kesäkeli uusia nimiä kärkisijoille.
Viron Patrick Enok on SM2-luokan kuumimpia ennakkosuosikkeja viikonloppuna Turussa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Ralli SM: Suomen ja Viron rallimestaruussarjat kohtaavat jälleen Turussa

Rallin suomenmestaruussarjan kesäkausi käynnistyy 23.-24. toukokuuta Turun seudulla ajettavalla SM Red Devil Länsirannikon Rallilla. Kyseessä on seitsemän osakilpailua kaudella 2025 käsittävän sarjan neljäs osakilpailu. SM-osakilpailun lisäksi Turun erikoiskokeilla ajetaan nyt toista vuotta putkeen myös Viron rallimestaruussarjan osakilpailu. 
Ralli SM -sarjan kalenteri kaudelle 2026 – Seitsemän osakil-pailua, mukana uusia osakilpailuja ja paluun tekeviä järjestä-jiä

Ralli SM -sarjan kalenteri kaudelle 2026 – Seitsemän osakilpailua, mukana uusia osakilpailuja ja paluun tekeviä järjestäjiä

Ralli SM -sarjassa tullaan kaudella 2026 kilpailemaan aikaisempien vuosien tapaan seitsemän osakilpailua, joista kolme talvella ja neljä kesäkaudella. Mukana on kaksi täysin uutta järjestäjää SM-tasolle ja myös ”paluumuuttajia” aikaisemmilta kausilta.
Hannu Rainamo_DSF0374 Keski Korsu

Ralli SM: Keski-Korsu viides Savonlinnan haastavissa olosuhteissa

Pekka Keski-Korsu ja kartanlukija Hannu Lamminen saavuttivat Savonlinnan SM-rallissa SM2-luokassa viidennen sijan. Kilpailu oli haastava huonojen olosuhteiden vuoksi, mutta Keski-Korsu onnistui parantamaan sijoitustaan viimeisellä erikoiskokeella. Hän putosi sarjan kolmanneksi ja seuraava osakilpailu on Turussa toukokuun lopussa.

Luettavaa

Christian Horner ja Red Bull 2005 -2025 – nyt potkut tallista

Tilanne Red Bull Racingilla on kehittynyt merkittävästi, ja viimeisimpien tietojen mukaan Christian Horner on saanut potkut tallipäällikön ja toimitusjohtajan tehtävistä. Hänen tilalleen on nimitetty Laurent Mekies. Tämä on valtava käänne Formula 1 -maailmassa, sillä Horner oli Red Bullin johdossa 20 vuotta ja johti tallin uskomattomaan menestykseen. Muutokset tallin johdossa saattavat vaikuttaa merkittävästi Red Bullin tulevaisuuteen ja koko Formula 1 -sarjan dynamiikkaan.

Toyota Gazoo Racing esittelee GR Yaris Rally2 H2 Concept -konseptin

Toyota Gazoo Racing (TGR) on jälleen kerran osoittanut sitoutumisensa moottoriurheilun innovaatioihin ja ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen esittelemällä uraauurtavan GR Yaris Rally2 H2 Conceptin. Tämä vetykäyttöinen ralliauto tekee virallisen debyyttinsä Suomen MM-rallin näyttämöllä, Jyväskylässä. Kyseessä ei ole pelkästään teknologinen edistysaskel, vaan myös vahva viesti siitä, että moottoriurheilun jännitys ja perinteet voidaan säilyttää samalla kun siirrytään kohti lähes nollapäästöjä. Konseptiauton esittely Jyväskylässä on merkittävä virstanpylväs Toyotan pyrkimyksissä kehittää entistä parempia kilpailuautoja ja edistää hiilineutraalia yhteiskuntaa, osoittaen käytännössä vetyteknologian potentiaalin rallin tulevaisuudessa.
Roope Hirvonen johtaa Junioreiden SM-sarjaa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

RSJM: Rallin Suomen Juniorimestaruussarja ylittää puolivälin Kouvolassa – Toni Gardemeisterilla 50-vuotisjuhlat kotikilpailussa

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) jatkuu Kouvolassa tulevana perjantaina ja lauantaina ajettavassa SM O.K. Auto-Rallissa. Junioreiden- ja Nuorten SM-pisteistä kamppaileville kyseessä on kauden neljäs osakilpailu, kun sarjan osakilpailuja ajetaan kaikkiaan kuusi. 
driftingin Pro‑luokan SM‑kausi jatkuu Ahvenistolla

Keski‑Korpi ja Rintanen janoavat voittoa – Driftingin Pro‑luokan SM‑kausi jatkuu Ahvenistolla

Driftingin Pro‑luokan SM‑sarja palaa Ahveniston moottoriradalle Hämeenlinnassa — lähes kahden kuukauden tauon jälkeen. Sarjan avauskisa Seinäjoella toi voiton Mika Keski‑Korpelle, joka johtaa sarjaa. Juha Rintanen puolestaan tähtää kotiradalla uuteen suoritukseen, vaikka ei olekaan koko sarjaan ilmoittautunut. Pronssista taistellaan Jere Väliniemen kanssa, joka pyrkii saamaan uuden autonsa SM‑kilpakuntoon.
Tuukka Taponen Silverstone FIA F3

Suomen Tuukka Taponen ja F3 Silverstone 2025

Lohjalainen Tuukka Taponen ja hänen ART Grand Prix -tiiminsä kokivat jälleen pettymyksen, kun FIA F3 -sarjan kauden seitsemäs kilpailuviikonloppu ajettiin legendaarisella Silverstonen radalla Englannissa. Viikonlopulta toivottiin paluuta pistesijoille ja uutta alkua vaikeiden kisojen jälkeen, mutta tekniset murheet ja lyhyt valmistautumisaika pilasivat suunnitelmat.
Jussi Kokkonen juhli lauantaina Säräisniemellä tuplavoittoa. Kuva: Timo Uimi / AKK

Kokkonen ja Lamminsivu vauhdinpitäjinä Säräisniemellä – Asfalttisprintin SM-taistelu tiivistyy

Asfalttisprintin SM-sarjan kausi 2025 jatkui lauantaina 5. heinäkuuta Vaalan Säräisniemellä, missä ajettiin kauden kolmas ja neljäs osakilpailu Happy Beach SM Asfalttisprintin merkeissä. Päivän suurimmiksi nimiksi nousivat kaksivetoisten yleiskilpailussa kaksi voittoa napannut KaMK:n Jussi Kokkonen sekä nelivetoisten suvereeni hallitsija, HämUA:n Jari Lamminsivu. Kilpailupäivä tarjosi kuljettajille ja yleisölle monipuolisia haasteita, kun sääolosuhteet vaihtelivat merkittävästi kilpailujen välillä. Ensimmäinen osakilpailu ajettiin pitkälti haastavissa olosuhteissa sateen kastelemalla radalla, mikä johti yllättäviin aikaparannuksiin ja -heikennyksiin kuljettajien kesken. Toinen kilpailu päästiin puolestaan ajamaan täysin kuivalla asfaltilla, mikä takasi huipputasaisen ja vauhdikkaan kamppailun luokkavoitoista ja SM-pisteistä.
lainaaverkossa