Ralli SM: Suomen ja Viron rallimestaruussarjat kohtaavat jälleen Turussa

Rallin suomenmestaruussarjan kesäkausi käynnistyy 23.-24. toukokuuta Turun seudulla ajettavalla SM Red Devil Länsirannikon Rallilla. Kyseessä on seitsemän osakilpailua kaudella 2025 käsittävän sarjan neljäs osakilpailu. SM-osakilpailun lisäksi Turun erikoiskokeilla ajetaan nyt toista vuotta putkeen myös Viron rallimestaruussarjan osakilpailu. 

Konsepti on tuttu viime vuodelta, jolloin Turussa kilpailtiin historian ensimmäinen Suomen ja Viron yhteinen osakilpailu. Tapahtuma oli monilta osin onnistunut ja molempien maiden autourheiluliitot halusivatkin jatkaa yhteistyötä myös kaudella 2025. Suomen autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport ry:n rallin lajivastaava Henrik Frank on tyytyväinen, että tapahtuma nähdään tälläkin kertaa Turussa. 

– Viime vuonna Turun SM-rallissa koettiin varsin kansainvälinen ilmapiiri, kun Viron rallimestaruussarja teki vierailun kotoiseen SM-ralliimme. Asia nousi esille varsin epävirallisissa keskusteluissa kesän ja syksyn 2023 aikana, mutta muuttui lopulta konkretiaksi alkuvuonna 2024, Frank kertoo. 

– Virolaisten vierailu SM-rallissa toi kilpailuun varsin piristävän lisämausteen ja antoi oivan tilaisuuden vertailla eri sarjojen kuljettajien suoritustasoa. Rehellisyyden nimissä on todettava, että naapurimaan kuljettajat antoivat vähintään vahvan haasteen meidän SM-sarjan kärkikuljettajille, joka toi varmasti mielenkiintoa niin kilpailijoille, kuin katsojille.

– Kauden 2024 rallin jälkeen käytiin läpi palautteita puolin ja toisin, ja todettiin että tahtotila jatkolle on vahva niin täällä Suomessa, kuin myös Virossa. Virolaisten puolelta nousi esille ennen kaikkea erittäin positiiviset kokemukset kilpailun reitistä ja erikoiskokeiden erilaisuudesta verrattuna heidän paikalliseen tiestöön, sekä järjestelyistä yleisesti. Tämän myötä oli itsestäänselvää, että yhteistyö kahden sarjan välillä saa jatkoa myös kaudelle 2025.

Oman mausteensa tuovat etelänaapurissa kulttimaineessa olevat neuvostoaikaiset GAZ-merkkiset kuorma-autot, joilla on perinteisesti kilpailtu Viron rallisarjan yhteydessä. Viime vuonna kuorma-autot eivät vielä olleet mukana kisassa, joten senkin puoleen kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus Suomessa. 

– Virolaisten kokemukset olivat niinkin positiivisia, että edellisenä vuonna pois jääneet GAZ-kuorma-autot ja paikallinen Lada-sarja halusivat ehdottomasti jatkossa mukaan Suomeen kilpailemaan. Näiden sarjojen mukaantulo antaa katsojille varmasti vielä lisää värikästä nähtävää, muutenkin mielenkiintoisen ”kattauksen lisäksi”, Frank lisää. 

– Toivon katsojille ja kilpailijoille mieleenpainuvaa tapahtumaa sekä järjestäjille turvallista ja sujuvaa kilpailun läpivientiä. Katsojille annan myös vinkin, kannattaa ehdottomasti seurata etelänaapurin kuljettajien vauhtia suhteessa kotimaisiin kilpailijoihin, vaikka he ajavatkin käytännössä omaa kilpailuaan. Uskon että yllätyksiä voi olla luvassa, Frank vinkkaa lopuksi. 

Asunmaa ei puolusta viime vuotista Turun kisan voittoaan 

SM-sarjan ykkösluokassa kolmen osakilpailun mittainen talvikausi päättyi Teemu Asunmaan komennossa. Alavutelainen nakutteli Skodallaan ykköstilan Kuopion avauskisasta ja keräsi kolmesta osakilpailusta yhteensä 63 pistettä, joilla irtosi luokkajohto ennen Laukaasta ponnistavaa Toyota-kuljettaja Tuukka Kauppista. Viime vuonna Länsirannikon Rallin ykköstilaa juhlinutta Asunmaata ei kuitenkaan nähdä tulevana viikonloppuna Turussa puolustamassa voittoaan. 

Kauppinen, joka vastasi talvikauden suurimmasta rallijytkystä kuittaamalla legendaarisen Arctic Lapland Rallyn voiton, on 11 pistettä kärkimiestä perässä. Kauden kolmannen osakilpailun, Savonlinnan SM-rallin, vei nimiinsä puolestaan Skodaan luottava Esapekka Lappi, joka on sarjassa kolmantena 50 pisteellä. 

Kärkikolmikko on jo pienellä karkumatkalla, sillä neljäntenä olevalla Tommi Jylhällä on takamatkaa Lappiin jo 21 pisteen verran. Pisteen päässä Jylhästä on Niclas Grönholm, joka saapuu Turkuun varmasti sisuuntuneena talvikauden pettymysten jälkeen. Sijoilla 4-6 onkin tiukkaa, kun kuudentena oleva Marko Viitanen on puolestaan vain kahden pisteen päässä Jylhästä. 

Patrick Enok hakee Turussa hattutemppua

SM2-luokassa alkukauden hahmo oli Viron Patrick Enok Ford Fiestalla. 19-vuotiaalla tulevaisuuden lupauksella ei ollut tarkoitus ajaa Suomessa kuin Rovaniemen Arctic Lapland Rally, mutta voitto klassikkorallista muutti virolaisnuoren suunnitelmia.

Enok oli voitokas lopulta myös maaliskuussa Savonlinnassa ja nousi sitä myöten sarjakärkeen 59 pisteellä, sekä luokan ehdottomaksi ykkössuosiksi myös tulevassa Turun osakilpailussa. Enokilla on myös hyviä muistoja Turun kilpailusta viime vuodelta. Silloin nuorukainen osallistui kisaan Viron mestaruussarjan puolella ja voitti Rally3-autojen EMV3-luokan yli viiden minuutin erolla. 

Toyotan junioriohjelman kuljettaja Takumi Matsushita oli yksi talvikauden ehdottomia yllättäjiä. Renault Cliolla kilpaileva Matsushita nappasi moninaisten vaiheiden jälkeen Kuopion avauskisan voiton. Hyvät suoritukset nähtiin myös Rovaniemellä ja Savonlinnassa, joiden myötä japanilaiskuljettaja on komeasti sarjan kakkospaikalla, kolme pistettä Enokia perässä. Harmillisesti Toyota ei kuitenkaan ilmoittanut japanilaissuojattiaan mukaan Turun osakilpailuun. 

Konkarikuljettaja Pekka Keski-Korsu nappasi palkintosijat kahdesta ensimmäisestä kisasta, kolmannessa puolestaan tekniikkamurheet hidastivat Renault-kuskia. Talvikauden päätöksen murheista huolimatta hallussa on sarjan kolmas sija 45 pisteellä. Matsushitan poisjääminen Turusta avaa Keski-Korsulle hyvät mahdollisuudet kohennella asemia sarjassa. 

SM3-luokan mestaruustaistosta muodostumassa kahden kauppa

SM3-luokassa Joni Korhonen ja Aatu Hakalehto nappasivat talvikaudelta voitot mieheen. Kaksikko on luokan kärjessä siitäkin huolimatta, että Savonlinnassa molemmat rysäyttivät ulos, eikä kummankaan pistepotti kertynyt ollenkaan. Korhosella on Rovanimen voiton ja korotettujen pisteiden myötä plakkarissa 52 pistettä ja 11 pisteen etumatka Hakalehtoon. 

Edellä mainittu kaksikko on ollut vauhdillisesti tällä kaudella omaa luokkaansa, joten takaa tulevien on nostettava soralla tasoaan pysyäkseen mestaruustaistossa mukana. 

Niko Kalmi on kolmantena 38 pisteellä, hänelläkin on jo yksi kauden aikana sallittu nollakisa käytetty, joka tuli avauskisasta. Neljänneltä sijalta löytyy Raoul Dahlqvist, joka on kahdella kolmossijalla kerännyt 30 pistettä. Dahlqvist ei ollut mukana Rovaniemellä, joten nollakisa löytyy häneltäkin. 

Sama tilanne on myös viimeisimmän osakilpailun voittajalla, Jarkko Nikaralla, joka täydentää viiden kärjen 25 pisteellään. Toyotan kehitysohjelmassa mukana oleva Nikara oli kuitenkin talvella vauhdillisesti lähimpänä kärkeä ja jopa sen tuntumassa. Mielenkiintoista onkin nähdä mihin konkarikuski pystyy, kun päästään soralle. 

Flying Finn Future Star -ohjelma lähenee kohti ratkaisun hetkiä

SM2- ja SM3-luokissa kilpaillaan viime vuodesta tuttuun tapaan myös Flying Finn Future Star -tittelistä, jossa yhdelle voittajalle palkintona tarjotaan osallistuminen vuoden 2025 Secto Rally Finlandiin. Voittaja pääsee näyttämään taitojaan Suomen MM-rallin sorateillä täydellisellä kilpailupaketilla, sisältäen M-Sportin Ford Fiesta Rally3 -auton ja huoltokokonaisuuden. 

Ohjelmaan voivat osallistua ne kuljettajat, jotka kilpailevat Ford-merkkisellä autolla ja ovat syntyneet 1.1.2000 tai myöhemmin. Lisäksi vaatimuksena on Suomen kansalaisuus ja AKK-Motorsport ry:n myöntämä yleisen luokan kilpailijalisenssi. 

Tällä kaudella himoitusta palkinnosta kilpailevat Toni Herranen (SM2), Aatu Hakalehto (SM3), Verneri Aallontie (SM3), Niko Kalmi (SM3) ja Raoul Dahlqvist (SM3). Turussa edetään ohjelman osalta viimeiseen kisaan. Kauden aikaisten suoritusten perusteella valitut kuljettajat pääsevät myöhemmin erilliseen järjestettävään valintakokeeseen, jossa heidän taitonsa ja potentiaalinsa arvioidaan vielä tarkemmin. Valintatilaisuuden päätteeksi julkistetaan vuoden 2025 Flying Finn Future Star. 

Tikkinen SM4-luokan kärjessä Turkuun

Tasaisen talvikauden ajanut Tomi Tikkinen starttaa kesäkauteen SM4-luokan kärkipaikalta. Tikkinen pokkasi talven jokaisesta kisasta palkintosijat, joista kovimpana kauden avauksesta tullut voitto. Potissa on 68 pistettä, joka on viisi enemmän kuin kakkosena olevalla Roope Hirvosella. Hirvosen alkukausi oli myös vahva, ensin palkintosijat Kuopiosta ja Rovaniemeltä ja kruunuksi voitto Savonlinnasta. Hirvosella on edessä myös kalustonvaihto, kun hienosti palvellut Fiesta vaihtuu kesäksi luokan suosikkiautoon, Toyota Aurikseen. 

Miska Tuomisto on yksi luokan positiivisimpia yllättäjiä. 18-vuotias nuorukainen on ajanut kokeneempia vastaan äärimmäisen kypsästi, josta osoituksena kaksi kolmatta sijaa talvikaudelta ja sarjan kolmospaikka. Takamatkaa on kuitenkin kärkikuski Tikkiseen jo 25 pistettä. 

Jose Kangas pitää hallussaan neljättä sijaa ennen Lauri Halosta, joka oli monien veikkailuissa jopa kauden ykkössuosikki mestariksi. Rovaniemeltä voiton napannut Halonen kärsi kuitenkin Kuopiossa tekniikkamurheista ja Savonlinnassa auto lipesi hankeen kiivaan voittotaistelun päätteeksi. Takamatkaa Tikkiseen on kertynyt jo hulppeat 34 pistettä, joten isoihin pistemenetyksiin Halosella ei käytännössä ole enää varaa. 

Pentinpurolle ykkösuosikin viitta SM5-luokassa

SM5-luokassa kärkipaikkaa pitää hallussa Aarre Luoto 56 pisteellä, napaten täyden pistepotin kauden avauksesta ja kakkospisteet Savonlinnasta. Voittajasuosikin viitta menee kuitenkin kuusi pistettä perässä olevalle Jarno Pentinpurolle, joka ajaa ensimmäistä kauttaan SM-sarjassa. 

Nuorukainen aloitti kautensa Rovaniemeltä, josta tuloksena heti komea kakkossija. Savonlinnassa tilille napsahti sitten jo uran avausvoitto, joka nostaa Pentinpuron osakkeita ja odotuksia loppukautta ajatellen. Kolmannelta sijalta löytyy Rovaniemen osakilpailun voittaja Miikka Vuokila, jolla on kasassa 34 pistettä.

Tiimien mestaruuskilpailussa RTE-Motorsportin kuljettajat keräsivät yhteensä 113 pistettä talvikaudelta, joka oikeuttaa pisteiden kärkipaikkaan. Eroa takaa tuleviin tiimeihin on kertynyt jo 42 pistettä, kun toisena olevalla Printsportilla on kasassa 71 pistettä. Kolmatta paikkaa pitää KMS Racing x VL, jonka kuskit ovat kerryttäneet tiimin plakkariin 59 pistettä. 

Kaudella 2025 Ralli SM -sarjan suorat lähetykset esitetään FlyingFinn.tv -palvelussa. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat sekä kaikki muu rallin seuraamiseen löytyy sarjan verkkosivuilta osoitteesta rallism.fi. Koostelähetykset esitetään kilpailun jälkeisenä sunnuntaina Yle TV2 -kanavalla ja Yle Areenassa. 

Ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt »
Tiimimestaruuskilpailu »

Vastaa