Ralli

Ralli on moottoriurheilulaji, jonka juuret ulottuvat 1800-luvun lopulle. Ensimmäiset rallit ajettiin pitkälti mukautumattomilla teillä, ja niissä pyrittiin testaamaan sekä ajoneuvojen kestävyyttä että kuljettajien taitoja. Lajin kehitys oli nopeaa, ja jo 1900-luvun alussa rallit alkoivat saada muotoaan, jossa kilpailtiin tietyn reitin nopeimmasta suorittamisesta.

1950- ja 1960-luvuilla ralli alkoi muotoutua yhä ammattimaisemmaksi. Kansainvälinen autoliitto FIA alkoi järjestää virallisia mestaruuskilpailuja, mikä lisäsi lajin arvostusta ja tunnettuutta. Tässä vaiheessa ralliautot kehittyivät merkittävästi, ja tiimit alkoivat panostaa teknologiaan ja aerodynamiikkaan.

Moottoriurheilun uutisia

Lando Norris Brasilian GP:n valtias- Verstappenilta hurja nousu

Brasilian Sao Paulon GP piti sisällään lauantain sprintin ja sunnuntain varsinaisen GP:n ja romua nähtiin molempina päivinä. Viikonlopun valtias oli kuitenkin MM-sarjan kärkimies Lando Norris, joka voitti sekä sprintin että sunnuntain pääkilpailun.

EK20: Hurja huipennus MM-rallissa – kova suomalaispaukku varmistui!

Rallin maailmassa jännitys tiivistyy, kun kauden toiseksi viimeinen osakilpailu, FORUM8 Rally Japan 2025, on saatu loppuunsa. Tämä asfalttiralli Japanissa toimii monille kuljettajille ratkaisevana käännekohtana kohti mestaruustaistelua. Kuljettajien MM-sarjan kärki on kovassa vireessä. Tarkemmin katseet kohdistuvat erityisesti kolmeen kuljettajaan: ranskalainen Sébastien Ogier, walesilainen Elfyn Evans ja suomalainen Kalle Rovanperä. Kaikki edustavat tallia Toyota Gazoo Racing WRT – mikä lisää käänteitä ja taktikointia entisestään.

Kalle Rovanperä uusi askel: ensimmäinen F2-testi suoritettuna

Suomalainen moottoriurheilun supertähti Kalle Rovanperä tekee urallaan rohkean siirron – sorateiltä kohti kilparadoilla riehuvia formuloita. Hän on jo aiemmin tiedottanut jättävänsä vuoden 2025 jälkeen rallin MM-sarjan ja suuntaavansa kohti ratakilpailuja, ensiaskeleena Super Formula-sarja Japanissa vuonna 2026, ja myöhemmin tavoitteena osallistuminen FIA Formula 2 Championship -sarjaan.

Lando Norris voittoon Meksikossa ja samalla MM-taistelun johtoon

Meksikon F1 GP:n paalupaikalta matkaan lähtenyt Lando Norris kesti toisten tiukan alkurutistuksen ja ajoi selvään voittoon kisassa, missä isoimmat taistelut käytiin kaukana hänen takanaan. Voitolla Norris nousi myös pisteellä ohi tänään viidenneksi jääneestä Oscar Piastrista. Red Bullin Max Verstappen ajoi tänään hienon kisan, mutta jäi kolmanneksi Ferrarin Charles Leclercin ottaessa kakkospaikan. Max Verstappen on nyt 35 pistettä Piastrin ja 36 pistettä Norriksen perässä MM-taistelussa, kun jäljellä on neljä osakilpailua.

Toni Vilander AKK-Motorsportin Ruoriin – Mitä Rata-Asiantuntija Tuo Suomalaiseen Autourheiluun?

Jyväskylässä koettiin sunnuntaina 26. lokakuuta 2025 suomalaisen autourheilun historiankirjoitukseen merkittävä hetki, kun AKK-Motorsport ry:n liittokokous valitsi legendaarisen rata-autoilijan ja karismaattisen F1-asiantuntijan, Toni Vilanderin, liiton uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2026–2027. Valinta on herättänyt laajalti kiinnostusta ja luo uuden, kansainvälisen tason toiveita maamme moottoriurheiluyhteisöön. Vilanderin valinta on selvä osoitus siitä, että lajiliitto hakee nyt uutta otetta, avoimuutta ja selkeää suuntaa tulevaisuuden haasteisiin.

Pieni yllätys paalulle – Lando Norris kärkeen Meksikon GP:ssä, Oscar Piastri epäonnistui

2025 Mexico City Grand Prix (Formul­a 1 kauden 2025 20. osakilpailu) tarjosi lauantaina varsin odottamattoman tuloksen – 0,262 sekunnilla kärkipaikan ruudukossa otti McLarenin Lando Norris nappasi paalupaikan ja tiimikaveri Oscar Piastri jäi kauas kärkipaikasta. Aika-ajon suurimmat yllätykset löytyvät sijoilta kaksi ja kolme, eli Ferrarin Charles LeClerc ja Lewis Hamilton. Neljäntenä sunnuntain GP:h lähtee Mercedeksen George Russell ennen kesätauon jälkeistä aikaa hallinnutta Max Verstappenia. Kuudennesta ruudusta lähtee Kimi Antonelli, seitsemännestä Carlos Saintz, ja vasta kahdeksannesta ruudusta starttaa Oscar Piastri. Mutta kisa ei ole loppu kuin vasta 71 kierroksen ajamisen jälkeen.

FIA ERT Junior-luokan voittoon päättyi Korholan ja Temosen kausi Italiassa 

Italian asfalttikausi on saatu päätökseen. Seitsemän osakilpailua eri puolilla maata tarjosivat kuljettajille vaihtelevia olosuhteita ja kokemuksia. Kauden päättänyt perinteinen Rallye Sanremo tunnettiin teknisestä ja haastavasta reitistään. Benjamin Korhola ja Kristian Temonen voittivat FIA ERT Junior -luokan ja sijoittuivat kokonaiskilpailussa kahdeksanneksi.

Max Verstappen Austinin ja Amerikan GP:n valloittajaksi

Max Vestappen otti täyden pistepotin tämän viikonlopun F1-kisasta Austinista. Eilen hän voitti sprintin ja tänään alusta loppuun ylivoimaisesti myös itse GP:n ja näin pienensi eroa edellä olevaan McLarenin kaksikkoon, joista Lando Norris nousi tänään toiseksi ja Ferrarin Charles LeClerc kolmanneksi. Neljänneksi ajanut Lewis Hamilton täydensi Ferrarin onnistumista ja viidenneksi jätetty Oscar Piastri saa kiristää vauhtiaan kauden viimeisiin koitoksiin.

Kalle Rovanperä voittoon Keski-Euroopan rallissa — MM-taistelu kuumentuu

Kalle Rovanperä starttasi rallin vahvasti ja otti ohjat jo ennen viimeistä päivää. Lauantaina hänen tallitoverinsa ja maailman­mestaruustaistelun kilpailija, Sébastien Ogier, ajautui ulos radalta liukkaalla kohtaa ja menetti asemansa, mikä avasi ovet Rovanperän nousulle. Kun Rovanperä pääsi teknisesti hallittuun tilanteeseen, hän pystyi sopimaan itselleen edun — ja samalla kiristämään otetta mestaruustaistossa.

Rallin suosio Suomessa

Suomi on tunnettu rallimaana, ja suomalaiset kuljettajat ovat menestyneet kansainvälisissä kilpailuissa erinomaisesti. Suomen MM-ralli, Neste Ralli, on yksi MM-sarjan arvostetuimmista osakilpailuista. Tämän rallin erikoiskokeet ovat kuuluisia haastavuudestaan ja nopeudestaan, mikä tekee siitä ainutlaatuisen tapahtuman.

Suomalaiset rallikuljettajat, kuten Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen, ovat voittaneet useita maailmanmestaruuksia. Heidän menestyksensä on nostanut lajin profiilia entisestään ja inspiroinut uusia sukupolvia tarttumaan rattiin.

Turvallisuus

Turvallisuus on keskeinen osa rallia. Lajin varhaisvaiheissa turvallisuusstandardit olivat huomattavasti löyhemmät, mikä johti moniin onnettomuuksiin. Nykyisin ralliautot ovat varustettu kehittyneillä turvajärjestelmillä, kuten turvakehikoilla, palonsammutusjärjestelmillä ja kehittyneillä turvavöillä.

Rallireitit suunnitellaan siten, että ne ovat turvallisia niin kuljettajille kuin katsojillekin. Kilpailuja valvotaan tiukasti, ja turvatoimenpiteitä päivitetään jatkuvasti uusimpien standardien mukaisesti. Myös lääkintähenkilöstön ja pelastuspalvelujen läsnäolo on nykyään ehdoton edellytys.

Teknologia

Teknologian rooli rallissa on valtava. Modernit ralliautot ovat teknologian huipentumia, joissa hyödynnetään huippuluokan moottoreita, jousitusjärjestelmiä ja aerodynamiikkaa. Elektroniikka ja tietojärjestelmät auttavat kuljettajia saamaan mahdollisimman paljon irti autoistaan eri olosuhteissa.

Teknologian avulla tiimit voivat analysoida suorituskykyä ja tehdä tarvittavia säätöjä. Tietojärjestelmät mahdollistavat reaaliaikaisen seurannan, mikä auttaa kuljettajia ja tiimejä optimoimaan ajosuoritusta ja reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

Ympäristövaikutukset

Rallin ympäristövaikutukset ovat nousseet merkittäväksi keskustelunaiheeksi. Polttoaineiden käyttö ja luonnonalueilla ajaminen ovat herättäneet huolta ympäristön kannalta. Monilla rallitiimeillä ja kilpailunjärjestäjillä onkin nykyään tiukat ympäristöohjelmat, joiden avulla pyritään vähentämään lajin negatiivisia vaikutuksia.

Sähkö- ja hybridiautot ovat tulossa yhä yleisemmiksi rallissa, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Myös kierrätys ja jätteiden minimointi ovat tärkeitä osa-alueita, joihin kiinnitetään huomiota kilpailujen järjestelyissä.

Taktinen ajaminen

Rallissa taktinen ajaminen on yhtä tärkeää kuin nopeus. Kuljettajien on osattava lukea reittejä ja arvioida olosuhteita tarkasti. Erikoiskokeiden aikana on tehtävä nopeita päätöksiä, ja pienetkin virheet voivat johtaa merkittäviin aikahäviöihin tai jopa ulosajoihin.

Taktiseen ajamiseen kuuluu myös yhteistyö kartanlukijan kanssa. Kartanlukijan tehtävänä on antaa tarkkoja ohjeita reitin varrella olevista mutkista ja esteistä. Tämä yhteistyö vaatii saumatonta kommunikaatiota ja molemminpuolista luottamusta.

Suomalaiset menestyjät

Suomalaiset kuljettajat ovat jättäneet merkittävän jäljen rallihistoriaan. Tommi Mäkinen, joka voitti neljä peräkkäistä maailmanmestaruutta vuosina 1996–1999, on yksi lajin legendoista. Hänen menestyksensä perustui tasaisen varmaan ajamiseen ja erinomaiseen autoteknologiaan.

Marcus Grönholm on toinen suomalainen menestyjä, joka voitti maailmanmestaruuden vuosina 2000 ja 2002. Hänen ajotyylinsä oli aggressiivinen ja riskejä kaihtamaton, mikä teki hänestä yhden lajin seuratuimmista kuljettajista.

Lista: merkittävimmät rallikilpailut maailmassa

  • Monte Carlo Rally
  • Swedish Rally
  • Acropolis Rally
  • Safari Rally
  • Rally Finland (Neste Ralli)
  • Rally New Zealand
  • Rally Australia
  • Wales Rally GB
  • Rally Argentina
  • Rally Mexico

Luettavaa

Lando Norris Brasilian GP:n valtias- Verstappenilta hurja nousu

Brasilian Sao Paulon GP piti sisällään lauantain sprintin ja sunnuntain varsinaisen GP:n ja romua nähtiin molempina päivinä. Viikonlopun valtias oli kuitenkin MM-sarjan kärkimies Lando Norris, joka voitti sekä sprintin että sunnuntain pääkilpailun.

EK20: Hurja huipennus MM-rallissa – kova suomalaispaukku varmistui!

Rallin maailmassa jännitys tiivistyy, kun kauden toiseksi viimeinen osakilpailu, FORUM8 Rally Japan 2025, on saatu loppuunsa. Tämä asfalttiralli Japanissa toimii monille kuljettajille ratkaisevana käännekohtana kohti mestaruustaistelua. Kuljettajien MM-sarjan kärki on kovassa vireessä. Tarkemmin katseet kohdistuvat erityisesti kolmeen kuljettajaan: ranskalainen Sébastien Ogier, walesilainen Elfyn Evans ja suomalainen Kalle Rovanperä. Kaikki edustavat tallia Toyota Gazoo Racing WRT – mikä lisää käänteitä ja taktikointia entisestään.

Autoilu ja viihde – mitä on muuttumassa Suomessa

Suomalaiset autoilijat suhtautuvat ajonaikaiseen viihteeseen monitasoisesti. Toisille se on yhdentekevää, toiset taas haluavat hifistellä. Nykyaikaiset autot tarjoavat jo perusasetuksissaan jonkinlaisen radion ja digisoittimen, sekä näiden yhdistämisen kuskin tai matkustajan älylaitteeseen, kuten puhelin tai padi. Tämä ei kuitenkaan riitä kaikille, ja joissakin autoissa on viety viihde aina matkustajatasolle antamalla jokaiselle matkustajalle oma näyttö ja sen hallinta – pelaaminen, musiikinkuuntele yms ovat siis mahdollisia kaikille matkustajille. Kuskin viihteeksi riittää radio tai musiikki, sillä hänen tärkein tehtävänsä on aina pitää auto tiellä, varmasti ja turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen.
rte motorsport

RTE-Group laajentuu – Sarlin Race Service osaksi RTE-perhettä

Yrityskauppa RTE:n ja Sarlinin välillä edustaa selkeästi suunniteltua askelta moottoriurheilu-alan palveluliiketoiminnan vahvistamiseksi Suomessa ja mahdollisesti laajemminkin. Se yhdistää RTE:n vahvan markkina-aseman ja infrastruktuurin Sarlinin osaamisen kilpa-autourheilun teknisissä osissa ja palveluissa. Asiakkaat hyötyvät laajemmasta tarjonnasta, ja alalle syntyy vahvempi toimija, jolla on edellytykset kasvaa ja kehittyä.

Kalle Rovanperä uusi askel: ensimmäinen F2-testi suoritettuna

Suomalainen moottoriurheilun supertähti Kalle Rovanperä tekee urallaan rohkean siirron – sorateiltä kohti kilparadoilla riehuvia formuloita. Hän on jo aiemmin tiedottanut jättävänsä vuoden 2025 jälkeen rallin MM-sarjan ja suuntaavansa kohti ratakilpailuja, ensiaskeleena Super Formula-sarja Japanissa vuonna 2026, ja myöhemmin tavoitteena osallistuminen FIA Formula 2 Championship -sarjaan.

Millaiset urheiluautot ovat olleet eurooppalaiset suosikkeja tällä vuosikymmenellä

Automarkkinat ja autotyylit muuttuvat ajan myötä. 70-luvun muskeliautot eivät ole enää välttämättä tänä päivänä yhtä suosittuja kuin mitä ne olivat ennen sähköautojen nousukautta. Mutta minkälaisista urheiluautoista eurooppalaiset tykkäävät?
lainaaverkossa