Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) päättyi lauantaina Kiteellä. Keski-Karjalan UA:n järjestämä SM-ralli oli sarjan kuudes osakilpailu ja panoksena viimeisestä kilpailusta oli korotetut pisteet.
Kun Nuorten ja Junioreiden sarjoissa kuudesta osakilpailusta neljä korkeinta pistemäärää huomioidaan loppupisteisiin, oli mitalisijojen ulkopuoleltakin vielä mahdollista nousta mitaleille. Kymmenen erikoiskoetta ja niillä mittaa 105 kilometriä, seutukunnan serpentiinimäiset tiet eivät tekisi päiväpuhtesta helppoa.
Nuorissa oli mestaruuden Toyota Auriksellaan jo aiemmin varmistanut juurikin kilpailun järjestänyttä seuraa edustanut Ville Vatanen. Iloista Itä-Suomea edustaa myös kartanlukija Hannu Lamminen (JoeUA).
Vatasen autokunta nähtiinkin niin Lahdessa kuin Kiteellä SM2-luokassa ajamassa Renault Cliolla. Lähipäivinä 18 vuotta täyttävä ”Uskalin raketti” napauttikin Nuorten mestaruuden ja SM4-luokan mestaruuden jatkeeksi vielä SM2-luokan pronssin. Rallisprintin SM-sarjan puolelta nuorukaiselle on tulossa yksi kultamitali lisää. Kuin alleviivatakseen sitä, että menestys on joukkuepeliä, ajoi Vatasen edustama Ounevan tiimi vielä Ralli SM:n tiimipisteissä hienosti kolmanneksi.
– Onhan tämä kausi ollut kaikkineen kyllä aivan mahtava, täytyy antaa isot kiitokset omille huoltoporukoille, tukijoille, sekä Ounevan tiimille. Täältä Kiteeltä osattiin odottaa hyvää reittiä, mutta voitokas vauhti jopa vähän yllätti, pohdiskeli Vatanen kilpailun viimeisen erikoiskokeen maalissa. Samalla mies arvoituksellisesti jätti hieman portin auki, josko ensi vuonna kotimaan lisäksi ulkomaillekin ajo-ohjelma suuntautuisi.
Halonen hallitsi ja otti hopeaa
Hopeasta ja pronssista oli luvassa todella raaka kamppailu, peräti kahdeksalla kuljettajalla oli mahdollisuus mitalipaikalle. Heti kisan alussa ohjakset otti haltuunsa koko SM-sarjan kuopus,14-vuotias Lauri Halonen (MhMK) kartanlukijansa Niklas Heinon (MhMK) kanssa.
Isot panokset kilpailussa kostautuivat muutamille autokunnille. Viidennellä erikoiskokeella pyöritti pistekolmosena kisaan startannut Aaron Holopainen (TTR) Ford Fiestansa näyttävästi nurin ja keskeytykseen. Kuudennella pätkällä hyvään kesävauhtiin päässyt Viljami Salminen (SaloUA) suoritti myöskin kaadon. Seitsemännellä erikoiskokeella puolestaan viime vuoden mestari Esko Kytömäki (MhMk) koki rengasrikon, kilpailun, sekä sarjan kakkostila vaihtui silmänräpäyksessä neljän ja puolen minuutin aikatappioon ja kunniakas taistelu vanhemmalla Ford Fiestalla uudempia Toyota Auriksia vastaan vaihtui tyhjään arpaan.
Samanaikaisesti Aatu Hakalehto (AAU) jatkoi nousujohteista kauttansa Halosen takana, moottoriongelmista huolimatta auto kesti kilpailun kakkostilalle ja Nuorten SM:n kolmoseksi. Kilpailun voitti Halonen reilun minuutin erolla ja samalla Halonen otti myös Nuorten SM-hopeaa. Podiumin täydensi kolmas Toyota Auris, sitä kuljetti Miska Tuomisto (KeurUA), joka kauden aikana vaihtoi Honda Civicin Toyota Aurikseen ja tulostaso syksyä kohti kiihtyi hyvin.
Kiteellä Halonen ajoi toisen peräkkäisen osakilpailuvoittonsa ja kauden keskiosan vaikeuksien jälkeen olo oli helpottunut.
– Paljon kiitoksia perheelle, tiimille ja tukijoille jotka mahdollistivat tämän. Kesällä oli usko koetuksella, mutta siitä selvittiin ja saatiin palkinto. SM-sarja oli hieno kokemus, kisat olivat hyvin järjestettyjä ja pätkät mahtavia. Ensi kaudella jatketaan rallin parissa, se on varmaa, toteaa Halonen.
Junioreissa Rasmus Tuominen säväytti
Junioreiden pisteistä ajetaan kaikissa SM-luokissa, sekä Suomi Cupissa niiden kuljettajien osalta, jotka eivät kokemuksen ja menestyksen määrän mitalla ole vielä yleisen luokan lisenssiin vaadittavia nousupisteitä kerryttäneet riittävästi.
Junioreiden mestaruuden oli jo aiemmin varmistanut Suomi Cupissa pääosan kaudesta ajanut kaksikko Henri Altomaa (MäntsMK) – Jussi Kärpijoki (PaiUA). Etuvetoisella Ford Escort RS 2000:lla ajanut kaksikko sinetöi mestaruutensa Lahden osakilpailussa, ajettuaan siellä SM2-luokassa toiseksi nelivetoisella Ford Fiesta Rally3:lla.
Kiteelle lähdettäessä suurin suosikki hopealle oli SM5-luokassa ajava Rasmus Tuominen (AUK J-äijät) Mitsubishi Lancer EVO 9:llä. RiiUA:n Antti Nordström kartturoi Tuomista ison osan kaudesta, mutta Lahdessa Sohvi Petroff (HankUA) tuurasi onnistuneesti. Aurinkoinen kilpailupäivä oli kuin käsikirjoitettu Tuomisen voitolle.
Luokan vauhtivaltikkaa kaudella pidelleet Arttu Lähdeniemi ja Pekka Keski-Korsu eivät nyt pysyneet vauhdissa ja kokivat lopuksi vielä teknisiä ongelmiakin. Tuominen otti ensimmäisen luokkavoittonsa ja kruunasi sillä SM5-luokan pronssin, sekä juniorien SM-hopean, mies oli viimeisen erikoiskokeen maalissa häkeltyneen liikuttunut ja onnellinen saavutuksestaan. Kilpailun jälkeisenä päivänä mies oli jo monisanaisempi.
– Iso kiitos kaikille tämän kauden mahdollistajille ja yhteistyökumppaneille. Alunperin piti ajaa vain oikeasti Tunturi, mutta siitä se sitten lähti. Iso kiitos myös äidin ja isän suuntaan. He tekevät aina kaikkensa päästäksemme seuraavaan kisaan viivalle.
– Vauhti oli koko kauden nousujohteinen ja mikä parempaa kuin kruunata se voitolla. Katsotaan mitä saadaan ensi kaudeksi suunniteltua, tuumailee Tuominen.
Tuomisella on rallimitalien lisäksi mahdollisuus kartuttaa kauden mitalimääränsä vielä Rallisprint SM:ssä, kauden päätöskisaa ennen hallussa on nelivetoisten jaettu kärkipaikka Tuukka Hallian kanssa.
Junnu SM:n kolmospaikka koki melkoisen yllätyskäänteen kisan jälkeen, kun Suomi Cupin tulokset muuttuivat kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa. Joni Kuusela (RaisUA) – Jari Kuusela (RaisUA) olivat BMW M3:llaan hyvässä vauhdissa ja kahdeksannen erikoiskokeen jälkeen vielä Suomi Cupin pisteitä ajavista pareista kärjessä. Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kaasuvaijeri hirtti kiinni ja nopeiden hätäkorjauksien jälkeen aikatappiota tuli minuuttikaupalla.
Luokan suurimpaan pistepottiin kiinnityksen otti Reijo Muhonen (K-KUA) – Henri Kallioniemi (AUK J-äijät) BMW M3:lla. Muhosen ajokin taka-apurunko ei täyttänyt sääntökohtia ja tuloksena oli hylkäys. Sen myötä luokan korkeimmat pisteet kaartoivat uuteen osoitteeseen kuin volttilähtö raveissa.
Timo Korvenheimo (LamUA) – Atte Nieminen (LamUA) nappasivat nyt BMW 325i-ajokillaan korkeimman pistepotin. Voittopisteiden myötä pronssimitali napsahti Korvenheimon autokunnalle kahden pisteen erolla Kuuselaan.
Suomi Cupin pistekärjet pysyivät muuttumattomissa
Suomi Cupin voiton oli jo aiemmin varmistanut Kim ”Henkka” Forsgren (MäntsMK) – Arttu Vastamäki (HuiUA) BMW M3:lla, eikä autokunta Kiteelle startannutkaan. Poissa oli myös kakkospaikkaa pitänyt Henri Altomaa – Jussi Kärpijoki.
Kolmospaikkaa piti hallussaan Reijo Muhonen – Henri Kalliomäki, joille muutamakin lisäpiste olisi tuonut nousun Altomaan ohi. Kun kilpailun jälkeen kuitenkin saldoon tuli hylky, ei pistetaulukon kolmen kärki muuttanut sijoituksiaan kauden päätöksessä. Korkeimmat pisteet kerännyt Korvenheimon autokunta nosti itsensä pisteissä sijalta 14 sijalle 4.
Suomi Cupin nopein autokunta Kiteellä oli Vesa Hirvonen (K-KUA) – Lassi Turunen (K-KUA) BMW M3:lla, teknisten ongelmien ja myöhien kanssakin voitto heltisi minuutilla ennen kaksikkoa Lauri Heikkinen (NilUA) – Esko Lappalainen (NilUA), jotka ajoivat hekin BMW M3:lla.
Sarjasäännön mukaisesti nämä kaksi autokuntaa eivät kuitenkaan ajaneet pisteistä, koska eivät ole yhdessäkään kauden aiemmassa osakilpailussa ajaneet pisteistä.
Masters Cup jäi kun jäikin Muhosen haltuun
Masters Cup on yli 50-vuotiaille suunnattu sarja, jonka pisteitä kerrytetään missä tahansa SM-luokassa tai Suomi Cupissa. Kaikki osakilpailut huomioidaan loppupisteisiin, joten Cupin kärjessä Kiteelle startannut Reijo Muhonen oli vahvoilla. Vaikka Muhosen kohtaloksi tulikin päätöskisasta hylky, tuli Masters Cupin voitto selkeästi.
Kakkospaikan nappasi SM1-luokassa kilpaileva Kees Burger (RiiUA) Skoda Fabia R5 EVO:lla, ennen vastaavalla ajokilla samassa luokassa kauden alkupuolella pisteitä kerryttänyttä Mikko Eskelistä (JyvUA).
Tiimimestaruuskamppailu Rautio Motorsportille
Tiimien välisen mittelön vei tällä kaudella Rautio Motorsport, jolle kovan vastuksen kauden mittaan tarjosi RTE Motorsport. Raution saldo oli lopulta 317 pistettä RTE:n 297 pistettä vastaan. Tiimipisteitä tiimille voi ajaa kaksi autokuntaa kerrallaan.
Rautio Motorsportin pisteitä kauden mittaan kerryttivät Roope Korhonen (SM1), Tuukka Kauppinen (SM4), Arttu Lähdeniemi (SM5), sekä Leevi Lassila (SM3).
RTE Motorsportin pistetaulukkoa puolestaan kerryttivät Teemu Asunmaa (SM1), Henri Hokkala (SM2), Lauri Halonen (SM4), sekä Henri Sääskilahti (SM4).
Ouneva Oy otti tiimien kolmospaikan 213 pisteellään, tiimi luotti läpi kauden kaksikkoon Ville Vatanen (SM4/SM2), sekä Matias Nevalainen (SM4).
Sarjasäännöt »
Vastaa Ralli SM -sarjan kävijäkyselyyn ja voita hyttipaketti Drivers on the Rocks -palkintogaalaristeilylle »