Rallisarja: F-Cup

F-Cup on suomalainen rallisarja, joka tarjoaa vauhdikkaita kilpailuja niin nuotista ajaville kuin ilman nuotteja ajaville kuljettajille. Sarja on suunnattu erityisesti harrastajille, mutta se houkuttelee myös kokeneempia kuljettajia mukaan. F-Cupin kilpailut tunnetaan rennosta ilmapiiristään, jossa ajetaan tosissaan mutta ei totisina. Tämä yhdistelmä tekee sarjasta suositun sekä kilpailijoiden että yleisön keskuudessa.

Sarjan historia ulottuu vuoteen 1991, jolloin Heikki Poranen ja Pentti Tarkkala perustivat F-Cupin tarjotakseen F-ryhmän autoille oman kilpailusarjan. F-ryhmä käsittää kaksivetoiset, ilman turboa toimivat autot, joiden kansainvälinen luokitus on päättynyt. Näin ollen F-Cup tarjoaa näille autoille ja niiden kuljettajille mahdollisuuden kilpailla kansallisella tasolla. Sarja on vuosien varrella kasvanut merkittäväksi osaksi suomalaista rallikulttuuria.

F-Cupin kilpailuluokat ja säännöt

F-Cupissa kilpaillaan useissa eri luokissa, jotka on suunniteltu eritasoisille kuljettajille ja erilaisille autotyypeille. Pääluokat ovat F-Cup Nuotti, F-Cup Yleinen, F-Cup Seniorit, F-Cup Junnucup, Neliveto Cup, V1600 Cup, Nuorten Cup ja Tiimimestaruus. Näiden luokkien avulla sarja tarjoaa monipuolisia haasteita ja mahdollisuuksia eri taustoista tuleville kilpailijoille.

Sarjan säännöt määrittelevät tarkasti kilpailujen kulun, pisteytyksen ja tekniset vaatimukset. Esimerkiksi F-Cup Nuotti -luokassa ennakkotutustuminen reittiin on sallittua, kun taas muissa luokissa ajetaan ilman nuotteja. Pistejärjestelmässä huomioidaan sekä yleiskilpailun että luokkakohtaiset sijoitukset, mikä kannustaa tasaisen hyviin suorituksiin kauden aikana.

Kilpailukalenteri 2025

Kaudella 2025 F-Cup koostuu viidestä osakilpailusta, jotka jakautuvat tasaisesti eri vuodenaikoihin. Sarja käynnistyy 25. tammikuuta Imatra Rallilla ja päättyy 4. lokakuuta Lammin F-Cupiin. Väliin mahtuu kilpailuja niin talvisissa kuin kesäisissäkin olosuhteissa, mikä tarjoaa kuljettajille monipuolisia haasteita ja yleisölle vaihtelevia elämyksiä.

Kilpailukalenteri 2025:

  1. 25.1. Imatra Ralli, Imatra
  2. 22.2. Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
  3. 7.6. Revontuliralli, Hankasalmi
  4. 6.9. Rantaralli, Mynämäki
  5. 4.10. Lammin F-Cup, Lammi

Osallistuminen ja ilmoittautuminen

F-Cupiin voivat osallistua sekä kokeneet kuljettajat että uudemmat harrastajat. Sarjaan ilmoittautuminen tapahtuu KITI-järjestelmän kautta, ja ilmoittautuminen avataan lähempänä kauden alkua. Osallistujien tulee perehtyä huolellisesti sarjasääntöihin ja varmistaa, että heidän autonsa täyttävät tekniset vaatimukset. Sarjalla on myös oma kanava Sportity-sovelluksessa, mikä helpottaa ajantasaisten tietojen saamista kilpailuista ja säännöistä.

F-Cupin merkitys suomalaiselle rallikulttuurille

F-Cup on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä osana suomalaista rallikulttuuria. Se tarjoaa alustan harrastajille kehittää taitojaan ja kilpailla monipuolisissa olosuhteissa. Lisäksi sarja toimii ponnahduslautana nuorille kuljettajille, jotka tähtäävät korkeammalle rallin saralla. Yleisölle F-Cup tarjoaa mahdollisuuden seurata jännittäviä kilpailuja ja nähdä monenlaisia ajoneuvoja tositoimissa.

Sarjan suosio perustuu sen saavutettavuuteen ja yhteisöllisyyteen. Kilpailut järjestetään eri puolilla Suomea, mikä mahdollistaa laajan osallistujajoukon ja monipuolisen yleisön. F-Cupin rento mutta kilpailuhenkinen ilmapiiri houkuttelee niin uusia harrastajia kuin kokeneita konkareitakin mukaan.

Seuranta ja tiedotus

F-Cupin tapahtumia voi seurata monipuolisesti eri kanavien kautta. Sarjan virallisilla verkkosivuilla julkaistaan ajankohtaisia uutisia, tuloksia ja kilpailukalenterit. Lisäksi F-Cup on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, missä jaetaan kuvia, videoita ja päivityksiä kilpailuista. Näiden kanavien kautta fanit ja osallistujat pysyvät ajan tasalla sarjan tapahtumista ja voivat osallistua keskusteluun.

Yhteenveto

F-Cup on merkittävä osa suomalaista ralliskenettä, tarjoten monipuolisia kilpailumahdollisuuksia eri tasoisille kuljettajille. Sen monipuoliset luokat, kattava kilpailukalenteri ja aktiivinen yhteisö tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon niin uusille kuin kokeneillekin ralliharrastajille. Sarjan jatkuva kehitys ja sitoutuminen harrastajien tukemiseen varmistavat sen aseman suomalaisen moottoriurheilun kentällä myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja

Luettavaa

Mika Lemmetti piti nuottiluokkien kovinta kyytiä Hankasalmella. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cupin kesäkausi käynnistyi Hankasalmen puhurissa

F‑Cup Rallisarjan kesäkausi pyörähti käyntiin Hankasalmella lauantaina 7. kesäkuuta, kun Revontuli‑ralli tarjosi viisi erikoiskoetta Keski‑Suomen sorateillä. Kilpailua sävyttivät armottomat kelimuutokset: aurinko vaihtui rankkasateeseen ja tuuli teki sorapätkistä liukkaita, mikä toi vaativuutta niin kuljettajille kuin tiimeillekin. Moni autoilija kuvaili radan haastavuuden juuri näiden sääolosuhteiden vuorottelun ansioksi, sillä reitin pohja muuttui nopeasti pitävästä liukkaaseen.
Pekka Karjalainen ja kartanlukija Riikka Hokkanen

F-Cup: F-Cupin kauden 2025 puolivälin krouvi ylitetään Hankasalmella

F-Cup Rallisarjan kesäkausi käynnistyy Hankasalmella lauantaina 7. kesäkuuta ajettavalla Revontuli-rallilla. Pistetilanteet kesälle kaarrettaessa ovat eri kategorioissa vielä varsin tasaiset, mutta isoihin epäonnistumisiin ei kenelläkään ole varaa, sillä viiden osakilpailun sarjassa neljä parasta tulosta huomioidaan loppupisteisiin. Kilpailuun ilmoittautui mukaan komeat 150 autokuntaa.
Ajari Piironen ja Jukka Jämsen ajoivat Jyväskylän Talvirallin voittoon. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Piironen voitti sekuntitaiston Jyväskylän Talvirallissa

Kauden toinen F-Cup Rallisarjan osakilpailu, Jyväskylän Talviralli ajettiin lauantaina 22.2. Keski-Suomen vaativilla lumiränneillä. Tapahtumia kilpailussa riitti, mutta menestyjät olivat vahvoja läpi kilpailun.

F-Cup jatkuu Jyväskylässä – Mukana myös SM-tason kuljettajia

Jyväskylän Talviralli ajetaan tulevana lauantaina 22.2. Keski-Suomen ympäristössä F-Cup Rallisarjan kauden toisena osakilpailuna. Kilpailuun on ilmoittautunut mukaan kaikkiaan 142 autokuntaa nautiskelemaan alueen vauhdikkaasta tiestöstä. Sarjakuljettajien lisäksi mukana on monia paikallisia sekä sarjan ulkopuolisia kuljettajia. F-Cupin sarjaluokissa lauantaina kilpailee 127 autokuntaa, joista 79 kilpailee sarjapisteistä. 
Joonas Lindroos ja Jouni Lampinen ajoivat vastustamattomasti Imatra Rallin voittoon. Kuva Taneli Niinimäki AKK

F-Cup: Lindroos hallitsi F-Cupin kauden avausta Imatralla

F-Cup Rallisarjan kausi käynnistyi Imatralla lauantaina 25. tammikuuta kuudella maukkaalla eteläkarjalaisella erikoiskokeella. Lämpöasteet ja räntäsade tarjoilivat haastavalle tiestölle lisämaustetta etenkin kilpailun alkupuolella, iltapäivällä sade ymmärsi väistyä sekuntitaisteluiden tieltä.
Joonas Lindroos on alkavalla kaudella yksi Nuotti-kategorian kuumimmista mestariehdokkaista. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: F-Cup käynnistyy lauantaina Imatralla – Kuka on ketterin?

F-Cup Rallisarja käynnistyy tällä kaudella Imatralta, jossa avauskilpailu ajetaan 25. tammikuuta, eli tulevana lauantaina. Viime toukokuussa Imatralla ajettiin F-Cupia viimeksi ja kuljettajien sekä yleisön mieliksi alueen maittavat tiestöt ovat nyt mukana talvikilpailussa. Kuuden erikoiskokeen reitti kiertelee Ruokolahden, Rautjärven ja Simpeleen maastoissa ja kaikille avoin huoltoparkki sijaitsee Simpeleen Teboilin piha-alueella. Kilpailun kokonaispituus on noin 194 kilometriä, … Lue lisää
Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi olivat Hakevuori-rallin nopein autokunta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Latvala tanssahteli voittoon Keravalla – Lindroosille kolmas nuottimestaruus

F-Cupin kauden päätösosakilpailu, Hakevuori-ralli ajettiin lauantaina 12. lokakuuta. Kilpailijakaravaani suuntasi Keravalta kohti Mäntsälän, Askolan ja Pukkilan alueen ralliteitä. Päivästä kehketyi monilta osin varsin jännittävä, eikä epämieluisiltakaan tapahtumilta vältytty. Seitsemän erikoiskokeen ja 59,2 kilometrin reitti, sekä ennusteista poiketen ajoittain kiusannut sade pitivät huolen, että helppoja osuuksia ei ollut luvassa. Kilpailun seuratuin kaksikko oli varmastikin Neliveto Cupissa … Lue lisää
Joonas Lindroos ei antanut muille mahdollisuuksia Tuusniemellä. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Tuusniemellä saatiin mestareita ja viime hetken ratkaisuja

Pohjois-Savossa Tuusniemen ympäristössä ajettiin lauantaina 14.9. F-Cup Rallisarjan kauden 2024 viides osakilpailu, Viihdekeskus Hojo Hojo-ralli. Yhteistyökumppanina toimineen viihdekeskuksen, Hojo Hojon alueelle oli sijoitettu kilpailun huollot ja keskeiset toiminnot, lähtö ja maali. Viihdettä ja jännitystä kilpailussa riitti, vaikka osa Cup-mestaruuksistakin jo ratkesi. Viiden erikoiskokeen reitillä erikoiskokeiden mitta oli paria sataa metriä vaille 70 kilometriä. Reitin jakauma … Lue lisää
Eetu Kainulainen starttaa Hojo Hojo-Ralliin yleisen sarjan kakkospaikalta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: F-Cupin syyskausi käyntiin Tuusniemellä

F-Cup Rallisarjan kauden viides osakilpailu, Viihdekeskus Hojo Hojo-Ralli ajetaan tulevana viikonloppuna Pohjois-Savossa, Tuusniemen ympäristössä. Kun edellisestä, Mynämäellä ajetusta osakilpailusta on jo reilu 3 kuukautta aikaa, voitaneen nyt puhua jo syyskauden käynnistymisestä. Vaikka Savossa ollaankin, on luvassa sukkelien sutkausten lisäksi myös vauhdikasta kilvanajoa. Viisi erikoiskoetta, mitaltaan 69,82 kilometriä tarjoavat mäkiä ja mutkia, ”vuan suattaahan näestä joku … Lue lisää

Luettavaa

Kymiring

Tuloksia ja tunnelmia: Kymiring kesäkuu

Kesäkuun puolivälissä Kymiring heräsi jälleen eloon, kun alueella järjestettiin RallyX Euro -liigan osakilpailu 13.–15. kesäkuuta. Moottorien jylinä täytti ilman ja kansainvälinen kilpailutapahtuma houkutteli paikalle sekä kilpailijoita että yleisöä hienolla porukalla. Erityisesti vauhdikkaat vaihdot ja sorapintaiset mutkat nostattivat tunnelmaa – radan tekninen haaste vaati tarkkaa ajotekniikkaa ja sai katsojat pidättelemään hengitystään. Kisaviikonlopun tunnelma oli etenkin perjantain ja lauantain aikana innostunut ja yhteisöllinen, kun fanit kerääntyivät kansainvälisissä pienissä boksialueissa seuraamaan suorituksia – kisatunnelma oli aidosti läsnä.

Kanadan F1: Mercedesin 2 palkintokorokesijaa keskellä draamaa – Verstappen taisteli, McLaren kompastui lopussa

Montrealin ikoninen Circuit Gilles Villeneuve tarjosi jälleen kerran Formula 1 -faneille unohtumattoman näytöksen, kun Kanadan Grand Prix 2025 huipentui dramaattiseen loppuratkaisuun. Kilpailu oli täynnä jännitystä, strategisia valintoja ja odottamattomia käänteitä, jotka pitivät katsojat penkin reunalla viime metreille asti. Erityisesti Mercedes-AMG Petronas F1 Team osoitti vahvaa potentiaaliaan, keräten merkittävän pistepotin kaksoispalkintokorokesijoituksella, kun George Russell ajoi voittoon ja Andrea Kimi Antonelli valloitti kolmannen sijan. Tämä suoritus antoi vahvan signaalin Mercedeksen noususta kohti kauden kärkeä ja osoitti tiimin kyvyn menestyä vaihtelevissa olosuhteissa, jotka tekivät kilpailusta entistä haastavamman. Varsinkin Antonellin puolustaminen takana tullutta Piastria kohtaan osoitti nuoren kuskin olevan oikeassa sarjassa ajamassa.
Ville Vatanen ja Jarmo Ottman podiumille EM‑sarjan kisassa Puolassa

Ville Vatanen ja Jarmo Ottman podiumille EM‑sarjan kisassa Puolassa

Euroopan mestaruussarjan (EM‑sarja) kisa Puolassa tarjosi suomalaisille menestyksen hetkiä, kun Ville Vatanen ja Jarmo Ottman ylsivät podiumille. Tapahtuma keräsi autourheilun ystävät paikalle seuraamaan tiukkoja kamppailuja ja suomalaiskuskit onnistuivat vakuuttamaan taidoillaan. Tässä artikkelissa käydään läpi kisan keskeisiä tapahtumia, suomalaissuorituksia ja tunnelmia.
Ferrari F1

F1 Kanadan GP aika-ajot

Kanadan F1 osakilpailun aika‐ajoissa nähtiin todellinen vetämättömän dynamiikan hetki, kun George Russell ajoi paalupaikalle Montrealissa, kilpailun ensimmäisessä osassa toisena vuonna peräkkäin. Russell viritti huikean ajan 1:10.899, jääden vain 0,160 sekuntia Red Bullin Max Verstappenista – mutta käänsi lopulta sijoitukset edukseen viime hetken kierroksellaan. Tämä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun McLarenin tai Red Bullin ulkopuolinen tiimi nappasi paalupaikan – Mercedes on todellakin löytänyt vauhtia juuri täällä.

Kuulumisia karting-radoilta: Toni Vilander

Karting SM:n toinen osakilpailu ajettiin Porin Circuitilla 6.–8. kesäkuuta 2025. Kisaviikonloppu koostui harjoituksista, aika-ajoista, alkueristä ja kolmesta finaalista luokittain Mini60, OKJ, S‑125 ja KZ2. Lauantaina pidetyt aika-ajot toivat selkeyttä lähtöasetelmiin, sunnuntaina oli vuorossa full f‑tailien kolmin kappalein, mikä toi mukavasti draamaa loppuvaiheisiin .

Iron Dames: Naisvoimaa ja Historiaa Le Mansin 24 tunnin kisassa

Le Mansin 24 tunnin ajo on moottoriurheilun kruununjalokivi, kilpailu, joka testaa niin kuljettajien kuin autojenkin kestävyyttä äärimmäisyyksiin saakka. Tässä legendaarisessa koitoksessa on nähty vuosikymmenten ajan lukemattomia tarinoita voitosta, tappiosta, ja inhimillisen tahdonvoiman voimasta. Viime vuosina yksi mielenkiintoisimmista ja eniten huomiota herättävistä tiimeistä on ollut Iron Dames, täysin naisista koostuva kokoonpano, joka on murtautunut perinteisesti miesvaltaiselle kilpakentälle ja osoittanut kykynsä saavuttaa menestystä maailman huipputasolla. Heidän osallistumisensa Le Mansiin ei ole ainoastaan urheilullinen suoritus, vaan myös voimakas viesti sukupuolten tasa-arvosta ja siitä, että intohimo ja lahjakkuus voivat viedä pitkälle riippumatta taustasta.
lainaaverkossa