Rallisarja: F-Cup

F-Cup on suomalainen rallisarja, joka tarjoaa vauhdikkaita kilpailuja niin nuotista ajaville kuin ilman nuotteja ajaville kuljettajille. Sarja on suunnattu erityisesti harrastajille, mutta se houkuttelee myös kokeneempia kuljettajia mukaan. F-Cupin kilpailut tunnetaan rennosta ilmapiiristään, jossa ajetaan tosissaan mutta ei totisina. Tämä yhdistelmä tekee sarjasta suositun sekä kilpailijoiden että yleisön keskuudessa.

Sarjan historia ulottuu vuoteen 1991, jolloin Heikki Poranen ja Pentti Tarkkala perustivat F-Cupin tarjotakseen F-ryhmän autoille oman kilpailusarjan. F-ryhmä käsittää kaksivetoiset, ilman turboa toimivat autot, joiden kansainvälinen luokitus on päättynyt. Näin ollen F-Cup tarjoaa näille autoille ja niiden kuljettajille mahdollisuuden kilpailla kansallisella tasolla. Sarja on vuosien varrella kasvanut merkittäväksi osaksi suomalaista rallikulttuuria.

F-Cupin kilpailuluokat ja säännöt

F-Cupissa kilpaillaan useissa eri luokissa, jotka on suunniteltu eritasoisille kuljettajille ja erilaisille autotyypeille. Pääluokat ovat F-Cup Nuotti, F-Cup Yleinen, F-Cup Seniorit, F-Cup Junnucup, Neliveto Cup, V1600 Cup, Nuorten Cup ja Tiimimestaruus. Näiden luokkien avulla sarja tarjoaa monipuolisia haasteita ja mahdollisuuksia eri taustoista tuleville kilpailijoille.

Sarjan säännöt määrittelevät tarkasti kilpailujen kulun, pisteytyksen ja tekniset vaatimukset. Esimerkiksi F-Cup Nuotti -luokassa ennakkotutustuminen reittiin on sallittua, kun taas muissa luokissa ajetaan ilman nuotteja. Pistejärjestelmässä huomioidaan sekä yleiskilpailun että luokkakohtaiset sijoitukset, mikä kannustaa tasaisen hyviin suorituksiin kauden aikana.

Kilpailukalenteri 2025

Kaudella 2025 F-Cup koostuu viidestä osakilpailusta, jotka jakautuvat tasaisesti eri vuodenaikoihin. Sarja käynnistyy 25. tammikuuta Imatra Rallilla ja päättyy 4. lokakuuta Lammin F-Cupiin. Väliin mahtuu kilpailuja niin talvisissa kuin kesäisissäkin olosuhteissa, mikä tarjoaa kuljettajille monipuolisia haasteita ja yleisölle vaihtelevia elämyksiä.

Kilpailukalenteri 2025:

  1. 25.1. Imatra Ralli, Imatra
  2. 22.2. Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
  3. 7.6. Revontuliralli, Hankasalmi
  4. 6.9. Rantaralli, Mynämäki
  5. 4.10. Lammin F-Cup, Lammi

Osallistuminen ja ilmoittautuminen

F-Cupiin voivat osallistua sekä kokeneet kuljettajat että uudemmat harrastajat. Sarjaan ilmoittautuminen tapahtuu KITI-järjestelmän kautta, ja ilmoittautuminen avataan lähempänä kauden alkua. Osallistujien tulee perehtyä huolellisesti sarjasääntöihin ja varmistaa, että heidän autonsa täyttävät tekniset vaatimukset. Sarjalla on myös oma kanava Sportity-sovelluksessa, mikä helpottaa ajantasaisten tietojen saamista kilpailuista ja säännöistä.

F-Cupin merkitys suomalaiselle rallikulttuurille

F-Cup on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä osana suomalaista rallikulttuuria. Se tarjoaa alustan harrastajille kehittää taitojaan ja kilpailla monipuolisissa olosuhteissa. Lisäksi sarja toimii ponnahduslautana nuorille kuljettajille, jotka tähtäävät korkeammalle rallin saralla. Yleisölle F-Cup tarjoaa mahdollisuuden seurata jännittäviä kilpailuja ja nähdä monenlaisia ajoneuvoja tositoimissa.

Sarjan suosio perustuu sen saavutettavuuteen ja yhteisöllisyyteen. Kilpailut järjestetään eri puolilla Suomea, mikä mahdollistaa laajan osallistujajoukon ja monipuolisen yleisön. F-Cupin rento mutta kilpailuhenkinen ilmapiiri houkuttelee niin uusia harrastajia kuin kokeneita konkareitakin mukaan.

Seuranta ja tiedotus

F-Cupin tapahtumia voi seurata monipuolisesti eri kanavien kautta. Sarjan virallisilla verkkosivuilla julkaistaan ajankohtaisia uutisia, tuloksia ja kilpailukalenterit. Lisäksi F-Cup on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, missä jaetaan kuvia, videoita ja päivityksiä kilpailuista. Näiden kanavien kautta fanit ja osallistujat pysyvät ajan tasalla sarjan tapahtumista ja voivat osallistua keskusteluun.

Yhteenveto

F-Cup on merkittävä osa suomalaista ralliskenettä, tarjoten monipuolisia kilpailumahdollisuuksia eri tasoisille kuljettajille. Sen monipuoliset luokat, kattava kilpailukalenteri ja aktiivinen yhteisö tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon niin uusille kuin kokeneillekin ralliharrastajille. Sarjan jatkuva kehitys ja sitoutuminen harrastajien tukemiseen varmistavat sen aseman suomalaisen moottoriurheilun kentällä myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja

Luettavaa

Ajari Piironen ja Jukka Jämsen ajoivat Jyväskylän Talvirallin voittoon. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Piironen voitti sekuntitaiston Jyväskylän Talvirallissa

Kauden toinen F-Cup Rallisarjan osakilpailu, Jyväskylän Talviralli ajettiin lauantaina 22.2. Keski-Suomen vaativilla lumiränneillä. Tapahtumia kilpailussa riitti, mutta menestyjät olivat vahvoja läpi kilpailun.

F-Cup jatkuu Jyväskylässä – Mukana myös SM-tason kuljettajia

Jyväskylän Talviralli ajetaan tulevana lauantaina 22.2. Keski-Suomen ympäristössä F-Cup Rallisarjan kauden toisena osakilpailuna. Kilpailuun on ilmoittautunut mukaan kaikkiaan 142 autokuntaa nautiskelemaan alueen vauhdikkaasta tiestöstä. Sarjakuljettajien lisäksi mukana on monia paikallisia sekä sarjan ulkopuolisia kuljettajia. F-Cupin sarjaluokissa lauantaina kilpailee 127 autokuntaa, joista 79 kilpailee sarjapisteistä. 
Joonas Lindroos ja Jouni Lampinen ajoivat vastustamattomasti Imatra Rallin voittoon. Kuva Taneli Niinimäki AKK

F-Cup: Lindroos hallitsi F-Cupin kauden avausta Imatralla

F-Cup Rallisarjan kausi käynnistyi Imatralla lauantaina 25. tammikuuta kuudella maukkaalla eteläkarjalaisella erikoiskokeella. Lämpöasteet ja räntäsade tarjoilivat haastavalle tiestölle lisämaustetta etenkin kilpailun alkupuolella, iltapäivällä sade ymmärsi väistyä sekuntitaisteluiden tieltä.
Joonas Lindroos on alkavalla kaudella yksi Nuotti-kategorian kuumimmista mestariehdokkaista. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: F-Cup käynnistyy lauantaina Imatralla – Kuka on ketterin?

F-Cup Rallisarja käynnistyy tällä kaudella Imatralta, jossa avauskilpailu ajetaan 25. tammikuuta, eli tulevana lauantaina. Viime toukokuussa Imatralla ajettiin F-Cupia viimeksi ja kuljettajien sekä yleisön mieliksi alueen maittavat tiestöt ovat nyt mukana talvikilpailussa. Kuuden erikoiskokeen reitti kiertelee Ruokolahden, Rautjärven ja Simpeleen maastoissa ja kaikille avoin huoltoparkki sijaitsee Simpeleen Teboilin piha-alueella. Kilpailun kokonaispituus on noin 194 kilometriä, … Lue lisää
Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi olivat Hakevuori-rallin nopein autokunta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Latvala tanssahteli voittoon Keravalla – Lindroosille kolmas nuottimestaruus

F-Cupin kauden päätösosakilpailu, Hakevuori-ralli ajettiin lauantaina 12. lokakuuta. Kilpailijakaravaani suuntasi Keravalta kohti Mäntsälän, Askolan ja Pukkilan alueen ralliteitä. Päivästä kehketyi monilta osin varsin jännittävä, eikä epämieluisiltakaan tapahtumilta vältytty. Seitsemän erikoiskokeen ja 59,2 kilometrin reitti, sekä ennusteista poiketen ajoittain kiusannut sade pitivät huolen, että helppoja osuuksia ei ollut luvassa. Kilpailun seuratuin kaksikko oli varmastikin Neliveto Cupissa … Lue lisää
Joonas Lindroos ei antanut muille mahdollisuuksia Tuusniemellä. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: Tuusniemellä saatiin mestareita ja viime hetken ratkaisuja

Pohjois-Savossa Tuusniemen ympäristössä ajettiin lauantaina 14.9. F-Cup Rallisarjan kauden 2024 viides osakilpailu, Viihdekeskus Hojo Hojo-ralli. Yhteistyökumppanina toimineen viihdekeskuksen, Hojo Hojon alueelle oli sijoitettu kilpailun huollot ja keskeiset toiminnot, lähtö ja maali. Viihdettä ja jännitystä kilpailussa riitti, vaikka osa Cup-mestaruuksistakin jo ratkesi. Viiden erikoiskokeen reitillä erikoiskokeiden mitta oli paria sataa metriä vaille 70 kilometriä. Reitin jakauma … Lue lisää
Eetu Kainulainen starttaa Hojo Hojo-Ralliin yleisen sarjan kakkospaikalta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

F-Cup: F-Cupin syyskausi käyntiin Tuusniemellä

F-Cup Rallisarjan kauden viides osakilpailu, Viihdekeskus Hojo Hojo-Ralli ajetaan tulevana viikonloppuna Pohjois-Savossa, Tuusniemen ympäristössä. Kun edellisestä, Mynämäellä ajetusta osakilpailusta on jo reilu 3 kuukautta aikaa, voitaneen nyt puhua jo syyskauden käynnistymisestä. Vaikka Savossa ollaankin, on luvassa sukkelien sutkausten lisäksi myös vauhdikasta kilvanajoa. Viisi erikoiskoetta, mitaltaan 69,82 kilometriä tarjoavat mäkiä ja mutkia, ”vuan suattaahan näestä joku … Lue lisää
Markus Hellström ja kartanlukija Tapio Järvi kurvasivat XLVII Rantarallin yleiskilpailun voittoon. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

F-Cup: Mäiskettä ja mähinää Mynämäellä – Hellström klassikkokisan voittoon

F-Cup Rallisarjan kauden neljäntenä osakilpailuna toimi jo 47. kertaa historiansa aikana ajettu Rantaralli, joka tarjosi Mynämäen ympäristössä tapahtumia ja käänteitä loppuun asti. Kuuden erikoiskokeen reitillä pikataipaleita ajettiin kaikkiaan 58,5 kilometriä, osassa kategorioita ja luokkia erot saatiin hyvin selkeiksi, toisissa kamppailtiin aivan viimeiseen metriin asti. Alkupään autoille tiet olivat irtosorasta liukkaita, mutta päivän aikana iskenyt isompi … Lue lisää
Tommi Lämsä. Kuva: Marko Kyöstilä / AKK

F-Cup vetää Mynämäelle maailmantähtiäkin

F-Cupin kauden neljäs osakilpailu on perinteikäs, jo 47. kerran ajettava Rantaralli, joka ajetaan lauantaina 8. kesäkuuta. Mynämäen ympäristössä ajetaan silloin kuusi erikoiskoetta, joille mittaa on saatu 59 kilometriä.  “Ralli on reteetä’’, tietävät rallikuljettajat, tämän sanonnan osuvuutta lähtee selvittämään myös maailman hauskimmaksi ihmiseksi valittu Ismo Leikola, joka kilpailee Mynämäellä rahoitusyhtiö CapitalBoxin tukemana nuotista ajavien kategoriassa. TV:ssä … Lue lisää

Luettavaa

Alpine A110 – ikoninen urheiluauto ensi kertaa myynnissä Suomessa

Suomen automarkkinat saavat arvokkaan lisän, kun ranskalainen urheiluautovalmistaja Alpine saapuu maahamme. Myynti käynnistyy legendaarisella A110-urheiluautolla, joka on saatavana kolmena versiona. Yhtiön perusarvot: ketteryys, tyylikkyys ja kilpailuhenki ovat upeasti mukana keskimoottorisessa urheiluautossa, jonka hinnat alkavat 78 900 eurosta.
Tuukka Taponen © Dutch Photo Agency

Formula 3: 2025 kausiopas – Kaikki mitä sinun tulee tietää

Formula 3 -sarja palaa jälleen uudella kaudella vuonna 2025, ja tällä kertaa mukana on uusi auto, joka lupaa tuoda mukanaan uutta jännitystä ja yllätyksiä. Edellinen kausi 2024 oli historiallisesti tiukin sarja, ja nyt uudet ja palaavat kuljettajat kohtaavat toisensa uusilla radoilla. Tällä kertaa käymme läpi kaiken oleellisen, mitä sinun tulee tietää ennen uuden kauden alkua.
v

Autoilu ja autovalojen muutokset: Tulevaisuuden näkymiä ja turvallisuuden parantaminen

Autoilun maailma on jatkuvassa kehityksessä, ja yksi merkittävimmistä muutoksista viime vuosina on liittynyt autovalojen teknologiaan. Perinteiset halogeenivalot ovat väistymässä tieltä uusien, energiatehokkaampien ja turvallisempien valovaihtoehtojen tieltä, kuten LED- ja laser-valot. Nämä muutokset eivät ainoastaan paranna kuljettajien näkyvyyttä pimeällä, vaan ne myös vähentävät auton energiankulutusta ja lisäävät ajoneuvon yleistä tehokkuutta. Lisäksi uudet valoteknologiat tarjoavat mahdollisuuden innovatiivisiin ominaisuuksiin, kuten adaptiivisiin valoihin, jotka sopeutuvat ajosuuntaan ja ympäristön valaistuksen mukaan.

Urheiluautot ja ulkonäkö: Erikoisvanteet

Urheiluautot ovat aina olleet muodin ja suorituskyvyn symboleita, ja niiden ulkonäöllä on merkittävä rooli auton identiteetissä. Yksi keskeisimmistä ulkoasua määrittävistä tekijöistä ovat vanteet, jotka eivät ainoastaan vaikuta auton estetiikkaan, vaan myös sen suorituskykyyn. Erikoisvanteet ovat nousseet suosituiksi valinnoiksi urheiluautojen omistajien keskuudessa, sillä ne tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden personoida autoa ja tehdä siitä entistä silmiinpistävämmän. Tässä kirjoituksessa syvennymme urheiluautojen ulkonäköön ja erikoisvanteiden merkitykseen, sekä niiden vaikutukseen auton yleisvaikutelmaan.
Lamborghini Diablo

Urheiluautot: Autojen muotoilun taidetta ja tekniikkaa

Urheiluautojen muotoilu on aina ollut erityisen tärkeä osa näiden nopeiden ja tehokkaiden ajoneuvojen suunnittelua. Alusta alkaen urheiluautot on suunniteltu erottumaan massamarkkinoilla sekä visuaalisesti että suorituskyvyltään. 1900-luvun alussa urheiluautot olivat usein kapeita ja kevyitä, jotta ne pystyisivät saavuttamaan mahdollisimman korkeat nopeudet. Ajan myötä muotoilu alkoi kehittyä, ja 1950-luvulla urheiluautoista tuli entistä aerodynaamisempia ja tyylikkäämpiä. Tämä kehitys johti siihen, että urheiluautot eivät olleet enää pelkästään nopeita vaan myös silmiä hiveleviä.

Trendit urheiluautojen väreissä: Halutuimmat ja suosituimmat värit eri aikakausilla

Urheiluautojen värit eivät ole vain esteettinen valinta – ne kertovat ajasta, kulttuurista ja jopa teknologian kehityksestä. Tässä artikkelissa tutkimme urheiluautojen värien trendejä eri aikakausilla, suosituimpia värejä ja niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi pohdimme, miten värit vaikuttavat auton jälleenmyyntiarvoon ja miksi tietyt sävyt ovat pysyneet suosittuja vuosikymmenten ajan.
lainaaverkossa