Roope Korhonen kruunattiin Granada-rallin kuninkaaksi – “ihana palata Yariksin rattiin”

Roope Korhonen ja kartanlukijansa Anssi Viinikka korjasivat kirkkaimmat kruunut tämän kauden päätösrallissa Espanjassa. XI Rallye de Tierra Ciudad de Granada päättyi suomalaisparin juhlaan, kun he kiilsivät kärkeen nopeissa soratrikoissa oliivipeltojen kupeessa.

Granadan kilpailu oli tänä vuonna kauden ratkaiseva osakilpailu CERT – Rallycar -sarjassa, ja suomalaiskaksikko nappasi tuplavoiton: sekä ratkaisuerän että luokan voiton

Siirtymä Yariksiin ja pehmeä paluu

Korhosen kommentti “Mukava palata Yariksen rattiin tauon jälkeen!” kuvastaa käännettä, jonka moni rallifani huomasi. Monissa aiemmissa kilpailuissa hän oli ajanut muualla, mutta Granadassa auto oli jälleen Toyota GR Yaris Rally2.

Seuraavasta kisasta Espanjassa tehty voitto alleviivasi, että siirtymä oli onnistunut: äärettömän tiukoissa erikoiskokeissa konepelti hikoili, mutta rata pysyi hallinnassa.

Pitkään odotettu risteysvirhe ensimmäisellä erikoiskokeella toi hetken jännitystä – mutta Korhonen palautti fokuksen nopeasti. Tämän jälkeen matka kauden hurjimpien etapien kautta kulki vakaasti kohti voittoa.

Nopeiden erikoiskokeiden juhlaa oliivilehdossa

Granadan rallin erikoiskokeet kulkivat usein läpi oliivimetsien ja maaseudun maisemien, piikikkäitä ja nopeita polkuja paljolti sorapintaisilla osuuksilla. Monessa vaiheessa vauhti oli hurja, ja kuljettajilta vaadittiin tarkkuutta.

Kilpailun reitti perustui perinteiseen muotoon: torstain näyttelyosuudet ja kaupunkierikoiskoe, perjantain illan kaupunkisuora ja lauantain pitkin päivää ja iltaa ajettavat pääerikoiskokeet.

On muistettava, että tämä Granadan ralli ei ole mikään uusi keksintö. Ensimmäiset Granadassa ajetut sorarallit juontavat juurensa 1980-luvulle asti, vaikka kilpailu palaa ajoittain kalenteriin ja välillä tauoille.

Kauden päätösratkaisu ja CERT-huipennus

Granadan kilpailu tuli kauden päätteeksi CERT-sarjan viimeisenä etappina. Gianadan kilpailulla oli erityinen merkitys: se päätti Espanjan sorarallisarjan 2025, ja monille kilpailijoille tämä oli ratkaiseva taisto.

Korhonen / Viinikka hallitsivat WRC2 Challenger -luokkaansa jo ennen kilpailua, mutta Granadan voitto varmisti heille kauden päätöserän valloituksen näyttävästi.

Suomalaispari oli niin sanotusti “turvallinen” valinta viimeisessä kisassa: muut kilpailijat kamppailivat sekä sijasta että sijoituksesta kokonaisrankingissa, mutta Korhosen tempo oli rauhallinen mutta vääjäämätön.

Korhosen uran kronikka ja tämän kauden menestys

Roope Korhonen on noussut rallimaailmassa nopeasti huipulle. Hän on syntynyt 18. syyskuuta 1998, ja viime vuosina hän on tehnyt merkittävää tuloskärkeä etenkin WRC3-luokassa.

Vuonna 2024 hän keskittyi enemmän kotimaisiin sarjoihin, mutta 2025 kausi on näyttänyt hänen kilparintansa laajentumista ja kykyä toimia vaativissa kansainvälisissä soraralleissa.

Yksi merkittävä saavutus 2025-kaudella oli voitto Unkarin rallissa ERC-sarjassa. Korhonen ajoi vakuuttavasti ja kairasi etumatkan kilpailijoihin soraisissa olosuhteissa.

Hän on myös ollut aktiivinen toisinaan tiukoissa aikatauluissa – erään artikkelin mukaan kuuden tapahtuman osallistuminen seitsemässä peräkkäisessä viikonlopussa kuvastaa hänen sitoutumistaan ja fyysistä kestävyyttään.

Kilpailun käänteet ja vauhdikkaat hetket

Ensimmäinen erikoiskoe: Virheellinen risteys, mutta ei ratkaiseva kolaus.
Pitkät suoritusosuudet: Yleisö kiitteli etenkin nopeiden osuuksien näyttävyyttä oliivilehdossa
Ilta-aukeama kaupunkiosuudella: Suora ja tiukka, näkyvä paikallisille katsojille
Vikalla kierroksella: Korhosen vauhti riitti pitämään rivissä haastajat
Palkintoseremonia: Granada juhli suomalaisvoittoa kirkkaiden iltavalaistusten alla

Granadan ralli jäi mieleen – mitä seuraavaksi?

Granadan kilpailu tarjosi sakean paketin draamaa, vauhtia ja taktista ajoa. Korhosen voitto oli osoitus siitä, että hänen kehityksensä ei ole sattumaa, vaan kovalla tekemisellä ansaittua.

Seuraavaksi katseet käännetään kohti tulevia soraralleja, joissa Korhosen tahti ja ajettavuus testataan uudelleen. Mahdollisuudet ovat avoimet – tämä suomalaiskuljettaja on ehdottomasti nimi seurata myös jatkossa.