Rallin Juniorien Suomenmestaruussarja (RSJM) jatkuu kauden kolmannella osakilpailulla Turussa tulevana perjantaina ja lauantaina. SM Red Devil Länsirannikon Ralli on samalla sarjan kesäkauden avaus, joten samalla nähdään ovatko talvella menestyneet vahvoja kesälläkin, vai siivittääkö kesäkeli uusia nimiä kärkisijoille.
Nuorten SM:ssä marssijärjestys Miska Tuomiston johdolla selkeä
Nuorten pisteistä kilvoitellaan SM4-luokassa V1600-kalustolla. Luokka tunnetaan tiukoista sekuntitaisteluista vakioautoilla, eikä yritystä puutu kun pienitehoisilla autoilla pyritään vauhtia pitämään läpi mutkien joskus hieman fysiikan lakeja uhmatenkin.
Nuorten SM:n kahdessa talviosakilpailussa Kuopiossa ja Savonlinnassa oli molemmissa tulosjärjestys täsmällisesti sama. Sen myötä pistejohdossa Turkuun lähtee Miska Tuomisto (KeurUA) Toyota Auriksellaan. Kahden voiton myötä on ero kahdesti toiseksi ajaneeseen, Ford Fiestalla ajavaan Aaron Holopaiseen (TTR) 14 pistettä. Matias Nevalainen (JoeUA) puolestaan on ajanut Toyota Auriksellaan kahdesti kolmanneksi ja on Tuomistosta jo 20 pisteen päässä.
Kun kuudesta osakilpailusta neljä parasta tulosta lasketaan mukaan, olisi Tuomistoa jahtaavien piakkoin saatava voittotilastoon joku muu nimi, vaikka kauden viimeisestä kisasta onkin korotetut pisteet tarjolla.
Roope Hirvonen vakuuttavasti Junioreiden SM:n kärkipaikalla
Junioreiden SM:ssä lisenssiluokka on määrittävä tekijä pisteiden keruuseen. Pisteitä voi ajaa SM1-SM5 luokissa, tai Suomi Cupin puolella. Pisteitä kerätään sen mukaisesti mikä on sijoitus omassa luokassa. SM4-luokassa Roope Hirvonen (KannMK/UA) ajoi vahvan talvikauden Ford Fiestalla, mutta on kesäksi vaihtanut Toyota Aurikseen, joten oletuksena on että vauhti kasvaa kesällä entisestään. Kuopion ja Savonlinnan saldona oli kakkostila ja voitto, joilla pidetään tällä hetkellä selkeää kärkipaikkaa Junnujen pisteissä.
18 pisteen päässä Hirvosesta on Suomi Cupin voiton Kuopiossa napannut Lauri Heikkinen (NilUA) BMW M3:lla. Heikkinen on ilahduttavasti mukana myös Turussa, miestä ei aiemmin ole kyseisessä kolkassa Suomea nähty ajamassa.
Tasapisteissä Heikkisen kanssa on Jarno Pentinpuro (LakUA), joka ei aloittanut kauttaan vielä Kuopiosta, mutta ajoi Savonlinnassa Mitsubishi Lancer Evo 9:llään SM5-luokan voittoon.
Suomi Cupissa pistejohtajan paikka tarjolla
Suomi Cupin pisteissä talven jälkeen kärjessä on Mikko Hast (RoiUA), mutta Rovaniemen voitosta saamiensa korotettujen pisteiden oheen ei BMW M3-kuljettaja ole muualta pisteitä kerännyt, eikä mies ole Turussakaan mukana.
Toisena on Kuopion voittaja Lauri Heikkinen BMW M3:llaan. Pistepottia koitettiin kasvattaa talvella myös Savonlinnassa, mutta tekninen vika aiheutti siellä keskeytyksen. Turussa on hyvä mahdollisuus, mutta ei suinkaan helppo tehtävä hakea isoja pisteitä, sillä mukana on kovia haastajia.
Kolmantena, tasapisteissä Heikkisen kanssa on Savonlinnan voittaja Juha Laaksonen (KySUA), jonka VW Golf GTI papattaa taatusti kovaa ja korkealta Länsirannikon reitillä.
Pistetaulukon ulkopuolelta mukana on myös Reijo Mattila (SomUA), joka on sinisellä GTI Golfillaan myöskin aina kova vaihtoehto Suomi Cupin kärkisijoille.
Masters Cupissa Luoto keulilla
Masters Cup on suunnattu yli 50-vuotiaille kuljettajille ja pisteitä pottiin kerätään SM1-SM5 tai Suomi Cup-luokasta. Mastersin pistepottiin lasketaan kauden kilpailut.
Aarre Luoto (AUK-J-äijät) sai talvella kasvatettua SM5-luokasta hyvän pistepotin Subaru Impreza WRX Sti:llä ja on Masters Cupin pistejohtaja kun kesään startataan. Lähimpänä uhkaajana 18 pisteen päässä on SM1-luokassa Skodalla ajava Marko Viitanen (HyUA), mutta hänen ajokkinsa kaatui harmillisesti kesäkauteen valmistavassa kilpailussa, eikä mies ole nyt Turussa kilpailemassa.
Pisteen päässä Viitasesta puolestaan on Suomi Cupissa ajava Reijo Muhonen (SLUA) BMW 130:llään ja nyt onkin hyvä mahdollisuus nostattaa sijoitusta taulukossa Viitasen edelle.
Kupittaanpuisto kilpailun keskuspaikkana
Kilpailun kokonaispituus on 400,69 kilometriä, josta erikoiskokeita on 100,99 kilometriä. Seitsemän erikoiskokeen reitistä kaksi ajetaan jo perjantaina illalla, ja niillä ajoalustana on asfaltti. Lauantaina ajetaan viisi erikoiskoetta, joille mittaa tulee piirun alle 84 kilometriä, kestopäällysteellä vieraillaan noin 3 kilometrin verran.
Kilpailun lähtö tapahtuu perjantai-iltana Kupittaanpuistosta klo 19:30. Samalle alueelle saavutaan takaisin myöhään iltayöstä yötauolle. Jälkimmäiseen kilpailupäivään lähdetään lauantaina klo 9 aikaan Kupittaanpuistosta, ja päivähuoltoon saavutaan kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen jo ennen puoltapäivää. Reilun tunnin tauon jälkeen ajetaan viimeiset kolme erikoiskoetta ja maaliin ensimmäisiä odotetaan noin klo 18 aikaan.
Kaudella 2025 Ralli SM -sarjan suorat lähetykset esitetään FlyingFinn.tv -palvelussa. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat sekä kaikki muu rallin seuraamiseen löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta rallism.fi. Koostelähetykset esitetään kilpailun jälkeisenä sunnuntaina Yle TV2 -kanavalla ja Yle Areenassa.