Secto Rally Finland keräsi 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä

FIA:n rallin MM-sarjan yhdeksäs osakilpailu, ikoninen Secto Rally Finland 2025, käynnistyy Jyväskylässä heinäkuun viimeisenä päivänä ja huipentuu elokuun kolmantena. Tämä Keski-Suomen vauhdikkaille sorateille levittäytyvä spektaakkeli keräsi määräaikaan mennessä huikeat 66 autokuntaa, jotka edustavat peräti 24 eri kansallisuutta. MM-kauden ollessa jo hyvän matkaa toisella puoliskollaan, jokaisella jaossa olevalla pisteellä on valtava merkitys niin kuljettajien kuin tiimienkin mestaruustaisteluissa. Rallimaailman katseet kääntyvät tiukasti Suomeen, kun täällä ratkaistaan tärkeitä askelia kohti kauden kruunua.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen on syystäkin tyytyväinen ilmoittautuneiden listaan. Erityisesti ilahduttaa, että kaikki tehdastallit ovat vahvasti edustettuina useilla autoillaan – 11 Rally1-auton määrä on erittäin hyvä ja takaa tiukan kamppailun kärkisijoista. Tämä runsas osallistujamäärä nostaa kilpailun panoksia entisestään, kun huippukuljettajat pääsevät mittaamaan toisiaan vaativilla ja nopeilla reiteillä. Jyväskylän ainutlaatuinen luonne – sen hypyt, rytminvaihdokset ja vaativat osuudet – tekevät siitä yhden MM-sarjan kovimmista testipaikoista, jossa menestyminen vaatii kuljettajilta sekä taitoa että rohkeutta.

Tähdet linjassa: Ogier, Tänak, Neuville ja Rovanperä kärkikamppailussa

Toyota Gazoo Racing asettaa kotikilpailuunsa peräti viisi Rally1-luokan autoa, mikä on poikkeuksellisen vahva panostus. Sébastien Ogier, Takamoto Katsuta, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä ajavat päätiimin väreissä, ja mielenkiintoisena lisänä Sami Pajari osallistuu kilpailuun Toyota Gazoo Racing WRT2:n ilmoittamana samalla kalustolla. Erityisenä yllätyksenä ja samalla hienona täydennyksenä tähtikattaukseen voidaan pitää viime vuoden voittajan, vain valikoituihin osakilpailuihin osallistuvan Sébastien Ogierin ilmoittautumista. Hänen läsnäolonsa tuo lisäjännitystä ja kokemusta taisteluun voitosta.

Hyundai Shell Mobis World Rally Team haastaa Toyotan kolmella autolla, rattien takana Thierry Neuville, Ott Tänak ja Adrien Fourmaux, jotka kaikki ovat tunnettuja nopeudestaan ja kyvystään ajaa voitosta. Myös M-Sport Ford World Rally Team panostaa kisaan kolmella kuljettajalla: Grégoire Munster, Mārtiņš Sesks ja Joshua McErlean. Voiton kannalta tiukinta kamppailua odotetaan Ogierin, Tänakin, Neuvillen ja Rovanperän kesken. Kuitenkin myös nuorempiin lupauksiin kuten Takamoto Katsutaan, Sami Pajariin, Adrien Fourmaux’hon ja Mārtiņš Sesksiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä he voivat onnistuneella suorituksella nousta jopa palkintokoroketaisteluun. Heidän keskinäinen järjestysnsä Keski-Suomen nopeilla sorateillä tarjoaa yleisölle varmasti nautinnollista viihdettä ja jännitystä.

WRC2- ja WRC3-luokissa kotimaisia ja kansainvälisiä nimiä

WRC2-luokassa nähdään kilpailemassa peräti 23 kuljettajaa, mikä takaa tiukan ja monipuolisen kamppailun luokkavoitosta. Jyväskylässä pisteistä ajavat muun muassa luokan kärkikuljettajat Oliver Solberg ja Yohan Rossel, jotka ovat osoittaneet vauhtinsa jo useaan otteeseen kauden aikana. Heidän lisäkseen suomalaiset haastajat Emil Lindholmista alkaen tuovat oman mausteensa kilpailuun. Erityisen mielenkiintoista on seurata kotiteillään ajavaa Roope Korhosta, joka on eittämättä nopea, sekä alkukaudella kovaa vauhtia väläytellyttä nuorta Tuukka Kauppista. Varsinaisen vauhtimittarin WRC2-luokkaan tuo Toyota Gazoo Racingin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala, joka osallistuu kilpailuun Toyotan Rally2-autolla. On kuitenkin hyvä muistaa, että yksittäistä kilpailua ajava kuljettaja lähestyy kisaa eri tavalla kuin sarjapisteistä kilpailevat, mikä voi vaikuttaa hänen strategioihinsa ja riskinottoonsa.

Myös WRC3-luokassa on vahva osallistujamäärä, sillä 19 kuljettajaa tavoittelee luokan pisteitä. Suomalaisista mukana ovat Ville Vatanen, Leevi Lassila ja Ville Pynnönen, jotka kaikki pyrkivät näyttämään kyntensä kotiyleisön edessä. Lisäksi Toyotan nuorten kuljettajien japanilaisesta valmennusohjelmasta kisaan osallistuvat Takumi Matsushita ja Shotaro Goto, jotka tuovat kansainvälistä väriä ja uusia lahjakkuuksia seurattavaksi. Junior WRC -luokka on mukana viime vuoden tapaan, ja sarjan tämän kauden kärkinimet ovat kaikki paikalla. Yhteensä kymmenen osallistujaa takaa tiukan kamppailun tässäkin luokassa. Suomalaista väriä edustaa Aatu Hakalehto, joka ansaitsi paikkansa JWRC-luokkaan AKK:n järjestämän Flying Finn Future Star -kilpailun kautta, mikä on osoitus hänen potentiaalistaan tulevaisuuden rallitähdeksi.

Secto Rally Finlandin merkitys mestaruustaistelussa

Secto Rally Finland tunnetaan maailmanlaajuisesti nopeista sorateistään, näyttävistä hypyistään ja teknisestä vaativuudestaan. Kilpailu toimii vuodesta toiseen yhtenä MM-sarjan tiukimmista mittareista, joka erottelee jyvät akanoista ja paljastaa todelliset mestarit. Keski-Suomen sorateillä kokemus on selkeä etu, sillä täällä menestyminen vaatii kilpailijoilta rohkeutta ja vuosien varrella kertynyttä ymmärrystä paikallisista olosuhteista ja teiden erityispiirteistä. Rytmin ja luottamuksen löytäminen täällä on avainasemassa, ja pienikin virhe voi kostautua kohtalokkaasti.

Suomen osakilpailun sijoittuminen kauden jälkipuoliskolle tuo kilpailulle myös strategista painoarvoa, joka korostuu entisestään mestaruustaistelun tiivistyessä. Onnistuminen Secto Rally Finlandissa voi vauhdittaa nousua mestaruuskamppailun kärkisijoille ja antaa ratkaisevan edun loppukaudelle. Toisaalta virheet tai keskeytykset voivat osoittautua kohtalokkaiksi sarjan kokonaiskuvan kannalta, jättäen kuljettajan tai tallin liian kauas kärjestä. Jokainen erikoiskoe on siis tärkeä, ja jännitys Jyväskylässä on käsin kosketeltavissa, kun maailman parhaat rallikuskit taistelevat jokaisesta sekunnista ja pisteestä kohti MM-titteliä.

2025 FIA World Rally Championship / Round 05 / Rally Portugal / 14-18 May 2025 / // Worldwide Copyright: McKlein

Vastaa