Silverstonessa viikonloppu on täynnä ennakoitavaa toimintaa, kun Tuukka Taponen ja ART-tiimi kääntävät katseet jälleen kohti pistetaulukkoa. Viime kisojen epäonnet ja auton tekniset ongelmat ovat kuormittaneet nuorta lohjalaista, mutta nyt nollauksen paikka on täällä – ja pisteet olisi todella saatava. Sijoitus kahdeksantena mestaruustaulukossa osoittaa, että vauhtia löytyy, mutta taktinen vahvuus ja auton luotettavuus ovat nyt avainasemassa. Englannin legendaradalla nähtäneen jälleen sellainen ajotyyli, joka on Tuukalta jo opittu tuntemaan: aggressiivinen mutta tarkka, etenkin kovissa olosuhteissa.
ART-tiimi on kuulemma työstänyt autoa eteenpäin kytkin ja moottoriongelmien kanssa, eikä lyhyt tutustuminen uuteen rataan auta Tuukkaa tämän tilanteessa. Kilpailuviikonloppuna launantain sprintti ajetaan 18 kierroksella, ja sunnuntain FEATURE-RACE 22 kierroksella – toivottavasti tekniset ongelmat on ratkaistu ja rengasstrategiat kestävät kovempaakin tempoa. Tiimi on hiottu jälkimmäiseen starttiin silmät tarkkana: kovimmat rengaskovuudet alla Silverstonen nopeisiin mutkiin ja sateeseen. Ratahan on Tuukalle uusi tuttavuus.
Perjantain harjoituksissa Tuukka oli vielä kymmenen nopeimman joukossa kahdeksantena, mutta aika-ajot eivät oikein onnistuneet ja Tuukka myönkin oman ajovirheensä – tuloksena 19. lähtöruutu lauantain kisaan.
Sprintissä lähtö sujui heikosti. Taponen starttasi sijalta 19, mutta putosi jopa sijalle 22, päätyen lopulta sijalle 18. Kilpailun voitti Tasanapol Inthraphuvasak ensimmäisellä F3-voitollaan, kun taas Tuukan tallikaverit Van Hoepen ja Wharton päätyivät lopulta Tuukan edelle. Van Hoepen kamppaili jopa podium paikasta päätyen sijalle 4, ja Wharton pari sijaa Tuukan edelle sijalle 16.
Tuukkaa ei hirveästi Viaplayn TV-lähetyksessä nähty, kuten ei Whartoniakaan, joten ART tiimin näkyvyys oli tällä kertaa toista kauttaan F3:ssa ajavan Van Hoepenin harteilla. Van Hoepen onkin kerännyt tasaisesti pisteitä viime kisoissa ja lähestyy tallin ykköskuskia eli Taposta.
Tämä tulos nosti sarjatilanteessa Camaran 120 pisteeseen, Tramnitz on toisena 93 pisteellä, ja Taponen kahdeksantena 51 pisteellä – 16 pistettä erossa Top 4:stä. Taponen on jäänyt kahdelta edelliseltä viikonlopulta pisteittä, joten nyt riskejä on otettava – mutta viisaasti. ART-tiimin taso on osoittanut potentiaalia, mutta toteutus on ollut verkkaista.
Feature race – mitä odottaa
Feature-race tarjoaa 22 kierrosta legendaarisella radalla, jossa Copse, Maggotts ja Becketts muodostavat teknisesti vaativan kokonaisuuden. Kovemmat compound-rengastyypit vaativat kuljettajalta tarkkuutta ja tiimiltä pitävän strategian, jotta rengasgraining ei ratkaise suoritusta. ART:illa on nyt mahdollisuus korjata sprintin virheet: lähtöominaisuudet ja rengasmanagement ovat avainasemassa. Lisäksi sateen mahdollisuus pitää tiimin ja kuljettajan valppaina. Tuskin kukaan odottaa Tuukalta täydellistä läpimurtoa ja podium sijoitusta, mutta turvallinen ja fiksu suoritus hyvien autoasetusten myötä voisi nostaa sijoituksen ehkä jopa pistelle. Tuukka tarvitsee puhtaan startin ja otteet, joissa auto toimii kuin kone – eikä kaasua pidä säästellä.
Kuva © 2024 Dutch Photo Agency