Formula Regional -sarjan tähti Tuukka Taponen otti mittaa legendaarisesta Macaun katuradasta vuoden 2024 FIA World Cupissa. Katuradan debytanttina hänelle avautui ainutlaatuinen tilaisuus haastaa itsensä uudessa ympäristössä, joka tunnetaan yhtenä moottoriurheilun haastavimmista radoista.
Macap on pitkään ollut ikoninen kohde autourheilussa, ja tänä vuonna kilpailtiin jo 71. kertaa. Taponen kilpaili R-ace GP -tiimissä Formula Regional -luokassa, jossa mukana oli 27 kuljettajaa 16 eri maasta. Huolimatta teknisistä ongelmista ja kolaroinneista, Taponen osoitti sitkeyttä nousten päätöskilpailussa kymmenenneksi.
Rata ja kilpailuviikonloppu
Macaon Grand Prix -rata, joka tunnetaan myös nimellä Guia Circuit, on 6,12 kilometriä pitkä ja sisältää 24 mutkaa. Radan erityispiirre on lähes kahden kilometrin suora, joka vaatii autoilta erittäin pientä ilmanvastusta. Tämä tekee teknisestä katuradasta entistä haastavamman.
Viikonloppu alkoi vaihtelevissa olosuhteissa. Ensimmäiset harjoitukset sateessa sujuivat Taposelta lupaavasti, ja hän sijoittui viidenneksi. Sateiset aika-ajot nostivat odotuksia, kun hän saavutti toisen sijan. Lauantain esikilpailussa kokemus katuradasta kuitenkin kostautui ulosajon muodossa. Vaikeuksista huolimatta tiimi korjasi auton yön aikana pääkilpailua varten.
Pääkilpailu
Sunnuntain päätöskilpailussa Taponen starttasi sijalta 26. Tavoitteena oli ennen kaikkea saada ehjiä kierroksia ja kerätä kokemusta katuradoista. Kilpailussa ilmeni teknisiä ongelmia, mutta Taponen onnistui välttämään lisäkolareita ja toi auton maaliin sijalla 10. Vaikka tulos ei vastannut odotuksia, se oli osoitus tiimin ja kuljettajan kyvystä selviytyä vastoinkäymisistä.
Oppia tulevaisuuteen
Macao oli Taposelle ensimmäinen kokemus katuradasta, mutta se tuskin jää viimeiseksi. Kokemukset ja oppirahat ovat nyt maksettu, ja niitä hyödynnetään ensi vuonna Monacon katuradalla Formula 3 -sarjassa.
– Tulos ei ollut sitä, mitä haimme, mutta uskon, että virheet ja kokemukset näkyvät ensi vuonna positiivisesti, Taponen kommentoi.
R-ace GPtiimin suoritus
R-ace GP -tiimin suoritus Macaossa oli vahva, ja Taposella oli rinnallaan kokeneita tiimikavereita. Ugo Ugochukwu, joka voitti kilpailun, ja Enzo Deligny, joka sijoittui neljänneksi, osoittivat tiimin kilpailukyvyn. Kaikki kolme tiimin autoa sijoittuivat kärkikymmenikköön, mikä korostaa R-ace GPvahvuutta tässä sarjassa.
Taponen valmistautuu vuoteen 2025
Macaon Grand Prix oli osa laajempaa valmistautumista Taposelle, joka tähtää ensi vuonna Formula 3 -sarjaan. Jo ennen Macaota hän osallistui Formula 3 -testipäiviin Jerezissä ja Barcelonassa. Testit tarjosivat arvokasta kokemusta uudesta autosta ja tiimityöskentelystä.
Taponen testaa formula 3 -autoa
Post-season -testit olivat Taposelle tilaisuus sopeutua Formula 3 -autoon ennen ensi vuoden sarjaa. Jerezissä hän ajoi 118 kierrosta ja Barcelonassa peräti 140 kierrosta. Vaikka testit sujuivat vaihtelevasti, Taponen keskittyy kehitykseensä talven aikana valmistautuen tulevaan kauteen.
Yhteenveto: kehitysaskeleet etusijalla
Macau ei ollut pelkkä kilpailu, vaan ennen kaikkea oppimiskokemus Taposelle. Teknisten ongelmien ja vaikeiden sääolosuhteiden keskellä hän osoitti sitkeyttä ja kykyä sopeutua haastaviin olosuhteisiin. Kokemus katuradasta on nyt kartoitettu, ja katseet ovat jo Monacon kaltaisissa tulevissa haasteissa.