Rallin MM-sarjan (WRC) kausi 2025 käynnistyi perinteikkäällä Monte Carlon rallilla, jossa ranskalainen Sébastien Ogier otti ennätyksellisen kymmenennen voittonsa. Ogierin voitto vahvisti hänen asemaansa yhtenä rallihistorian menestyneimmistä kuljettajista. Hän hallitsi kilpailua alusta alkaen, vaikka kohtasikin haasteita vaihtelevissa olosuhteissa. Ogierin suorituskyky ja kokemus näkyivät erityisesti haastavilla erikoiskokeilla, joissa monet muut kuljettajat kamppailivat.
Suomalaisittain kilpailu sujui vaihtelevasti. Kalle Rovanperä sijoittui parhaana suomalaisena neljänneksi, jääden voittajasta 55 sekuntia. Rovanperä aloitti kilpailun varovaisesti, mutta paransi suoritustaan kilpailun edetessä. Hän kommentoi kilpailun jälkeen, että Monte Carlo ei ole koskaan ollut hänen vahvimpia kilpailujaan, mutta hän oli tyytyväinen saadessaan kauden aloitettua hyvillä pisteillä.
Kilpailun kulku
Monte Carlon ralli tarjosi jälleen kerran vaihtelevia olosuhteita, jotka asettivat kuljettajat koville. Ensimmäisenä kilpailupäivänä Ogier otti johdon, mutta pieni virhe kolmannella erikoiskokeella pudotti hänet hetkellisesti kolmanneksi. Tämä avasi mahdollisuuden hallitsevalle maailmanmestarille Thierry Neuvillelle, joka nousi kilpailun kärkeen. Neuvillen johto ei kuitenkaan kestänyt pitkään, sillä hän kohtasi teknisiä ongelmia, jotka pudottivat hänet kauas kärkisijoilta.
Toisena päivänä Ogier palautti itsensä kilpailun kärkeen vahvoilla suorituksillaan. Hänen tallikaverinsa Elfyn Evans tarjosi tiukan vastuksen, mutta ei lopulta pystynyt haastamaan Ogieria voitosta. Adrien Fourmaux ja Ott Tänak kävivät tiukan kamppailun kolmannesta sijasta, joka lopulta päättyi Fourmaux’n hyväksi.
Tämän vuoden Monte Carlon rallissa nähtiin ensimmäistä kertaa uudet Hankookin renkaat, jotka korvasivat aiemmin käytetyt Pirellit. Kuljettajat kertoivat, että uusien renkaiden kanssa oli totuttelemista, erityisesti vaihtelevissa olosuhteissa. Lisäksi hybriditeknologian poistuminen toi mukanaan uusia haasteita auton hallittavuuden ja suorituskyvyn suhteen.
Monte Carlon ralli on tunnettu arvaamattomista olosuhteistaan, ja tämän vuoden kilpailu ei ollut poikkeus. Kuljettajat kohtasivat niin kuivaa asfalttia, lunta kuin jäätäkin, mikä teki rengasvalinnoista ja ajotaktiikoista erityisen tärkeitä. Ogierin kokemus ja kyky sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin olivat avainasemassa hänen voitossaan.
Sami Pajari hyvin vauhdissa mukana
Sami Pajari oli vielä EK15:n jälkeen sijalla seitsemän, mutta EK16 oli hänelle kisan viimeinen.
– EK16: Monte Carlon kilpailu jäi osaltamme kesken. Voisi sanoa, että talvi yllätti autoilijan. Pitäisi pysyä ojien välissä ja ei nyt pysytty. Tie oli erittäin liukas, käytännössä peilijäätä juuri ennen siltaa, jonka pielestä auto luiskahti pieneen rotkoon. Emme voineet tehdä mitään. Katsoimme vain, mihin auto liukuu.
Crew ok, harmittaa totta kai, Sami Pajari kertoi omilla FB-sivuillaan.
Katseet tulevaan
Kauden avauskilpailu antoi viitteitä siitä, että tulevasta kaudesta on tulossa erittäin kilpailullinen. Ogierin voitto osoitti, että kokemus on edelleen arvossaan, mutta nuoret kuljettajat, kuten Rovanperä, ovat valmiita haastamaan konkarit. Seuraava osakilpailu ajetaan Ruotsissa, jossa odotetaan täysin erilaisia olosuhteita. On mielenkiintoista nähdä, miten kuljettajat sopeutuvat näihin haasteisiin ja miten kauden asetelmat kehittyvät.