WRC1-luokan autot kaudella 2025: Innovaatiota ja kilpailua radalla

Rallin maailmanmestaruussarja (WRC) on perinteisesti ollut teknologisen kehityksen ja raa’an kilpailun näyttämö. Jokainen uusi kausi tuo mukanaan muutoksia niin säännöissä kuin autojenkin osalta, ja vuosi 2025 ei tee poikkeusta. WRC1-luokka, sarjan kruununjalokivi, jatkaa kehitystään hybriditeknologian ja tiukan aerodynamiikan parissa, luvaten entistäkin jännittävämpiä kilpailuja soralla, lumella ja asfaltilla ympäri maailmaa. Valmistajat panostavat innovaatioihin varmistaakseen menestyksen sarjassa, joka vaatii sekä nopeutta että kestävyyttä.

Kaudella 2025 WRC1-autojen tekniset säännöt tukevat edelleen hybridivoimalinjoja, jotka yhdistävät perinteisen polttomoottorin sähköiseen apuvoimaan. Tämä yhdistelmä on tuonut mukanaan uudenlaisia strategisia elementtejä, kuten energianhallinnan ja tehon hyödyntämisen eri olosuhteissa. Autojen aerodynamiikka on myös hioutunut entisestään, kun insinöörit pyrkivät löytämään optimaalisen tasapainon downforcen ja ilmanvastuksen välillä. Jokainen yksityiskohta, aina spoilerin kulmasta auton pohjan muotoiluun, on tarkkaan harkittu ja testattu, jotta saavutetaan paras mahdollinen suorituskyky vaativissa olosuhteissa.

Tekniset säännöt ja viiden vaikutus

Kauden 2025 WRC1-luokan autojen perustana ovat yhä tutut Rally1-säännöt, jotka otettiin käyttöön vuonna 2022. Näiden sääntöjen mukaisesti autot käyttävät 1,6-litraista turboahdettua bensiinimoottoria, johon on integroitu 100 kW:n (134 hevosvoiman) sähkömoottori. Tämä hybridijärjestelmä mahdollistaa hetkellisen lisätehon hyödyntämisen kiihdytyksissä ja tuo samalla ympäristöystävällisemmän ulottuvuuden moottoriurheiluun. Lisäksi säännöt edellyttävät 100-prosenttisesti kestävän biopolttoaineen käyttöä, mikä korostaa FIA:n ja sarjan sitoutumista kestävän kehityksen periaatteisiin.

Tämän lisäksi säännöt rajoittavat autojen kokonaispainoa ja tiettyjen komponenttien materiaaleja, mikä pyrkii tasoittamaan kilpailua ja pitämään kustannukset kurissa. Valmistajien on löydettävä luovia ratkaisuja annetun sääntökirjan puitteissa, mikä kannustaa innovaatioihin ja tehokkaaseen resurssien käyttöön. Jokainen tiimi pyrkii maksimoimaan auton suorituskyvyn, olipa kyse sitten moottorin virityksestä, alustan säädöistä tai jarrujärjestelmän optimoinnista, kaikki sääntöjen asettamissa rajoissa.

Valmistajat ja heidän strategiansa

Kaudella 2025 WRC1-luokassa kilpailee samat kolme suurta valmistajaa kuin edellisinäkin vuosina: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport ja M-Sport Ford. Kukin näistä tiimeistä tuo mukanaan omat vahvuutensa ja kehitysfilosofiansa, tavoitteenaan maailmanmestaruus. Toyota on osoittanut olevansa erittäin vahva ja luotettava, rakentaen autoja, jotka ovat tunnettuja kestävyydestään ja tasaisesta suorituskyvystään kaikissa olosuhteissa.

Hyundai pyrkii haastamaan Toyotan tiukasti, ja heidän i20 N Rally1 -autonsa on osoittanut kykynsä voittaa osakilpailuja. Tiimi panostaa aggressiiviseen kehitykseen ja pyrkii löytämään uusia tapoja hyödyntää hybriditeknologiaa optimaalisesti. M-Sport Ford puolestaan jatkaa Fiestan kehitystä ja pyrkii tuomaan haasteen suurille tehtaille budjettinsa rajoissa, usein luottaen nuoriin ja nälkäisiin kuljettajiin. Jokaisella tiimillä on oma lähestymistapansa mestaruuteen, mutta yhteinen tavoite on kirkas: olla nopein ja luotettavin.

Kuljettajien rooli ja yhteistyö

Vaikka WRC1-luokan autot ovat huipputeknologiaa, kuljettajan rooli menestyksessä on edelleen ensiarvoisen tärkeä. Auton ja kuljettajan välinen saumaton yhteistyö on avainasemassa. Kuljettajan on pystyttävä luottamaan autoon täysin ja hyödyntämään sen kaiken potentiaalin ääriolosuhteissa. Tämän vuoksi tiimit panostavat paljon testaukseen ja kehitystyöhön yhdessä kuljettajien kanssa, jotta auto saadaan viritettyä jokaisen yksilön ajotyyliin sopivaksi.

Kaudella 2025 nähdään todennäköisesti vanhoja tuttuja mestareita ja uusia nousevia kykyjä kamppailemassa voitosta. Kuljettajien kyky sopeutua erilaisiin olosuhteisiin – oli kyse sitten mudasta, lumesta, jäästä tai pölystä – ja tehdä nopeita päätöksiä korkeassa paineessa, on kriittinen. Lisäksi nuotinlukijan ja kuljettajan välinen kemia ja luottamus ovat elintärkeitä, sillä nuotti on auton ”kartta” rallipolulle, ja sen tarkkuus ja oikea-aikaisuus voivat ratkaista sekunnin murto-osia, jotka erottavat voittajan häviäjästä.

Tulevaisuuden näkymät ja haasteet

WRC1-luokan tulevaisuudessa hybriditeknologia jatkaa kehittymistään, ja on mahdollista, että näemme entistäkin enemmän painotusta täyssähköisille segmenteille tai muille kestävän energian ratkaisuille tulevaisuudessa. Haasteena on tasapainottaa suorituskyvyn ja ympäristöystävällisyyden vaatimukset tavalla, joka pitää lajin jännittävänä ja samalla vastaa globaaleihin ilmastotavoitteisiin. Lisäksi kustannusten hallinta on jatkuva haaste, sillä rallin korkea teknologia vaatii merkittäviä investointeja.

Sarjan on myös säilytettävä vetovoimansa niin fanien kuin sponsoreidenkin keskuudessa. Tämä vaatii jatkuvaa innovaatiota kilpailun formaatissa, televisioinnissa ja markkinoinnissa. WRC on lajina dynaaminen ja vaatii jatkuvaa sopeutumista, ja nämä haasteet tulevat muokkaamaan WRC1-luokan autojen ja koko sarjan tulevaisuutta. Kaudella 2025 ja sen jälkeenkin on odotettavissa jännittäviä kehitysaskelia, jotka pitävät rallin maailmanmestaruussarjan moottoriurheilun eturintamassa.

Kestävä kehitys rallin maailmassa

Kestävä kehitys on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi moottoriurheilua, ja WRC1-luokka on edelläkävijä tällä saralla. 100-prosenttisesti kestävän biopolttoaineen käyttö ja hybriditeknologian hyödyntäminen ovat konkreettisia askelia kohti ympäristöystävällisempää rallia. Nämä teknologiset innovaatiot eivät ainoastaan vähennä hiilidioksidipäästöjä, vaan ne myös tarjoavat arvokasta tutkimus- ja kehitystyötä, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa laajemminkin autoteollisuudessa.

Tekninen katsaus: Toyota Yaris WRC (ja GR Yaris Rally1) – voiman ja innovaation synty

Rovanperä ja Evans kilpailevat Tunturissa Toyota GR Yaris Rally1 -hybridiralliautoilla. Kuva: TOYOTA GAZOO Racing WRT
Rovanperä ja Evans kilpailevat Tunturissa Toyota GR Yaris Rally1 -hybridiralliautoilla. Kuva: TOYOTA GAZOO Racing WRT

Toyota Yaris WRC, ja sen seuraaja, nykyinen hybridivoimalinjalla varustettu Toyota GR Yaris Rally1, ovat molemmat olleet ja ovat edelleen rallin maailmanmestaruussarjan (WRC) ehdottomia huippunimiä. Nämä autot edustavat Toyotan insinööritaidon ja kilpailuvietin kärkeä, yhdistäen voiman, kestävyyden ja edistyksellisen teknologian. Autojen kehitystyössä on panostettu jokaiseen yksityiskohtaan moottorista aerodynamiikkaan, tavoitteenaan maksimaalinen suorituskyky kaikilla alustoilla.

Yaris WRC aloitti Toyotan paluun WRC-sarjaan vuonna 2017 ja osoittautui välittömästi kilpailukykyiseksi. Sen menestys pohjautui vahvaan, luotettavaan 1,6-litraiseen turboahdettuun moottoriin ja tehokkaaseen nelivetojärjestelmään. Auton suunnittelussa huomioitiin erityisesti aerodynamiikka, joka oli avainasemassa downforcen ja vakauden luomisessa suurissa nopeuksissa. GR Yaris Rally1 on vienyt tätä kehitystä edelleen, vastaamalla WRC:n uusimpiin hybridisääntöihin ja säilyttäen Toyotan kilpailukyvyn sarjan huipulla.

Voimanlähde ja voimansiirto

Alkuperäinen Toyota Yaris WRC käytti Toyotan kehittämää 1,6-litraista, nelisylinteristä turboahdettua rivimoottoria, joka tuotti noin 380-400 hevosvoimaa. Tämä moottori oli tunnettu luotettavuudestaan ja laajasta vääntöalueestaan, mikä oli elintärkeää vaihtelevissa rallioloissa. Voimansiirto hoitui kuusivaihteisen sekventiaalivaihteiston kautta, ja auto oli varustettu kehittyneellä nelivetojärjestelmällä, jossa oli aktiivinen keskitasauspyörästö sekä mekaaniset tasauspyörästöt edessä ja takana. Tämä mahdollisti tarkan voimanjaon ja optimaalisen pidon kaikilla pinnoilla.

Siirryttäessä GR Yaris Rally1 -aikakauteen, eli vuodesta 2022 alkaen, autoihin lisättiin hybridijärjestelmä. Nykyisessä GR Yaris Rally1:ssä on yhä 1,6-litrainen turboahdettu nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori, mutta sen rinnalla on nyt 100 kW (134 hv) sähkömoottori ja 3,9 kWh akku. Yhdessä nämä tuottavat yli 500 hevosvoimaa ja yli 500 Nm vääntöä. Hybridiyksikkö kerää energiaa jarrutuksissa ja tarjoaa lisätehoa kiihdytyksissä, mikä tuo uusia strategisia ulottuvuuksia ralliin. Tämän muutoksen myötä siirryttiin myös viisivaihteiseen mekaaniseen vaihteistoon ja aktiivisten keskitasauspyörästöjen poistoon, mikä yksinkertaisti voimansiirtoa ja asetti uusia vaatimuksia kuljettajille.

Alusta, jousitus ja aerodynamiikka

Toyota Yaris WRC:n alusta oli suunniteltu tarjoamaan optimaalinen tasapaino jäykkyyden ja painon välillä, taaten samalla maksimaalisen turvallisuuden kuljettajalle ja kartanlukijalle. Jousitusjärjestelmä oli erittäin kehittynyt, sisältäen säädettävät iskunvaimentimet ja jouset, jotka mahdollistivat auton hienosäädön eri alustoille – olipa kyse sitten sorasta, asvaltista tai lumesta. MacPherson-tukivarret edessä ja kaksoistukivarret takana varmistivat hyvän tuntuman tiehen ja tehokkaan iskunvaimennuksen. Jarrujärjestelmä koostui suurista, jäähdytetyistä levyjarruista kaikissa neljässä kulmassa, tarjoten erinomaisen pysähtymistehon.

Aerodynamiikka oli avainasemassa Yaris WRC:n suorituskyvyssä. Auton kolmiovinen korirakenne ja matalampi, kapeneva kattolinja olivat suunniteltu ohjaamaan ilmavirtaa tehokkaasti suurelle takaspoilerille, tuottaen merkittävää downforcea. Myös etupuskuriin ja lokasuojiin tehtiin jatkuvasti muutoksia ilmanvastuksen pienentämiseksi ja jäähdytyksen tehostamiseksi. GR Yaris Rally1:ssä aerodynamiikkaa on yksinkertaistettu sääntöjen mukaisesti, mutta silti sen muotoilu on erittäin tehokas. Siinä on edelleen suuri takaspoileri ja virtaviivainen pohja, jotka auttavat pitämään auton tiessä suurissa nopeuksissa ja parantavat vakautta. Auton leveys ja aggressiivinen ulkonäkö eivät ole vain visuaalisia, vaan ne palvelevat myös aerodynaamisia ja turvallisuuteen liittyviä tarkoituksia, kuten iskunvaimennusvaahtojen sijoittamista.

Kehitys ja innovaatiot

Toyota Gazoo Racingin tiimi, Tommi Mäkisen ja myöhemmin Jari-Matti Latvalan johdolla, on panostanut valtavasti Yaris WRC:n ja GR Yaris Rally1:n jatkuvaan kehitykseen. Jokaisen rallin ja kauden aikana kerätty data on analysoitu tarkasti, ja sen perusteella on tehty lukuisia päivityksiä moottoriin, alustaan, jousitukseen ja aerodynamiikkaan. Tämä iteratiivinen kehitysprosessi on ollut avainasemassa Toyotan menestyksessä WRC-sarjassa. Esimerkiksi vuonna 2025 hybridiyksikön poistaminen (uusien sääntöjen myötä) ja ilmanottoa rajoittavan kuristimen koon pienentäminen 36 mm:stä 35 mm:iin ovat asettaneet uusia haasteita, joihin tiimi on vastannut optimoimalla moottorin vasteaikaa ja vääntökäyrää matalilla kierroksilla.

Kestävä kehitys on myös ollut merkittävä innovaatioiden ajuri. Siirtyminen 100-prosenttisesti kestävään biopolttoaineeseen on osoitus sarjan ja valmistajien sitoutumisesta ympäristöystävällisempään moottoriurheiluun. Tämä ei ainoastaan vähennä päästöjä, vaan myös tarjoaa alustan uusien polttoaineratkaisujen kehittämiselle, joilla voi olla laajempiakin sovelluksia tulevaisuuden liikenteessä. Toyotan GR Yaris Rally1 jatkaa edelleen tätä perinnettä, tehden siitä yhden maailman edistyksellisimmistä ralliautoista.

Tekninen katsaus: Hyundai i20 N Rally1 – aggressiivista kehitystä ja kilpailullista huippua

Hyundai i20 N Rally1 on ollut keskeisessä roolissa rallin maailmanmestaruussarjan (WRC) hybridiaikakaudella vuodesta 2022 alkaen. Se on osoittautunut erittäin kilpailukykyiseksi ja kerännyt useita osakilpailuvoittoja, vakiinnuttaen asemansa yhtenä sarjan kovimmista haastajista. Hyundai Motorsportin kehittämä auto perustuu siviiliversion i20 N:ään, mutta on muokattu perusteellisesti vastaamaan Rally1-sääntöjen vaatimuksia ja tarjoamaan äärimmäistä suorituskykyä rallipoluilla.

Auton kehitystyössä on panostettu aggressiiviseen lähestymistapaan, pyrkien löytämään jatkuvasti uusia tapoja parantaa suorituskykyä ja luotettavuutta. Tämä on näkynyt säännöllisinä päivityksinä ja insinöörien tinkimättömänä työnä autojen aerodynamiikan, moottorin tehokkuuden ja alustan hienosäädön parissa. Hyundai i20 N Rally1 edustaa modernia ralliautoilua, jossa huipputeknologia kohtaa kuljettajan taidon ja tiimin strategisen osaamisen.

Voimanlähde ja voimansiirto

Hyundai i20 N Rally1:n sydämenä on Hyundai Motorsportin kehittämä 1,6-litrainen turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori, joka on varustettu suorasuihkutuksella. Tämä voimanlähde tuottaa noin 360 hevosvoimaa ja noin 450 Nm vääntöä. Keskeinen osa nykyistä Rally1-konseptia on sen hybridijärjestelmä, joka koostuu 100 kW:n (134 hv) sähkömoottorista ja 3,9 kWh:n akusta. Tämä yhdistelmä nostaa kokonaistehon yli 500 hevosvoimaan, tarjoten kuljettajille hetkellisen lisätehon käyttöön kiihdytyksissä ja energiatehosteissa. Lisäksi auto käyttää 100 % kestävää biopolttoainetta, mikä on linjassa FIA:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.

Voimansiirto tapahtuu viisivaihteisen sekventiaalivaihteiston kautta. Toisin kuin aiemmassa WRC-sukupolvessa, Rally1-säännöt kieltävät aktiiviset keskitasauspyörästöt, joten Hyundai i20 N Rally1:ssä on mekaaniset tasauspyörästöt edessä ja takana. Tämä asettaa kuljettajalle ja insinööreille uusia haasteita auton hallinnassa ja vääntömomentin jakamisessa, mutta samalla se tekee ajamisesta raaempaa ja vaativampaa. Järjestelmä takaa kuitenkin tehokkaan nelivedon ja erinomaisen pidon kaikilla rallipintana.

Alusta, jousitus ja aerodynamiikka

Hyundai i20 N Rally1:n alusta on suunniteltu tarjoamaan maksimaalisen turvallisuuden ja suorituskyvyn. Se perustuu FIA:n sääntöjen mukaiseen vahvistettuun teräsrunkoon ja hitsattuun monipisteturvakaareen, jotka takaavat kuljettajien suojan suurissa nopeuksissa tapahtuvissa onnettomuuksissa. Jousitusjärjestelmä koostuu McPherson-tukivarsista edessä ja takana, ja siinä on säädettävät iskunvaimentimet. Tämä mahdollistaa auton hienosäädön eri alustojen, kuten soran, asvaltin ja lumen, mukaan. Jarrujärjestelmä on tehokas, ja siinä on suuret tuuletetut levyjarrut (370 mm asvaltilla, 300 mm soralla) ja nelimäntäiset jarrusatulat, jotka varmistavat luotettavan pysähtymistehon.

Aerodynamiikassa Hyundai i20 N Rally1 hyödyntää i20 N -tuotantoauton muotoilua, mutta siihen on lisätty aggressiivisia aerodynaamisia elementtejä. Suuri takaspoileri ja virtaviivainen pohja auttavat tuottamaan downforcea ja parantavat auton vakautta suurissa nopeuksissa. Auton leveys ja etu- ja takapuskureiden muotoilu ovat myös optimoitu ilmavirran ohjaamiseen ja jäähdytyksen tehostamiseen. Vaikka Rally1-säännöt ovat rajoittaneet aerodynamiikan monimutkaisuutta aiemmista WRC-sukupolvista, Hyundai on pystynyt luomaan auton, joka on edelleen erittäin tehokas ilmanvastuksen ja downforcen tasapainossa.

Kehitys ja tulevaisuuden näkymät

Hyundai Motorsport on jatkuvasti kehittänyt i20 N Rally1:stä, ja jokainen kausi on tuonut mukanaan parannuksia auton suorituskykyyn ja luotettavuuteen. Tiimi tekee laaja-alaista testityötä erilaisissa olosuhteissa keräten dataa, jonka perusteella autoa hienosäädetään. Esimerkiksi tulevalla kaudella 2025, kun hybridiyksiköt poistetaan ja ilmanottokuristinta pienennetään, Hyundai joutuu jälleen sopeuttamaan autoa uusiin vaatimuksiin. Tämä tarkoittaa keskittymistä moottorin sisäiseen tehokkuuteen ja kuljettajien kykyyn hallita raakaa voimaa ilman hybridijärjestelmän tarjoamaa apua.

Hyundai on sitoutunut WRC-sarjaan ja jatkaa innovointia teknologian ja kestävän kehityksen saralla. Heidän tavoitteenaan on paitsi voittaa maailmanmestaruuksia, myös hyödyntää rallin tarjoamaa ”laboratoriota” kehittääkseen teknologioita, jotka voivat siirtyä tulevaisuudessa myös siviiliautoihin. Hyundai i20 N Rally1 on elävä osoitus tästä sitoutumisesta, ja sen kehitys jatkuu varmasti tuoden uusia ja jännittäviä ratkaisuja rallin maailmaan.

Tekninen katsaus: M-Sport Ford Fiesta WRC ja Puma Rally1 – haastajan voimavara

M-Sport Ford on ollut pitkäaikainen ja menestyksekäs toimija rallin maailmanmestaruussarjassa (WRC), usein haastaen suurempia tehdastiimejä omilla resursseillaan ja innovatiivisilla ratkaisuillaan. Heidän menestyksensä kulminoituu useisiin voittoihin ja mestaruuksiin, joita on saavutettu sekä Ford Fiesta WRC:llä että nykyisellä Ford Puma Hybrid Rally1 -autolla. M-Sport tunnetaan kyvystään kehittää kilpailukykyisiä autoja tiukoista budjeteista huolimatta, panostaen samalla kuljettajien kehittämiseen ja tekniseen osaamiseen.

Fiesta WRC oli M-Sportin lippulaiva vuosina 2011–2021, ja se voitti muun muassa valmistajien maailmanmestaruuden vuonna 2017 ja kuljettajien mestaruudet Sébastien Ogierin johdolla vuosina 2017 ja 2018. Vuodesta 2022 alkaen M-Sport siirtyi uuteen Rally1-sääntösukupolveen Ford Puma Hybrid Rally1 -autolla, joka toi mukanaan hybriditeknologian ja uudenlaisia vaatimuksia niin suunnittelulle kuin ajamisellekin.

Voimanlähde ja voimansiirto

Alkuperäinen Ford Fiesta WRC käytti M-Sportin ja Fordin kehittämää 1,6-litraista EcoBoost-suorasuihkutusmoottoria. Tämä nelisylinterinen, turboahdettu moottori tuotti noin 380 hevosvoimaa ja 450 Nm vääntöä, luotettavan Garrettin turboahtimen ja 36 mm imukuristimen avulla. Voimansiirto oli kuusivaihteinen sekventiaalivaihteisto, ja autossa oli pysyvä neliveto mekaanisilla etu- ja takatasauspyörästöillä sekä aktiivisella keskitasauspyörästöllä, mikä mahdollisti tarkan voimanjaon ja hallittavuuden.

Siirryttäessä Puma Hybrid Rally1 -aikaan, moottorin perusrakenne pysyi samana, eli se on yhä 1,6-litrainen EcoBoost-turbo. Kuitenkin siihen integroitiin 100 kW:n (134 hv) sähkömoottori ja 3,9 kWh:n akku. Tämä hybridiyksikkö nostaa kokonaistehon yli 500 hevosvoimaan ja vääntömomentin yli 500 Nm:iin, tarjoten kuljettajille lyhytaikaisen lisäboostin kiihdytyksiin. Tämä teknologinen muutos asettaa kuljettajille uudenlaisia haasteita energianhallinnassa ja -käytössä. Voimansiirto muuttui viisivaihteiseksi sekventiaalivaihteistoksi, ja FIA:n sääntömuutosten myötä aktiiviset keskitasauspyörästöt poistuivat, mikä tekee ajamisesta vaativampaa ja korostaa kuljettajan taitoa. Ford Puma Hybrid Rally1 käyttää myös 100 % kestävää biopolttoainetta.

Alusta,jousitus ja aerodynamiikka

Fiesta WRC:n alusta oli tarkkaan suunniteltu vastaamaan rallin vaatimuksiin. Sen perusrakenne muodostui hitsatusta T45-teräksisestä turvakaaresta, joka tarjosi erinomaista kuljettajien suojaa. Jousituksessa käytettiin MacPherson-tukivarsia edessä ja takana, sekä Reigerin ulkoisilla säiliöillä varustettuja säädettäviä iskunvaimentimia, jotka mahdollistivat hienosäädön eri alustoille ja olosuhteisiin. Tehokas jarrujärjestelmä Brembon levyjarruilla (370 mm asvaltilla, 300 mm soralla) ja nelimäntäisillä jarrusatuloilla varmisti tehokkaan pysähtymisen.

Aerodynamiikka oli tärkeässä roolissa Fiesta WRC:n suorituskyvyssä, ja auto oli aggressiivisesti muotoiltu tuottamaan maksimaalista downforcea. Suuri takaspoileri, etu- ja takadiffuusorit sekä siivekkeet ohjasivat ilmavirtoja tehokkaasti parantaen pitoa ja vakautta suurissa nopeuksissa. Ford Puma Hybrid Rally1 on siirtynyt täysin uuteen putkirunkoiseen T45-teräksiseen turvakehikkärunkoon, joka parantaa kuljettajien turvallisuutta merkittävästi. Vaikka Rally1-säännöt ovat yksinkertaistaneet aerodynamiikkaa verrattuna aiempaan sukupolveen, Puma Rally1 on silti tehokkaasti suunniteltu minimoimaan ilmanvastusta ja tuottamaan riittävästi downforcea. Suuri takaspoileri, virtaviivainen kori ja innovatiiviset ilmanohjaimet ovat avainasemassa Puma Rally1:n vakaudessa ja suorituskyvyssä.

Kehitys ja M-Sportin filosofia

M-Sportin filosofia on aina perustunut jatkuvaan kehitykseen ja kykyyn sopeutua uusiin sääntöihin ja haasteisiin. He ovat tunnettuja siitä, että he saavat paljon irti suhteellisen pienillä resursseilla verrattuna suuriin tehdastiimeihin. Tämä on vaatinut tiivistä yhteistyötä Fordin ja lukuisten teknisten kumppaneiden kanssa. Jokainen ralli tarjoaa arvokasta dataa, jota hyödynnetään auton jatkuvassa parantamisessa. Tämä näkyy jatkuvissa pienissä päivityksissä moottoriin, alustaan, jousitukseen ja aerodynamiikkaan.

Kaudella 2025 M-Sport Fordin on jälleen sopeuduttava uusiin sääntömuutoksiin, kun hybridiyksiköt poistetaan ja moottorin ilmanottoa kuristetaan entisestään. Tämä tarkoittaa keskittymistä moottorin tehokkuuteen ja luotettavuuteen, sekä kuljettajien kykyyn hyödyntää auton raakaa voimaa ilman hybridiboostia. M-Sportin kyky reagoida nopeasti sääntömuutoksiin ja kehittää autojaan dynaamisesti on ollut ja on edelleen heidän kilpailuetunsa ydin WRC-sarjassa.