Maailmassa on vain harvoja urheilulajeja, jotka yhdistävät eri kansojen penkkiurheilumieltymyksiä. Jalkapallo on yksi näistä, mutta autourheilun suosio on monilla tavoin vielä kattavampaa ja suurempaa. Syykin siihen on selvä – autoilevia ihmisiä ja liikennettä on maailman jokaisessa kolkassa.
Autourheilu ei ole vain yksi yläkäsite muiden joukossa, vaan sillä on urheilumaailmassa varsin erikoinen asema. Sen keskiössä eivät ole ainoastaan kuljettajat tai tallit, vaan aina kilpailusuorituksia ja kisasijoituksia analysoitaessa täytyy tarkastella koko kokonaisuutta, tallitiimistä ja auton säädöistä lähtien. Siinä, missä tilastonikkarit tuovat omiin palloilulajeihinsa vain faktapohjaista näkökulmaa keskusteluun, ei autourheilussa voi eritellä tilastoja ja yleistä keskustelua toisistaan. Menestyminen on monien osasten summa.
Autourheilu on monipuolinen kokonaisuus, joka koostuu monesta eri lajista. Useimmat meistä ovat kuulleet ja nähneet varmasti F1 ja ralliautojen kisoja televisiossa. Mutta tässä on esimerkiksi suomalaisen AKK:n lajilistaus vuodelta 2021:
Useissa näistä lajeista käydään niin paikallisia, kansallisia kuin EM ja MM tason kilpailuja.
Kiihdytysajoista ja nopeista autoista
Gripmonsters.fi sivusto oli alun perin voimannostoon liittyvä… me laajensimme sen gripin käsityksen myös autoiluun. Tervetuloa katsomaan mitä me ajattelemme pidosta.. eli gripistä.
Fyysisesti rankkaa kilpaurheilua
Autourheilu jakaa vahvasti mielipiteitä. Keskustelua käydään paljon ajamisen tuottamista ilmastopäästöistä ja muun muassa siitä, voidaanko autourheilua pitää varteenotettavana urheilulajina, kun hikoilu ja rasitus eivät näy kisakuljettajista ulospäin verrattuna muihin urheilulajeihin, kuten jääkiekkoon ja jalkapalloon. Ympäristövaikutuksista keskusteleminen on autourheilun piirissä tärkeä seikka ja tästä syystä kansainvälinen autourheilujärjestö FIA tekeekin jatkuvaa kehitystyötä eri sarjoissa, jotta autoista saadaan entistä ympäristöystävällisimpiä vaikuttamatta kuitenkaan auton vauhtiin negatiivisesti.
Formula 1- ja NASCAR-kuljettajat ovat autourheilun seuratuimpia sekä kovapalkkaisimpia hahmoja ja siksi heitä on myös tutkittu paljon kisaolosuhteissa. Kuljettajan kokemat fyysiset rasitukset kummassakin sarjoissa ovat todella rankkoja eikä rapakuntoisella kuskilla ole lähtöviivalle asiaa. Kilpailun aikana F1-kuski menettää huomattavan määrän nesteitä ja joutuu kestämään nopeissa mutkissa kovia vastakkaisia G-voimia. Ammattilaiskuskien fyysinen kunto on siis timanttista tasoa myös siitäkin syystä, että esimerkiksi F1-auton ohjaamoa ei suunnitella kuljettajaa varten, vaan päinvastoin hänen tulee sopia fyysisiltä ulottuvuuksiltaan kapeaan autoon.
Lewis Hamilton on yksi 2010-luvun kovakuntoisimmista urheilijoista. Eri lajien huipputähtien fyysistä kuntoa vertailevissa tutkimuksissa F1-tähti voitti kirkkaasti muun muassa Roger Federerin, Sidney Crosbyn ja Christiano Ronaldon. Hyvä fyysinen kunto edesauttaa myös henkistä jaksamista sekä keskittymiskyvyn ylläpitämistä pitkän kilpailun aikana ja ehkä juuri siksi Hamilton onkin moninkertainen Formula ykkösten maailmanmestari.
Kesäkuun puolivälissä Kymiring heräsi jälleen eloon, kun alueella järjestettiin RallyX Euro -liigan osakilpailu 13.–15. kesäkuuta. Moottorien jylinä täytti ilman ja kansainvälinen kilpailutapahtuma houkutteli paikalle sekä kilpailijoita että yleisöä hienolla porukalla. Erityisesti vauhdikkaat vaihdot ja sorapintaiset mutkat nostattivat tunnelmaa – radan tekninen haaste vaati tarkkaa ajotekniikkaa ja sai katsojat pidättelemään hengitystään. Kisaviikonlopun tunnelma oli etenkin perjantain ja lauantain aikana innostunut ja yhteisöllinen, kun fanit kerääntyivät kansainvälisissä pienissä boksialueissa seuraamaan suorituksia – kisatunnelma oli aidosti läsnä.
Montrealin ikoninen Circuit Gilles Villeneuve tarjosi jälleen kerran Formula 1 -faneille unohtumattoman näytöksen, kun Kanadan Grand Prix 2025 huipentui dramaattiseen loppuratkaisuun. Kilpailu oli täynnä jännitystä, strategisia valintoja ja odottamattomia käänteitä, jotka pitivät katsojat penkin reunalla viime metreille asti. Erityisesti Mercedes-AMG Petronas F1 Team osoitti vahvaa potentiaaliaan, keräten merkittävän pistepotin kaksoispalkintokorokesijoituksella, kun George Russell ajoi voittoon ja Andrea Kimi Antonelli valloitti kolmannen sijan. Tämä suoritus antoi vahvan signaalin Mercedeksen noususta kohti kauden kärkeä ja osoitti tiimin kyvyn menestyä vaihtelevissa olosuhteissa, jotka tekivät kilpailusta entistä haastavamman. Varsinkin Antonellin puolustaminen takana tullutta Piastria kohtaan osoitti nuoren kuskin olevan oikeassa sarjassa ajamassa.
Euroopan mestaruussarjan (EM‑sarja) kisa Puolassa tarjosi suomalaisille menestyksen hetkiä, kun Ville Vatanen ja Jarmo Ottman ylsivät podiumille. Tapahtuma keräsi autourheilun ystävät paikalle seuraamaan tiukkoja kamppailuja ja suomalaiskuskit onnistuivat vakuuttamaan taidoillaan. Tässä artikkelissa käydään läpi kisan keskeisiä tapahtumia, suomalaissuorituksia ja tunnelmia.
Kanadan F1 osakilpailun aika‐ajoissa nähtiin todellinen vetämättömän dynamiikan hetki, kun George Russell ajoi paalupaikalle Montrealissa, kilpailun ensimmäisessä osassa toisena vuonna peräkkäin. Russell viritti huikean ajan 1:10.899, jääden vain 0,160 sekuntia Red Bullin Max Verstappenista – mutta käänsi lopulta sijoitukset edukseen viime hetken kierroksellaan. Tämä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun McLarenin tai Red Bullin ulkopuolinen tiimi nappasi paalupaikan – Mercedes on todellakin löytänyt vauhtia juuri täällä.
Karting SM:n toinen osakilpailu ajettiin Porin Circuitilla 6.–8. kesäkuuta 2025. Kisaviikonloppu koostui harjoituksista, aika-ajoista, alkueristä ja kolmesta finaalista luokittain Mini60, OKJ, S‑125 ja KZ2. Lauantaina pidetyt aika-ajot toivat selkeyttä lähtöasetelmiin, sunnuntaina oli vuorossa full f‑tailien kolmin kappalein, mikä toi mukavasti draamaa loppuvaiheisiin .
Le Mansin 24 tunnin ajo on moottoriurheilun kruununjalokivi, kilpailu, joka testaa niin kuljettajien kuin autojenkin kestävyyttä äärimmäisyyksiin saakka. Tässä legendaarisessa koitoksessa on nähty vuosikymmenten ajan lukemattomia tarinoita voitosta, tappiosta, ja inhimillisen tahdonvoiman voimasta. Viime vuosina yksi mielenkiintoisimmista ja eniten huomiota herättävistä tiimeistä on ollut Iron Dames, täysin naisista koostuva kokoonpano, joka on murtautunut perinteisesti miesvaltaiselle kilpakentälle ja osoittanut kykynsä saavuttaa menestystä maailman huipputasolla. Heidän osallistumisensa Le Mansiin ei ole ainoastaan urheilullinen suoritus, vaan myös voimakas viesti sukupuolten tasa-arvosta ja siitä, että intohimo ja lahjakkuus voivat viedä pitkälle riippumatta taustasta.
Formula 1 -kausi 2026 lupaa ennennäkemätöntä jännitystä ja uusia käänteitä, kun sarja julkisti 24 kilpailun kalenterinsa. Vaikka monet perinteiset kilpailupaikat säilyvät, on luvassa myös merkittäviä muutoksia, jotka muokkaavat sarjan tulevaisuutta. Erityisen kiinnostavaa on nähdä, miten uusi Madridin osakilpailu istuu kalenteriin ja millaisia vaikutuksia muuttuneilla kilpailupäivillä on tallien ja kuljettajien valmistautumiseen. Samalla on syytä huomata, että Imolan osakilpailu jää pois, mikä luo tilaa uusille areenoille ja haastaa fanien odotuksia siitä, mitkä radat pysyvät kalenterissa pidemmällä aikavälillä.
Tällä kaudella Valtteri Bottas on Mercedes-Benz AMG Petronas F1 tallin kolmoskuski, eli varakuski, mutta näillä näkymin ajaminen mersun ratissa edes kisakuskien sijasta näyttää epätodennäköiseltä. Hänet ohittanee myös ruotsalainen Dino Beganovic, joka ajaa tällä hetkellä Hitech TGR tallissa FIA F2-sarjasssa. Bottas on itse sanonut menneen kauden tapahtumien ja kulisseissa tapahtuneiden päätösten osittain yllättäneen hänet, mutta hänellä on yhä ykköstavoite saada tallipaikka F1:stä.
F‑Cup Rallisarjan kesäkausi pyörähti käyntiin Hankasalmella lauantaina 7. kesäkuuta, kun Revontuli‑ralli tarjosi viisi erikoiskoetta Keski‑Suomen sorateillä. Kilpailua sävyttivät armottomat kelimuutokset: aurinko vaihtui rankkasateeseen ja tuuli teki sorapätkistä liukkaita, mikä toi vaativuutta niin kuljettajille kuin tiimeillekin. Moni autoilija kuvaili radan haastavuuden juuri näiden sääolosuhteiden vuorottelun ansioksi, sillä reitin pohja muuttui nopeasti pitävästä liukkaaseen.
Kesäkuun puolivälissä Kymiring heräsi jälleen eloon, kun alueella järjestettiin RallyX Euro -liigan osakilpailu 13.–15. kesäkuuta. Moottorien jylinä täytti ilman ja kansainvälinen kilpailutapahtuma houkutteli paikalle sekä kilpailijoita että yleisöä hienolla porukalla. Erityisesti vauhdikkaat vaihdot ja sorapintaiset mutkat nostattivat tunnelmaa – radan tekninen haaste vaati tarkkaa ajotekniikkaa ja sai katsojat pidättelemään hengitystään. Kisaviikonlopun tunnelma oli etenkin perjantain ja lauantain aikana innostunut ja yhteisöllinen, kun fanit kerääntyivät kansainvälisissä pienissä boksialueissa seuraamaan suorituksia – kisatunnelma oli aidosti läsnä.
Montrealin ikoninen Circuit Gilles Villeneuve tarjosi jälleen kerran Formula 1 -faneille unohtumattoman näytöksen, kun Kanadan Grand Prix 2025 huipentui dramaattiseen loppuratkaisuun. Kilpailu oli täynnä jännitystä, strategisia valintoja ja odottamattomia käänteitä, jotka pitivät katsojat penkin reunalla viime metreille asti. Erityisesti Mercedes-AMG Petronas F1 Team osoitti vahvaa potentiaaliaan, keräten merkittävän pistepotin kaksoispalkintokorokesijoituksella, kun George Russell ajoi voittoon ja Andrea Kimi Antonelli valloitti kolmannen sijan. Tämä suoritus antoi vahvan signaalin Mercedeksen noususta kohti kauden kärkeä ja osoitti tiimin kyvyn menestyä vaihtelevissa olosuhteissa, jotka tekivät kilpailusta entistä haastavamman. Varsinkin Antonellin puolustaminen takana tullutta Piastria kohtaan osoitti nuoren kuskin olevan oikeassa sarjassa ajamassa.
Euroopan mestaruussarjan (EM‑sarja) kisa Puolassa tarjosi suomalaisille menestyksen hetkiä, kun Ville Vatanen ja Jarmo Ottman ylsivät podiumille. Tapahtuma keräsi autourheilun ystävät paikalle seuraamaan tiukkoja kamppailuja ja suomalaiskuskit onnistuivat vakuuttamaan taidoillaan. Tässä artikkelissa käydään läpi kisan keskeisiä tapahtumia, suomalaissuorituksia ja tunnelmia.
Kanadan F1 osakilpailun aika‐ajoissa nähtiin todellinen vetämättömän dynamiikan hetki, kun George Russell ajoi paalupaikalle Montrealissa, kilpailun ensimmäisessä osassa toisena vuonna peräkkäin. Russell viritti huikean ajan 1:10.899, jääden vain 0,160 sekuntia Red Bullin Max Verstappenista – mutta käänsi lopulta sijoitukset edukseen viime hetken kierroksellaan. Tämä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun McLarenin tai Red Bullin ulkopuolinen tiimi nappasi paalupaikan – Mercedes on todellakin löytänyt vauhtia juuri täällä.
Karting SM:n toinen osakilpailu ajettiin Porin Circuitilla 6.–8. kesäkuuta 2025. Kisaviikonloppu koostui harjoituksista, aika-ajoista, alkueristä ja kolmesta finaalista luokittain Mini60, OKJ, S‑125 ja KZ2. Lauantaina pidetyt aika-ajot toivat selkeyttä lähtöasetelmiin, sunnuntaina oli vuorossa full f‑tailien kolmin kappalein, mikä toi mukavasti draamaa loppuvaiheisiin .
Le Mansin 24 tunnin ajo on moottoriurheilun kruununjalokivi, kilpailu, joka testaa niin kuljettajien kuin autojenkin kestävyyttä äärimmäisyyksiin saakka. Tässä legendaarisessa koitoksessa on nähty vuosikymmenten ajan lukemattomia tarinoita voitosta, tappiosta, ja inhimillisen tahdonvoiman voimasta. Viime vuosina yksi mielenkiintoisimmista ja eniten huomiota herättävistä tiimeistä on ollut Iron Dames, täysin naisista koostuva kokoonpano, joka on murtautunut perinteisesti miesvaltaiselle kilpakentälle ja osoittanut kykynsä saavuttaa menestystä maailman huipputasolla. Heidän osallistumisensa Le Mansiin ei ole ainoastaan urheilullinen suoritus, vaan myös voimakas viesti sukupuolten tasa-arvosta ja siitä, että intohimo ja lahjakkuus voivat viedä pitkälle riippumatta taustasta.