Autourheilu

Maailmassa on vain harvoja urheilulajeja, jotka yhdistävät eri kansojen penkkiurheilumieltymyksiä. Jalkapallo on yksi näistä, mutta autourheilun suosio on monilla tavoin vielä kattavampaa ja suurempaa. Syykin siihen on selvä – autoilevia ihmisiä ja liikennettä on maailman jokaisessa kolkassa.

Autourheilu ei ole vain yksi yläkäsite muiden joukossa, vaan sillä on urheilumaailmassa varsin erikoinen asema. Sen keskiössä eivät ole ainoastaan kuljettajat tai tallit, vaan aina kilpailusuorituksia ja kisasijoituksia analysoitaessa täytyy tarkastella koko kokonaisuutta, tallitiimistä ja auton säädöistä lähtien. Siinä, missä tilastonikkarit tuovat omiin palloilulajeihinsa vain faktapohjaista näkökulmaa keskusteluun, ei autourheilussa voi eritellä tilastoja ja yleistä keskustelua toisistaan. Menestyminen on monien osasten summa.

Autourheilu on monipuolinen kokonaisuus, joka koostuu monesta eri lajista. Useimmat meistä ovat kuulleet ja nähneet varmasti F1 ja ralliautojen kisoja televisiossa. Mutta tässä on esimerkiksi suomalaisen AKK:n lajilistaus vuodelta 2021:

Lajit

  • Autoslalom
  • Autosuunnistus
  • Crosskart
  • Drag Racing
  • Drifting
  • EcoRun
  • Digitaalinen autourheilu
  • Endurance
  • Historic
  • Jokamiehenluokka
  • Jäärata-ajo
  • Karting
  • Off Road
  • Pienoisautoilu
  • Ralli
  • Rallicross
  • Rallisprint
  • Rata-autoilu
  • Tasanopeusajo

Useissa näistä lajeista käydään niin paikallisia, kansallisia kuin EM ja MM tason kilpailuja.

Kiihdytysajoista ja nopeista autoista

Gripmonsters.fi sivusto oli alun perin voimannostoon liittyvä… me laajensimme sen gripin käsityksen myös autoiluun. Tervetuloa katsomaan mitä me ajattelemme pidosta.. eli gripistä.

Fyysisesti rankkaa kilpaurheilua

Autourheilu jakaa vahvasti mielipiteitä. Keskustelua käydään paljon ajamisen tuottamista ilmastopäästöistä ja muun muassa siitä, voidaanko autourheilua pitää varteenotettavana urheilulajina, kun hikoilu ja rasitus eivät näy kisakuljettajista ulospäin verrattuna muihin urheilulajeihin, kuten jääkiekkoon ja jalkapalloon. Ympäristövaikutuksista keskusteleminen on autourheilun piirissä tärkeä seikka ja tästä syystä kansainvälinen autourheilujärjestö FIA tekeekin jatkuvaa kehitystyötä eri sarjoissa, jotta autoista saadaan entistä ympäristöystävällisimpiä vaikuttamatta kuitenkaan auton vauhtiin negatiivisesti.

Formula 1- ja NASCAR-kuljettajat ovat autourheilun seuratuimpia sekä kovapalkkaisimpia hahmoja ja siksi heitä on myös tutkittu paljon kisaolosuhteissa. Kuljettajan kokemat fyysiset rasitukset kummassakin sarjoissa ovat todella rankkoja eikä rapakuntoisella kuskilla ole lähtöviivalle asiaa. Kilpailun aikana F1-kuski menettää huomattavan määrän nesteitä ja joutuu kestämään nopeissa mutkissa kovia vastakkaisia G-voimia. Ammattilaiskuskien fyysinen kunto on siis timanttista tasoa myös siitäkin syystä, että esimerkiksi F1-auton ohjaamoa ei suunnitella kuljettajaa varten, vaan päinvastoin hänen tulee sopia fyysisiltä ulottuvuuksiltaan kapeaan autoon.

Lewis Hamilton on yksi 2010-luvun kovakuntoisimmista urheilijoista. Eri lajien huipputähtien fyysistä kuntoa vertailevissa tutkimuksissa F1-tähti voitti kirkkaasti muun muassa Roger Federerin, Sidney Crosbyn ja Christiano Ronaldon. Hyvä fyysinen kunto edesauttaa myös henkistä jaksamista sekä keskittymiskyvyn ylläpitämistä pitkän kilpailun aikana ja ehkä juuri siksi Hamilton onkin moninkertainen Formula ykkösten maailmanmestari.

Luettavaa

EM-ralli Unkari

Heikkilän EM-kauden avausvoitto mureni vanteen hajoamisen myötä

Mikko Heikkilä on joutunut keskeyttämään johtoasemasta Unkarissa ajettavan rallin EM-sarjan osakilpailun. Sunnuntaiaamuna johtonsa 10,1 sekuntiin kasvattanut Heikkilä oli loistovauhdissa ennen vanteen hajoamista päivän kolmannella erikoiskokeella. Rallin EM-sarjassa kilpaileva nurmijärveläiskuljettaja Mikko Heikkilä ja kartanlukija Kristian Temonen on joutunut keskeyttämään kauden avausosakilpailun, V-Hid Rally Hungaryn, kilpailun johtopaikalta. Kärkipaikkaa 10,1 sekunnin marginaalilla ennen rallin 10. erikoiskoetta pitäneen Heikkilän … Lue lisää
Mikko Heikkilä EM-ralli

EM-ralli: Heikkilä johdossa Unkarin EM-rallin päätöspäivään

Mikko Heikkilä johtaa Unkarin EM-rallia. EM-rallikauden avaavan osakilpailun viimeiseen ajopäivään lähdetään Toyota-kuljettajan komennossa 2,3 sekunnin erolla takana tuleviin. Nurmijärveläinen kilpa-autoilija Mikko Heikkilä kartanlukijansa Kristian Temosen kanssa ovat rallin Euroopanmestaruussarja ERC:n kauden avausosakilpailun johdossa kahden ajopäivän jälkeen. Italialaisen Step Five Motorsport -tallin Toyota GR Yaris Rally2 -autoa kuljettavan Heikkilän johtomarginaali on 2,3 sekuntia. Kolmepäiväinen kilpailu käynnistyi … Lue lisää

Oman rallitallin perustaminen: vinkit

Rallitallin perustaminen vaatii huolellista taloudellista suunnittelua. On tärkeää laskea tarkasti kaikki kulut, kuten auton hankinta, kisamaksut, kuljettajan palkka ja huoltotiimin palkkiot. Lisäksi on varmistettava, että tallilla on riittävästi rahoitusta myös odottamattomien kulujen varalle. Jos olet miettimässä oman yritystoiminnan aloittamista lähiaikoina, on hyvä laittaa oma talous kuntoon. Yksi oman talouden järjestelyväline on yhdistelylaina, jolla oman talouden … Lue lisää
Heikkilän EM-ralli

EM-ralli: Heikkilän EM-rallikausi käyntiin Unkarissa

Mikko Heikkilän EM-rallikausi pyörähtää käyntiin ensi viikonloppuna Unkarissa ajettavalla sarjan avausosakilpailulla. Edessä ovat Unkarin nopeat mutta röykkyiset soratiet. Mikko Heikkilä käynnistää EM-rallikautensa tulevana viikonloppuna Unkarin sorateillä. Italialaisen Step Five Motorsportin Toyota GR Yaris Rally2 -autolla muun Euroopan kärjen haastava Heikkilä on ehtinyt ennen sarjan alkua hakea tuntumaa autoon niin soralla kuin lumellakin voittaen rallin molemmissa … Lue lisää
ralli italia heikkilä

Ralliuutisia: Heikkilän Italian sorarallisarjan toinen osakilpailu sai ikävän lopun

Mikko Heikkilän Italian sorarallisarjan kauden toinen osakilpailu päättyi ennenaikaisesti ulosajoon. Kilpailun voitosta kilpaillut Toyota-kuljettaja oli toisena ennen kilpailun viimeistä erikoiskoetta. Mikko Heikkilä on joutunut keskeyttämään Italian sorarallisarjan kauden toisen osakilpailun, Rally della Val D’Orcian, ulosajoon kilpailun viimeisellä erikoiskokeella. Kilpailun johdosta kamppaillut Heikkilä sekä Italian sorasarjassa nuottia nurmijärveläiselle lukeva Francesco Pezzoli ovat kunnossa. -Auto alkoi spinnaamaan … Lue lisää

Bottas ensimmäistä kertaa tällä kaudella toiseen aika-ajo-osioon

Bottas on itse viime aikoina kertonut haastatteluissaan, kuinka hän tekee tällä kaudella kaikkensa päästääkseen podiumille – eli kolmen parhaan joukkoon. Valitettavasti se vain tämän kauden Sauberilla tulee olemaan todella vaikeata, kuten taas tänään nähtiin Australian GP:n aika-ajossa, missä Bottaksen Sauberilla ei ole mitään asiaan TOP10 sakkiin, vaikka nyt kohtuullisen hyvällä sijalle pääsikin ja Bottas itse … Lue lisää
Ville Vatanen (oik.) ja kartanlukija Hannu Lamminen ottivat kauden toisen Nuorten SM -luokkavoiton Tuurissa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja kulki suosikkien tahtiin Tuurissa

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan kauden toiset pisteet olivat tarjolla perjantaina ja lauantaina ajetussa SM Tuuri Rallissa. Kuljettajilla oli seitsemän erikoiskoetta ja noin 95 kilometriä aikaa ratkoa paremmuus erinomaisissa kevättalvisissa ralliolosuhteissa. Tällä kertaa ei isoja yllätyksiä nähty, vaan ennakkosuosikin paineita kantaneet pitivät hermopaineen onnistuneesti kontrollissa. Nuorissa Vatanen pitää valtaistuinta Nuorten SM:n kuljettajista yksi oli ylitse muiden tälläkin … Lue lisää
Saudi-Arabia F1

Ei tulosta Sauberilla Saudi-Arabiassa: Valtteri Bottas 17.

Jeddahin ilta oli koko Stake F1 Team KICK Sauberille vaikea. Aika-ajot eivät olleet onnistuneet, tai itseasiassa auto vain on niin huono, ettei sillä kunnolla kilpailla edes niistä viimeisistä pisteistä. Valtterin 16. lähtöruutu, ja Zhoun 20.ruutu kertovat karua kieltään, eikä se kisakaan nyt sen paremmin mennnyt. Tallin ja kuskien kommentit kisasta Tämä päivä merkitsi melko pettymystä … Lue lisää
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka johtavat SM Tuuri Rallia avauspäivän kahden erikoiskokeen jälkeen. Kuva: Loudlife Media / AKK

Ralli SM -sarjan talvikausi päätökseen Tuurissa – Korhoselle ei löytynyt pysäyttäjää

Rallin SM-sarjan talvikauden päätösosakilpailu ajettiin viikonloppuna Alavudella, Tuurin kylässä. Legendaarisen kyläkaupan maisemissa ajettu kaksipäiväinen ralli tarjosi jälleen hienoja hetkiä ikonisissa maisemissa. Suomen suosituin matkailukohde keräsi Alavudelle runsaasti yleisöä seuraamaan seudun ensimmäistä SM-rallia.  Sarjan kovimmassa luokassa, SM1:ssä Roope Korhonen näytti jo perjantaina muille kaapin paikan. Laukaan nouseva tähti ja SM-sarjan kärkimies saapui yötauolle seitsemän sekunnin johtoasemassa … Lue lisää
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka johtavat SM Tuuri Rallia avauspäivän kahden erikoiskokeen jälkeen. Kuva: Loudlife Media / AKK

Ralli SM: Roope Korhonen kärjessä Tuurin yötauolle – ”Aika hienoa on laskea”

Rallin suomenmestaruussarjan kolmas osakilpailu ja samalla talvikauden päättävä kisa, Alavuden seudulla ajettava SM Tuuri Ralli käynnistyi kahdella ensimmäisellä illan pimeydessä ajetulla erikoiskokeella. Räväkimmin rallin aloitti SM1-luokan pistekärki Roope Korhonen.  Kauden avauskilpailussa voiton ja toisesta kakkosijan napannut Toyota Yaris -kuski Korhonen ajoi rallin molemmille avausillan erikoiskokeille pohja-ajat ja siirtyy yötauolle mukavassa 7,1 sekunnin johtoasemassa – Hyvä … Lue lisää