Bottas ensimmäistä kertaa tällä kaudella toiseen aika-ajo-osioon

Bottas on itse viime aikoina kertonut haastatteluissaan, kuinka hän tekee tällä kaudella kaikkensa päästääkseen podiumille – eli kolmen parhaan joukkoon. Valitettavasti se vain tämän kauden Sauberilla tulee olemaan todella vaikeata, kuten taas tänään nähtiin Australian GP:n aika-ajossa, missä Bottaksen Sauberilla ei ole mitään asiaan TOP10 sakkiin, vaikka nyt kohtuullisen hyvällä sijalle pääsikin ja Bottas itse puhkuu pisteintoilua ensi aamuyön GP:tä ajatellen. Lähtöruutu: 13.

KICK Sauber F1 -tiimi osoitti tänään merkittävää edistystä Australian Grand Prix’n aika-ajoissa. Valtteri Bottas pääsi Q2:een ajallaan, joka oli päivän 13. nopein. Tiimikaverinsa Zhou Guanyu oli samankaltaisessa vauhdissa, mutta epäonninen kohtaaminen korkean reunakiven kanssa vahingoitti hänen C44-autoaan, jättäen hänet 19. sijalle.

Tämän päivän aika-ajot olivat positiivinen askel tiimille, jolla olisi ollut mahdollisuus saada molemmat autot Q2:een. Todellinen testi koittaa kuitenkin huomenna, kun tiimi tähtää pisteisiin Albert Parkin haastavalla radalla.

Tänään saimme peilata parempaa aika-ajosuoritusta tiimissä. Pääsimme Q2:een yhdellä autolla, mikä heijastaa paremmin nykyistä teknistä pakettiamme verrattuna aiempiin suorituksiimme. Olimme nähneet tätä vauhtia toteutumattomana ensimmäisissä aika-ajoissa tänä vuonna, mutta tänään Valtteri vahvisti arvomme hyvin suoritetulla ajolla: hän ei tehnyt virheitä ja P13 on tämän tuloksen seuraus. Valitettavasti Zhou’n aika-ajo kärsi etusiiven vaurioista: hän kosketti korkeaa reunakiveä kymmenennen mutkan jälkeen, mikä riitti rikkomaan siiven pääosan ja pilaamaan hänen viimeisen kierroksensa. Hänen vauhtinsa oli hyvin samankaltainen kuin Valtterin, ja oli kohtuullista olettaa, että hänkin olisi voinut olla Q2:ssa. Tiimin suorituskyky on ollut rohkaisevaa: asetuksissa on vielä lisää löydettävää ja voimme puristaa enemmän suorituskykyä hienosäätämällä. Olimme hieman takajaloillamme viikonlopun alussa ja toivottavasti voimme aloittaa paremmin ja aikaisemmin tulevaisuudessa: mutta olemme asemassa, jossa voimme taistella pisteistä muiden epäonnisten sattumusten varassa olematta. Huomio kääntyy nyt huomisen kilpailuun: tiedämme, että mahdollisuudet päästä kymmenen parhaan joukkoon ovat mahdollisia, mutta meidän on oltava valmiina tarttumaan niihin. Renkaat tulevat olemaan tärkeässä roolissa, olemme nähneet, miten jyrsintä, erityisesti etuakselilla, voi vaikuttaa kilpailun vauhtiin, joten meidän on analysoitava strategiamme ja työskenneltävä tiiminä, valmistautuen kaikkiin skenaarioihin maksimoidaksemme mahdollisuutemme.

Alessandro Alunni Bravi, tiimin edustaja

Pääseminen Q2:een ensimmäistä kertaa tällä kaudella on varmasti positiivista – erityisesti Australiassa, radalla, jossa rata-asema on ratkaisevan tärkeä. Lähteminen lähempänä ymmenen parhaan joukkoa huomenna antaa meille mahdollisuuden taistella toivottavasti pistesijoista, sillä tiedämme, että voimme olla kilpailukykyisiä ympärillämme olevien autojen kanssa. Yleisesti ottaen tunnen, että olemme ottaneet pienen askeleen eteenpäin tiiminä, ja kun otetaan huomioon, että kenttä on melko tiivis, jopa pienet parannukset voivat tehdä suuren eron. Uudelleen profiloitu etusiipi auttoi varmasti auton tasapainon ja pidon kanssa, ja olemme nähneet yleisesti parempaa suorituskykyä verrattuna kahteen edelliseen kilpailuun. Odotan innolla huomista kilpailua fantastisen yleisön edessä – on mahtavaa tuntea kaikki rakkaus ja tuki, mikä antaa minulle melkoisen buustin. Melbourne on aina fantastinen kilpailu, joka voi olla melko toiminnantäyteinen; aion antaa kaikkeni tehdäkseeni fanit onnelliseksi ja kootakseni upean suorituksen yhteen.

Bottaksen omat kommentit

Vastaa