BMW esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä päästöttömän BMW i Hydrogen NEXTin. Samalla yhtiö osoittaa, että sähköautovalikoimaa voi täydentää myös polttokennoteknologiaa hyödyntävillä vetyautoilla. Tätä tulevaisuuden teknologiaa BMW kehittää yhteistyössä Toyotan kanssa.
BMW-konserni lukeutuu sähköisen liikkumisen edelläkävijöihin, joka kuitenkin samalla valmistautuu jo tulevaisuuden haasteisiin. Tästä saadaan esimerkkejä myös Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa esiteltävä BMW i Hydrogen NEXT antaa esimakua vetykäyttöisten polttokennoautojen mahdollisuuksista.
BMW i NEXT:in ”vetyversioon” tehdyt pienet muutokset tekevät siitä tunnistettavan ja omanlaisensa i -mallin. Keulassa ero näkyy selvimmin konepellissä, jossa on BMW i:n sininen kuviointi. Päästöttömyydestä kertoo puolestaan se, ettei autossa ole lainkaan perinteistä pakoputkea.
Vaikka kyse on pitkälti konseptista, haluaa BMW osoittaa polttokennoteknologian olevan integroitavissa myös perinteisempiin automalleihin. Yhtiön mielestä tulevaisuudessa autoissa käytetään rinnakkain useita eri käyttöjärjestelmiä, sillä mikään yksittäinen voimanlähde ei ratkaise kaikkia autoilijoiden liikkumistarpeita. Siksi vetyautot nähdään BMW:ssä yhtenä tärkeänä vaihtoehtona ja lisänä akkukäyttöisille sähköautoille.
Polttokennoversio X5-mallin pohjalle
BMW:llä on tarjolla laaja valikoima sähköisiä käyttöjärjestelmiä, joista ladattavat hybridit ovat yksi esimerkki. Pidemmän linjan tavoitteena on kuitenkin päästötön liikkuminen, joka on kirjattu myös BMW:n strategiaan.
Tämän strategian mukaisesti yhtiö aikoo esitellä seuraavan sukupolven polttokennojärjestelmiä hyödyntävän auton vuonna 2022. Kyseinen ajoneuvo pohjautuu pitkälti nykyiseen X5-malliin, joka käyttää polttoaineenaan vetyä.
Vetykäyttöisessä polttokennosähköautossa yhdistyy rajoittamaton ja päästötön liikkuminen perinteisen auton käyttöominaisuuksiin. Tankkausaika on jo alle neljä minuuttia eivätkä sää ja vuodenajat vaikuta auton toimintasäteeseen. Lisäksi niissä on hinausmahdollisuus.
Asiakkailleen BMW-konserni aikoo tarjota polttokennoajoneuvoja aikaisintaan vuonna 2025. Ajoitus riippuu pitkälti markkinoiden ja kysynnän kehittymisestä. Useimmissa maissa esimerkiksi tarvittavan tankkausinfrastruktuurin rakentaminen on vasta alkamassa.
Kehitysyhteistyötä Toyotan kanssa
BMW ja Toyota Motor Corporation ovat tehneet polttokennoteknologiassa yhteistyötä jo vuodesta 2013 lähtien. BMW on testannut kesästä 2015 alkaen muutamia 5-sarjan GT -vetyautoja, joissa on yhdessä Toyotan kanssa kehitetty polttokennojärjestelmä. Tuotekehitykseen liittyvä virallinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin vuonna 2016.
Toyotan kanssa tehtävä yhteistyö osoittaa, että BMW panostaa päästöttömään liikkumisen tosissaan. Molemmat yhtiöt uskovat polttokennoteknologiaan ja jatkavat yhteistyötään, kunnes tarvittava infrastruktuuri ja markkinat kasvavat eri puolilla maailmaa.
Tammikuussa 2017 BMW-konserni ja Toyota yhdistivät voimansa yhdentoista johtavan energia-, kuljetus- ja teollisuusyhtiön kanssa julkistaakseen maailmanlaajuisen Hydrogen Council-aloitteen. Sen tavoitteena on muodostaa yhtenäinen näkemys ja tahtotila siitä, miten vetyenergiaa tulisi tulevaisuudessa käyttää. Kesäkuussa 2019 Hydrogen Councillissa oli jo 60 jäsenyritystä.