Audi sähköistää Berliiniä: Formula E -kilpailun yhteydessä avattiin Saksan suurin sähkövarasto EUREF (European Energy Forum) -kampukselle. Sähkövaraston kapasiteetti on 1,9 MWh ja se hyödyntää tuotekehitysautojen käytettyjä litiumioniakkuja. Tarkoituksena on testata sähköautojen ja sähköverkon yhteistoimintaa sekä kehittää älykästä sähköverkkoa.
Audi on sitoutunut päästöttömään liikkumiseen ja asettanut selkeät välitavoitteet tämän saavuttamiseksi: jo vuonna 2025 noin 40 % uusista myydyistä Audeista on varustettu sähkömoottorilla. Tulevan vuosikymmenen puolessavälissä tämä vastaisi noin miljoonan sähköistetyn auton myyntiä vuosittain. Sähköautojen määrän kasvaessa muodostuu myös valtava liikkuva energiavarasto, joka tarjoaa paljon mahdollisuuksia energiakapasiteetin älykkääseen hyödyntämiseen yhdessä energiateollisuuden kanssa.
Jos Saksan henkilöliikenteen autoista joka kymmenes olisi sähköauto, ne muodostaisivat lähes 200 gigawattitunnin kokoisen joustavan energiavaraston. Osana uusiutuvien energianlähteiden ja älykkään sähköverkon muodostamaa kokonaisuutta sähköautoilla voi olla merkittävä vaikutus energiamurrokseen. Sähköautot voidaan ladata aurinko- tai tuulisähköllä, kun niitä on saatavilla ja sähköautojen akkujen avulla voidaan reagoida nopeasti sähköverkon lyhytaikaiseen säätötarpeeseen. Tämän vision toteuttamiseksi Audi tekee yhteistyötä energiateollisuuden, mm. älylatauksen ja sähkövarastojen parissa työskentelevän Mobility Housen kanssa.
Käytännössä mahdollisuuksia testataan Berliinin uuden 110 neliömetrin kokoisen sähkövaraston avulla. Se on liitetty Berliinin keskijänniteverkkoon yhden megawatin teholla, joka vastaa noin 200 sähköauton keskimääräistä lataustarvetta. Sen 1,9 MWh kapasiteetti riittää täyttämään lähes kahden tunnin ajan koko 5,5 hehtaarin toimisto- ja tiedekampuksen sähköntarpeen.
Seuraavan hyödyntämismahdollisuuden tarjoavat lähiseudun jopa 175 kW:n tehoiset pikalatausasemat. Sähkövarasto toimii pikalatausasemien puskurivarastona, jotta paikallista sähköverkkoa ei kuormiteta liikaa ja suuri sähköntarve katetaan mahdollisimman kustannustehokkaasti. Älykäs sähköverkko mahdollistaa sähkövaraston lataamisen tuuli- ja aurinkovoimaloista sekä kampuksen omasta, sekä sähköä että lämpöä tuottavasta voimalasta. Tällä tasoitetaan sähköverkon kuormitusta ja paikallisia huippukuormia sekä vakautetaan sähkönsiirtoverkkoa. Nopealla kysynnän ja tarjonnan joustolla sekä lyhyen vasteajan taajuusvaihteluiden kompensoinnilla pienennetään myös energiakustannuksia. Sähkövarasto on myös optimoitu hiilidioksidineutraaliksi.
Berliinin lähialueella on runsaasti uusiutuvaa, teholtaan vaihtelevaa energiantuotantoa, mikä tarjoaa hyvät edellytykset älykkään latauksenhallinnan kehittämiselle sekä sähköautojen akkujen käyttämiselle puskurivarastona. Projektin yhteistyökumppanit aikovat tehdä kokeiluja, joissa tuulipuistojen ylimääräinen päästötön energia voidaan ohjata kohdennetusti EUREF-kampukselle. Näin tuulivoimaloita ei enää tarvitsisi irrottaa verkosta hetkellisen ylituotannon vuoksi. Tämä on yksi kestävän energiajärjestelmän osa, joka täydentää Audin Werlten voimalaitoksen teollisen mittakaavan energiavarastoa, joka on tuottanut vuodesta 2013 lähtien ylijäämäsähköstä kaasua.
Älykkään sähköverkon kehittämisen lisäksi Berliinin sähkövarasto tarjoaa lisäksi uudenlaisia näkemyksiä tuleviin hankkeisiin. Testaamalla sähkövarastojen käyttöä luodaan myös keinoja käytettyjen sähköauton akkujen uusiokäyttöön. Tämä on järkevää ja säästää resursseja, sillä käytettyjen akkujen kapasiteetista on jäljellä vielä suurin osa. Lisäksi Audi kehittää tehokkaita tapoja kierrättää käytettyjä akkukennoja.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.