DACIA UUDISTAA ILMEENSÄ, PITÄEN EDELLEEN KIINNI VAHVUUKSISTAAN

Se, mikä ensin oli vain “pieni romanialainen automerkki”, kasvoi ja kasvoi, ja laajentui lopulta kansainväliseksi. Alkuperäinen menestysresepti on edelleen käytössä: Dacia tarjoaa kaiken olennaisen, aina järkevään hintaan. Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan menestystarinaansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille täysin uuden visuaalisen ilmeen.

Viimeisten 15 vuoden ajan Dacia on erottunut automarkkinoilla omaleimaisuudellaan. Tässä koko ajan entistä enemmän vaihtoehtoja ja kaikenlaisia kilkkeitä tarjoavassa maailmassa Dacian selkeys, helppokäyttöisyys ja järkiperäisyys houkuttelevat. Dacialla on jo yli seitsemän miljoonaa asiakasta 44 maassa ja lisää tulee, kun Dacia-mallisto ajan hengenkin mukaisesti jatkuvasti kehittyy.

OLIPA KERRAN, EI NIIN KAUKAISESSA MAASSA.

Dacia syntyi Romaniassa vuonna 1968, alkujaan tarkoituksenaan tarjota kotimaansa asukkaille nykyaikaisia, jykeviä ja edullisia autoja. Automerkin nimi juontaa juurensa antiikin aikaan: Dacia (suomeksi Daakia) oli alue ja kuningaskunta, joka sijaitsi suunnilleen nykyisen Romanian valtion alueella. Vuonna 1999 Dacia liittyi osaksi Renault-ryhmää, mikä avasi merkille paljon uusia mahdollisuuksia – kuten myös eurooppalaisille autoilijoille.

Dacian ensimmäinen ”uuden aikakauden” malli, Dacia Logan, lanseerattiin vuonna 2004. Tämä jykevä, edullinen ja ajassa kiinni ollut perheauto oli alun perin suunniteltu kehittyville markkinoille, mutta saatuaan siellä erinomaisen vastaanoton, se tuli lopulta vuotta myöhemmin myyntiin myös läntisessä Euroopassa. Uusi auto, jonka voi ostaa käytetyn auton hinnalla, oli jotain ennennäkemätöntä.

Vuonna 2008 markkinoille saapui Dacia Sandero, joka on ollut todellinen menestystuote heti ensiesittelystään lähtien. Sen runsaat tilat, verraton käytännöllisyys ja järkevä hinta nostivat Sanderon eurooppalaisten auton ostajien suosioon ja se onkin nyt jo useana vuonna peräkkäin ollut Euroopan ostetuin automalli yksityisten auton ostajien keskuudessa.

Reilut kymmenen vuotta sitten, vuonna 2010, Dacia laajensi mallistoaan ja toi markkinoille edullisen maasturin, Dusterin. Dacia Duster ei ole vain katumaasturi, vaan se on todellinen joka paikan auto, joka erottuu massasta myös erinomaisilla maasto-ominaisuuksillaan. Ne ovat auton hintaan nähden jopa hämmästyttävän hyvät. Myös Duster nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon ja siitä tuli siten Sanderon ohella Dacian toinen supertähti.

Dacia-mallistoa on koko ajan kehitetty vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, ja tämä matka jatkuu. Samalla Dacian järkevyys on ja pysyy – Dacia-malleissa on kaikki olennainen, muttei mitään turhaa. Tätä yhdistelmää arvostavia autoilijoita on paljon, ja huomattuaan miten mainioita Dacian autot ovat, moni sellaisen hankkinut haluaakin myös seuraavaksi autokseen Dacian. Siten Dacian merkkiuskollisuus on korkealla tasolla niin Euroopassa kuin Suomessakin.

DACIA TÄNÄÄN JA HUOMENNA

Dacia on ajassa kiinni – Tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Dacia kulkee kuitenkin edelleen automarkkinalla omaa tietään, pitäen kiinni menestystekijästään: Tarjoamme auton ostajalle vertaansa vailla olevan hinta-/laatusuhteen. Kustannustehokkuus varmistetaan kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta ja muotoilusta valmistukseen, logistiikkaan ja myyntiin asti, jotta asiakas saa rahallaan mahdollisimman paljon autoa, eikä joudu maksamaan turhasta.

Dacian alkuvuodesta 2021 esittelemä konseptiauto, joka kantoi nimeä Bigster, antoi jo hieman viitteitä siitä, että Dacian ilme saattaisi olla muuttumassa astetta särmikkäämmäksi. Samalla Bigster kuitenkin kertoi, että Dacia haluaa jatkaa Dusterista tuttua linjaansa ja tarjota autoja, jotka soveltuvat muun muassa monenlaisille harrastajille, autojen houkuttelevuutta tietenkään unohtamatta. Edelleen pidetään siis kiinni siitä, että Dacialla keskitytään olennaiseen ja jätetään pois kaikki turha ja ylimääräinen.

Bigster-konseptiauto osoitti myös sen, ettei auto kaipaa ylimääräisiä kilkkeitä edes ollakseen näyttävä. Konseptissa ei esimerkiksi ollut kromikoristeita tai alumiininvärisiä koristelistoja, vaan käytännöllisiä, massasta erottuvia, rouheasta kierrätysmateriaalista valmistettuja koria suojaavia elementtejä. Bigster-konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo.Denis Le Vot, CEO, kuvailee Daciaa ”merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”. Dacia on monen auton ostajan saavutettavissa, houkuttelee asiakkaita helppoudellaan ja erottuu markkinalla muista.

UUSI PELKISTETTY, MAANLÄHEINEN ILME

Nyt Dacia kirjoittaa jälleen uutta kappaletta tarinaansa uudistamalla merkin ilmeen täysin. Uusi väritys ja muut tunnusomaiset elementit otetaan käyttöön vaiheittain, monelta osin jo lähikuukausien aikana.

Uudet elementit ilmentävät maanläheisyyttä, ulkoilmaelämää, vapautta, rehellisyyttä ja aitoutta. Sitä, että luonto on lähellä, seuraava seikkailu ihan kulman takana, ja että Dacian kyydillä pääsee perille, vaikka tiettömänkin tien päähän. Ja ennen kaikkea: Vähän vähempikin riittää, kun keskittyy oleelliseen.Dacian uuden ilmeen haluttiin olevan selkeä ja pelkistetty, jotta sekin ilmentää juuri tätä oleelliseen keskittymistä. Uusi ilme kiteytyy uuteen logoon, jossa lukee Dacia, sekä logoon perustuvaan embleemiin, jossa yhdistyvät nimen konsonantit, D ja C.

Kokonaan uudistettu Dacia-logo kertoo jämäkkyydestä ja sen kirjaimet ovat hyvin selkeälinjaisia, samalla kun niistä voi aistia liikkeen tuntua. Logon ydin on tiivistetty embleemiksi, jonka D ja C on yhdistetty toisiinsa nokkelasti, kuin silmukat ketjussa. Kaikki tämä heijastaa Dacian tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja vankkaa olemusta, joka on osa jo miljoonien Dacia-omistajien arkipäivää.

Tunnusvärinä Dacialla on jatkossa maastonvihreä, ja tämä uusi maanläheinen väritys muistuttaakin katsojaa muun muassa ikonisen Dacia Dusterin maastokyvyistä. Uusi ilme otetaan käyttöön Dacian nettisivuilla ja mainonnassa syksyyn mennessä ja sen jälkeen sitä jalkautetaan pikkuhiljaa kaikkialle. Dacian autojen keulalla uusi embleemi nähdään näillä näkymin loppuvuodesta 2022.

Vastaa