F-Cup: F-Cupin syyskausi käyntiin Tuusniemellä

F-Cup Rallisarjan kauden viides osakilpailu, Viihdekeskus Hojo Hojo-Ralli ajetaan tulevana viikonloppuna Pohjois-Savossa, Tuusniemen ympäristössä. Kun edellisestä, Mynämäellä ajetusta osakilpailusta on jo reilu 3 kuukautta aikaa, voitaneen nyt puhua jo syyskauden käynnistymisestä.

Vaikka Savossa ollaankin, on luvassa sukkelien sutkausten lisäksi myös vauhdikasta kilvanajoa. Viisi erikoiskoetta, mitaltaan 69,82 kilometriä tarjoavat mäkiä ja mutkia, ”vuan suattaahan näestä joku männä suoraannii” 

Valtatie 9:n varressa, Kuopion ja Joensuun välissä sijaitseva Tuusniemi on vuosien aikana ollut keskuspaikkana monissa ralleissa. Kenties seudun tunnetuin ja legendaarisin paikka, Viihdekeskus Hojo Hojo on tällä kertaa kilpailun pääyhteistyökumppani, rallin nimen lisäksi huoltoalue, lähtö ja maali sijaitsevat viihdekeskuksen alueella.

Viiden erikoiskokeen kilpailussa huoltotauko on kolmen erikoiskokeen jälkeen. Ensimmäinen kilpailija starttaa Hojo Hojosta matkaan klo 11:01, tauolle saavutaan 13:51 aikaan ja maaliin 16:47.

”Tämän vuoden kilpailun reitti on yhdistelmä perinteisiä erikoiskokeita ja hieman uuttakin. Kisa aloitetaan tutulla Kaavinkoskella, josta siirrytään Savon ja Pohjois-Karjalan rajalle, Onnivaaraan. Tämä erikoiskoe tarjoaakin korkeuseroja ja näyttäviä hyppyjä. Vielä ennen huoltotaukoa ajetaan jo 70-luvun Suurajoista tuttu Hoikka.”

”Huollon jälkeen on vuorossa uusi erikoiskoe, Litmaniemi. Tällä vauhdikkaalla erikoiskokeella onkin hyvä notkistella lopullisesti ranteet, ennen viimeistä, lähes 37 km pitkää Riistakoskea. Tämä Savon oma Ouninpohja ajetaan tällä kertaa ennätyspitkänä versiona. Täällä voi varmasti vielä ratkaista kisan suuntaan tai toiseen, kertoilee ratamestari Ari Koponen.

Nuotti-kategorian kärjessä Joonas Lindroos

Jo kolme voittoa tällä kaudella napannut Joonas Lindroos on pistejohdossa neljän osakilpailun jälkeen. Lähimpänä pisteissä, kuuden pisteen päässä, on toinen BMW M3-kuljettaja Markus Hellström.

Kyseisen kaksikon ajaessa ison luokan kalustolla, on seuraavina pisteissä väliluokasta Eetu Kortelainen Honda Civic Type-R:llä, 7,5 pistettä Lindroosista, sekä kaksi pistettä kauempana Juuso Jorvala pikkuluokan Toyota Corolla GT:llä.

Kuljettajilla on kauden aikana mahdollisuus yhdessä kisassa ajaa korotetuista pisteistä, kärkikaksikko on sen mahdollisuuden jo käyttänyt.

Tikanmäki Yleisessä ykkösenä

Yleinen-kategoria ajaa nuoteitta ja kärkipaikkaa pitää väliluokan Tomi Tikanmäki VW Golf GTI:llä. Pikkuluokan Eetu Kainulainen kärkkyy 6,5 pisteen päässä, mutta Kainulaisella on korotettujen pisteiden mahdolisuus vielä käyttämättä.

Taaempana kärkikaksikon selkämysten lähentymistä kärkkyvät väliluokassa Niko Jousi Volvo 240:llä ja pikkuluokassa Juha Högström Toyota Corolla GT:llä. Heillä on tilastoissaan yksi keskeytys, joten kun kauden kuudesta kisasta viisi parasta lasketaan pisteisiin mukaan, on peli vielä auki. Korotetut pisteetkin jahtaajilla on vielä mahdollistamatta.

Senioreissa Muhonen vallankahvassa

Senioreissa ajetaan sekä nuoteista, että nuotittamattomissa. Mestaruuksia jaetaan kuitenkin vain yksi. Pistejohtajana syksyyn lähtee Reijo Muhonen BMW M3.lla. Nuottikisoissa hyvään vauhtiin päässyt kuljettaja on korkealla pisteissä myös Ralli SM:n kisoissa ajettavassa Suomi Cupissa, sekä vahvasti matkalla SM-sarjan yli 50-vuotiaille suunnatussa Masters Cupissa voittajaksi.

Muhosesta 3,5 pisteen päässä toisena senioreissa Tuusniemelle suuntaa Mika Korhonen, joka ajaa nuotittomien puolella Honda Civic Type-R:llä. Kaksikko on muilta hieman karannut pisteissä, kymmenkunta pistettä kärjen takana lymyilee nuotittomien puolelta Ari Sorsa BMW 325i:llä, sekä nuottipuolelta Heikki Hosionaho BMW M3:lla. Muhosella korotetut pisteet on käyttämättä, samoin kuin Hosionahollakin.

Junioreissa kärkikaksikko ollut pitelemätön

Junioreissa kärkipaikkaa jakavat ison luokan puolelta Tomi Hämäläinen BMW M3:lla, sekä väliluokasta Timo Viitanen Honda Civic Type-R:llä. Molempien saldona on neljä luokkavoittoa, sekä korotetut pisteet käytettynä, pisteitä on 49,5 kumpaisellakin.

Kolmantena 15 pisteen päässä on pikkuluokan Tommi Lämsä Toyota Starletilla, rasitteena on yksi keskeytys, sen myötä jäljellä olevat kisat maaliin ajaen ei tarvitse enää pistevähennyksiä tehdä. Lämsän takana lähimmät uhkaajat eivät ole korotettuja pisteitä vielä keränneet, joten kolmospaikan säilyttämiseenkin on loppukauden onnistuttava.

Neliveto-Cupissa mestaruusjahti tuimana

Nelivetojen herruudesta on luvassa kova kamppailu Pekka Karjalaisen Subaru Impreza 555:n ja Teemu Vesalan Mitsubishi Lancer EVO 9:n kesken. Vauhtiaan kauden mittaan nostanut Vesala on vain 0,5 pisteen päässä Karjalaisesta. Karjalaisen ässänä hihassa on kuitenkin vielä käyttämättömänä oleva korotettujen pisteiden mahdollisuus.

Pistekolmosena oleva Teuvo Niskala ei ole nyt mukana, joten nelosena olevalla Timo Partasella on mahdollisuus nostaa Subaru Impreza WRX Sti:llä itsensä pisteissä Niskalan ohi.

Suurin voittajasuosikki viikonloppuna lienee kuitenkin Jooa Iivari Skoda Fabia R5:lla. Talvelta on plakkarissa yksi voitto Renault Clio Rally3:lla ja sen myötä pistetaulukossa viides tila. Edellä mainituista ainoastaan Vesalalla on jo korotetut pisteet käytettynä.

V1600 Cupissa vain kärkikolmikko mukana

V1600 Cupiin iski kato, mukana on vain pistetaulukon kolmen kärki. Kolmella lähtijällä voi voittaja kerryttää saldoaan 8 pisteellä, kun kauden aiemmissa kisoissa on autoa ollut sen verran enemmän, että täydet 11 pistettä on saatu jaettua.

Pistejohdossa on Otto Järvinen Suzuki Igniksellä, mutta vain 0,5 pisteen päässä on Nuutti Korhonen Ford Focuksella. Kolmantena pisteissä on Nissan Almeraa ohjastava Lauri Ahoketo, joka on jäänyt Korhosesta kaksi pistettä.

Korhosen valttina on, että korotetut pisteet on vielä käyttämättä, mutta ainakaan Tuusniemellä voitolle ei saisi samaa arvoa kuin muissa osakilpailuissa on saanut.

Nuorten Cupissa kamppailu himmeämmistä mitaleista kiihtyy

Kaudella aiemmin jo neljä voittoa napannut Veikka Koskinen on Toyota Auriksellaan ollut muille pitelemätön vastus, 49,5 pisteen saldo on muihin verrattuna varsin muheva. Mestaruus sinetöityy, jos Tuusniemellä päästään maaliin.

Pisteissä toisena oleva Miko Suvanto ei ole nyt Seat Ibizallaan mukana. Suvannon kakkospaikka sen sijaan on hyvinkin uhattuna, kun pistetaulukon sijat 2-7 mahtuvat pistehaarukkaan 27-20.

Koskinen on ainoa joka on jo korotetut pisteet hyödyntänyt, pisteissä sijalla viisi oleva Vili Hyytiäinen Opel Astra G CC:llä, sekä kutospaikalla Miska Tuomisto Honda Civicillä ovat loppukautta ajatellen vahvoilla. Molemmilla on yksi keskeytys kaudelta, joten jäljellä olevista kisoista voidaan pisteet hyödyntää täysimääräisenä.

Rallin tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta f-cup.fi.  

Kilpailuun ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt 2024 »

Viihdekeskus Hojo Hojo-Ralli -info & aikataulu

Tuusniemen ympäristössä kilpailtavassa Viihdekeskus Hojo Hojo-Rallissa ajetaan lauantaina 14. syyskuuta yhteensä viisi erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 69,82 kilometriä. Rallin kaikki keskeiset toiminnot löytyvät Viihdekeskus Hojo Hojosta, jossa tapahtuu myös kilpailun lähtö- ja maalijuhlallisuudet. Ralli käynnistyy klo 11 ja päättyy klo 16:47 alkaen, kun voittajat ovat selvillä. 

Kilpailun aikataulu

Lauantai 14.9. 

11:01 LÄHTÖ Viihdekeskus Hojo Hojo

11:17 EK1 Kaavinkoski – JG Kuljetus Oy (8,43 km)
11:52 EK2 Onnivaara – 50v-synttärikyyti (11,50 km)
13:19 EK3 Hoikka – 60v-synttärikyyti (6,40 km)

13:51 HUOLTO Viihdekeskus Hojo Hojo

14:57 EK4 Litmaniemi – AD Autokorjaamo Timo V Oy (6,72 km)
16:00 EK5 Riistakoski – HK-automaalaamo (36,77 km)

16:47 MAALI Viihdekeskus Hojo Hojo


Liput

Rallipassi: 20€ / hlö

Myyntipaikat: Tuusniemen Teboil, Kaavin K-Market, Kyläbaari Vehmersalmi, Toivalan ST1.

Erikoiskoelippu: 15€ / hlö Alle 15-vuotiaat ilmaiseksi.

Yksi kommentti artikkeliin ”F-Cup: F-Cupin syyskausi käyntiin Tuusniemellä”

Vastaa