25.3.2021 – Ford ilmoitti tänään jatkavansa investointejaan sähköiseen tulevaisuuteen Valenciassa Espanjassa. Yhtiö on investoinut Valencian tehtaaseen yhteensä noin kolme miljardia dollaria (noin 2,5 miljardia euroa) vuodesta 2011 lähtien. Samalla Ford kertoi, että henkilöautomallistoon on tulossa muutoksia.
Lisäinvestoinnit uuden moottorin valmistukseen ja akkukokoonpanoon
Valenciassa aloitetaan 2.5 litran Duratec -hybridimoottorin valmistus vuoden 2022 loppupuolella. Moottori on käytössä Valenciassa valmistettavissa Kuga PHEV ladattavassa hybridissä sekä Kuga, Galaxy ja S-MAX Hybrid itselataavissa hybridimalleissa. Uusi moottori on ensimmäinen Fordin Euroopassa valmistama 2.5-litrainen Atkinson-moottori, ja se vahvistaa ladattavien ja itselataavien hybridimallien asemaa Fordin nykyisessä ja tulevassa Euroopan mallistossa. 2,5 litran Duratec -hybridimoottoria valmistetaan tällä hetkellä Fordin Chihuahuan moottoritehtaalla Meksikossa.
Uuden moottorin lisäksi Valenciassa jatkuu edelleen erittäin kysyttyjen 2.0 litran ja 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottorien valmistus.
Ford vahvisti myös tekevänsä 5,2 miljoonan euron lisäinvestoinnin akkujen kokoonpanon kapasiteetin kasvattamiseksi Valenciassa tammikuussa 2020 ilmoitetun Valencian toimintoihin kohdistuvan 24 miljoonan euron investoinnin lisäksi. Akkujen kokoonpanon lisäkapasiteetti on tarpeen nykyisten ja tulevien sähköistettyjen automallien valmistuksessa.
Henkilöautomallisto kehittyy Fordin siirtyessä kohti täysin sähköistä tulevaisuutta
Ford ilmoitti aiemmin tänä vuonna investoivansa maailmanlaajuisesti vähintään 22 miljardia dollaria (noin 18,6 miljardia euroa) sähköistymiseen, mikä lähes kaksinkertaistaa yhtiön aiemmat investointisuunnitelmat. Lisäksi yhtiö investoi miljardi dollaria Kölniin yhtiön ensimmäiseen Euroopassa sähköautoja valmistavaan Ford Cologne Electrification Centeriin. Fordin ensimmäisen Euroopassa valmistetun täyssähköisen volyymimallin valmistus alkaa Kölnin tehtaalla vuonna 2023. Myös toisen täyssähköautomallin valmistus tehtaalla on harkinnassa.
Vuoden 2026 puoliväliin mennessä kaikki Euroopassa myytävät henkilöautomallit ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, ja vuoteen 2030 mennessä kaikki henkilöautomallit ovat täyssähköisiä.
Myös eurooppalaisten kuluttajien mieltymykset ovat muuttuneet. Vuonna 2020 jo 39 prosenttia Fordin myymistä henkilöautoista oli SUV- tai crossover-malleja, missä oli kasvua kahdeksan prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Asiakkaat myös luottavat sähköteknologioihin enemmän, ja esimerkiksi Kuga PHEV ladattavan hybridin osuus on jo yli 50 % Kugan kokonaismyynnistä.
SUV- ja crossover -mallien kysyntä jatkaa kasvuaan, minkä seurauksena Ford on päättänyt lopettaa Mondeon valmistamisen maaliskuun lopussa 2022. Valenciassa valmistetaan jatkossa Ford Galaxy ja Ford S-MAX -malleja, jotka ovat saatavana myös itselataavina hybridimalleina.
Vuonna 1993 lanseerattu Mondeo on Fordin ensimmäinen “globaali” automalli, joka korvasi useita eri automalleja maailmassa. Euroopassa Mondeo korvasi Sierran. Lanseerauksesta lähtien on myyty noin viisi miljoonaa Mondeota.
Ford on sitoutunut kehittämään henkilöautomallistoaan ja vahvistamaan asemaansa SUV- ja crossover -markkinalla tarjoamalla Kugan, Puman ja Explorerin kaltaisia automalleja. Eurooppaan on lisäksi tulossa uusia malleja, joista yksi on juuri lanseerattu täyssähköinen Mustang Mach-E. Myöhemmin tämän vuoden aikana Euroopan mallisto laajenee Mustang Mach-E GT -mallilla, ja Fordin ensimmäinen täyssähköinen volyymimalli lanseerataan Euroopassa vuonna 2023.
Lähde: MyNewsDesk