Hyundai kehittää maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä

Hyundai Motor Group ilmoittaa kehittävänsä maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä eli SCC-ML:ää. Teknologia sopeuttaa vakionopeudensäätimen toiminnan käyttäjänsä ajotavan mukaiseksi, mikä mahdollistaa jokaiselle kuljettajalle yksilöllisen käyttökokemuksen.

Alalla uraauurtava teknologia hyödyntää tekoälyä edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien (ADAS) toiminnassa. Uutuutta suunnitellaan käytettäväksi tulevissa Hyundai-malleissa.

“Uusi SCC-ML-järjestelmä vie aiemman ADAS-tekniikan toimintaa pidemmälle ja parantaa ratkaisevasti ajoneuvon käytännöllisyyttä osin autonomisessa ajossa”, sanoo Hyundai Motor Groupin varapääjohtaja Woongjun Jang. “Hyundai Motor Group jatkaa panostuksiaan innovatiiviseen tekoälyteknologiaan ollakseen alan kärjessä autonomisen ajamisen kehitystyössä.”

Älykäs vakionopeudensäädin (SCC) on ADAS-järjestelmien ydintä ja mahdollistaa yhden oleellisen itse ajavan auton ominaisuuden eli välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon ajettaessa kuljettajan asettamaa nopeutta.

SCC-ML yhdistää tekoälyn ja älykkään vakionopeudensäätimen järjestelmäksi, joka oppii kuljettajan ajotavan ja -tottumukset. Koneoppimisen avulla älykäs vakionopeudensäädin saadaan toimimaan samoin kuin kuljettaja.

Aiemmissa älykkään vakionopeudensäätimen versioissa kuljettaja joutuu asettamaan manuaalisesti esimerkiksi haluamansa etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Asetusten hienosäätö vastaamaan kuljettajan yksilöllisiä mieltymyksiä on mahdotonta ilman koneoppimisen hyödyntämistä.

Kuljettaja saattaa esimerkiksi kiihdyttää vaihtelevilla tavoilla riippuen liikenneympäristöstä ja olosuhteista. Kuljettajakohtaisen hienosäädön puuttuessa älykäs vakionopeudensäädin voi siksi joissain tilanteissa toimia eri tavoin kuin kuljettaja haluaa, mikä saattaa vähentää kuljettajan halua käyttää varustetta.

Hyundai Motor Groupin itsenäisesti kehittämä SCC-ML toimii keräämällä jatkuvasti tietoa ajoneuvon liikkeistä muun muassa etukameralla ja tutkalla. Tiedot lähetetään järjestelmän keskusyksikölle, joka suodattaa tietovirrasta tarpeellisen osan kuljettajan ajotavan määrittämiseksi. Tähän prosessiin käytetään tekoälyteknologiaa, jota kutsutaan koneoppimiseksi.

Ajotavan määrittämisessä otetaan huomioon etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon, kiihdytysnopeus sekä tilanteen muuttumiseen reagoimisen nopeus. Myös ajo-olosuhteet ja oma ajonopeus vaikuttavat asiaan.

SCC-ML voi esimerkiksi määrittää yli 10 000 ajotapamallia, jotka liittyvät oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen matkan säätämiseen vaihtelevissa oloissa hitaista kaupunkiympäristöistä nopeaan matka-ajoon. Näin älykkään vakionopeudensäätimen toimintaan saadaan tilannekohtaista joustavuutta, jonka avulla se sopeutuu kuljettajan ajotapaan.

Sensoreidensa avulla järjestelmä päivittää säännöllisesti tietojaan pysyäkseen ajan tasalla kuljettajan ajotavasta. SCC-ML on ohjelmoitu erityisesti olemaan oppimatta turvattomia ajotapoja, jotta sen toiminta on mahdollisimman luotettavaa ja turvallista.

Yhdessä Hyundain kehittämän ja kaistanvaihtoavustimen sisältävän Highway Driving Assist -järjestelmän kanssa uusi SCC-ML-järjestelmä saavuttaa autonomisen ajamisen tason 2,5.

Vastaa