Goodyear esittelee Citroën 19_19 -konseptiautolle mittatilaustyönä kehitetyn C100-konseptirenkaan
Itse ajava, yhteydellinen sähköauto Citroën 19_19 -konseptiauto on kehitetty merkin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ja on suunniteltu tarjoamaan ylellisyyttä, mukavuutta ja yksityisyyttä. Goodyear C100 -konseptirengas on suunniteltu konseptin 19_19 mukaisesti erityisen suureksi ja 19_19-konseptiauton upeaan muotoiluun soveltuvaksi ja sen visioidaan tarjoavan tämän ainutlaatuisen auton vaatiman mukavuuden ja älykkään suorituskyvyn.
”Goodyearin C100-konseptirengas kehitettiin erityisesti Citroën 19_19 -konseptiautoa varten,” kertoo Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer Consumer Europe Goodyear. ”Siinä on teknologiaa, joka tuottaa parhaan mahdollisen mukavuuden ja tehokkuuden sähköautolla ajamiseen sekä itse ajavan auton tueksi tarvittavia älyominaisuuksia.”
C100-konseptirenkaassa on useita innovatiivisia ominaisuuksia:
- ”Tall and Narrow” -rakenne: C100:n halkaisija on lähes metrin, kun normaalisti renkaiden halkaisija on keskimäärin 60 cm. Suurempi halkaisija parantaisi tehokkuutta, mukavuutta ja suorituskykyä, sillä se alentaisi vierintävastusta – ja parantaisi Citroën 19_19 -konseptiauton energiatehokkuutta ja pidentäisi sen toimintasädettä – sekä parantaisi ajo- ja märän kelin suorituskykyä.
- Erikoispintakuvio: C100-konseptirenkaassa on mukavuutta ja käsittelyä parantava pintakuvio, johon on haettu mallia luonnosta. Sen pinnassa on lähes 100 kuviopalaa enemmän kuin renkaissa keskimäärin, joten C100 on huomattavasti hiljaisempi, mikä on tärkeä mukavuustekijä sähköautoissa. Lisäksi C100:n pintaseokseen on haettu mallia luonnonsienestä. Sen kyky jäykistyä kuivana ja pehmetä märkänä parantaisi käsittelyä, pitoa ja jarrutusominaisuuksia molemmissa olosuhteissa.
- Älyä ja tiedonsiirtoa: C100-konseptirenkaasssa on suunniteltu käytettävän edistyksellistä anturiteknologiaa. Se pystyisi havainnoimaan tien pintaa ja sääolosuhteita viestimään Citroën 19_19 -konseptiauton autonomisen hallintajärjestelmän kanssa, mikä parantaisi ajosuorituskykyä. Siinä olisi myös edistyksellinen, renkaan tilaa arvioiva aktiivinen kulumisteknologia, joka mahdollistaisi ennakoivan renkaiden huollon.
C100 on puhtaasti konseptimalli, mutta joitain sen teknologioista, kuten ”tall & narrow”-rakennetta käytetään jo joissain Goodyearin renkaissa, kun taas joitain niistä, kuten älyrengasominaisuuksia, kehitetään vielä.
”Citroën on autoilun pioneeri, joka on koko historiansa ajan kehittänyt legendaarisia autoja ja uraauurtavaa uutta teknologiaa. Citroënin juhlistaessa 100-vuotisjuhlavuottaan on Goodyear saanut kunnian yhdistää voimansa Citroënin kanssa ja kehittää autoilun tulevaisuutta,” toteaa Rytokoski lopuksi.
Tsekkaa myös CarBabes sivuston tarjonta!