- Mercedes-Benzin lokakuun markkinaosuus hybrideissä 21 %
- Daimlerin 3. neljänneksen liikevoitto ylitti vuoden 2019 luvut
- 24 tunnin ensikertalainen Juuso Puhakka maaliin Span rankkasateessa
- Aktiivisuodattimet poistavat 99 prosenttia linja-auton sisäilman aerosoleista
- Mercedes-Benz hankki Unimogin omistukseensa 70 vuotta sitten
Mercedes-Benz on lähes kolminkertaistanut markkinaosuutensa hybrideissä
Mercedes-Benzillä on markkinoiden kattavin ladattavien hybridien mallisto, ja ainoana valmistajana valikoimassa on tarjolla myös dieselhybridejä. Kuluvan vuoden tammikuun 8,6 prosentin markkinaosuudesta lähtien tähtimerkki on johdonmukaisesti kasvattanut osuuttaan kasvavassa markkinalohkossa. Lokakuussa markkinaosuus oli jo 21 %. Suosituimmat latausmallit mallistossa ovat GLC-, C- ja A-sarjat. GLC SUV- ja A-sarjan hatchback- lataushybridejä valmistetaan Uudenkaupungin Autotehtaalla.
Daimlerin 3. neljänneksen liikevoitto ylitti vuoden 2019 luvut
Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler AG on toipunut loppukesällä nopeasti koronapandemian aiheuttamasta kysyntälamasta. Heinä-syyskuun välisellä 3. vuosineljänneksellä Daimlerin vertailukelpoinen liikevoitto nousi 3,5 miljardiin euroon (alustava tulos), kun edellisellä neljänneksellä luku oli vielä pari miljardia euroa tappiolla. Vuoden 2020 luvut ovat myös paremmat kuin vielä ”normaalivuonna” 2019. Tuolloin Daimler teki 3. vuosineljänneksellä 3,1 miljardin euron voitollisen tuloksen.
24 tunnin ensikertalainen Juuso Puhakka maaliin Span sateessa
Lokakuun viimeiseen viikonvaihteeseen siirretty perinteinen GT-autojen 24 tunnin kilpailu Span radalla Belgiassa toimi uuden suomalaisen Mercedes-AMG GT3 -kuljettajan avauskilpailun näyttämönä. Vuorokauden mittainen kilpailu käytiin pääosin sateessa, joka eritoten yön pimeydessä ajettaessa tekee ajamisesta varsin haastavaa. Kausilla 2019–2019 Aasian radoilla hyvää tulosta eri urheiluautosarjoissa tehnyt kirkkonummelainen 22-vuotias Juuso Puhakka sai tarjouksen osallistua Span kilpailuun argentiinalaisen Madpanda Motorsportin Mercedes-AMG GT3 -auton miehistössä.
Juuso Puhakka ajoi kilpailuvuorokauden aikana yhteensä kuusi tuntia ja kellotti autokunnan parhaanajan käytännössä lähes kylmiltään sekä harjoituksissa että kilpailussa. Vuorokauden mittaisessa koitoksessa auton ohjaamossa vuorottelee neljä kuljettajaa. Puhakan autokunta menetti mahdollisuutensa oman luokan voittotaisteluun renkaan irrottua varikkokäynnin jälkeen. Loppusijoitus oli luokassaan neljäs.
Aktiivisuodattimet poistavat 99 prosenttia linja-auton sisäilman aerosoleista
Koronaviruspandemia on korostanut hyvän ilmanvaihdon ja suodatuksen merkitystä joukkoliikennevälineissä, ja Daimlerilla on vastaus valmiina. Pitkän matkan Mercedes-Benz- ja Setra-linja-autoissa käytettävät sisäilman aktiivisuodattimet on päällystetty viruksia hylkivällä pinnoitteella. Yhdessä tehokkaan automaatti-ilmastoinnin kanssa ne kykenevät suodattamaan 99 prosenttia matkustamon aerosoleista ja partikkeleista. Ilmastointijärjestelmän teho ja toiminta on varmistettu ISO 18184 -standardin mukaisesti testeillä ja mikrobiologisilla kokeilla. Lisäksi autoissa on noudatettava muitakin koronan varotoimenpiteitä kuten riittäviä etäisyyksiä, hyvää käsihygieniaa ja maskien käyttöä. ”Neljän tunnin bussimatkankaan jälkeen sisätiloissa ei ylletä 3000 aerosolihiukkasen määrään, jota pidetään kriittisenä, infektioon johtavana raja-arvona”, Prof. Dr. Martin Kriegel Berliinin Teknillisestä yliopistosta vakuuttaa. Aktiivisuodatinjärjestelmä on jo mahdollista tilata kaikkiin Daimlerin pitkän matkan linja-automalleihin ja tulee vielä ennen vuodenvaihdetta tarjolle myös kaupunki- ja matalalattiaisissa linja-automallistoissa.
Mercedes-Benz hankki Unimogin omistukseensa 70 vuotta sitten
Lokakuun 27. päivänä tuli kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun silloinen Daimler-Benz AG hankki omistukseensa sittemmin klassikkomaineeseen nousseen erikoisajoneuvovalmistaja Unimogin. Myyjinä olivat Unimogin ”isä” Albert Friedrich sekä yrityksen toiminnan käynnistäneet veljekset Rolf ja Werner Boehringer. Ensimmäinen Unimog oli esitelty kesällä 1950, ja alusta alkaen moottorina käytettiin Daimler-Benzin OM 636 -dieselmoottoria, jota käytettiin ensimmäiseksi Mercedes-Benz 170 D -mallissa. Kaupalla haluttiin turvata Unimog-tuotannon ja moottoritoimitusten jatkuminen sodanjälkeisen Saksan talouskasvun voimistuessa. 38-hevosvoimaisen OM 636 -dieselin teho laskettiin Unimogeissa 25 hevosvoimaan. Moottoria käytettiin sekä Mercedes-Benzin henkilöautoissa että Unimogeissa vuoteen 1963 saakka.
Lähde: News Cision