Syyskuussa Porsche esitteli uuden, täysin sähkökäyttöisen Taycan-urheiluauton näyttävästi kolmella mantereella yhtä aikaa. Nyt yhtiö julkistaa uudesta urheilusedanista jo kolmannen malliversion, Taycan 4S:n. Uutuusmalli on saatavissa kahdella erikokoisella akulla, joista Performance Battery tuottaa 530 hv:n (390 kW) ja Performance Battery Plus jopa 571 hv:n (420 kW) huipputehon. Porsche lanseerasi jo aikaisemmin Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malliversiot, joten Taycan 4S täydentää Taycan-valikoiman uutena perustason mallina. Siinä on vakiona yksikerroksinen, kokonaiskapasiteetiltaan 79,2 kWh:n Performance Battery ‑akku. Lisävarusteena on saatavissa Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malleista tuttu kaksikerroksinen Performance Battery Plus ‑akku, jonka kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh.
Performance Battery ‑akulla varustetun Taycan 4S:n huipputeho on 530 hv (390 kW) ja Performance Battery Plus ‑version peräti 571 hv (420 kW). Molemmat malliversiot kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan neljässä sekunnissa ja saavuttavat 250 km/h:n huippunopeuden. Toimintamatka yhdellä latauksella on Performance Battery ‑versiossa 407 kilometriä ja Performance Battery Plus ‑variantissa peräti 463 kilometriä, eli koko Taycan-mallivalikoiman pisin. Molemmat arvot on mitattu WLTP-ajosyklin mukaan. Performance Battery ‑akun suurin latausteho on 225 kW ja Performance Battery Plus ‑akun 270 kW.
Innovatiiviset käyttömoottorit ja dynaaminen suorituskyky
Uusi 4S tarjoaa Taycan-malliston kaikki parhaat puolet: henkeäsalpaavan kiihtyvyyden, urheiluauton vetotehon ja jatkuvasti käytettävissä olevan maksimiväännön. Taka-akselin kestomagnetoidun synkronimoottorin aktiivinen pituus on 130 mm, joten se on tarkalleen 80 millimetriä lyhempi kuin Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malleissa. Taycan S:n etuakselilla oleva pulssiohjattu vaihtosuuntaaja toimii 300 ampeerin virralla ja taka-akselin vaihtosuuntaaja jopa 600 A:n virralla.
Kiinnostaako sinua lukea muitakin uutisia liikenteestä ja autoista: www.autotjaliikenne.fi
Uutuusmallissa on kestomagnetoidut synkronimoottorit etu- ja taka-akseleilla, joten kyseessä on nelivetoauto. Taka-akselille on asennettu myös kaksinopeuksinen vaihteisto. 4S:n voimansiirtoarkkitehtuuri vastaa siten pääpiirteissään aiemmin lanseerattuja Taycan-sisarmalleja. Sama pätee älykkääseen latauksen hallintajärjestelmään ja erinomaisiin aerodynaamisiin ominaisuuksiin, joiden ansiosta auton ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,22. Tämä vähentää energiankulutusta merkittävästi ja pidentää siten toimintamatkaa. Myös puhdasverinen Porsche-muotoilu ja ohjaamon leveä näyttöpaneeli ovat kaikille Taycan-malleille tyypillisiä piirteitä.
Puhdasverinen Porsche-muotoilu
Taycanin puhdaslinjainen muotoilu symbolisoi uuden aikakauden alkamista, mutta ei hylkää Porschelle tunnusomaisia piirteitä. Etuosa näyttää erityisen leveältä ja matalalta vahvapiirteisten pyöräkoteloiden ansiosta, ja siluettia hallitsee taaksepäin kallistuva sporttinen kattolinja. Syvään uurretut kyljet ovat Taycanin toinen tunnusomainen muotoilupiirre. Matkustamon virtaviivaisesti kaartuvat linjat, lyhyet C-pilarit ja lihaksikas hartialinja tekevät auton takaosasta porschemaisen selväpiirteisen. Muotoilussa on myös innovatiivisia elementtejä, kuten lasiselta näyttävä Porschen logo, joka on integroitu perän valonauhaan.
Taycan 4S:n erityispiirteitä Turbo- ja Turbo S ‑malleihin verrattuna ovat aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan S Aero ‑vanteet ja punaiset jarrusatulat. Myös etupuskurin uusi muotoilu, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat elementtejä, jotka erottavat 4S:n sisarmalleistaan. Dynaamisella PDLS Plus ‑valojärjestelmällä varustetut LED-ajovalot ovat uutuusmallissa vakiovaruste.
Ainutlaatuinen sisätilojen muotoilu ja leveä näyttöpaneeli
Taycanin ohjaamon selkeä järjestely ja uudenlainen arkkitehtuuri symbolisoivat ulkomuotoilun tavoin uuden aikakauden alkamista. Kaareva, vapaasti seisova mittaristo nousee kojelaudan yläpuolelle korostaen ohjaamon kuljettajakeskeisyyttä. Kojelaudan keskelle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen näyttö ja lisävarusteena saatava etumatkustajan puolen näyttö muodostavat yhdessä leveän näyttöpaneelin.
Uudessa Taycan 4S:ssä on vakiona osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet.
Taycanin myötä Porsche tarjoaa ensimmäistä kertaa myös täysin nahkattoman sisäverhoiluvaihtoehdon. Innovatiiviset kierrätetyt verhoilumateriaalit korostavat sähkökäyttöisen urheiluauton ympäristön kannalta kestävää konseptia.
Verkotetut alustajärjestelmät
Taycanin verkotetut alustajärjestelmät on yhdistetty Porsche 4D Chassis Control ‑keskusohjausjärjestelmään, joka analysoi kaikkien alustajärjestelmien toimintaa ja synkronisoi sen reaaliaikaisesti. Jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM) varustettu mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus on Taycan 4S:n vakiovaruste.
Uutuusmallissa on kiinteät kuusimäntäiset jarrusatulat etupyörissä. Tuuletettujen valurautaisten jarrulevyjen halkaisija on 360 mm edessä ja 358 mm takana. Takapyörissä on nelimäntäiset satulat, jotka on etusatuloiden tapaan maalattu punaisiksi.
Taycan 4S:n tilauskirjat on jo avattu, ja eurooppalaisiin jälleenmyyntiliikkeisiin malli saadaan tammikuussa 2020. Hinnat alkavat Suomessa 113 985,89 eurosta ja Performance Battery Plus -akulla varustettuna 121 005,27 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.
Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.de
Uusi WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu CO2-päästöarvo on perusmallin päästöarvo ilman lisävarusteita. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2- päästöarvoon, polttoainekulutukseen sekä autoveron määrään. Lisävarusteiden autoverollinen minimi- tai maksimihinta saattaa vaihdella mallista ja varustelusta riippuen. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COCtodistus) auton valmistuttua. Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tek,åemän autoveropäätöksen mukaan.