RSJM: Altomaa onnistuneella Rally3-debyytillä juniorimestariksi

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan (RSJM) kauden viides osakilpailu ajettiin Lahden Future SM-rallissa. Ajettavana oli kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta ja 105 erikoiskoekilometriä Lahti Historic Rallyn perässä. Juniorien mestaruus oli katkolla Henri Altomaalle ja mies käyttikin ottelupallon näyttävästi. Nuorten SM:n mestaruus puolestaan oli ratkennut jo edellisessä kilpailussa Seinäjoella Ville Vataselle.

Juniorien mestaruudesta oli siis katkaisumahdollisuus Henri AltomaaJussi Kärpijoki kaksikolle, joka oli kauden aikana kerryttänyt pisteitä Suomi Cupin puolella. Edellisessä osakilpailussa tulleen konerikon myötä syntyi kuitenkin ajatus, josko koneremontin sijasta kokeiltaisiin jotakin muuta. 

Etuvetoisen Ford Escort RS 2000:n sijasta nyt oltiin matkassa SM2-luokassa nelivetoisella Ford Fiesta Rally3:lla. Samaan luokkaan saatiin muitakin uusia nimiä, Nuorten mestari Ville Vatanen oli debytoimassa Renault Clio Rally3:lla ja lisäksi mukana oli Suomi Cupin puolelta tuttu Joni Kuusela Ford Fiesta Rally3:lla.

Nelivetodebyytti sujui koko kolmikolla erinomaisesti, Joni Kuusela nappasi SM2-luokan neljännen sijan ja nousi Junioreiden SM:n pistetaulukossa sijalle kolme. SM2-luokan kakkoseksi ajanut Henri Altomaa varmisti sijoituksellaan Junioreiden Suomen mestaruuden. Lähin uhkaaja oli SM5-luokassa Mitsubishi Lancer EVO9:llä ajava Rasmus Tuominen, joka ajoi kenties kauden parhaan kisansa ja oli luokkansa kolmas. Kuitenkin vain luokkavoitto olisi pitänyt mestaruustaiston käynnissä, kun Altomaa oli matkalla oman luokkansa kakkoseksi.

SM2-luokan taiston vei nimiinsä Ville Vatanen, jolle Altomaa antoi hyvän haasteen läpi kilpailun. Altomaan autokunnan tavoite kilpailussa toteutui kuitenkin täydellisesti.

 – Kyllä fiilis oli katossa podiumilla. Kauden päätavoitteen eli mestaruuden varmistaminen oli huippu juttu! Lisäksi tuntui hyvältä, että vauhdillisesti olimme ”alueella” tällä kokemuksella, kertoi Altomaa. 

Altomaan isoäidin veli Pertti Laakso voitti Juniorien SM:n vuonna 1984, tuoreen mestarin taustajoukoissa touhuava konkari vaikuttaa Karkkilassa ja sai näin varmasti paikallisen huoltoaseman kahvipöytään keskustelunaihetta. Kahvipöydän äärellä ei liene tavatonta törmätä myöskään kaikkien aikojen ensimmäiseen junnumestariin Markku Aleniin (1969) tai Juha Saloon (1996).

– Eka kisa meni todellakin nappiin, oikeastaan kaikki meidän tavoitteet täyttyi mitä Lahden osalta meillä oli asetettuna. Jatkoa ajatellen näytimme, että vauhdillisesti pystymme vastaamaan muihin kärkikuskeihin.

Vielä ei ole mitään konkreettista ensi kaudelle. Totta kai pyrimme saamaan pakettia kasaan tulevaisuuteen, jotta saisimme lisäkokemusta nelivetoautosta, sekä pystyisimme kilpailemaan vakituisesti sarjan muita kärkikuskeja vastaan.

– Auto osui yllättävän hyvin käteen heti alusta alkaen. Ennen kisaa ajoimme noin 30 kilometrin testit yhtenä päivänä, joten lyhyehköllä valmistautumisella starttasimme perjantaina. Ajotyyli ei merkittävästi eroa etuvetokalustolla ajamisesta. Kuitenkin vielä on ajollisesti paljon opittavaa, joten toivottavasti saadaan mahdollisimman pian lisäkilometrejä nelikolla, tiivistää Altomaa tuntemuksiaan mestarina.

Nuorten SM:ssä tulee hopeasta ja pronssista kivikova taistelu

Nuorten SM:ssä mestaruuden varmisti jo Pohjanmaan osakilpailussa Ville Vatanen, mutta himmeämmistä mitaleista taistelu tiivistyi Lahden kilpailun myötä niin SM4-luokassa, kuin sen sisällä ajettavassa Nuorten SM:ssäkin.

Lahden osakilpailun jälkeen pisteissä hopeasijalla on 57 pisteellään Esko Kytömäki Ford Fiestalla. Vain kahden pisteen päässä on uudemmalla Ford Fiestan mallilla ajava Aaron Holopainen, josta puolestaan vain kahden pisteen päässä on Toyota Auriksella ajava Aatu Hakalehto.

Vahvasti mitalitaistoon huomioidaan myös Auris-kuljettajat Viljami Salminen (47p.), joka ajoi Lahdessa kauden parhaansa ollen kolmas, sekä voiton napannut sarjan kuopus, 14-vuotias Lauri Halonen (43p.).

Lahden nopeahko tiestö saattoi antaa pienen edun Toyota-kuljettajille, mutta lokakuun alussa ajettavan Kiteen osakilpailun tiestön odotetaan olevan tasoittavan tehoetua. Päätöskisasta jaettavat korotetut pisteet tuovat vielä oman mausteensa mukaan. Pisteisiin lasketaan kuudesta ajetusta kilpailusta kunkin kilpailijan neljä parasta pistemäärää.

Myös Suomi Cupin mestaruus ratkesi  Lahdessa

Henri Altomaan suunnattua Lahdessa SM2-luokan puolelle ajamaan, helpottui Suomi Cupin johdossa olleen kaksikon Kim ”Henkka” ForsgrenArttu Vastamäki työsarka jonkin verran. Lahden tiestöillä BMW M3 laukkasi tyylikkääseen voittoon Suomi Cupin puolella ja Cup-mestaruus varmistui arvoisellaan tavalla.

Altomaa on vielä hopeasijalla 61 pisteellään, mutta vain neljän pisteen päässä on Reijo Muhonen, joka takuuvarmasti on kotikisassaan Kiteellä BMW M3:llaan mukana. Korotettujen pisteiden myötä taaempaakin on mahdollista nousta mitalisijalle, mutta vähintäänkin TOP3-sijoitusta tarvitaan Kiteeltä.

Masters Cup lähes varmasti Reijo Muhosen heiniä

Masters Cupista ajavat yli 50-vuotiaat kuljettajat. Pisteitä kartutetaan sijoituksen mukaan omassa luokassa kaikki kauden kilpailut huomioiden.Reijo Muhonen on tukevassa johdossa ennen kotiseuran kisaa Kiteellä.

Pistejohto toisena olevaan SM1-luokan Kees Burgeriin on 23 pistettä, josta puolestaan Mikko Eskelinen on viisi pistettä perässä. Vaikka Muhonen ei saisi päätökisasta yhtään pistettä, tarvittaisiin Eskeliseltä Kiteellä SM1-luokan voitto ja Burgerilta vähintään kakkostila. Kuudes tila omassa luokassaan riittää Muhoselle kaikissa tilanteissa varmistamaan Masters Cup-tittelin. 

Sarjasäännöt »

Vastaa Ralli SM -sarjan kävijäkyselyyn ja voita hyttipaketti Drivers on the Rocks -palkintogaalaristeilylle »

Vastaa