Belgian F1 GP Sauberin silmin

Spa-Francorchamps, 28. heinäkuuta 2024 – KICK Sauber F1 Team jättää Spa-Francorchampsin radan sekavin tuntein Belgian Grand Prix’n jälkeen, joka tarjosi toimintaa alusta loppuun. Valtteri Bottas kilpaili keskikastin ylemmissä sijoituksissa suurimman osan kilpailusta, ollen kymmenentenä viimeiseen neljännekseen asti; viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen hän sijoittui lopulta 16. sijalle (myöhemmin nousi 15. sijalle). Toisella puolella tallia Zhou’n vahva alku katkesi tekniseen ongelmaan, joka johti keskeytykseen kuudennella kierroksella.

Talli suuntaa kesätauolle positiivisempien suoritusten siivittämänä sekä aika-ajossa että kisassa, toivoen jatkavansa tätä momenttia kahden viikon tauon jälkeen, kun mestaruussarja jatkuu Alankomaissa.

Alessandro Alunni Bravin kommentit

– Tänään kiitokset menevät varikkotiimillemme, joka saavutti merkittävän 1,9 sekunnin varikkopysähdyksen Valtterin kohdalla kierroksella 36. Tämä on merkittävä saavutus tallille, erityisesti alkukauden ongelmien jälkeen: se osoittaa, että olemme nyt varikkopysähdysajoissa huipputallien tasolla. Tämän haastavan tilanteen jälkeen meidän on nyt keskityttävä kaventamaan suorituskykyeroa auton kehitystyön avulla, niin radalla kuin Hinwilissäkin. Zhou’n kilpailu päättyi valitettavasti lyhyeen: kierroksella kolme ilmenneen ongelman, jota yritimme korjata etäyhteydellä, johdosta jouduimme keskeyttämään auton kuudennella kierroksella. Tutkimme asiaa, joka vaikuttaa olevan sähköongelma; tämä on harmillista, sillä hän oli saanut hyvän alun ja oli tyytyväinen auton tasapainoon, mikä olisi voinut olla hänelle positiivinen kilpailu. Valtterin kanssa taistelimme keskikastissa suurimman osan kilpailusta; aloitimme keskipitkällä renkaalla ja pidensimme stinttiä kovalla renkaalla pyrkien yhden pysähdyksen strategiaan, kuten Alonso ja Stroll. Kuitenkin vauhti ei riittänyt suojelemaan meitä Strollia, Ricciardoa ja Oconia vastaan, joten teimme viimeisen stintin uusilla keskipitkillä renkailla, pyrkien kaventamaan eroa Alpineihin, Williamsiin ja Astoniin. Hyvien alkuvaiheiden jälkeen, joissa ero kaventui, Valtteri kärsi takarenkaiden ylikuumenemisesta, mikä esti häntä pääsemästä lähemmäs edessä olevia autoja. Tästä huolimatta hän ajoi vahvan kilpailun, ohittaen Hulkenbergin ja Tsunodan. Tänä viikonloppuna olemme osoittaneet edistystä aika-ajossa ja kisassa Valtterin päivitetyn auton kanssa, mutta se ei ole vielä riittävää taistelemaan pisteistä. Kun suuntaamme kesätauolle, on tärkeää, että sekä kuljettajat että talli lataavat akkuja ja palaavat Zandvoortiin vahvalla päättäväisyydellä. Viimeaikaisen kehityksemme suunta on ollut positiivinen, ja seuraavan askeleen myötä voimme taistella pisteistä. Tämä on tavoitteemme ja vahva aikomuksemme kauden toisella puoliskolla, Alessandro Alunni Bravi, tallin edustaja.

Valtteri Bottas (auton numero 77)

KICK Sauber F1 Team C44 (Chassis 04/Ferrari)
Kilpailun tulos: 15.
Nopein kierros: 1:47.019 (kierros 37)
Strategia & varikkopysähdykset: Alku (uudet pehmeät) – kierros 11 (uudet kovat) – kierros 35 (uudet keskipitkät)

– Teimme tänään parhaamme, kokeillen erilaista strategiaa, vaikka se ei lopulta tuottanut tulosta; olisimme voineet ehkä pysyä ulkona ja vaikka olisimme voineet sijoittua pari sijaa korkeammalle kuin kuudestoista, se ei todennäköisesti olisi tuonut meille pisteitä. Positiivisena puolena tuntuimme olevan hieman paremmassa asemassa kilpailuvauhdissa pääkilpailijoitamme vastaan, vaikka se ei silti riittänyt top ten -sijoituksiin – siksi meidän on jatkettava päivitysten tuomista ja edistyttävä kaikilla osa-alueilla. Nyt odottaa ansaittu kesätauko; kauden ensimmäinen puolisko on ollut haastava, joten tankkaamme itsemme ja palaamme vahvasti Zandvoortissa elokuun lopussa.

Zhou Guanyu (auton numero 24)

KICK Sauber F1 Team C44 (Chassis 02/Ferrari)
Kilpailun tulos: DNF
Nopein kierros: 1:52.099 (kierros 2)
Strategia & varikkopysähdykset: Alku (uudet kovat)

  • Alessandro Alunni Bravi, tallin edustaja: ”Tämänpäiväinen kilpailu merkitsi pettymyksellistä loppua kauden ensimmäiselle puoliskolle. Päivä alkoi varsin hyvin: valitsimme kovan seoksen, vauhti ja auton tasapaino tuntuivat hyviltä, ja pystyin nousemaan sijoituksissa. Olin lähellä kahta Haasin autoa edessäni ennen kuin koin tehon menetyksen, jota seurasi jarrujen menetys, mikä päätti kilpailuni. Uskon, että meillä oli potentiaalia tänään; aloittaminen kovilla renkailla antoi meille strategisia vaihtoehtoja, mikä tekee tästä lopputuloksesta vieläkin pettymyksellisemmän koko tallille. Nyt suuntaamme kesätauolle lataamaan akkuja ja palaamaan virkeinä. Toivon, että Zandvoort – jossa ajan samalla päivitettyä autoa, jota Valtteri on ajanut kahdessa viimeisessä kilpailussa – on meille käännekohta tallina.

Vastaa