- Euroopan markkinoille tulevassa Mustang Mach 1:ssä on tehoa (460 hv) ja se tarjoaa suorituskykyä ja erinomaiset ajo-ominaisuudet niin radalla kuin tavallisessa ajossakin.
- Suorituskykyä parantavat mm. TREMECin kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, tasauspyörästön lukko, Mustang-mallien nopeammin reagoiva ohjaus, MagneRide® -jousitus sekä 22 prosenttia parempi pitovoima (downforce).
VANTAA, 25.11.2020 – Mustang Mach 1 oli Euroopassa nähtävillä ensimmäisen kerran West Sussexissa järjestetyssä Goodwood SpeedWeek -tapahtumassa. Uusi Mustang Mach 1 on rata-ajossa kaikkien aikojen nopein Euroopassa myytävä Mustangin tuotantomalli. Autossa on parannettu aerodynamiikka, kalibroitu 460 hv 5,0 litran V8-moottori ja tehokkaampi jäähdytys.
Mustang Mach 1 -mallin jousitusjärjestelmään kuuluvat autoon kalibroidut MagneRide® 1 -iskunvaimentimet sekä mittatilauksena valmistetut jouset, kallistuksenvakaajat ja puslat, jotka parantavat sekä auton hallintaa että kaarreajo-ominaisuuksia. Uudelleen säädetyn sähköavusteisen ohjausjärjestelmän (EPAS) ansiosta Mach 1 -mallin ohjaus on tarkin Euroopassa myytävistä Mustang-malleista.
“Alkuperäinen Mach 1 tarjosi äärimmäistä Mustang-suorituskykyä, mikä todistettiin moottoriurheilumenestyksellä,” sanoo Matthias Tonn, Mustang Mach 1 Chief Programme Engineer for Europe. “Uusi Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Euroopassa myytävä Mustang. Sen rata-ajo-ominaisuudet ja ainutlaatuinen tyyli ovat legandaarisen nimensä arvoisia.”
Ikonista V8-voimaa
Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta V8-bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla.
Mallissa on Open Air Induction System, eli avoin ilmansuodatinjärjestelmä, imusarja ja 87 mm kaasuläppäkotelo, jotka ovat käytössä myös Amerikan markkinoilla myynnissä olevassa Mustang Shelby GT350-mallissa. Näiden ansiosta ilma virtaa vapaasti moottorille. Parannettu ilmanotto toimii yhteistyössä muutetun moottorinohjauksen kalibroinnin kanssa. Polttoaineen suihkutus on toteutettu yhdessä imusarjaruiskutuksella sekä suorasuihkutuksella, jolloin punainen kierroslukualue alkaa vasta 7500 rpm kohdalla. Huipputeho saavutetaan 7500 kierroksella minuutissa ja 529 Nm huippuvääntö kierroksilla 4600 minuutissa.
Lisäöljynlauhdutin, joka on myös ollut aiemmin Shelby GT350-mallissa, toimii uuden öljynsuodatinadapterin kanssa, optimoi öljyn virtauksen ja parantaa voitelujärjestelmän suorituskykyä suuressa rasituksessa. Mach 1:n ainutlaatuinen Active Valve Performance Exhaust pakokaasujärjestelmä sisältää pakoputken läpät ja neljä 4.5 tuuman ulostuloa. Nämä tehostavat muhkeaa Fordin V8-moottorin ääntä.
Vaihteisto
Mach 1 on Euroopassa ensimmäinen tuotantosarjan Mustang, jossa on erittäin suorituskykyinen TREMECin kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Rev-matching teknologia mahdollistaa vaihteen vaihtamisen pienemmälle saumattomasti. Myös mallin öljylauhdutinjärjestelmää on parannettu. Mustang Mach 1 -malliin on saatavana myös Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto.
Vaihteistovaihtoehdot on suunniteltu maksimoimaan suorituskykyä, ajettavuutta ja rataominaisuuksia.
TREMEC 3160 kuusivaihteinen manuaalivaihteisto käyttää kaksilevykytkintä hallitakseen rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja mukavammin. Manuaalivaihteisessa Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Järjestelmä käyttää moottorin sähköistä ohjausjärjestelmää ja avaa kaasuläppää hetkellisesti kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle – ja säätää moottorin kierrosnopeuden sopivaksi valitulle vaihteelle. Vaihteen voi vaihtaa nostamatta kaasupoljinta. Vaihteiston parempi suorituskyky on saatu osittain aikaiseksi käyttämällä autoon suunniteltua öljyn lauhdutinjärjestelmää.
Fordin edistyksellisessä 10-vaihteisessa automaattivaihteistossa on parannettu momentinmuunnin ja Mustang Mach 1 -mallille tehty ainutlaatuinen kalibrointi. Nämä ominaisuudet optimoivat vääntöä, vaihteen vaihtoa ja yleistä suorituskykyä. Toinen ulkoinen öljynlauhdutin lisää jäähdytyskapasiteettia 75 prosentilla, mikä helpottaa ajamista kuormittavissa tilanteissa. Sekä manuaali- että automaattivaihteisissa malleissa on lisäjäähdytysjärjestelmä taka-akselille, mikä tukee osaltaan rata-ajoa.
Valmis kisaan
Mustang Mach 1 -mallissa on useita aerodynamiikkamuutoksia, jotka vaikuttavat suorituskykyyn ja tuovat autoon alkuperäisiä malleja kunnioittavan ulkonäön.
Keulassa on uusi kaksiosainen yläetusäleikkö, uusi alaetusäleikkö, uusi etuhelma ja uudet sivusäleiköt, jotka kaikki osaltaan parantavat aerodynamiikkaa ja jäähdytystä.
Mustang Mach 1:n pitovoima (downforce) on 22 prosenttia suurempi kuin Mustang GT -mallissa. Aerodynamiikkaa tukevat samanlainen takadiffuusori kuin Mustang Shelby GT500 -mallissa ja pidempi takahelma, jonka viisteet ohjaavat jäähdyttävän ilman jarruille. Etuhelman muoto on suunniteltu tuottamaan enemmän pitovoimaa, jotta on saatu parempi hallittavuus ja pito rata-ajossa. Takaspoileri sopii yhteen etuosan aerodynamiikan kanssa, mikä takaa täydellisen tasapainon keulasta perään.
Jousitusjärjestelmä on säädetty rata-ajon vaatimuksiin. MagneRide® 1 säädettävä jousitusjärjestelmä kontrolloi sähköisesti iskunvaimentajan sisällä olevaa magnetoreologista nestettä ja reagoi oikea-aikaisesti muuttuviin tieolosuhteisiin. Jousitusjärjestelmä on uudelleenkalibroitu ihanteellisen suorituskyvyn saavuttamiseksi yhdessä jäykempien etujousien ja kallistuksenvakaajien kanssa. Lisäksi EPAS-kalibrointi, Mustang Shelby GT350 ja GT500 apurungot ja taka-akselin poikittaisvarret (toe-link-osat) edesauttavat saavuttamaan autoon Euroopassa esitellyistä Mustang-malleista terävimmän ohjausvasteen.
Mustang Mach 1 -mallin parempi jarrutehostin reagoi nopeammin sekä takaa nopeat ja yhteneväiset jarrutukset myös kovassa kuormituksessa. Mallin viisipuolaiset, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ovat 0,5 tuumaa leveämmät takana, ja rata-ajoon valmiit Michelin Pilot Sport 4 -renkaat sopivat niihin.
Uudelleen syntynyt ikoninen muotoilu
Myös muotoilu palauttaa mieleen 1960- ja 1970-lukujen Mustang Mach 1 -mallit. Autossa on näyttävät konepelti- ja kylkiraidat, urheilullinen korimuotoilu ja ainutlaatuiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Rajoitettuun erään on mahdollista valita kahdeksan eri ulkovärin ja konepelti- ja kylkiraitojen yhdistelmää. Yhdistelmiä ovat Fighter Jet Grey yhdistettynä Satin Black/Reflective Orange -värisiin raitoihin, Iconic Silver, Shadow Black ja Oxford White yhdistettynä Satin Black/Red -värisiin raitoihin tai Velocity Blue, Twister Orange, Race Red ja Grabber Yellow -ulkovärit Satin Black/White -värisillä raidoilla.
Mustang Mach 1 -mallin ylä- ja alaetusäleikkö on viimeistelty kiiltävän mustalla. Takaluukkua ja etusiipiä koristaa Mach 1 -logo.
Tyylikkäissä sisätiloissa on Ebony -värimaailma ja Dark Engine alumiiniyksityiskohdat. Nahkaverhoilluissa urheiluistuimissa on Metal Grey -väriset ompeleet. Jokaisessa Mustang Mach 1 -mallin kojelaudassa on laatta, jossa on Mach 1 -logo ja auton valmistusnumero. Tyyliä täydentävät mallille ainutlaatuiset kynnyslistat ja 12-tuumaisen digitaalimittariston uusi aloitusnäyttö.
Mukavuutta tarjoavat vakiovarusteiset lämmitettävät ja viilennettävät etuistuimet, Fordin hienostunut SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, 2 premium-tason B&O -äänentoistojärjestelmä 12 kaiuttimella ja FordPass Connect 3 modeemiteknologia parannetuilla yhteysominaisuuksilla.
“Mach 1 ei ainoastaan näytä tehokkaalta, vaan se vastaa Mustang-harrastajien vaatimuksiin radalla ja arkiajossa,” Tonn toteaa.
Mustang GT -mallia suorituskykyisempi Mustang Mach 1 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1969. Autossa oli tehokkaampi V8-moottori, kilpailujousitus ja ainutlaatuinen tyyli. Ensimmäisen sukupolven Mach 1 teki nopeus- ja kestävyysennätyksiä Bonnevillen suolatasangoilla Utahissa ja Mach 1:llä ajaneet tiimit voittivat SCCA:n valmistajien mestaruuden vuosina 1969 ja 1970. Uudet tai päivitetyt malliversiot esiteltiin vuosina 1971, 1974 ja 2003. Mallia on valmistettu vuoden 1969 jälkeen yli 300.000 kappaletta.
Mustang Mach 1 -malli tulee saataville myös Suomeen. Polttoaineenkulutus, CO2-päästäarvot ja hinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Lähde: MyNewsDesk