Koeajossa uusi Toyota Corolla Touring Sports Hybrid GR

Monella Toyotalla elämäni aikana ajaneena, ja mukana ajossa myös parit vanhemmat Toyota Corolla farmarit otin innostuneena vastaan uuden koeajon. Kirjaimet GR tarkoittavat nimittäin, että nyt olisi jotain erikoisempaa tarjolla. Gazoo Racing on Toyota satsaus rallimaailman kautta tulevaisuuden autoihin, joilla Toyotat saavat entistä enemmän sähäkkyyttä sekä designiin että moottoritilaan.

Jos Toyota on automerkkinä ollut tähän saakka se luotettava, mutta vähän tylsä auto, niin GR mallisarja tuo tähän muutosta. Siinä missä GR Supra ja syksyllä myyntiin tuleva GR Yaris ovat oikeasti ralliautoista kumpuavia, niin perus Toyota GR-sarja rakentuu pitkälti Toyotan perusautolle, josta on tehty urheilullisempi ja näyttävämpi, mutta joka on yhä tuttu, turvallinen ja säästeliäs Toyota.

Toyotan urheiluauto(?)

Jos ajatellaan normaali perheajossa olevaa farmariautoa, ja syitä miksi farmariauto ostetaan. Se on ostettu todennäköisesti, koska harrastukset vaativat välillä enemmän tilaa kuin perushenkilöauto tarjoaa. Sitä harvemmin ostetaan siksi, että lähdetään sillä radalle tai halutaan näyttää naapurille oman statuksen kohentuminen.

Koeajossa oleva auto oli Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport. Siinä on automaattinen e-CVT vaihteisto, joka vaihtaa alas ja ylös erittäin sujuvasti, ja vääntöä löytyy tarvittaessa 190 Nm/k/min. Tehoa on Corollassa tarpeeksi eli 135 kW (184 hv). Auto ottaa tarvittaessa nopeutta 0-100 km/h 8,1 sekunnissa, ja sen huiput on asetettu 180 km/h, eli aivan riittämiin Suomessa, ja yleensä koko Euroopassa – kenties lukuun ottamatta Saksan Autobahnien nopeinta kaistaa. Auton tavaratilassa on 581 litraa tilaa, ja yhdistetty kulutus satasella on laskettu 5,2 litraan päästöjen ollessa 121 CO2, g/km. Autolla voi myös vetää 750 kg:n jarrullista perävaunua. Huom! Takaistuimet ovat kaadettavissa, jolloin takaosa on yhtä tyhjää tilaa ja tuloksena yli 1600 litrainen tilaihme.

GR Corolla Sports

Jos olet koeajanut muita hybridi Toyota-autoja, olet saattanut kiinnittää huomiosi kovissa kiihdytyksissä syntyvään epämiellyttävään ääneen siellä kovilla kierroksilla. Se ei ole moottorien ärjymistä, vaan hybridin ominaisääniä. Tässä autossa ei sitä ääntä ole, on vain turboruuvin kiristystä, ja jopa miellyttävä ääni auton kiihtyessä kevyesti moottorien 120 km/h nopeuteen.

GR Sport -malli on varustettu mukautuvalla iskunvaimennuksella (AVS), mikä mahdollistaa urheilullisen ajettavuuden eri ajotilojen kautta. Eli esimerkiksi Confort asetus on oikeasti sellainen, että kuski huomaa mukautuvan jousituksen, ja sport-asennossa voidaan ottaa hieman enemmän tehoja ja ääntä moottorista ja jousitus on kovemmalla.

Turvallisuuden puolelta autosta löytyvät niin pysäköintitutkat kuin perustuskamera ja pysäköintiavustin, kuolleen kulman varoitin sekä tuulilasinheijastusnäyttö (HUD) kuten myös automaattisesti mukautuva nopeudensäädin. Onko edellä mainittu mukautuva iskunvaimennus sitten turvallisuutta? Kenties, mutta enemmän mukavuutta, kuten myös GR Corollan kuskin ja apukuskin penkki.

Corolla ja muut Toyotat

Corolla voi olla pienempi kuin isot farmarit, mutta pärjää hyvin nykyaikaisten farmariautojen vertailussa. Olen itse noin 180 cm pitkä enkä mikään laiheliini ja jättäessäni etuistuimen paikalleen, mahdun taakse istumaan ihan ok, eli autoon mahtuu kyllä se viisi aikuista ihmistä matkustamaan. Varsinkin kun Avensiksen valmistus päättyi, on Corolla farmari ainoa matalan korimallin tilavampi auto Toyotan mallistosta. Totta kai sitten RAV4 ja Land Cruiser tuovat lisää tilaa tullessaan.

Suomen vuoden 2019 toiseksi eniten myyty auto oli nimenoman Toyota Corolla ja merkeistä eniten myytiin Toyotaa. Maailman mittakaavassa Toyota Corolla on maailman myydyin automalli. Kaiken kaikkiaan vuonna 2019 myytiin yli 1,2 miljoonaa Corollaa ja 931 000 RAV4:sta.

Kenelle sitten Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport on tarkoitettu? Auto soveltuu kenelle tahansa perheelliselle, jonka tarvitsee välillä kuljettaa enemmän tavaraa. Auto sopii sellaisille, jotka haluavat kuljetuskyvyn lisäksi myös vähän sporttisuutta, menemättä kuitenkaan yli urheilulliseksi.

Tämä Corolla oli pitkästä aikaa kiva Corolla ajaa, ja voin kertoa, että niitä corolloja on ehtinyt muutama olla ajettavana alkaen ensimmäisestä Corollasta vuodelta 1988. Jos etsit uutta farmaria, käy koeajamassa muiden mukana myös Corolla.

Vastaa