Mikko Heikkilä on mukana Ruotsin MM-rallissa uudella Toyotan GR Yaris Rally2-autolla. Kaksi viikkoa sitten Arctic Lapland Rallysta auton ensimmäisen luokittelun jälkeisen voiton napannut nurmijärveläinen lähtee MM-ralliin kirittämään WRC2-luokan huippuja.
Tuoreet Arctic Lapland Rallyn voittajat Mikko Heikkilä sekä kartanlukija Kristian Temonen lähtevät haastamaan rallin MM-sarjan WRC2-luokan huippuja tulevana viikonloppuna Ruotsin MM-rallissa. Toyotan uudelle GR Yaris Rally2 -autolle ensimmäisen voiton tuonut autokunta hakee Uumajan ympäristössä ajettavasta perinteikkäästä talvirallista positiivista alkua kansainväliselle kaudelleen. TGS Motorsportin kalustolla ja kilpailunumerolla 26 kilpailevalle Heikkilälle Ruotsin MM-ralli on ensimmäinen laatuaan.
-Onhan se hienoa ajaa ensimmäistä kertaa Ruotsin MM-rallissa. Erityiskiitos TGS:lle sekä yhteistyökumppaneilleni tämän reissun mahdollistamisesta, alun perin ei suunniteltu Tunturia ja Ruotsia kalenteriin ollenkaan. On mukavaa päästä avaamaan kansainvälinen rallikautemme näinkin lähellä kotimaata, Heikkilä luonnehti ensimmäisen nuotituspäivän jälkeen.
Kilpailuviikkoa edeltävänä sunnuntaina Tunturin voittaja-autoa testanneen Heikkilän valmistautuminen jäi toivottua lyhyemmäksi. Kuitenkin Tunturista saadut runsaat kilometrit pitävät nurmijärveläisen iskussa ennen MM-sarjan toista osakilpailua.
-Toivoimme saavamme korjattua Tunturissa vaivanneita säätöjä omaan käteeni sopivammaksi, mutta valitettavasti testit jäivät meistä riippumattomista syistä todella lyhyiksi. Toivottavasti se ei vaikuta liiaksi ajoomme. Samalla taktiikalla lähdetään Ruotsiin kuin muihinkin kilpailuihin, eli mahdollisimman kovaa hulluttelematta. Taso on täällä luonnollisesti korkea, joten alusta asti pitää ajaa kovaa, Heikkilä taustoittaa.
Uumajan alueelle kaksi vuotta sitten siirtyneen kilpailun reitti on Heikkilän mieleen, vaikka luonnollisesti eroavaisuuksia Rovaniemen pikataipaleisiin verrattuna löytyy. Lisäksi merkittävänä eroavaisuutena kahden viikon takaiseen Arctic Lapland Rallyyn ovat WRC:n sääntöjen määräämät renkaat, joiden ominaisuudet eroavat niin kotimaan kuin EM-sarjankin sallimista renkaista.
-Ruotsin erikoiskokeet vaikuttavat oikein mukavilta. Luonteeltaan ne ovat vähän saman tyyppisiä kuin Tunturissa, ehkä vähän selkeämpiä mutteivät yhtään vähemmän teknisiä.
-Ero kotimaan ja MM:n renkaissa on aika suuri. SM-sarjassa saa käyttää niin sanottuja pitkiä, jopa 9 millimetriä pitkiä piikkejä sekä voitokkaaksi todettuja Michelinin renkaita. MM-sarjassa rengastoimittajia on vain yksi, ja täällä ajetaan seitsemän millin nastoilla. Erityisesti irtolumella on eroja pidon puolesta. Toki renkaat ovat täällä samat kaikille, joten kyseessä on enimmäkseen tottumiskysymys, Heikkilä kertoo.
Ruotsin MM-ralli ajetaan 15.-19.2. Ruotsin Uumajassa. Kilpailu sisältää 18 erikoiskoetta ja 300,1 erikoiskoekilometriä. Kilpailua voi seurata suorana Rally.tv:n verkkosivuston, Rally TV -applikaation, sekä MTV Katsomo+ Urheilu -suoratoistopalvelun kautta. MTV Sub -kanava näyttää rallin avauserikoiskokeen torstai-iltana sekä MTV3 rallin päätöserikoiskokeen sekä Ralliextra-lähetykset kilpailupäivien päätteeksi.
Ruotsin MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa)
Torstai 15.2. – 5,16 km
10:01 Shakedown – Håkmark 5,45 km
20:05 EK1 – Umeå Sprint 1 5,16 km
Perjantai 16.2. – 107,90 km
09:58 EK2 – #42 Brattby 1 10,76 km
10:52 EK3 – Norrby 1 12,80 km
11:55 EK4 – Floda 1 28,25 km
15:36 EK5 – #42 Brattby 2 10,76 km
16:30 EK6 – Norrby 2 12,80 km
17:33 EK7 – Floda 2 28,25 km
20:05 EK8 – Umeå Sprint 2 5,16 km
Lauantai 17.2. – 125,96 km
08:45 EK9 – Vännäs 1 15,80 km
09:35 EK10 – Sarsjöliden 1 14,23 km
11:08 EK11 – Bygdsiljum 1 28,30 km
15:15 EK12 – Vännäs 2 15,80 km
16:05 EK13 – Sarsjöliden 2 14,23 km
17:38 EK14 – Bygdsiljum 2 28,30 km
20:05 EK15 – Umeå 1 10,08 km
Sunnuntai 18.2. – 61,08 km
08:27 EK16 – Västervik 1 25,50 km
11:03 EK17 – Västervik 2 25,50 km
13:15 EK18 – Umeå 2 Power Stage 10,08 km