Rallin SM-sarjassa siirrytään 24.-25.5. kesäaikaan, kun edessä on kauden ensimmäinen sorakilpailu. Turun seudulla ajettava klassikkokisa, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli saa kunnian toimia SM-sarjan neljännen osakilpailun lisäksi myös Viron rallimestaruussarjan kolmantena osakilpailuna. Kyseessä on Suomen ja Viron autourheiluliittojen ensimmäinen yhteishanke, jolle toivotaan jatkoa myös tulevaisuudessa.
Syksyn aikana AKK ja Viron Autourheiluliitto EAL aloittivat keskustelut, voisiko mahdollisesti yksi Viron Rallin Mestaruussarjan kilpailu toteutua Suomessa SM-rallin yhteydessä. Keskustelut sujuivat koko ajan erittäin rakentavassa ja positiivisessa hengessä. Lopulta eri vaihtoehdoista kyseiseksi kilpailutapahtumaksi valikoitui SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Aiheesta on puhuttu liittojen välillä pitkään, mutta vasta viime syksyn keskustelut johtivat konkretiaan. Viron Autourheiluliiton Urheilutoimenjohtaja Kuldar Sikk on erittäin tyytyväinen, että pitkään työstetty ajatus vihdoin toteutuu.
– Tästä asiasta on puhuttu enemmän ja vähemmän kohta kymmenen vuotta, on hienoa että se vihdoin toteutuu. Yleisestikin on tärkeää että eri maiden liitot, varsinkin naapurit tekevät yhteistyötä, näin voimme olla yhdessä vahvempia, Sikk painottaa.
Myös AKK:n Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank on innostunut ja tyytyväinen, että yhteinen kilpailu saadaan vihdoin toteutettua.
– Asiasta on keskusteltu puolivakavissaan aina silloin tällöin, mutta ehkä asiat ovat menneet eteenpäin ihan konkreettisesti viime vuoden aikana. Kesällä kävimme todella hedelmällisiä keskusteluja virolaisten kollegoiden kanssa ja se varmasti edesauttoi, että sieltä suunnalta heräsi kiinnostus tulla kilpailemaan Suomeen. Näen tässä paljon potentiaalia yhteistyön kehittymiseen myös jatkossa, Frank kertoo tyytyväisenä.
SM-pisteistä kilpaillaan SM Mad-Croc Länsirannikon Rallissa tuttuun tapaan luokissa 1-5, sekä Suomi Cup -pisteistä luokassa 6. Viron mestaruussarjan EMV-pisteistä kilpaillaan puolestaan luokissa 8-15. Lähtöluettelo on laadittu kuitenkin siten, että kilpailijat lähetetään oletetussa nopeusjärjestyksessä sarjasta riippumatta.
SM1-luokassa kesäkauteen Roope Korhosen johdolla
Kovimman luokan pistejohdossa Länsirannikon kimuranteille teille saapuu Toyotan uuteen GR Yaris Rally2 -autoon luottava Roope Korhonen, joka ajoi talvikaudella kaksi voittoa ja yhden kolmannen sijan. Pisteitä kertyi mukavasti 70 ja luokkajohto on hallussa 21 pisteen erolla.
– Riihimäki oli oikeastaan aika pehmeä aloitus. Luokan taso ei ihan vastannut vuoden takaista, eikä meidän tarvinnut ajaa täysillä missään vaiheessa. Rovaniemellä oli sitten taas kova kattaus kärkikuskeja mukana. Siellä jäätiin alussa ihan liikaa uudella autolla, mutta sen jälkeen mietittiin sarjapisteitä ja otettiin ne mitä oli saatavilla. Tuuri alkoi neljällä pohja-ajalla ja sen jälkeen vaan varmisteltiin voittoa, Korhonen kertoi talvikaudesta tiedotteessa.
Debyyttikauttaan ajava viime vuoden SM2-luokan Suomen mestari Benjamin Korhola ajoi Hyundaillaan tasaisen talvikauden nappaamalla kaksi palkintosijoitusta, joilla irtoaa kakkospaikka. Kolmantena rospuuttokautta viettämään lähti kokenut Skoda-kuljettaja Anssi Rytkönen, joka on puolestaan 11 pisteen päässä Korholasta.
Neljäntenä on vielä tällä hetkellä Mikko Heikkilä, joka voitti Rovaniemen osakilpailun. Vuoden 2022 mestari ei ole kuitenkaan tähän tietoon ajamassa enempää sarjan osakilpailuja vaan keskittyy kansainvälisiin kilpailuihin.
Pistevitonen Niclas Grönholm väläytteli hyvää vauhtia jo heti kauden avauksessa Riihimäellä, mutta viimeisen erikoiskokeen hankeen lipsahtaminen vesitti tulossa olleen huipputuloksen. Tuurissa tuli sitten balsamia haavoihin ihan kunnolla, kun kisa päättyi komeasti luokan kakkossijalle.
Luokkaan saadaan Turussa myös yksi mielenkiintoinen ensikertalainen, kun luokkaa alempana alkukauden kilpaillut Jooa Iivari tekee debyyttinsä R5-kalustolla.
– Fiilikset on hyvät tietenkin, onhan nyt sentään kisaviikko jo pitkällä. Innolla odotan kun nuotin jälkeen perjantaina saa laittaa ajokamat päälle ja lähteä kohti avauspätkää. Toivotaan, että keli on hieno ja tiet kääntyileviä, sekä yleisö löytäisi penkalle runsain joukoin, Iivari kertoo.
SM-sarjan kestomenestyjä Teemu Asunmaa ei tänä vuonna aja koko sarjaa ja on tällä hetkellä luokassa seitsemäntenä, plakkarissa kakkossija Rovaniemeltä. Kun sarja vieraili Länsirannikon Rallissa edellisen kerran kaksi vuotta sitten, päättyi kilpailu Asunmaan voittoon.
Hokkala voittoputkessa Suomen Turkuun
Henri Hokkala oli SM2-luokan talvikauden Herra ja Hidalgo. Kolme voittoa kolmesta mahdollisesta nostivat Ford Fiesta-pilotin 84 pisteeseen ja samalla ylivoimaiseen sarjajohtoon jo tässä vaiheessa kautta.
Jesse Kallio on talvikauden perusteella Hokkalan kovin uhkaaja, mutta eroa kärkeen on kertynyt jo 32 pistettä. Luokassa kolmantena on vielä tällä hetkellä Jooa Iivari, joka kilpailee jatkossa siis SM1-luokassa.
SM2- ja SM3-luokassa kilpaillaan tällä kaudella jälleen Flying Finn Future Star -tittelistä, jossa Seinäjoen osakilpailun jälkeen luokan kolmen parhaan joukossa olevat osallistumiskelpoiset kuljettajat valitaan viimeiseen leiritykseen. Palkintona leirityksen jälkeen valittavalle voittajalle on osallistuminen ja täysi auto- ja huoltopaketti Suomen MM-ralliin.
SM2-luokassa ainoastaan Kallio on ajamassa itseään mukaan valintatilaisuuteen. Viidentenä oleva Toni Herranen jättää Turun kilpailun väliin, joka tarkoittaa sitä, että mahdollisuudet kolmen kärkeen nousemiseen Seinäjoen jälkeen ovat enää ohuet.
Lassila ylivoimaisessa johdossa SM3-luokassa, Kauppinen uuden tiimin väreissä
Suurin luokkajohto löytyy kuitenkin SM3-luokasta, jonka kärjessä on Leevi Lassila peräti 41 pisteen turvin. Lassila nakutteli voitot Riihimäeltä ja Tuurista, sekä kakkosijan Rovaniemeltä. Lassilalla on selkeä tavoite Turussa.
– Totta kai yritetään kasvattaa pistejohtoa. Kovia kuskeja on mukana, toivottavasti saadaan hyvä kilpailu aikaiseksi. Helpolla ei varmasti mitään tule saamaan, Lassila arvioi.
Totuuden nimissä on mainittava, että tilanne olisi huomattavasti erilaisempi mikäli Rautio Motorsport -tiimiin keväällä vaihtaneella Tuukka Kauppisella ei olisi plakkarissa kahta nollakisaa talvikaudelta.
Ralliin kuitenkin kuuluu vauhdin lisäksi olennaisesti kestävyys, varmuus ja virheettömyys, joita noudattamalla Lassila on sarjajohtonsa ansainnut. Mikäli Kauppisen kalusto kestää ja pysyy tiellä, on erittäin mielenkiintoista nähdä missä tilanteessa ollaan etenkin kesäkauden loppupuoliskolla.
– Oli aika paljon tapahtumaa ja kaikki mahdollinen tuli koettua. Vauhtihan meillä oli hyvää kaikissa kilpailuissa, eikä mitään teknisiä ongelmia ollut missään vaiheessa. Koko ajan kehityttiin kuitenkin, Kauppinen summasi talvikauttaan.
Kauppisen kanssa tasapistein 41 pisteen päässä Lassilasta on italialaisjuniori Giovanni Trentin, joka nappasi kauden avauksesta heti palkintosijan. Rovaniemi ja Tuuri sujuivat maltillisemmin, mutta tärkeitä pisteitä kertyi kuitenkin molemmista.
Pisteen päässä Kauppisesta ja Trentinistä ovat Niko Kalmi ja Raoul Dahlqvist, joilla on kummallakin kasassa 33 pistettä.
SM3-luokan osalta paikasta FFFS-kilpailun valintatilaisuuteen Lassilan, Kalmin ja Dahlqvistin lisäksi kilpailee Ossi Pohjanharju, joka on ennen Turun kisaa luokan kuudentena.
Vatanen selvitti talvikauden puhtaalla pelillä
SM4-luokassa kilpailee sarjan toinen kuljettaja, joka on kauden aikana ajanut pelkkiä voittoja. Toyota Aurista käskevä Ville Vatanen on ollut täysin omaa luokkaansa keräämällä talvikaudelta maksimipotin, 84 pistettä.
32 pistettä Vatasen perässä on Tomi Tikkinen, joka ajoi talvella kaksi podiumia ja yhden neljännen sijan. Eroa on päässyt kertymään myös toisen ja kolmannen sijan välille, jota pitää hallussaan teinisensaatio Lauri Halonen 34 pisteellä.
Vatanen ja Halonen kohtasivat jo viime viikonloppuna Kouvolassa, jossa kesäkaudeksi Aurikseen vaihtanut Halonen vei pidemmän korren. Mielenkiintoista onkin nähdä, ovatko voimasuhteet tasoittuneet kesän kisoihin tultaessa, kun aletaan ajamaan jälleen pisteistä.
– Kotikisa meni ihan hyvin, ja vaikka osa teistä oli etäisesti tuttuja, jouduimme tekemään jokaiselle pätkälle uudet nuotit. Saimme auton säädöt hyväksi, eikä niitä tarvinnut muuttaa kilpailun aikana. Turussa on erilaiset tiet kuin Kouvolassa, ajetaan siellä tietysti omaa maksimivauhtia, mutta ilman ylimääräistä puristusta ja tavoitellaan sillä vauhdilla palkintokorokepaikkaa, Halonen sanoo.
Halosen jälkeen pisteissä onkin tasaista pitkälle toiselle kymmenelle sijaluvulle.
Keski-Korsu ykkösenä SM5-luokassa
SM5-luokassa eniten pisteitä, 70, keräsi Ford Fiesta S2000 -kuljettaja Pekka Keski-Korsu. Vauhdillisesti raahelainen oli talvikaudella aivan omilla sekuntiluvuillaan Riihimäellä ja Tuurin voittokisoissa. Piste-ero saattaisi olla suurempikin, ellei Rovaniemellä auton laturi olisi antautunut. Keskeytyksestä huolimatta tuloksena silti hurjan kirin päätteeksi kolmannen sijan pisteet.
– Hyvillä mielin lähdetään kesäkauden avaukseen. Koskaan ei ole Turun seudulla tullut kylläkään ajettua, että tavallaan kohti tuntematonta tässä ollaan menossa. Uusikaupunki taitaa olla lähinnä Turkua, jossa olen takavuosina SM-ralleja ajanut, jospa ne olisi edes suunnilleen samantyyppisiä teitä, Keski-Korsu kertoo.
Toisena olevan Arttu Lähdeniemen 18 pisteen takamatkaa selittää Tuurin SM-rallin väliin jääminen, mutta rehellisesti sanottuna ei vauhtikaan ole ollut aivan viime vuoden tasolla. Kolme osakilpailuvoittoa ja hopeamitalin viime kaudella saavuttaneesta Lähdeniemestä kehkeytyi lopulta multimestari Ville Hautamäen kovin haastaja, mutta tällä kaudella ei ole kulkenut vastaavasti.
Lähdeniemellä on plakkarissa kuitenkin vahva testikisa viime viikonlopulta Kouvolassa, Mitsubishi taittui yleiskilpailun voittovauhtiin, joka antaa varmasti myös kaivattua lisäbuustia alkavaan SM-kesäkauteen.
Luokan kärkitrion täydentää Miikka Vuokila, jolla on kasassa 43 pistettä.
Turkuun mielenkiintoisia nimiä etelänaapurista
Viron mestaruussarjan puolella ralliyleisölle tutuin kuljettaja on EMV5-luokassa Subaru Imprezalla kilpaileva Urmo Aava, joka oli vakiokasvo MM-tasolla 2000-luvun alkupuolelta aina vuoteen 2009 saakka. Nykyisin Viron MM- ja EM-ralliorganisaation johtotehtävissä työskentelevä Aava kilpailee enää harvakseltaan ja lähinnä kotimaassaan.
Jaspar Vaher on yksi Viron kuumimmista tulevaisuuden toivoista ja 17-vuotiasta onkin verrattu jo pitkään mm. Kalle Rovanperään. Vaikka Turussa Suomen ja Viron kuljettajat kilpailevatkin eri luokissa, suosittelemme seuraamaan tarkasti SM3- ja EMV4-luokkien aikoja, joissa ajetaan samanlaisella kalustolla. Vaherilla on plakkarissa luokkavoitot molemmista Viron sarjan talvikauden osakilpailuista.
Kaikkiaan 119 kuljettajasta kansainvälistä väriä Länsirannikon huippunopeille erikoiskokeille tuo peräti 45.
SM-ralleja voi seurata tuttuun tapaan Moottoriurheilu TV:n suorien lähetyksien välityksellä. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta rallism.fi.
Ilmoittautuneiden lista »
Sarjasäännöt »
Tiimimestaruuskilpailu »