Rallin Suomen Juniorimestaruussarja kulki suosikkien tahtiin Tuurissa

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan kauden toiset pisteet olivat tarjolla perjantaina ja lauantaina ajetussa SM Tuuri Rallissa. Kuljettajilla oli seitsemän erikoiskoetta ja noin 95 kilometriä aikaa ratkoa paremmuus erinomaisissa kevättalvisissa ralliolosuhteissa. Tällä kertaa ei isoja yllätyksiä nähty, vaan ennakkosuosikin paineita kantaneet pitivät hermopaineen onnistuneesti kontrollissa.

Nuorissa Vatanen pitää valtaistuinta

Nuorten SM:n kuljettajista yksi oli ylitse muiden tälläkin kertaa. Sarjajohdossa matkaan lähtenyt Ville Vatanen ei antanut muille mahdollisuuksia, vaan napautti Hannu Lammisen kartturoimana pohja-ajan jokaiselle seitsemälle erikoiskokeelle. Toyota Auriksella vakuuttavaa jälkeä tekevä Vatanen johtaa myös Ralli SM:n SM4-luokkaa kun talvikausi on nyt saatu ajettua.

Nuorten luokan kuljettajista Vatanen lasketaan jo konkariksi, kun syksyllä tulee 18 vuotta ikää täyteen. Tällä kaudella Vatasella on mahdollisuus tehdä historiaa monellakin tapaa. Yksi mahdollisuus on olla ensimmäinen kaksinkertainen Nuorten mestari, jos vuoden 2022 mestaruuden seuraksi nyt tulisi toinenkin.

Toisessa vaihtoehdossa mahdollisuus on napata SM4-luokan mestaruus, sekä Nuorten mestaruus niin rallissa, kuin rallisprintissäkin.

Nuorten toiseksi Tuurissa ajoi Aaron Holopainen (+1:13,6) Ford Fiestallaan ja kolmanneksi myöskin Fiestalla Jose Kangas (+2:04,5).

Pistetilanteessa Vatasen etumatka Holopaiseen on 20 pistettä, josta puolestaan 12 pistettä kauempana on Lauri Halonen, joka harmillisesti joutui sairastumisen vuoksi jättämään Tuurin kisan väliin. Samainen kolmikko vääntää rallisprintinkin puolella vahvimmin mitaleista.

– Tiet kesti hienossa kunnossa. Kokonaisuutena reitti oli hieno ja vauhdikas. Katsoimme nuotituksen jälkeen, että missä kannattaa hyökätä. Kutospätkä sopi meille hyvin ja siellä sitten iskettiin. Kisaan ennalta luotu taktiikkamme toimi siis voitokkaasti. Tästä on todella hyvä jatkaa tavoitettamme kohti. Käydään tauolla autoa läpi ja treenataan paljon, niin Turussa ollaan taas iskussa, tiivistää Vatanen.

Junioreissa Altomaa kasvatti pistejohtoaan

Junioreissa pisteistä on mahdollisuus kamppailla kaikkiaan kuudessa eri luokassa (SM1-SM5, sekä SC6). Kuljettajat ajavat normaalisti yleisen luokkien seassa ja pisteet annetaan oman luokkasijoituksen mukaisesti.

Pistejohdossa kisaan starttasi Henri Altomaa etuvetoisella Ford Escort RS 2000:llaan Jussi Kärpijoen kartturoimana. Suomi Cupissa, eli SC6-luokassa kilpaileva autokunta oli juniorikuskien kesken verrattaessa luokassaan pitelemätön. Toiseksi ajaneet Samu Koivuranta (+2:08,4), sekä Timo Korvenheimo (+10:42,3) eivät onnistuneet BMW 325i-ajokeillaan tällä kertaa laittamaan kapuloita rattaisiin. Luokkavoitollaan Altomaa onnistui yli tuplaamaan Juniorien pistejohtonsa lähimpään uhkaajaan, Rasmus Tuomiseen.

SM5-luokassa ajava Rasmus Tuominen on Antti Nordströmin kartturoimana ollut talven kisoissa oman luokkansa ainoa pisteitä saanut juniorikuljettaja. Tällä kertaa tuloksena Mitsubishi Lancer EVO 9:llä ajavan kuljettajan luokkasijoitus oli neljäs. Sen myötä 8 pisteen ero Altomaahan venähti nyt 19 pisteeseen. Kokemus ja vauhti kuitenkin autourheilun monitaitajalla rallissakin kasvaa kaiken aikaa, joten eiköhän kesäkaudella jo mies nähdä luokkansa podiumilla.

SM4-luokassa kuumimmat kärkinimet jäivät reitille. Perjantain jälkeen luokan juniorien isoimmassa potissa oli kiinni Juuso Lammi Citroenillaan, mutta ajokki kaatui jo heti lauantain avauspätkällä. Tässä kohtaa Roope Hirvonen Ford Fiestallaan otti kiinnityksen keulapaikkaan, mutta ajokin moottori lopetti yhteistyön kilpailun toiseksi viimeisellä erikoiskokeella.

Sen jälkeen pistetilanteiden kannalta oltiinkin hieman hassussa tilanteessa. Nimittäin nyt korkeimmalle junnu-kuskeista sijoittui Nuutti Korhonen Ford Focuksellaan ennen Juho Lehtistä (+4,9), Ismo Martiskaista (+22,6) Ford Fiestoilla, sekä Cecilia Ekroosia (+2:49,5) Opel Astralla. Melko pienillä eroilla keskenään ajetut SM4-luokan sijat 16,17,18 ja 20 tuottivat jokaiselle 1 pisteen maaliinpääsystä, joten keskinäisillä sijoituksilla ei juurikaan ollut pisteiden kannalta merkitystä.

SM3-luokassa ei kamppailua saatu aikaan. Ford Fiesta R2:lla ajaneet Tino NikkanenPasi Nurmi olivat koko kisan ajan selkeästi edellä Ford Fiesta Rally4:lla ajanutta kaksikkoa Oscar MoisioMiikka Lehmusvyöry. Nikkasen autokunta tästä duosta voittoon, Moision jäädessä selkeästi (+4:33,6). SM3-luokan sijat 9 ja 10 tuottivat näille autokunnille kauden avauspisteet.

Suomi Cupissa voittotaistelu tyrehtyi

Suomi Cupissa perjantai avattiin vauhdikkaimmin Juha-Mikael Hannulan BMW M3:n sulosävelien tahtiin. Avauspätkän pohja-aika ei kuitenkaan lohduttanut, kun sen jälkeen kilpailu jäi kesken jarruvikaan. Toisella erikoiskokeella Juho Koski-Lammi säväytti komealla Ford Escortillaan ja ajoi reilusti yli 20 sekunnin pohjat. Yötauolle siirryttiin siis Koski-Lammin johtaessa ennen Henri Altomaata ja sarjajohtaja Kim ”Henkka” Forsgrenia (BMW M3). 

Sitten alkoivat Koski-Lammin ongelmat, auto sammuili ja spinnauskin mahtui matkaan. Lauantain toisella erikoiskokeella käyntiongelma jatkui, eikä autoa saatu huollossa sen jälkeen kuntoon, joten keskeytys oli edessä.

Lauantaille uudestaan startannut Hannula keskeytti toistamiseen, nyt kaasuvaijerin hajoamiseen. Altomaan kaksi pohja-aikaa lauantain avauspätkille kantoivat läpi päivän. Jere Kalliokoski (Volvo 242) ajoi kahdet pohjat ja Henkka Forsgren päätöspätkälle yhdet, mutta silti Altomaan johtoasema kasvoi läpi päivän.

Maalissa Henri Altomaa – Jussi Kärpijoki ykkösinä, toisena Matias Valkonen BMW M3:lla (+49,2) ja kolmantena Jere Kalliokoski (+1:01,1). Neljänneksi jäi viimeiselle pohjat ajanut Forsgren (+1:02,5), joka kuitenkin jatkaa sarjajohdossa kolmen kisan jälkeen reilulla erolla ennen Altomaata ja Reijo Muhosta, joka ajoi Tuurissa sijalle seitsemän.

– Tyytyväisiä ollaan, ei ollut mikään helppo päivä. Toka vikalla kypäräpuhelimet lakkasi toimimasta ja tultiin pimeänä, joten ihan ei nautiskeluksi voinut johtoasemaa sanoa tässä viimeiselläkään, kun sieltä aiemmalta läpi selvittiin, kertoili Altomaa viimeisen erikoiskokeen maalissa.

Masters Cupissa Muhonen jatkaa kärjessä

Masters Cupissa kärkipaikkaa talvikauden jälkeen pitää Suomi Cupissa ajava BMW M3-pilotti Reijo Muhonen ennen SM1-luokassa Skoda Fabia R5 EVO:lla ajavaa Mikko Eskelistä. Kolmanneksi pisteissä nousi nyt Arto Juolahti, joka toi SM5-luokassa Mitsubishi Lancer EVO 10:n komeasti luokkansa kolmanneksi.Tasapisteissä Juolahden kanssa on talvikauden päätöksen väliin jättänyt SM2-luokan kuljettaja Ville Ruokanen.

Masters Cupissa pisteitä voi kerryttää kun ikävuosia on kuljettajalla yli 50, pisteet jaetaan sijoituksen mukaan omassa luokassaan ja kauden kaikki osakilpailut lasketaan loppupisteisiin.

-Pieniä vaikeuksia oli, mutta maaliin päästiin. Alustan kanssa oli ongelmia ja vähän koitettiin säätää, mutta ei tullut hyvä, kiteytti kisan antia Muhonen.

Flying Finn Future Starissa pari nimeä vahvoilla

FFFS on korkeintaan 25-vuotiaille kilpailijoille suunnattu kilpailu, palkintona on komeasti osallistuminen Secto Rally Finlandiin Ford Fiesta Rally3:lla. Palkintoa tavoittelevien tulee olla Suomen kansalaisia ja ajaa SM-sarjaa Fordin Rally3- tai Rally4-kalustolla ja Pirellin renkailla. Kauden viidennen osakilpailun jälkeen ovat edessä valintatestit, joihin oikeutettuja ovat SM2- ja SM3-luokassa kolmen kärjessä olevat kuljettajat. Sarjapromoottori pidättää kuitenkin itsellään oikeuden valita osallistujia testeihin edellisten lisäksi.

Talvikauden jälkeen sijoitusten perusteella mukana olisivat SM2-luokassa kakkosena oleva Jesse Kallio, sekä SM3-luokan pistejohdossa oleva Leevi Lassila.Sarjasäännöt »

Vastaa Ralli SM -sarjan kävijäkyselyyn ja voita rallipassit Suomen MM-ralliin »

SM-luokkien nopeimmat juniorit: SM Tuuri Ralli

SM3
Tino Nikkanen

SM4
Nuutti Korhonen

SM5
Rasmus Tuominen

SC1
Henri Altomaa

Kaikki tulokset »

Nuorten SM -tulokset: SM Tuuri Ralli

Nuorten SM
1. Ville Vatanen 57:56,5 
2. Aaron Holopainen +1:13,6
3. Jose Kangas +2:04,5
4. Esko Kytömäki +2:26,3
5. Kimi Rajala +2:53,3

Kaikki tulokset »

Vastaa