RSJM: Rallin Suomen Juniorimestaruussarjassa pitivät, mutta kärkimiesten takana muutoksia

Perjantaina ja lauantaina ajettu SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli ei tuonut muutoksia Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan johtopaikoille. Ville Vatanen ja Henri Altomaa jatkavat sarjojen kärjessä, mutta heti kärkisijojen takana sijoituksissa tapahtui sarjatilanteessa muutoksia. Kokonaisuutena tapahtumarikkaan kilpailun kulkuun vaikutti osaltaan myös rallireitille osunut ukonilma. 

Nuorten luokassa draamaa saatiin jo heti perjantaina avauspätkällä, kun voittotaistoihin odotettu Lauri Halonen keskeytti tekniseen vikaan ja sama kohtalo oli myös pisteissä kolmantena olleella Kimi Rajalalla. 

Pohja-ajan napautti toissa vuoden Nuorten mestari Ville Vatanen Toyota Auriksellaan, mutta vain 0,2 sekunnin päähän venytti Jose Kangas Ford Fiestalla. Viime vuoden mestari Esko Kytömäki venyi myös asfaltilla hyvään kyytiin vanhemman mallin Fiestallaan ja oli kolmas, vain 2,3 sekuntia Vatasesta. 

Perjantain toinenkin erikoiskoe oli asfalttia ja nyt Vatanen jo sai tehtyä hieman eroa, perjantain jälkeen yötauolle mentiin Vatasen johtaessa, toisena Jose Kangas 4,4 sekunnin päässä ja kolmantena Kytömäki 12,9 sekunnin erolla Vataseen.

Lauantain avauksessa saatiin taas draamaa, kun Jose Kangas ajoi vauhdikkaasti ulos ja joutui keskeyttämään. Vatanen kiristi kärjessä reilut pohjat muihin nähden, Kytömäen takana Aaron Holopainen Ford Fiestallaan nousi nyt kolmostilalle. 

Seuraava isompi tapahtuma olikin sitten viidennen erikoiskokeen, Pöylän peruminen osalta kilpailijoista, kun salama sytytti maastopalon erikoiskokeen läheisyydessä. Kuudennella erikoiskokeella Viljami Salminen ajoi pohjat ja nousi vitossijalta Aatu Hakalehdon ohi neljänneksi, vain 0,4 sekunnin päähän Aaron Holopaisesta. 

Seitsemäs erikoiskoe olisi ollut sama kuin viides, mutta maastopalon sitkeyden myötä sekin jätettiin välistä. Viimeisenä ajettiin sen myötä kuudentena ajettu Saukonoja uudelleen. Vatanen venyi viimeisellä erikoiskokeella kovaan vauhtiin, ajaessaan samalla voittokamppailua SM4-luokan voitosta Henri Sääskilahtea vastaan. 

Salminen napautti Toyota Auriksellaan jälleen toisiksi nopeimman ajan nuorissa ja nosti itsensä 4,5 sekunnin turvin Aaron Holopaisen ohi Nuorten kolmostilalle. Vatanen ajoi nuorten voittoon 41,4 sekunnin erolla Kytömäkeen, Salmisen ero Vataseen puolestaan oli 1:05,2.

Sarjatilanteessa Ville Vatanen kasvatti 17 pisteen eronsa Aaron Holopaiseen nyt 30 pisteeseen. Esko Kytömäki puolestaan nousi seitsemänneltä tilalta nyt kolmanneksi ohi Kimi Rajalan ja Viljami Salminen nousi sijalta kolmetoista sijalle kuusi.

Nuorten sarjassa neljä parasta pistemäärää kuudesta lasketaan loppupisteisiin ja kauden viimeisessä kilpailussa on korotetut pisteet. Vatasella on nyt kolme voittoa jotka ovat tuottaneet 75 pistettä. Jos Vatanen ottaisi Nuorten voiton myös kesäkuussa Pohjanmaalla, nousisi pistemäärä 100 pisteeseen ja lähimmät uhkaajat Holopainen tai Kytömäki voisivat nousta siinä tapauksessa maksimissaan 95 pisteeseen.

Junioreissa Altomaa ja Tuominen karanneet muilta

Juniorien pisteissä ennen Turun osakilpailua kärkikaksikkona oli Suomi Cupissa ajava Henri Altomaa, sekä SM5-luokassa ajava Rasmus Tuominen. Kärkikaksikko kasvatti onnistuneesti eroa taaksepäin ja SM3-luokan kuljettaja Severi Jokioinen puolestaan nousi pistetaulukon kolmoseksi. Juniorien pisteitä voidaan kartuttaa SM1-SM5-luokissa, sekä Suomi Cupissa.

Omassa luokassaan korkeimmalle sijoittui Henri Altomaa, joka otti Suomi Cupista kakkostilan tuomat pisteet. Hyvän rallin ajoi myös Rasmus Tuominen, joka SM5-luokassa sijoittui Mitsubishi Evo 9:llään kolmanneksi. 

SM3-luokassa Ford Fiesta R2:lla ajava Severi Jokioinen kohensi sarjatilanteessa asemiaan ja nousi kolmanneksi, otettuaan SM3-luokan yhdeksännellä sijalla viisi pistettä lisää pistesarakkeeseensa. Jokioisen kanssa tasapisteissä ennen Turkua olleen Roope Hirvosen oli arveltu ennakkoveikkauksissa ottavan SM4-luokassa pisteitä sen verran, että kolmospaikka olisi Turun jälkeen hallussa, mutta keskeytys tekniikkaan koetti harmillisesti jo heti lauantain avauksessa.

– Asfalttipätkät meni odotuksiin nähden erinomaisesti, sopiva sekoitus vauhtia ja teknistä niin meidänkin autolla ehti. Nautiskeltiin pidon määrästä oikein koko rahalla. Lauantain avaus tuli myös hyvin, pieni virhe oli paalin kierrossa, mutta muuten tuli kyllä niin ettei kovempaa vaan oikein pääse. Seuraavalla oli jotain pientä rötäystä, lienikö polttoaine jo vähän vähissä. 

– Pöylän tuplapätkää ei päästy ajamaan ollenkaan ja Saukonojan tuplapätkän eka lenkki tultiin aika perusvauhtia, paljon pitkiä suoria ja risteyksiä niin niissä voima vain ei riittänyt. Jälkimmäinen Saukonoja tultiin täysin kakkossijaa varmistellen, mutta vielä hävisi takapiikissä sitten kakkosvaihde ja saatiin jännityksen tunnelmaa, sanailee Altomaa.

Suomi Cupissa Juho Koski-Lammi rynnisti voittoon

Sarjajohtaja Kim “Henkka” Forsgren ja toisena ollut Henri Altomaa saivat Turkuun kovia lisähaastajia Suomi Cupiin, kun Juho Koski-Lammi, sekä paikalliset kovat nimet Samuli Nevä ja Reijo Mattila ilmoittautuivat kisaan mukaan. 

Ensivierailu Länsirannikon ralliin ja olematon kokemus asfaltilta taisivatkin perjantain kahden asfalttipikiksen tulosten perusteella olla Altomaalle valtteja. Etuvetoinen Ford Escort RS 2000 oli tehoissa kilpakumppaneitaan perässä, mutta tässä vaiheessa se ei näkynyt tuloksissa. Altomaa oli 4,4 sekuntia Koski-Lammin takavetoista Duratec-moottorilla varustettua Escortia edellä, Reijo Mattila ja VW Golf Gti 16v puolestaan oli 11,9 sekunnin takamatkalla. 

Vauhdikkailla sorapätkillä alkoi Koski-Lammi kuroa eroa kiinni pieninä osina, kun viides ja seitsemäs erikoiskoe jäi Suomi Cupiltakin ajamatta, teki Koski-Lammi iskun kuudennella erikoiskokeella ja siirtyi johtoon 4,9 sekunnin erolla. Viimeinen erikoiskoe oli Koski-Lammin voiton kannalta enää loppusilaus, Samuli Nevä vertyi kisan loppua kohden ja napautti pohjat BMW 318 Ti Compactillaan, voittaja Koski-Lammin jäädessä 1,7 sekuntia ja Altomaa 8,2 sekuntia. 

Koski-Lammin voittomarginaali lopputuloksissa Altomaahan 11,4 sekuntia, Reijo Mattilan jäädessä yli puoli minuuttia. Perjantaisten kevätjuhlaliikkeiden jälkeen hyvään vauhtiin päässyt Samuli Nevä nousi neljänneksi BMW M3:lla ajaneen Henkka Forsgrenin ohi.

– Kisa sujui ilman suurempia ongelmia, jännitystä oli siitä että kestääkö laturi matkassa koko rallin, kun se oli kuormaliinalla kiinni. Tavoitteeseen kuitenkin päästiin kun maali nähtiin ja siitä mukavana bonuksena voitto, kiteyttää Juho Koski-Lammi.

– Ei ollut ihan parasta menoa meillä nyt, mutta varmat pisteet mukaan. Ei lähdetty väkisin repimään kun ei maitti ollut paraimmillaan. Aina ei osu se paras päivä, mutta en minä vielä oloa sinällään tukalaksi tunne vaikka sarjatilanne kiristyikin, tarinoi Forsgren.

Masters Cup pysyy Muhosen näpeissä

Masters Cupissa Reijo Muhonen BMW M3:lla kasvatti johtoaan kuudella pisteellä toisena olevaan Mikko Eskeliseen. Eroa on nyt 17 pistettä kun Eskelisen Skoda Fabia R5 EVO heittäytyi SM1-luokan pistetaistossa katolleen keskeytyksen arvoisesti. 

Vitostilalta kolmanneksi, vain pisteen päähän Eskelisestä nousi nyt Skoda Fabia R5:llaan Kees Burger SM1-luokasta. Yli 50-vuotiaille suunnatun Cupin pisteisiin lasketaan kauden kaikki osakilpailut, joten kauden lopuissa kolmessa kisassa vielä voidaan pistetiliä kartuttaa.

Sarjasäännöt »

Vastaa Ralli SM -sarjan kävijäkyselyyn ja voita rallipassit Suomen MM-ralliin »

SM-luokkien nopeimmat juniorit: SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli

SM3
Severi Jokioinen

SM4
Nuutti Korhonen

SM5
Rasmus Tuominen

SC1
Henri Altomaa

Kaikki tulokset »

Nuorten SM -tulokset: SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli

Nuorten SM
1. Ville Vatanen 42:25,2
2. Esko Kytömäki +41,4
3. Viljami Salminen +1:05,2
4. Aaron Holopainen +1:09,7
5. Aatu Hakalehto +1:39,0

Kaikki tulokset »

Suomi Cup -tulokset: SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli

SC1
1. Juho Koski-Lammi 39:46,6
2. Henri Altomaa +11,4
3. Reijo Mattila +36,9
4. Samuli Nevä +54,5
5. Kim Forsgren +1:17,2

Kaikki tulokset »

Vastaa